Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
Kirjoita vastaus
WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Viesti Kirjoittaja WinChester » 24.09.2015. 17:05

Näinhän se ilman muuta on. Eläkä nyt hermostu. :wink: Ei mulla ole kontillista varaosia WJ:ssä. Tai siis oli, mutta ne on kaikki nyt asennettu paikalleen! HAH! :lol: Menihän siinä +100h korjatessa mm. kaikki männät uusiksi sun muuta semmosta, mutta se on mulle harrastusta. Nyt sillä ajelee huoletta ja ihan mielikseen, kun tietää mitä sinne on laitettu. Monet on varmasti hankkineet WJ:n ilman mitään edellä lueteltua ropleemaa, mutta minä nimenomaan halusin huonokuntoisen, jonka sitten saatoin harrastaa kuntoon.

Edellisissä offi-Jeepeissä piti olla maastokärri, osat, työkalut (mm. rälläkkä), kompura, painepesuri + 30L vettä ja aggregaatti mukana, kun sieltä metsästä piti päästä myös pois ja vielä turvallisesti ikkunat puhtaana kotiin.

Ketuttaa topiikin aloittajan puolesta, kun vaikuttaisi ettei ole ihan niin vimmainen korjaamaan rotteloita mitä minä ja sitten kaverille sattuu poikkeusyksilö, jonka tekniikka ei vastaa omaa oletusta ja lompakkoa. :evil:

Mulla on pihassa Jeepin ikuisen maineessa oleva 4.0 motti, jossa 1,2 ja 3. pytyn kanget on katkennu ja tullu lohkosta läpi (=kolme reikää lohkossa! :!: ) sekä 5cm pätkä kahdesta kohdasta katkennutta nokka-akselia. Motor-flushit irrotti moskat ja kangen laakeri hirtti kiinni. Hajoo ne paremmatkin vehkeet, kun huonosti pidetään. :evil:
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
bilbo4u
Viestit: 87
Liittynyt: 05.08.2014. 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Viesti Kirjoittaja bilbo4u » 24.09.2015. 22:00

Olin ostavinani hyvin huolletun auton, jolla voin käydä töissä, mökillä ja ehkäpä jonkinlaisilla lomamatkoillakin. Mökin ympäristössä on mukavia sorateitä, joita ajattelin ajelevinani. Töissä liikun pääosin kehä III:n sisäpuolella, joten ajattelin automaattivaihteiston yhdessä korkealla olevan penkin ja pienen kääntösäteen olevan eduksi. Kulutuksen tiesin jo entuudestaan liikkuvan kympin hujakoilla. Takapenkit saisi käännettyä, joten saisin jopa jonkun klapikassin konttiin mahtumaan ja joskus raivaussahan sun muut tilpehöörit.

Kaikki nämä sain, mutten voinut pienellä ajatuksellakaan kuvitella, että auto sammuu kesken ajon ja muuttuu koneeltaan romuksi ilman minkäänlaista ilmoitusta. Vettä se söi, mutta öljyn sekaan ei mennyt mitään. Ja, että vituttaako - kyllä vituttaa :evil:

Avatar
tagatubos
Viestit: 63
Liittynyt: 26.09.2014. 0:12
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Viesti Kirjoittaja tagatubos » 25.09.2015. 1:07

Harmittavan kuuloinen tapaus...
Tuo suunnaton osien vaihtelu ja arvailu tulee käyttäjälle aina pahuksen kalliiksi. Harvoin taitaa ekan osan vaihdolla mikään nykyään korjaantua.
Eikä noihin leimoihinkaan voi enää kunnolla luottaa, kun jo öljyjenkin perään saa katsella ettei vääriä laitella.
Kovaa ajoa ja huoletonta huoltoa taitaa todellakin olla ajan henki, kun ympärilleen katselee ja me käytettyjen vanhojen autojen ostajat ollaan lottoarvonnan edessä, kun "uutta" ja parempaa kulkinetta ollaan ostamassa.
Välillä fortuuna ilkikurisesti lyö mustan pekan kouraan ja pihalla seisoo näin kallista romurautaa.
Toivottavasti jostain löytyy kohtuullisella summalla tarpeelliset palikat ja saat pelin liikenteeseen.
Jeep Grand Cherokee 3,1 TD Limited -99
Jeep Grand Cherokee 4L Laredo -93 (ex)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.09.2015. 8:31

tagatubos kirjoitti: Harvoin taitaa ekan osan vaihdolla mikään nykyään korjaantua.
Usein kyllä korjaantuu, mutta ei aina eikä kaikkialla... Ei ne monivammaiset tai hankalasti löydettävät viat korjaannu helpolla, se on nykypäivää, kun keveydellä yritetään maksimoida teho ja minimoida päästöt.... Kun ei noita päästöarvoja saa edes tietotekniikalla kaunistella :shock: :wink:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
tagatubos
Viestit: 63
Liittynyt: 26.09.2014. 0:12
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Viesti Kirjoittaja tagatubos » 25.09.2015. 15:54

