Vaihdelaatikko pakkasella

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
maxikainen
Viestit: 12
Liittynyt: 13.03.2011. 6:11
Paikkakunta:

Vaihdelaatikko pakkasella

Viesti Kirjoittaja maxikainen » 02.02.2012. 6:49

Tervehdys arvon jeepistit! Piti alkaa kyselemään viisaammilta/kokeneemmilta apua.Ongelma on -06 cherokeen automaatti lootan jäykkyys pakkasella.Kun laatikko on kylmä,ajaa vähän matkaa ja polkasee jarru/kytkin poljinta,auto pysähtyy mutta vaihde ei meinaa irrota ja auto sammuu.eli laatikko rynkyttää vaihde päällä jarrua vasten ja auto sammuu.Peruutettaessa sama homma.Ajettaessa alussa ei meinaa vaihtaa isoimmalle vaihteelle,mutta kun lämpenee pelaa normaalisti.öljyt vaihdettu 20000 km sitten.auto ekaa talvea minulla.

Elikkä onko laatikon jähmeys ominaisuus vai lootassa liian paksut öjyt tai kenties väärät?mitkä olisi suositellut toimenpiteet?

Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja apupoika » 02.02.2012. 8:27

kyllä meikäläisen loota on pakkasilla (-15`c alaspäin) ollut aluksi todella tahmee ja vaihtaa tooosi hitaasti isommalle, lämmetessään pelaa/pelannut ihan ok.. tuohon vaihteen "vetämään" jäämiseen en osaa mitään sanoa.

mitkä oljyt laatikossa.?

itselläni ilmeni tänään ensimmäistä kertaa sellainen ilmiö että ei vaihda ylivaihdetta päälle ei millään,,,, :cry:

pakkasta -24`c ja matkaa 20+ kilometriä
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä apupoika, muokattu yhteensä 3 kertaa

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 02.02.2012. 8:28

tämän internetin yli toimivan laboratorion toimimattomuuden takia en osaa sanoa mitä öljyä siellä sun lootassa on. eli jos olet epävarma mitä siellä on niin vaihda samantien ne öljyt sellaisiin jotka ovat varmasti oikeat sinne vaikka ne olis vaihdettu sinne eilen. öljy on kuitenkin halvin osuus vaihtaa sinne ennen kuin menee jotain oikeasti hajalle.

Muutenkin Automaattilaatikot on sen verran hydrauliikkaa omaavia että näillä pakkasilla (täällä 22c aamulla) ainakin itse lämmittelisin sitä tyhjäkäynnillä sen 1-2min ennen kuin yrittäisin edes liikkeelle.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 02.02.2012. 8:55

apupoika kirjoitti:
itselläni ilmeni tänään ensimmäistä kertaa sellainen ilmiö että ei vaihda ylivaihdetta päälle ei millään,,,, :cry:

pakkasta 24`c ja matkaa 20+ kilometriä
Laatikon öljyt ei lämmenneet tarpeeks, lämpöanturin ilmoitus lämpötilasta estää OD:n käytön!! Pitäis ajaa pidempi matka!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja apupoika » 02.02.2012. 9:46

anteeksi alkuperäiselle kirjoittajalle tämä pikku kaappaus,,, :oops:
mutta kun jari kommentoi tuota OD:n onkelmaani niin onko kyseinen lämpötilaanturi fyysisesti lootan kylessä vai,, :?:

ja pitää vissiin lähtee töihin aikaisemmin niin kerkee kiertelemään piiitkäään että lämpenee ölpät. :lol: :lol:

ai niin 97 zj 4.0 kutvonen

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 02.02.2012. 10:01

apupoika kirjoitti: onko kyseinen lämpötilaanturi fyysisesti lootan kylessä vai,, :?:
Ei oo, on laatikon sisällä (käsittääkseni)!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

rane
Viestit: 106
Liittynyt: 17.01.2009. 9:12
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja rane » 03.02.2012. 1:02

OD puuttui omastakin viime pyhäaamuna. Lähtiessä pakkasta 32 astetta, perillä 27 ja koko matkan (130 km) jyräsi kolmosella. Lohkolämmitin oli päällä 2 tuntia ja annoin tyhmäkäydä n. 10 minuuttia pihassa ennen lähtöä.
3 tunnin kuluttua takaisin, pakkanen vaihteli 22-25 välillä, toimi normaalisti ja iltareissu, 100 km suuntaansa 25-30 asteen pakkasessa taas normaalisti.
Yleensä muutama km on riittänyt aina lämpiämiseen.
Lämpöanturia uskalsin jo epäillä itsekin.
jotain juttua
Subaru Outback 2,5 AT -01
ex WJ 4.0 Laredo -00 Quadra Drive + some extra
ex ZJ 4.0 -93 LTD still going strong?

Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja apupoika » 03.02.2012. 9:55

en tiedä oliko asiaan vaikutusta mutta laitoin keulille laatikon jäähdyttäjän eteen hieman viimasuojaa ja ainakin tänään töihin ajellessa tuntui OD toimivan moitteetta :P

tosin elohopea oli muutaman pykälän ylempänä,,, vain -20,3`c nuoskakeli 8) 8)

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 04.02.2012. 1:49

rane kirjoitti:OD puuttui omastakin viime ....... jyräsi kolmosella.
Mikä laatikko?
Oma AW4 pitää kepillä käskyttää alas, kun pitää niin tolkuttoman alhasia kierroksia kokoajan. Lukko kolmonen on maantiellä hyvä...
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

dj_pirtu
Viestit: 58
Liittynyt: 29.07.2010. 21:11
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu » 10.02.2012. 15:09

Täällä myös mieluusti käyttelen pihassa minuutteja ennenkuin yrittää liikkeelle, jo ihan sen infernaalisen kylmän koneen kulutuksenkin takia. Heikosti vetää kylmällä laatikolla, ja laiskasti vaihtaa. OD:lle on tosin päässyt 10km matkalla just ja just.
Grand Cherokee Limited 4.7 -00

MrJeep
Viestit: 5
Liittynyt: 04.03.2014. 17:25
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja MrJeep » 04.03.2014. 18:35

Herätinpä vanhaa keskustelua eloon kun on aivan sama ongelma.
Kylmänä (jos nyt paria lämpöastetta voi kylmäksi sanoa) auto saattaa sammua kun painaa jarrua vaikkapa risteykseen tullessa. Lämpimänä ei tee tätä koskaan. Tuntuu kuin vaihde jäisi päälle. Auto käy tyhjäkäyntiä aivan nätisti vapaalla ja parkissa.

Ajattelin nyt vaihdella öljyt, mutta jotenkin pelkään pahoin, että ei ole siitä kiinni kun on kohtuu tuoreet öljyt.
Jeep Cherokee 2.8CRD -05

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 05.03.2014. 6:33

Herätinpä vanhaa keskustelua eloon kun on aivan sama ongelma.
Kylmänä (jos nyt paria lämpöastetta voi kylmäksi sanoa) auto saattaa sammua kun painaa jarrua vaikkapa risteykseen tullessa. Lämpimänä ei tee tätä koskaan. Tuntuu kuin vaihde jäisi päälle. Auto käy tyhjäkäyntiä aivan nätisti vapaalla ja parkissa.

Ajattelin nyt vaihdella öljyt, mutta jotenkin pelkään pahoin, että ei ole siitä kiinni kun on kohtuu tuoreet öljyt.
Kurkkaappa MAP anturi onko miten puhdas ja vikakoodit.
Mulla teki aika rajuja käyntihäiriöitä kun äkkiä tiputti vedon ja paino jarrua esim. risteyksiin yms.

Syy tähän oli likaantunut MAP anturi. Putsaus tai uusi map anturi. Anturissa on Bosch numero jolla kyseisen anturin saa tarvittaessa tarvikkeena.
kozel@ircnet

MrJeep
Viestit: 5
Liittynyt: 04.03.2014. 17:25
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja MrJeep » 05.03.2014. 10:34

Kiitos kozel vinkistä, tsekkaanpa MAPin.

Tänään yritin kylmänä toistaa ongelmaa ja vaikka moottori hieman takelteli(kierokset laski hieman ja kävi raskaasti) niin ei kyllä sammua meinannut. Vapaalle jos laitoin heti niin kävi täysin normaalisti.
Jeep Cherokee 2.8CRD -05

MrJeep
Viestit: 5
Liittynyt: 04.03.2014. 17:25
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja MrJeep » 06.03.2014. 11:17

Pieni päivitys, virheitä ei ollut ja virtapäälle-pois-päälle-pois-päälle-pois-päälle-pois-kikka toimi vikakoodien luvussa.

Ja eilen auto taas sammu kaksi kertaa, ensimmäisellä kerralla kun lähti peruuttamaan ja nosti jarrua varovasti niin tsip. Toisella kerralla perusvalotemppu eli valoissa vaan hyyty kun oli survonut jarrun pohjaan. Molemmilla kerroilla auto oli seissyt muutaman tunnin tuota ennen. Ja koska oli härdellipäivä niin noita startteja ja jarrutuksia oli monia eli tuo ongelma koskee vain ja ainoastaan ensimmäisiä kymmeniä metrejä.

Eniten jännää, että tuo ongelma johtuu turbiinista/momenttimuuntimesta. Laatikko kyllä toimii ihan hyvin, vaihdot on pehmeitä yms niin toivottavasti ei nyt ole tuo. Öljyt laatikkoon on vaihdettu 50tkm sitten eli ne vois vaihdella.

Viikonloppuna MAP:n kimppuun ja muutenkin pieniä tarkastustoimenpiteitä.
Jeep Cherokee 2.8CRD -05

NaftaKJ
Viestit: 8
Liittynyt: 06.04.2012. 22:32
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja NaftaKJ » 06.03.2014. 14:55

Voisikohan tässä olla kyse tämän 545RFE laatikon vuotavasta takaiskuventtiilistä... Se päästää auton seisoessa momentinmuuntimen tyhjenemään ja jos lähtee heti käynnistyksen jälkeen liikkeelle niin auto ei välttämättä heti edes liiku. Myöskin jarrua painettaessa moottori voi ensimmäisessä pysähdyksessä sammua.

Tätä voi kokeilla siten, että odottaa käynnistyksen jälkeen hetken paikallaan P tai N -asennolla ja viela vaikkapa hieman korotetulla tyhjäkäynnillä josko laatikko toimisi sitten paremmin.

Kirjoita vastaus