WJ 4,7 ja Karvanaama

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Karvanaama
Viestit: 39
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 14.09.2025. 19:31

Eipä tullut Hassisesa käytyä, Jeepin pesua ja yleistä siivoilua.
Tulipa imuroitua ja kuokittua pyyhkijöiden muoviritilän alta melkoinen komposti.
Naapurit ihmetteli varmaan miksi hullu imurilla sohii konepellin alla. Sieltäpä tietenkin puuttuu kehys ja suodatin, joten hytissäkin sisällä oli koivunsiemeniä melkoisesti.

Jo muutaman viikon ajan olen huuhdellut jäähdytysjärjestelmää jäähdyttimen propun kautta GeneralJ:n ohjeen mukisesti. Sekosin jo laskuista, mutta huuhtelukertoja lienee toistakymmentä + vielä puutarhaletkulla välihuuhteluita proppu auki.
Ja ensimmäisten huuhteluiden vihreät nesteet vein tietenkin hyötykäyttöasemalle, ettei kukaan käy syyttelemään ympäristörikoksesta.
Onhan tässä ilmastosyyllisyyttä jo koettu öljylämmittäjänä ja kahden öljyä vuotavan mutterilingon omistajana. Jeepistä puhumattakaan.

Jäähdytysjärjestelmän tilavuudeksi käyttöohjekirja kertoo 10,9 litraa, sisältääkö paisuntasäiliön 0,95l, en ole varma.
Ulos sain syylärin kautta n.7l. kerrallaan, paisari tyhjeni lappoilmiön avulla kun piti korkit kiinni.
Punaista 100% Nordic Longlife nestettä laitoin 7l ja paisariin litran verran lantrattua nestettä.
Parin päivän ajojen jälkeen mittasin jonkin verran kolhuja saaneella markettiviisari mittarilla kestävyydeksi miinus 26 - 36 astetta riippuen kuinka pystyssä asteikko oli.

Oikean puolen etuvetarin kumi oli taas pullahtanut pois paikaltaan. Nyt paremmassa valossa hoksasinkin, että olin laittanut siteen väärin.
Kumin kauluksen olin työntänyt kohti napaa ihan liian pitkälle. Side ei ollutkaan uran kohdalla, vaan paksummalla kohdalla ja poishan se luistaa.
Ei vanhan miehen silmät ole entisensä enää.
Jospa nyt pysyisi.

Olen harkinnut kiristää simpukkaa, onkos nyt niin että avattuani lukitusmutterin, kuusikoloa pitää kääntää myötäpäivään (niinku jallupullon korkkia kiinnipäin) kiristääkseen välystä pois?
Kas kun vanhoissa Mersuissa piti kääntää vastapäivään (aukipäin).
-99 GC 4,7 QT II
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Karvanaama
Viestit: 39
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 25.09.2025. 18:37

Voi yheksän maan viheriä!!! Voi...SSSURRKIA!
Minä niin mieleni pahoitin..

Sunnuntaina piti rouvaa lähteä viemään kauppaan, Jeeppi ei jaksanut startata, naksahteli vaan, akku siis tyhjä.
Patteria lataukseen ja pyörällä asioille. Myöhemmin kokeilin, hörähti ja sammui joka startilla. Jahas olisiko tämä se SKIM juttu, mutta merkkivalo ei kuitenkaan loista. Jaa..ehkä TPS..tai jotain..
Kokeilin sitten painaa kaasua samalla, kaasulla pysyi käynnissä seilaten kierroksia, käynti tasaantui hetken kuluttua. Eikä enää takkuillut.

