Akku

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Akku

Viesti Kirjoittaja Renegade » 22.09.2010. 20:24

Oottekos joutunut vaihtamaan akkua missä vaiheessa? Mulla on -04 KJ ja vielä alkuperäinen akku. Viime talven kovissa pakkasissa pyöritti jo aika laiskasti. Ajattelin vaihtaa uuden akun ennen talvea, mutta minkä sinne tunkisi? Orggis mopar akkua ei taida saada mistään. Muutenkin on vaihtoehdot vähissä kun kaikki euro / kinkki akut on väärän kokoisia tai navat väärin päin.
Optima olis "made in usa" mutta melko suolaisen hintainen.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Akkua KJ:hin!

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 22.09.2010. 21:35

Omaan löytyi Fixsukseta kolmanella yrityksellä sopiva.

Hankook 60Ah no.MF56069.
Hintaa en muista vaan kysymällähän tuo selvinnee.

vuosimalli -01 ja 3,7l V6.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 22.09.2010. 22:27

Joutu laittamaan olikohan 85Ah Vartan akun viime talvena kun eberin asenteli.. Juuri ja juuri jaksoi viimeisillään pyöräyttää käyntiin kun eberi oli 15min lämmitelly :D

Kyseinen kulkine siis 2.5CRD -02. Muuten meni ihan vakio paikalle paitsi akun alustasta piti pieni siivu nyppästä pois. Kys. siivu ei vaikuta akun telineen kestoon tai tukevuuteen mitenkään..

MakeTT
Viestit: 40
Liittynyt: 09.04.2008. 17:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja MakeTT » 22.09.2010. 23:28

Koetin kerran katsoa akun kokoa sen kyljestä, mutten saanut selkoa. Siis mikä on alkuperäisen akun Ah?
KJ 2.4 -06

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Akkua KJ:hin!

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 23.09.2010. 8:23

Koivusen luettelo tarjoaa tuohon 2,4l moottorille.
Hankookkia 60,62 ja 70 ah ja hinnat 84-132,-

3,7l moottorille, Hankookkia
55, 60 ja 70 Ah ja hinnat 82-132,-, alkuperäinen lienee tuo 55Ah

Esim. Fixuksen kautta saapi.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
KJark
Viestit: 77
Liittynyt: 30.03.2008. 20:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KJark » 23.09.2010. 9:16

Suosittelen kokeilemaan Optimaa, vaikka maksaakin enemmän kuin perusakku.

Muuttui ääni kellossa, kun vaihdoin pari vuotta sitten Optiman red top akun vanhan alkuperäisen tilalle. Pyörittää starttia iloisesti verrattuna vanhaan myös talven pakkasilla. Viime talvi oli hyvä testi.

Akkuja vertailtaessa kylmäkäynnistysvirta CCA on oleellinen arvo, kun etsit kylmäkäynnistysakkua. Alkuperäisessä akussa se oli muistaakseni luokkaa 420 amps, Optimassa 730 amps (EN -18 C).


kts. pari linkkiä

http://www.flinkenberg.fi/batteries/optima.html

http://www.optima-batterien.eu/uploads/ ... 3_7_en.pdf
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä KJark, muokattu yhteensä 23 kertaa
ex: Jeep KJ 3.7 V6 limited + OME 2'' + skid plates

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 23.09.2010. 10:59

http://www.totalbatteries.co.uk/i-Type- ... I7709.html

Kyseinen akku nyt dieselissä paikallaan.. Varmaan menee bensakoneellakin varustettuihin..

Type 110 Varta Silver Dynamic 12V 85Ah (F18) 585 200 080

F18 Varta Car Battery
Voltage - 12V
Capacity - 85Ah
CCA(EN) - 800A

Dimensions(mm)
317 x 175 x 175

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 24.09.2010. 11:15

Renegade kirjoitti:Oottekos joutunut vaihtamaan akkua missä vaiheessa?
Viime talvena kun mokoma otti ja hyytyi... Ei ollut ihan kaikkein laadukkain akku päätynyt minulle tehtaan arvonnassa. :roll:

(Pitäisikin vissiinkin jossain vaiheessa harkita jotain laatuakkua nykyisen Motonetin erikoisen tilalle näin tulevaa talvea ajatellen...)
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 24.09.2010. 13:48

kozel kirjoitti:http://www.totalbatteries.co.uk/i-Type- ... I7709.html

Kyseinen akku nyt dieselissä paikallaan.. Varmaan menee bensakoneellakin varustettuihin..

