Tyhmä kysymys perän lukosta KJ:ssa

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
Liberty'05 CRD
Viestit: 82
Liittynyt: 11.01.2011. 16:19
Paikkakunta: Masku

Tyhmä kysymys perän lukosta KJ:ssa

Viesti Kirjoittaja Liberty'05 CRD » 11.04.2011. 21:36

Olen aika tuore Jeepisti ja nyt kesäkelien tultua (tai siis ainakin on vähemmän lunta) laitoin alle auton mukana tuleen BFG A/T kumit sekä otin nelivedon pois.

Jotenkin nyt tuntuu että ainakin kääntyessä ja hiukankin kun kaasulla autoa käskee alkaa sisempi takarengas sutata ikäänkuin renkaat pyrkisivät pyörimään samaa vauhtia?
Eli mistä voin nähdä on tuossa autossa lokkoperä lisävarusteena hankittu? Vai onko se kitkalukko noin hyvin pitävä?
Jeep Liberty 2005 CRD Limited "Trail Rated"

Avatar
KJark
Viestit: 77
Liittynyt: 30.03.2008. 20:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KJark » 11.04.2011. 21:51

On aika tuttu ilmiö. Esiintyy varsinkin nyt keväällä, kun on hiekotussepeliä asfaltilla. Tiukempaan kääntäessä esim. parkkipaikalla, jota on hiekoitettu alkaa helposti tekemään tuota.
ex: Jeep KJ 3.7 V6 limited + OME 2'' + skid plates

Avatar
Liberty'05 CRD
Viestit: 82
Liittynyt: 11.01.2011. 16:19
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja Liberty'05 CRD » 11.04.2011. 21:54

Siis myös ilman kunnon lukkoa :cry:
Ehdin jo toivoa että jotain lukkoakin löytyisi kun kerran koko alustan on joku ystävällisesti panssaroinut.
Jeep Liberty 2005 CRD Limited "Trail Rated"

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 12.04.2011. 10:54

Millaset öljyt teillä on perässä? Kun ostin tuon oman -02 niin perä oli tosi tiukka ja helpottu kun laitto lukkoperän öljyt (Castrol SAF-XJ) sinne kun siellä oli vissiin ihan perinteiset nekin. Kuitenkin jamant neuvoi laittamaan vielä pullon lisää sitä liäainetta perään niin tuntuu toimivan paljon paremmin päivittäisessä ajossa tuo perä vaikka parkkihallissa kääntäessä.

Jamantin mukaan nämä eurooppa-öljyt on turhan pienellä lisäaineistuksella noihin jenkkiperiin.

Avatar
Liberty'05 CRD
Viestit: 82
Liittynyt: 11.01.2011. 16:19
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja Liberty'05 CRD » 12.04.2011. 18:05

Täytyy sanoa että eipä ole tietoa öljyistä enenkuin joskus ehdin ne vaihtaa tai vaihdattaa. Tosin edellinen omistaja on kyllä liikkeessä autoa huollattanut joten luultavasti kunnon öljyt perässä on... :?
Jeep Liberty 2005 CRD Limited "Trail Rated"

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 12.04.2011. 19:34

joku nyrkkipaja oli mullakin öljyt vaihdellu..

-Moottorissa oli 15W-50 öljyt
-Vaihteistossa jotku iha väärät öljyt ja alkokin ääntämään 2tkm jälkeen.
-Jakolaatikossa oli automaatiöljyt (NP-231)
-Takaperässä oli ihan perus öljyt vaikka o kitkalukko.

Reklamoin myyjää niin se oli soitellu sinne pajalle josta vastaus..
"Ei ne öljyt niin tarkkoja ole.. pääasia että siellä on sitä öljyä"

Harmi kun ei ollu mitään mainintoja huoltokirjassa. Tarra oli vaan että mitä öljyä koneessa niin ei voinu reklamoida sinne ja pyytää laatikkoa takuuseen :D. Onneks myyjä toimitti uuden vaihteiston josta tosin jäi vaihtotyö itselle..

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 12.04.2011. 19:48

kozel kirjoitti: -Jakolaatikossa oli automaatiöljyt (NP-231)
Niin sinne NP-231:een kuuluukin ATF!! Että sen puolesta oli ainakin yhdessä paikassa oikea öljy!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 12.04.2011. 21:59

Katos perhana.. Kiitoksia korjauksesta.. Pääsee vaihtamaan jakolootan öljyt sitten omaankin huomenna :) No huuhteluöljynä menee ne sitten

Castrolikin on näköjään vaihtanu taas vaihteeks suosituksensa tuon jakolaatikon öljyistä. Aikaisemmin oli tuota Castrol Syntrax universal.

Pitää laitella tuota ATF+4

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.04.2011. 9:15

kozel kirjoitti:Katos perhana.. Kiitoksia korjauksesta.. Pääsee vaihtamaan jakolootan öljyt sitten omaankin huomenna :) No huuhteluöljynä menee ne sitten

Castrolikin on näköjään vaihtanu taas vaihteeks suosituksensa tuon jakolaatikon öljyistä. Aikaisemmin oli tuota Castrol Syntrax universal.

