Wrangler TJ välitykset + lukko
Wrangler TJ välitykset + lukko
Minulla on 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0 manuaali. Siinä on vakioakselit (Dana 30 ja 35) vakiovälityksillä (3.07) eikä siis minkäänlaisia lukkoja.
Pyörät kasvavat vähintään samaa tahtia kuin omat lapset ja nyt alkaa tuntumaan, että seuraavankin päivityksen voisi tehdä lähiaikoina. Maksimikoko on kuitenkin se 33". Auto on päivittäisessä käytössä kylällä ja sillä käydään offisafareilla 3-6 kertaa vuodessa.
Sitä ennen pitää välitykset vaihtaa vähän tiheämpiin. Olen ymmärtänyt, että 3.77 ja 4.11 välissä pitää tasauspyörästön koppa vaihtaa. Taulukoista olen katsonut suosituksia, ja päätynyt juuri tuohon 3.73 välitykseen.
Meneekö homma siis näin:
Taakse: http://www.quadratec.com/products/52419_92X_PG.htm ja http://www.quadratec.com/products/52419_703.htm
Eteen: http://www.quadratec.com/products/52419_25.htm ja http://www.quadratec.com/products/52419_702.htm
Lukko lienee fiksua asentaa samalla kertaa, eikö totta? LSD on hyvä katuautossa, mutta miten offikäytössä? Onko kenelläkään kokemuksia esim tästä: http://www.quadratec.com/products/16100_602.htm Se olisi mukavan edullinen, mutta ilmeisesti ei sovellu kovin kovaan käyttöön.
Vaihtoehtona kunnon lukko ja mahd. yksinkertainen. Eikös kaapelilla käytettävä systeemi olisi näppärä? Spoorien määrä vaikuttaa lukon valintaan, näemmä. Mistä tiedän montako spooria omassa voimansiirrossa on? VIN koodin perusteella sitä ei näemmä saa selville.
Olisko esim tämä hyvä valinta lukoksi? http://www.quadratec.com/products/16100_4001.htm ja http://www.quadratec.com/products/16100_4103.htm
Kertokaahan mitä mieleen tulee. Kommentit tervetulleita.
Antti
Pyörät kasvavat vähintään samaa tahtia kuin omat lapset ja nyt alkaa tuntumaan, että seuraavankin päivityksen voisi tehdä lähiaikoina. Maksimikoko on kuitenkin se 33". Auto on päivittäisessä käytössä kylällä ja sillä käydään offisafareilla 3-6 kertaa vuodessa.
Sitä ennen pitää välitykset vaihtaa vähän tiheämpiin. Olen ymmärtänyt, että 3.77 ja 4.11 välissä pitää tasauspyörästön koppa vaihtaa. Taulukoista olen katsonut suosituksia, ja päätynyt juuri tuohon 3.73 välitykseen.
Meneekö homma siis näin:
Taakse: http://www.quadratec.com/products/52419_92X_PG.htm ja http://www.quadratec.com/products/52419_703.htm
Eteen: http://www.quadratec.com/products/52419_25.htm ja http://www.quadratec.com/products/52419_702.htm
Lukko lienee fiksua asentaa samalla kertaa, eikö totta? LSD on hyvä katuautossa, mutta miten offikäytössä? Onko kenelläkään kokemuksia esim tästä: http://www.quadratec.com/products/16100_602.htm Se olisi mukavan edullinen, mutta ilmeisesti ei sovellu kovin kovaan käyttöön.
Vaihtoehtona kunnon lukko ja mahd. yksinkertainen. Eikös kaapelilla käytettävä systeemi olisi näppärä? Spoorien määrä vaikuttaa lukon valintaan, näemmä. Mistä tiedän montako spooria omassa voimansiirrossa on? VIN koodin perusteella sitä ei näemmä saa selville.
Olisko esim tämä hyvä valinta lukoksi? http://www.quadratec.com/products/16100_4001.htm ja http://www.quadratec.com/products/16100_4103.htm
Kertokaahan mitä mieleen tulee. Kommentit tervetulleita.
Antti
Uusi akseli
Hmm, ihan hyvä ehdotus, mutta taitaa projektin monimutkaisuus nousta aika paljon. Googlauksella löytyy kyllä kamaa, mutta silti vaikuttaa aika palapeliltä.
Sitäpaitsi jotain täytyy säästää vaiheeseen 23, joka lienee vuorossa v. 2014.
Antti
Sitäpaitsi jotain täytyy säästää vaiheeseen 23, joka lienee vuorossa v. 2014.
Antti

Moi Antti!
Unohda limited slip vaihtoehto. Se ei ole oikeasti mikään lukko eikä toimi maastossa parhaalla mahdollisella tavalla.
Hanki/säästä kytkettävään malliin mikäli käytät auto myös katu-/päivittäisessä ajossa. Arb tai Ox ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja.
Välityksistä; vaihto 307:sta 377 on niin pieni, että et edes huomaa sitä. Sinuna harkitsisin 411 tai 488 välityksiä. Itse vaihdoin 411 välitykset ja ajelin 32" renkailla. Moottori oli tosin 2,5 litranen manuaalivaihteistolla.
Mikko
Unohda limited slip vaihtoehto. Se ei ole oikeasti mikään lukko eikä toimi maastossa parhaalla mahdollisella tavalla.
Hanki/säästä kytkettävään malliin mikäli käytät auto myös katu-/päivittäisessä ajossa. Arb tai Ox ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja.