JAMANT kirjoitti: Usein kyllä korjaantuu, mutta ei aina eikä kaikkialla...
Niinpä.. tässä tullaan siihen ammattitaitoon kyseessä olevan merkin osalta. Monimerkkikorjaamolla ymmärrettävästi joudutaan pelaamaan tarvikeosavalmistajan koneella ilmoittamien yleisohjeiden mukaan ja jos tuuri käy, pajalla on töissä joku joka sattuu merkin erikoisuuksia oikeasti tuntemaan ja asiakas huokaa tyytyväisyydestä.
Tuo sähköhimmeleiden lisääntyminen ei kyllä tuo helpotusta tosiaan, siinä pieni ihminen on syvässä kyykyssä kun suuri ja mahtava testeri pyytää vaihtamaan suurimman osan vaihdettavissa olevista osista! .. vaikka syynä voi olla vain vaikka letkuvuoto.

Isoissa maahantuojan firmoissa en ymmärrä tätä arvuutellen osien vaihdoilla hinnoista välittämättä toimintaa ja asiakas maksaa kaiken.
Tai no ymmärrän toki osaltaan heilläkin, rahaahan se kassaan tuo... mutta asiakas kun harvoin on varustettu "valtion avoimella kortilla".

Siksi tähän nyt niin tartun, kun ketjun aloittajan viesti sai mieleen kumpuamaan oman tapaukseni, eräästä toisesta merkistä.
Rahaa paloi tolkuttomasti osiin, työtunteihin ja lopulta käsissä oli kohtuullisesti ajettu, erittäin kalliiksi tullut käytetty auto.
Sillä ajettiin sitten hartaasti ja pitkään, kunnes omassa päässä tuo korjauskustannuksen kuoletus alkoi tuntua jo kohtuulliselta.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä tagatubos, muokattu yhteensä 25 kertaa
Jeep Grand Cherokee 3,1 TD Limited -99
Jeep Grand Cherokee 4L Laredo -93 (ex)

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Viesti Kirjoittaja WinChester » 25.09.2015. 20:58

Just tää oli se mun pointti ja siksi kovin vanhojen ja paljon ajettujen Jeeppien ja muiden tyyppivikatilastoiden hännillä olevien autojen osalta olisi viisainta ostaa ne vain joko sikahalvalla (= harrastajalle), koska oletuksena on nykyiset ja tulevat tyyppivikarempat, tai sitten harrastajalta, joka on ne jo korjannut (= ei-harrastajalle). Sillon niissä on melkosen huolettomat kilsat ja kohtuu hinta. Terveisiä vain kaikille, jotka on multa ehjän Jeepin ostaneet! :D

Mutta ei Jeepin(kään) merkkikorjaamoissa tiedetä erinäisiä "pakollisia tiedettäviä asioita", kuten tällä palstalla on jo useammin todettu. ATF:ää vain ohjaustehostajaan ja korjaamon tulovirta on taattu! :twisted: Niin kauan kun ehtii, jaksaa, osaa, huvittaa ja pystyy remppaamaan autot itse, niin merkkikorjaamot saa pitää ihan vapaasti ammattitaitoisen valohoitoiset tunkkinsa!
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
bilbo4u
Viestit: 87
Liittynyt: 05.08.2014. 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Viesti Kirjoittaja bilbo4u » 05.10.2015. 19:11

Yläkerta ja alakerta vuotaa - mitä siinä välissä onkaan?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 05.10.2015. 21:46

bilbo4u kirjoitti:Yläkerta ja alakerta vuotaa - mitä siinä välissä onkaan?
Aha, yläkerta siis vuotaa imukanaviin/pakokanaviin vaiko kansitiivisteestä vesitilaan ja alakerta siis sitten varmaan tarkoittaa männänrenkaiden ohivuotoa?? Välissähän on vaan palotila ja mäntien ylimmän männänrenkaan uran yläpuoli!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
bilbo4u
Viestit: 87
Liittynyt: 05.08.2014. 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Viesti Kirjoittaja bilbo4u » 06.10.2015. 16:28

Ykkönen kunnossa. Kakkossylinteri on vuotoinen: alakertaan, kuuluu jostain pulputusta ja vuotaa turbon öljypuolelta turbon imupuolelle.
Kolmonen vuotaa alaspäin ja nelonen yläspäin.

Antureiden vaihdon jälkeen koeajotilanteessa meno alkoi hyytymään ja mustaa savua alkoi tulla. Korjaamolla epäiltiin jopa, että onko dieselin sekaan laitettu vettä.....kustu tms.

Näyttää siltä, että ainoa vaihtoehto on uusia moottori. Vanhan kunnostus voi kustantaa mitä vaan.....arvio ainakin yli 4000e.