Illalla sitte jätin auton silläviisiin, että näen talosta kabiiniin, josko vaikka ne lempareen sisävalot taas tyhjäisivät akkua.
Jepjep, parin tunnin päästä sisävalot näkyivät syttyvän itsekseen. :evil: :evil:

Takauma:
Edellisenä päivänä tutkailin toimimattomia etu ovikailottimia, kattelin sähkökuvista vahvistimen lähdöt noille ämyreille.
Pienellä irtokajarilla (8 ohm) sain lähdöistä kuulumaan pientä ääntäkin. Samalla konstilla radion liittimistä, pientä ääntä sieltäkin.
Oletan laitteiston toimivan, WJ manuaalista löytyi ohjekin mitata lähdöstä vastusarvo, jolla näkisi josko kaapelointi ja kailotin olisi kunnossa (2 ohm).
Ääretöntä näytti molemmin puolin etuoville. eli taitaa ne ovijohdot olla sitten poikki, tai kajari kuallu.
Puristelin oikean puolen etuoven nippua, toiveena saada ääni kuulumaan. Ei menestystä.

Jännä yhteensattuma että tämän jälkeen sitten sisävalot alkoivat aktivoitumaan itekseen (taas). Olihan Puolasta ostamani BCM korjannut tilanteen alkukesästä. Muita uusia oireita ei vielä ole ilmennyt.
Hetken jo olin toiveikas, takaluukun lasi ei vaikuttanut olevan ihan kunnolla kiinni, vaan ei se muutosta tuonut.
Tilanteen ollessa päällä ei EVICiin tullut mitään varoituksia. Akun kenkä irti yön ajaksi ei tuonut muutosta.
Pari-kolme tuntia ovien lukituksen jälkeen alkaa valoilmiö taas. En kokeillut lukitsematta.
Joku jenkkipoikain video mainitsi viallisen ovinipun sytyttelevän sisävalojakin, nyt on sisävalokytkin taas offilla.
Tämä estää akun tyhjenemisen, vuorokauden ajaksi ainakin.
On kai se nippu auki otettava ja molemmista ovista. Näyttäisi ainakin kelien puolesta viikonlopulla onnistuvan pihallakin.
Katsotaan mitä löytyy.
-99 GC 4,7 QT II
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Karvanaama
Viestit: 39
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 28.09.2025. 12:00

Molemmilta puolilta etuovista löytyi rikkinäinen kaiutin.
Oikealla johtonippu ehjä.
Vasemmalta löytyi vika johtimia venyttämällä ehjän näköisestä mustasta johdosta. Sehän vissiin näistä ekana katkeaa.
Jatkoin myös epäilyttävän näköisen puna-oranssin(ehkä) johtimen, siinä oli jyrkkä mutka. Tosin katkaistaessa johdin osoittautui ehjäksi.

Eipä vaan nämä vaikuttaneet sisävaloihin, musta johtokin saattoi vielä parilla säikeellä olla kiinni, mutta vetäessä sitten karkasi.
Peilit ja muut ovissa toimivatkin ennen tätä, kailottimia lukuunottamatta.

Hain sitten Motonetistä JBL 6*9 kolmitie ämyrit (3 ohm). Saas nähdä menikö taas pieleen, ei ole näihin asioihin ikinä perehtynyt.
-99 GC 4,7 QT II
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Karvanaama
Viestit: 39
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 19.10.2025. 16:17

Kailottimet asennettu ja löytyihän ne kadonneet bassotkin.

Sisävaloja joutuu pitämään sammutettuina yön yli, katsotaan tuleeko muita ongelmia myöhemmin.

Ohjaustehostimen öljyt vaihtelin, imemällä säiliö tyhjäksi. Säiliön täyttö, auto käyntiin ja ratin kääntelyä. Taas pumpulla tyhjäksi, täyttö jne.. 7*354 ml. putelia MAG1 käytin tähän.
En alkanut irrottamaan letkuja huuhtelua varten. Tälläkin menetelmällä huomattavasti kirkkaammiksi öljyt muuttuivat.