Välityksistä; vaihto 307:sta 377 on niin pieni, että et edes huomaa sitä. Sinuna harkitsisin 411 tai 488 välityksiä. Itse vaihdoin 411 välitykset ja ajelin 32" renkailla. Moottori oli tosin 2,5 litranen manuaalivaihteistolla.
Mikko
Kiitos Mikko kommenteista.
Tätä taulukkoa (http://twitpic.com/2nbnxn#) tuijottelin ja totesin, että se 3.73 jopa 33" renkailla palauttaisi välitykset alkuperäistasolle ja se riittäisi minulle. Kertoisitko kuitenkin mistä sellainen tarvittava isompi murikka löytyisi? Pitääkö tilata samalla kertaa jenkeistä (jos, mikä osa on kyseessä?) vai löytyykö niitä täältä näppärästi?
A
Tätä taulukkoa (http://twitpic.com/2nbnxn#) tuijottelin ja totesin, että se 3.73 jopa 33" renkailla palauttaisi välitykset alkuperäistasolle ja se riittäisi minulle. Kertoisitko kuitenkin mistä sellainen tarvittava isompi murikka löytyisi? Pitääkö tilata samalla kertaa jenkeistä (jos, mikä osa on kyseessä?) vai löytyykö niitä täältä näppärästi?
A
Itse laitoin aikanaan TJ:hin ARBit ja samalla välityksiksi 3.54. Olen ajellut 32":lla ja katukäyttöön ihan sopiva, mutta maastoon liian nopea... Olisi pitänyt laittaa periin 4.11, tosin katukäytön kulutus olisi noussut kyllä kovasti. Parempi olisi laskea HIDAS-alue vaihtamalla jakolaatikkoon vaikka Teraflexin 4:1 pyörästö vakion 2,7:1 tilalle!
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla
En tiedä onko noissa DANA30 ja 35C:ssä käytetty erikokoja pinionin päissä? Tuolla Qt:n sivuilla ei mainita ainakaan tuota, voisi äkkiä olettaa, että olis jopa oikein. Omiani aikanaan ostaessani, en edes tiennyt eri booreista
Ja oikeat oli. Jari saattaisi kokemuksesta tietää paremmin...

Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla
Ei liity pinioniin mitenkään tuo boorien määrä. Tossa tarkoitetaan vetoakselin päässä olevien urien määrää. D30 akseleissa on vakiona 27 uraiset akselit. Tarvikkeena on saatavana 30 uraisia tikkuja, jolloin tarvitaan tietysti myös lukko/tasauspyörästön rattaat 30 uraisena. Tossa on esimerkki, jossa sanotaan lukon sopivan kaikkiin D30 akseleihin kunhan välitys osuu kohdalleen. http://de.4x4-garage.com/product_info.p ... ts_id/1690 Tässä taas on esimerkki 30 splines tikuista, jotka ei sovi tuon edellä olevan linkin lukon kanssa, vaan vaativat 30 uraisille tarkoitetun lukon. http://de.4x4-garage.com/product_info.p ... ts_id/2300 Olisko kuitenkin tuo 3.73 pikkaisen liian harva 33" renkaiden kanssa, vaikka autosi onkin manuaalilootalla?
Miulla on Cherokeessa 4.0B+AW4+NP242 4.88 välitykset 33" renkailla ja välillä nuokin tuntuu maastossa liian harvoilta. Katuajoon just sopivat, koska auto jaksaa kulkea jotenkin myös pienillä rengaspaineilla.
Taka-akselissa (D35) on ihan sama juttu noiden vetarin boorien kanssa kuin edessäkin, eli vakiona 27 ja saatavana myös 30. Miulla on taka-akselissa tuollainen setti, ja voin suositella sitä. http://de.4x4-garage.com/product_info.p ... ucts_id/75
Miulla olis myytävänä D30 akseliputki sisältäen kääntöpäät sekä 4.88 välitys satasella. Sitten löytyis D35 akseliin uusi 4.88 välitys 200 eurolla. Osta tosta osat ja rakentele etuakseli valmiiksi, jonka jälkeen vain vaihdat sen alle.
Miulla on Cherokeessa 4.0B+AW4+NP242 4.88 välitykset 33" renkailla ja välillä nuokin tuntuu maastossa liian harvoilta. Katuajoon just sopivat, koska auto jaksaa kulkea jotenkin myös pienillä rengaspaineilla.
Taka-akselissa (D35) on ihan sama juttu noiden vetarin boorien kanssa kuin edessäkin, eli vakiona 27 ja saatavana myös 30. Miulla on taka-akselissa tuollainen setti, ja voin suositella sitä. http://de.4x4-garage.com/product_info.p ... ucts_id/75
Miulla olis myytävänä D30 akseliputki sisältäen kääntöpäät sekä 4.88 välitys satasella. Sitten löytyis D35 akseliin uusi 4.88 välitys 200 eurolla. Osta tosta osat ja rakentele etuakseli valmiiksi, jonka jälkeen vain vaihdat sen alle.
4.11 vois olla se mitä autosi kaipaa. Niitä on silloin tällöin myynnissä kun porukka vaihtaa orggis välityksiä tiuhempiin autoista joissa on tuo välitys vakiona. Volvon 1030 tai 1031 perästä saat tasauspyörästön kuoret tolle tiheämmälle välitykselle kaikista halvimmalla, jos päädyt lukkoon joka asennetaan tasauspyörästön tilalle. Eli tuon osan http://de.4x4-garage.com/product_info.p ... ucts_id/80wiikki kirjoitti:Kiitos selvityksestä. 4.88 on kyllä turhan tiheä mulle. Tuolla kärryllä pitäisi kutenkin silloin tällöin ajella jopa moottoritiellä.