Ajatus Jeepistä pelkästään maastoautona on kyllä vain kapeasti asioita maastoajamisen näkövinkkelistä katsovien päässä syntynyt. Ainoastaan toisen maailmansodan aikana olivat kaikki Jeepit maastoajoa varten suunniteltuja, ne inhottavat "katumaasturit sun muut turhuudet" tulivat tuotantoon heti sodan päätyttyä. (
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/ ... Jeep_Wagon ) Jeephän on myös tehnyt mm. postinjakeluautoja sun muita ei ihan niin pelkästään metsään tarkoitettuja kulkupelejä jo kaaauan aikaa sitten. (Tätä eivät varsinkaan jenkkifoorumeilla Jeep-merkin nykytilaa kiroavat vaikuta ikinä muistavan, ilmeisesti koska heidän omat intressinsä rajoittuvat pelkästään CJ/Wrangler-akselille.) Nähtävästi globaalin sotatilan kaltaisen erikoistilanteen ulkopuolella puhtaasti maastoon tarkoitettuja autoja valmistava firma on hieman marginaalinen... Ja monille se oma Jeep on päivittäinen kulkuväline, ei mikään viikonloppulelu, joten muutkin asiat kuin vain maastoajo-ominaisuudet painavat vaakakupissa.
Niin ja tuo KJarkin toive ettei maahantuoja toisi maahan muita Jeeppejä kuin niitä "oikeita maastureita" tarkoittaisi käytännössä koko Jeep-merkin myynnin lopettamista. Kuinka monella on varaa ja kiinnostusta laittaa tarvittavan suurta summa kiinni uuteen Wrangleriin tässä maassa? Perinteinen lyhyen akselivälin omaava Wrangler lähtee sieltä jostain 50k€:stä ja on kuitenkin aika pienet sisätilat omaava auto. Pidemmän akselivälin Unlimited-malli onkin minun näkökulmasta todella hieno keksintö - vaan se circa 75k€ lähtöhinta on hivenen suolainen useimmille... (Kyllä, CJ-8 on edelleen haaveissani.

)
KJark on kyllä oikeassa siinä että hinnoittelupoliittiset realiteetitkin huomioonottaen Jeep voisi kyllä hieman tsempata joidenkin asioiden kanssa. Kustannussyyt eivät oikein voi olla syynä siihen ettei esim. kaikissa Patrioteissa ole samanlaisia vetopisteitä ja jarrujen softaa kuin siinä vain Pohjois-Amerikassa myytävässä Trail Rated-versiossa... Tarkoituksellinen halvempien/export-mallien rampauttaminen ei ole oikein tolkkupäistä toimintaa. Onkin mielenkiintoista nähdä miten Jeep-merkin omistajanvaihdos tulee vaikuttamaan asiaan.
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.