Pitää laitella tuota ATF+4
Tai Dex III:kin kelpaa hyvin jakolaatikkoon (muihin NP -jakolaatikoihin paitsi 99-> Grand Cherokeet NP-247:lla)!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
KJark
Viestit: 77
Liittynyt: 30.03.2008. 20:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KJark » 13.04.2011. 9:25

Liberty'05 CRD kirjoitti:Siis myös ilman kunnon lukkoa :cry:
Ehdin jo toivoa että jotain lukkoakin löytyisi kun kerran koko alustan on joku ystävällisesti panssaroinut.
Jos epäilet, että siinä on lukko, niin varmuuden saat, kun ajat auton takavedolla siten, että toinen takapyörä on ilmassa. Kitkalukolla jää siihen, mutta jos siellä on lukko asennettuna, niin matka jatkuu.

Eikös joissakin uudemmissa ole jo luistonestokin varusteena?
ex: Jeep KJ 3.7 V6 limited + OME 2'' + skid plates

Avatar
KJark
Viestit: 77
Liittynyt: 30.03.2008. 20:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KJark » 13.04.2011. 9:36

Mutta jos lukon haluaisi KJ:n, kitkalukon tilalle, niin kuinka paljon ajokäytös muuttuu normaali daily driverissa, jolla kuitenkin ajetaan 95 % kaupungissa ja maantiellä? Miten toimii käytännössä? Onko kellään käytännön kokemusta, kannattaako? Minkälaista ääntä se pitää?

"The Powertrax No-Slip is an automatic locker for the Chrysler 8.25" 29 spline axle. It works in the rear of 2002-2007 Jeep Libertys, but is incompatible with Dana 35C rear axle found in some 2002 Jeep Libertys and might be incompatible with ESP system found in all 2006-2007 Jeep Libertys. While specially designed to eliminate the ratcheting sound that most automatic lockers make, it is still a little noiser than some may like"
ex: Jeep KJ 3.7 V6 limited + OME 2'' + skid plates

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.04.2011. 9:40

KJark kirjoitti:Mutta jos lukon haluaisi KJ:n, kitkalukon tilalle, niin kuinka paljon ajokäytös muuttuu normaali daily driverissa, jolla kuitenkin ajetaan 95 % kaupungissa ja maantiellä? Miten toimii käytännössä? Onko kellään käytännön kokemusta, kannattaako? Minkälaista ääntä se pitää?

"The Powertrax No-Slip is an automatic locker for the Chrysler 8.25" 29 spline axle. It works in the rear of 2002-2007 Jeep Libertys, but is incompatible with Dana 35C rear axle found in some 2002 Jeep Libertys and might be incompatible with ESP system found in all 2006-2007 Jeep Libertys. While specially designed to eliminate the ratcheting sound that most automatic lockers make, it is still a little noiser than some may like"
Tuu koeajamaan mun MJ, siinä on PowerTrax taka-akselilla, en mä ainakaan kuule normiajossa tai metsässä mitään ääniä (paitsi moottorista), joskus naksahtaa, kun kytkeytyy, yleensä ei äännä mitään...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 13.04.2011. 15:44

KJark kirjoitti:Mutta jos lukon haluaisi KJ:n, kitkalukon tilalle, niin kuinka paljon ajokäytös muuttuu normaali daily driverissa, jolla kuitenkin ajetaan 95 % kaupungissa ja maantiellä? Miten toimii käytännössä? Onko kellään käytännön kokemusta, kannattaako? Minkälaista ääntä se pitää?

"The Powertrax No-Slip is an automatic locker for the Chrysler 8.25" 29 spline axle. It works in the rear of 2002-2007 Jeep Libertys, but is incompatible with Dana 35C rear axle found in some 2002 Jeep Libertys and might be incompatible with ESP system found in all 2006-2007 Jeep Libertys. While specially designed to eliminate the ratcheting sound that most automatic lockers make, it is still a little noiser than some may like"
Minuakin kiinnostaisi mietteet, mikä lukkoratkaisu taakse olisi "järkevin", jos painopiste on kuitenkin päivittäisessä normaaliajossa. Onko automaattilukko vai kytkettävä ? Tuleeko automaattisella lukolla ylläreitä talviliukkailla?
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.04.2011. 16:09

filler kirjoitti: Tuleeko automaattisella lukolla ylläreitä talviliukkailla?
Tulee, mutta kitkalukollakin tulee, asennoitumiskysymys...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 13.04.2011. 20:22

Tulee niitä ylläreitä takavedolla ilman lukkoakin kun sopivasti sattuu :D
Tottumuskysymys se kai lähinnä on. Jeepin ylläritkin takavedolla väheni kyllä huomattavasti kun laitteli tuota lisäainetta tuonne kitkalukkoon jamantin ohjeiden mukaisesti..

Tosin ei kyllä tuo 208D MB sprintteri sillä 2.3 ahtamattomalla dieselillä ja avoimella perällä yllätä sitten mitenkään..

Kirjoita vastaus