Vaihteistoöljyn vaihdossa fuskasin myöskin. Imupumpulla tuli ulos 5 litraa. Olin aiemmin jo katsellut että öljyä olisi liikaa, mittaus käynnissä lämpimänä, vaihteita veivaten ja N-asennossa. Oli selvästi yli HOT-merkkien. Kaadoin 4 litraa (Valvoline ATF+4), tämä määrä osui HOT-merkille sopivasti.
On toki mahdollista että imulla ei öljypohja tyhjäksi tullut.
Öljy ei kovin pahalta näyttänyt, hieman tummemman punaista tietysti. Uusi öljy oli..tuota..helakamman sävyistä.
Täyttä varmuutta ei ole mitkä öljyt sisällä oli. Auton mukana tulleessa huoltokuitissa luki vaan ATF, joten senkin takia on paree vaihtaa keväällä uudestaan ja sitten suodattimineen.
-99 GC 4,7 QT II
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Karvanaama
Viestit: 39
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 29.11.2025. 16:05

Uutta BCM:ää en ole vielä viittinyt vaihtaa, voihan olla tässä on jotain, mikä hajottaa noita.
On pieni epäilys, että ov(i)en lukkolaitteissa olisi jotain sanomista.
Aina vikatila alkaa sillä, että etuovien lukkolaitteista alkaa kuulua epäsäännöllistä pientä "klik" ääntä.
Ei niin isoa kun keskuslukituksen toimintaääntä, vaan ehkä jokin rajakytkin tai rele.
Evicin näyttö myöskin kirkastuu välillä hetkeksi, nämä eivät kuitenkaan mene samaan tahtiin.
Pitäisi jostain kaivaa kuvat mitä lukkolaitteiden sisällä on, löytyy varmaan servicemanuskasta.
Etuovien johdot olen koittanut pariinkin kertaan tarkastaa ja sanoisin, ettei niissä vikaa olisi.

Uusi laturin moniurahihna tuli vaihdettua, vanhassa ei halkeamia näkynyt, mutta iäkäs varmasti oli. Jos vaikka se vaikuttaisi lataukseen ja sitäkautta vikatilaan..tuskinpa. Yleismittari ei huomaa latauksessa mitään erikoista, vaikka mittaristo kyykkääkin.

Ajelin huviksen noilla vanhoilla talvirenkailla, joista olin poistanut nastat. Ihan vaan nähdäkseni niiden pitokyvyn. Neliveto ainakin toimii todistetusti.
Lumella pärjäsi oikeastaan ihan mainiosti, sitten kun likenneympyrässä alkoi olla kovettunutta ja kiillottunuta lunta, alkoi aliohjautuvuutta olla pienilläkin nopeuksilla. Joten piti ne nastat tietenkin alle vaihtaa.

Muokkaus: viime viikolla tuli tasan vuosi Jeepin omistajana, vieläkään ei **tuta yhtään!! :D
-99 GC 4,7 QT II
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Karvanaama
Viestit: 39
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 30.11.2025. 17:43

Tuota BCM sähkövikaa oli tarkoitus tutkia. Aiemmin otin kaverin temu-tilauksen yhteydessä ittelleni ELM-237 mokkulan. Latasin puhelimeen WJdiag ilmaisversion kokeeksi.
Eipä yhteyttä autoon saanut, kokeilin vielä kaverin Motonetistä ostetulla mokkulalla. Eipä sekään yhteyttä saanut, mokkulat ja puhelin kyllä löysivät toisensa.

Asiaan kyllästyneenä vaihdoin aikaisemmin ostetun BCM:n paikalleen ja kaikki toimii nyt.
Sisävalojen liian pitkä viive ja tihkukytkimen pitkä viive muuttuivat oikeiksi. Todistaisikohan tämä sitten, että viiveet tehdään BCM:ssä.
Evic yksikkö alkoi näyttämään keskikulutuslukemia.
Jopa varashälyttimen ledi kojelaudalla alkoi vilkkumaan (tämä olisi kyllä saanut jäädä pimeäksi).

Jätän toistaiseksi sisävalot off-asentoon yön ajaksi, jos vaikka muu vika rikkoo moduleita. Mene ja tiedä.
Katsotaan mitä parin päivän seisonta tuo tullessaan. Nyt ei evicin valot vilkutellut, eikä lukkomodulit naksutelleet.

Servicemanuskasta en löytänyt tietoa lukkomodulien sisäisistä komponenteista, pitää kai metsästää jostain sellainen ja tutkia.
Toki jos jollain on tietoa mitä se sisältää, saa kertoa.
-99 GC 4,7 QT II
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Kirjoita vastaus