Type 110 Varta Silver Dynamic 12V 85Ah (F18) 585 200 080

F18 Varta Car Battery
Voltage - 12V
Capacity - 85Ah
CCA(EN) - 800A

Dimensions(mm)
317 x 175 x 175
Ei muuten mene tuo F18 ihan pienillä modauksilla mun autoon. Napaisuus on eri päin. Eli alustan (pituus 260mm) lisäksi pitäisi modata johtojakin.

Näyttäisi tuolta Vartan luettelosta löytyvän sopivakin eli D39, mutta se on enää vaan 63Ah ja CCA 610A. Riittäisi varmaan kyllä sekin.
http://www.varta-automotive.fi/fileadmi ... er_car.pdf

Optiman RT S4.2 sopisi myös heittämällä. Siinä cold cranking hurjat 815A vaikka amppeeritunteja vain 50Ah.
http://www.optima-batterien.eu/optima-products.html
Jenkit ei vissiin niinkään kiinnitä huomiota amppeeritunteihin vaan juurikin tuohon kylmäkäynnistysvirtaan.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 24.09.2010. 15:45

Renegade kirjoitti: Jenkit ei vissiin niinkään kiinnitä huomiota amppeeritunteihin vaan juurikin tuohon kylmäkäynnistysvirtaan.
Ja siinä jenkit ovat oikeassa... :D
Ääni Optimalle. Muuttui GMC 6,2 diisula aivan eri autoksi...

Urkki
Viestit: 113
Liittynyt: 01.05.2008. 20:21
Paikkakunta: Helsinki

Akku

Viesti Kirjoittaja Urkki » 02.10.2010. 22:56

Sulla ei vissin ole vinssiä kun et ole sitä maininnut. Vinssillisiin autoihin ilman muuta Optima tms (vaihtoehtoja on aika vähän) jossa on putkimaiset kennot, jotka ei mene oikosulkuun kovassa kuormituksessa ja kestää syväpurkausta. Toinen asia on, että Optima lienee aika heikko ottamaan latausta kylmänä, eli jos on paljon pientä ajoa talvella, pitää välillä ladata tallissa.

Mulla on ollut Optiman Red top jo pitkään, ja sitä en vaihda. On kyllä vinssikin, ja sepä kestää vinssaustakin.

Urkki

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 06.10.2010. 15:23

Keltakantinen Optima YT S4.2 tuli sitten ostettua.
CCA 765A (EN -18C)
Capacity 55Ah
Reserve Capacity 120 minutes

Punaisessa olisi ollut CCA hiukan enemmän mutta kapasiteetti vastaavasti vähemmän. Ja keltainen kestää paremmin syväpurkauksia. Vaikka ei minulla vinssiä olekaan (ainakaan vielä), niin päädyin silti keltaiseen.

Nyt vaan odotellaan niitä kovia pakkasia, että nähdään tuliko rahalle vastinetta.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

Avatar
Liberty'05 CRD
Viestit: 82
Liittynyt: 11.01.2011. 16:19
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja Liberty'05 CRD » 13.02.2011. 10:14

Ainakin toistaiseksi on CDR lähtenyt käyntiin kuin palmun alta ja akku on optima red top.
Jeep Liberty 2005 CRD Limited "Trail Rated"

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 14.02.2011. 13:26

Hyvin pyörittää toi keltakantinenkin. Oikein säälittää rykäistä käyntiin -25 pakkasessa jos ei ole ollut johdon päässä. Kone ulvahtaa siihen malliin, että varmaan lastua lentää sylinterin seinämästä.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 26.10.2011. 22:44

Juu.. lähti vartan akulta suosittelut kun vuoden sisään toinen akku ja nyt sekin paskana. Eberi tulilla 30min niin hiljasta on. 50A kuormalla kestää jopa 4min.

Seuraavaksi 2cm korkeampi akku EuroGlobelta ja Speksit 90Ah/720A
Katsellaan miten alkaa toimimaan.

Kirjoita vastaus