Jpe61 kirjoitti: ↑19.08.2021. 19:03
Mihin akut kuolevat, tai miten?
Ei tykkää toistuvasta syväpurkamisesta. Eli autossa on vika, sähköä kuluu seisoessa. Koskapa vika tuntuu pahenevan ajan myötä, niin omissa pohdinnoissa todennäköisimmät vikapaikat jokin läpivienti (ovi, luukku) tai takaluukun sähköt (luukun sisälle pääsee selvästi vettä) tai sitten jokin moduleista on vikaantunut. Voi toki olla myös, että vanhan/vanhojen akun/akkujen varauskyky on tasaisesti heikentynyt ja siksi tuntuu kuin vika olisi pahentunut.
Mutta siis ensin ajoin auton oman akun loppuun ja seuraavaksi iskin kiinni tuon tämän ketjun kakkosviestissä mainitsemani Soliferista riistetyn akun (käynnistysakku sekin siis, ostin alunperin vara-akuksi ja sen jälkeen sai komennuksen Solikkaan).
Macke kirjoitti: ↑19.08.2021. 21:18
Veikkaus että kuivuvat ja huoltovapaata on vähän nihkee täytellä kun ne korkit on leivottu kanteen. Olis ihan kiva tietää että menikö veikkaus oikeeseen vai ei, joistainhan ne korkit / kansi kuitenkin lähtee pikku askartelulla irti. Kovimmat ropellihatut on poranneet uudet täyttöreiät jotka sitten tulpattu kumitulpilla...
Toinen mahdollisuushan on että ne purkautuu liikaa ja kuolee siihen. Kolmas on että kennojen levyt tärisee rikkipoikkipinoon tai irtoaa niin paljon mujua että ne menee muuten vaan oikariin. Mä veikkaan edelleen sitä kuivumista, sitä avittaa jos laturi puskee vähän liikaa löylyä akun suuntaan. Voi olla että olen täysin väärässäkin
Eiköhän se tuo syväpurku -> hyppykäynnistys autolle -> laturi puskee minkä pystyy linjat kuumana niin että sähkö haisee
Saa siinä akunkin aika kivasti lämpöiseksi ja huoltovapaatkin kiehumaan.
Ja joo, "huoltovapaa akku" = akku, jonka kennojen täyttökorkit piilotettu.

Molemmissa askartelin korkit auki vielä viimeisenä oljenkortena ja olihan niissä tosiaan vesi vajunut. FIAMMissa oli korkit tarran alla. Tosin sen malliset, että ne oli tarkoitettu vain jollain spesiaalityökalulla kiinni kierrettäviksi, ei avattaviksi. Mutta vähän kärsivällisyyttä niin sai avattua. Toisessa akussa (en muista merkkiä) oli koko akun kannen levyinen yhteinen kansi kaikille kennoille. Sai kammettua auki.
Akkujen lohduttomasta tilasta kieli se, että kummassakin kenno tai pari oli huomattavasti kuivempi kuin yleinen taso. Täyttelin kennot ja toinen akuista tuntui siitä vähän elpyvän.
Mutta lopullinen tuomio akuille tuli annettua, kun latauksen ja levon jälkeen toisen jännite oli pari volttia ja toisen voltti. Eli lienevät lopullisesti pilalla näin tavallisen tallaajan keinovalikoima huomioiden.
Timo L kirjoitti: ↑19.08.2021. 23:07
Olisit koittanut AGM- akkua? Ainakin itsellä ne on toimineet varsin asiallisesti verrattuna tavallisiin lyijyakkuihin tai "huoltovapaisiin" lyijyakkuihin.
AGM-akku on harkintalistalla, kunhan vika on korjattu. Mutta juuri nyt ei kannattanut ostaa tuplahintaista akkua pilattavaksi
Eli yhteenvetona autossa on vika, josta johtuen akut kuluvat loppuun pikavauhtia. Jos tuore hankinta menee sekin pilalle, niin syyllinen löytyy peilistä!