Tämä moottori kesti 220000km - tähän autoon vaihdettiin kone jo ensimmäisen 50000:n jälkeen takuuna. Oli silloin koneenvaihtokampanja päällä valmistajan piikkiin.

Joo en hankkisi enää tätä hyvin huollettua ja hyvän huoltokirjan omaavaa autoa.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Viesti Kirjoittaja WinChester » 06.10.2015. 20:40

Mitä sillä autolla olisi nyt arvoa, jos olisi kunnossa? Jos moottorin korjaus/uusinta on laskutustöineen kovin kallis, voisi purku ja osina myynti tai koko raadon sellaisenaan myynti tulla kysymykseen tappioiden minimoimiseksi.
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.10.2015. 20:58

WinChester kirjoitti:Mitä sillä autolla olisi nyt arvoa, jos olisi kunnossa? Jos moottorin korjaus/uusinta on laskutustöineen kovin kallis, voisi purku ja osina myynti tai koko raadon sellaisenaan myynti tulla kysymykseen tappioiden minimoimiseksi.
Heh, jos vaan joku ostais niitä purkuosia!! Ei ole edelleenkään tuosta mun KJ:stä kysytty kuin sitä radiota, sen olisin saanut myytyä jo viis kertaa, jos olisin suostunut. Mitään muuta ei edes kysytä!!! Että milläs niitä tappioita yhden osan viis kertaa myymällä saa kuolettettua, varsinkin kun siitä radiosta tuskin saa edes sitä viiskymppistä... Niinhän se sullakin näyttää menevän, kaikki kysyy semmoisia osia, joita A) ei oo koskaan ollutkaan tai B) oot jo myynyt tai C) et myy, kun tarviit itse.... Ja kun joku jotain sellaista kysyy, joka löytyy ja voi myydä, sanot minkä tahansa hinnan, niin se on liiiiian kallis...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Viesti Kirjoittaja WinChester » 07.10.2015. 8:19

Niin no mää nyt aattelin asian niin päin, että jos auton arvo ehjänä on luokkaa 6000 ja korjaus nostaa sen kymppiin, niin jos raadosta saisi vaikka 2000 osina tai kokonaisena ja siihen päälle 4000, niin kuudella tonnilla saa toisen merkkisen maasturin (esim. erään H-kirjaimella alkavan... :mrgreen: ), joka on laadultaan ja käyttökustannuksiltaan pitkäaikaisena käyttöautona parempi kuin saman arvoinen Jeeppi, joka on maksanut kympin ja jossa tulee herkemmin vielä lisää ongelmia kuin siinä toisen merkkisessä.

Niinhän se Hartolan hemmokin (USA varaosat Koskinen) lopetti purkuosat kokonaan, kun uusilla tienaa paremmin. Mutta Nettivaraosassa, Torissa, ym. nettikaupoissa on myynnissä melkoinen liuta Jeeppejä osina, joten näköjään se joillakin kannattaa; lienevät Viron poikia tai mitä lie... :?:

Mutta mitäänhän näistä ei jää, kun uusia osia edellyttävä projekti vie ulkomailtakin osat halvalla ostettuna katteen miinukselle. Työn ilo jää, mutta sen verta kovaa hommaa on tehdä koneremppaa ilman pilarinosturia tai moottoritunkkia, ja vaihtaa pulttipyssyä vaativia alustan osia käsipelissä, että autotalliharrastajalla alkaa +100h/auto jälkeen olla hymy tiukassa. :cry:

Siksipä siirryin aluksi näin ihan vain kokeilumielessä nelivetoisiin katu-Japseihin; Jeeppi kuitenkin säilyy vielä pihassa. On se hieno ja taitaa kaikki suurella vaivalla korjatut paikat myös toimia, vaikka tekemistäkin vielä on. Ei lopu hommat autoharrastajalta, rahat on jo menny. :wink:
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
bilbo4u
Viestit: 87
Liittynyt: 05.08.2014. 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Viesti Kirjoittaja bilbo4u » 07.10.2015. 16:43

Sehän tässä huonoa onkin, ettei muut maastoautot kiinnosta. Joten joko istun rikkonaisessa autossa pihalla ja pörisen tai laitan tuon kuntoon.... :D

Avatar
bilbo4u
Viestit: 87
Liittynyt: 05.08.2014. 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Viesti Kirjoittaja bilbo4u » 07.10.2015. 19:21

Ajoin Grand Cherokeen - ei napannut 2000-luvun alun mallit. Vanhat Cherokeet ovat liian laatikkoja. Pajero, eivätkä muut japsit eivät kiinnosta. Tuohon omaan tykästyin ja sen otin. Nämä on näitä mielipidekytymyksiä :-)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Uusi jeepisti - Cherokee KJ

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 07.10.2015. 20:36

Yks vaihtoehto on sitten se, että ostat toisen samanlaisen ja pidät tuon risan varaosa-autona!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus