WJ 4,7 ja Karvanaama

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Karvanaama
Viestit: 26
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 11.05.2025. 15:33

Juujuu, lauantaina laskin katiskan alas pukeilta kääntääkseni keulan ruuvaustilaan (eli tuulensuojaan talon taakse).
Verenpaine syöksähti taivaisiin kun käynnistin auton, kierroslukumittari nyrjähti nolliin, öljynpaine putosi, jännitemittari samoin. Check gauges, airgbag ja ties mitä muuta valoa syttyi. Vi**tti.
Vikakoodejakin saatiin, P1698 (ECM-TCM yhteysvirhe)ja P1687 (PCM-mittaristo yhteysvirhe). Saihan ne nollattua mutta sama tilanne uuden käynnistyksen jälkeen.
Katiska pysyi siis käynnissä ja kerkesin kyllä näkemään öljynpaineen nousevan joten uskalsin pitääkin käynnissä.
Tässävaiheessa muistin lukeneeni täältä latauksen puutteen aiheuttavan tällaista. Mittari ei ollut kotona, joten latauksen todellinen tila jäi tutkimatta.
Illalla lueskelin kauhutarinoita tällaisesta, vaihtoehtoina laturi, BCM, kosketushäiriöt liittimissä, miinuskontaktit runkoon.

Täytin sitten joutessani perämurikkaan lisää poisvaluneen öljyn tilalle, lämmitin saunan ja lohdutin itseäni muutamalla oluella.
Lueskellen myös lisää tietoa tällaisesta tilanteesta. Yritin keksiä myös kirosanoja joita foorumisofta ei muuttaisi, kuten Belsebuubi, Vanha kehno, Lempo, lehtevä ulkosynnytin, Hrrbaty. Wraptec.
Päätin sitten jättää akun miinuskengän irti yön ajaksi. Tämähän oli ollut käynnistämättä parisen kuukautta ja tällaisen seisonnan jälkeen vastaavia tapauksia löytyi. Akkua kyllä latailin noin viikon välein.

Lähdin aamupäivällä sitten kukittamaan äitimuoria ja hain mittarin. Kotiintultuani akun napa kiinni, ritsa käyniin ja katso: SEHÄN LATAA!! Jippii!
Ei vikakoodeja, auton oma mittari nousi kiltisti 14V.
Oliko lopullinen syy BCM tiltti vai joku muu.. sulakerasian kannessa oli kosteutta näkyvissä, kansi oli auki myöskin yön yli.

Katkaisemani yoken pannan pikkupultit (1/2" UNF) ja panta tulivat Jamantilta, ne kirrasin maltillisemmin tälläkertaa ihan momenttiavaimella (20Nm) ja lukitepisara lisäksi vaikka pulteissa oli jo sinistä väriä valmiina.
Käsijarrukin tuntuu pitävän, voisi ehkä vielä kiristää pari napsua.
Ehkäpä tänään vielä pääsen nostamaan keulan pukeille.

Jarrunestesäilön vieressä on musta lieriömäinen säiliö ja vieressä pumppu joka naksuttelee auton ollessä käynnissä. Mikäs värkki se on?
Ei kai bensakoneisessa mitään alipainepumppua tarvita..?
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.05.2025. 19:59

Ainakin jenkkiversioissa on alipainepumppu, joka mittaa polttoainehuurujen keräysjärjestelmän tiiviyttä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Karvanaama
Viestit: 26
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 13.05.2025. 20:42

Jotain bensahuurujen kanssa tekemistä varmaankin on tuolla pöntöllä ja naksuttelevalla pumpulla, letkujakin tähän liittyy. Kiitos!

Tuo aiemmin mainitsemani mittaristovika tuli uudestaan, mutta nyt oli mittari kotona ja totesin vian ollessa päällä että akulla on latausjännite reilu 14V, toisin kun auto väittää.
Taitaakin pulma johtua yhteydestä mittariston kanssa kuten vikakoodikin jo kertoi.
On kai tarkistettava noihin liittyvät jutut, pistokkeet ja johtimet. Äsken kokeilin ja aluksi mittaristo toimi normaalisti, sitten taas mittarit kuolivat ja vikavalot syttyivät. Täytyypä katsella sähkökuvia, jos niistä löytyisi jotain tolkkua. Saa ilmoittaa toki jos on tuommoista on sattunut.

Etuvetareiden kumit on todistettu ehjiksi, oikealta puuttuva kiristin on laitettu ja rasvaakin lisäsin.

Yksi askel eteenpäin, toinen taakse, pääasia että liike jatkuu!
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Karvanaama
Viestit: 26
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 29.05.2025. 19:50

Mittaristovika jatkuu. Samaan aikaan myös sähköikkunat lakkaavat toimimasta. Oikeasta etuovesta kuuluu epäsäännöllistä pientä naksahtelua, lienee lukkolaitteesta tulevaa.
Käynnistystestailut ovat johtaneet alustavaan päätelmään BCM-modulin viasta. Tähän viittaa myös aiemmin havaittu sisävalojen vilkuttelu ja sitäkautta akun tyhjeneminen.
Joka kerta tähän auttaa akun miinuskengän irtikytkeminen joksikin aikaa (15 min ->), tämän jälkeen starttaus ja vika on tiessään.
Konehuoneen puolelta maadoitusliitoksia löysäilin ja nitkuttelin kiristellen uudestaan, käsittääkseni myös BCM modulin liittimet kannattanee tarkistaa hapettumien varalta.
Mittariston takaa pistokkeen irrotin ja tökkäilin useita kertoja paikalleen puhdistaakseni kontakteja.

Etuperän öljyjä yritin vaihtaa, avaimena varttituuman vääntiöllä 3/8 tuuman adapteri. Ei pikkuräikkä kestänyt rääkkiä.
Hain Motonetistä 2-päisen neliötyökalun, sekä hylsyadapterin 3/8 -> 1/2", saa ainakin isommalla vääntimellä kokeilla. Sekä kaasutohon lämmittämistä varten. En vielä kokeillut.

Kaveri hoksasi että jarruvalot eivät toimineet enää lainkaan, myöhemmin sain lampunkantoja käpistelemällä hetkeksi syttymään.
Sitten ei kertakaikkiaan mitään eloa. Seuraavaksi päiväksi toin mittarin kotiin, eipä jännitettä löytynyt. Yksi jarruvalokytkimen kolmesta kärjestä toimi mitattaessa huonosti, ankaraa näpyttelyä ja kontaktispraytä mukaan, mittari kertoi parannusta saadun. Eipä valoja tullut siltikään, sulakehan sieltä oli kärähtänyt, varmaankin lampunkantoja pyöritellessäni virrat päällä aiemmin ilman mittaria.
Myös yksi lampukannan pinneistä sisälsi huonon kosketuksen umpion huonoon kontaktiliuskaan :o
Eli kolmen vian yhteisvaikutus..

Ajovalojen kaihi on korjattu hiomalla, sekä semmosella hartsikannulla, on se hämmästyttävää kamaa. Laseista (muoveista) tuli kuin uudet!
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Karvanaama
Viestit: 26
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 06.06.2025. 7:40

Pikku päivitys tälle on tapahtunut. Kapteeni mahtavan sanoja lainatakseni: Ilon päivä!
Eli maahantuonti katsastus on suoritettu menestyksekkäästi 5.6. JIPPII!
Kilvet paikalleen ja menoksi. Katsotaan mitä lähipäivät tuo tullessaan.
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Keimo » 06.06.2025. 13:53

Onnittelut tästä etapista! 8)
Jeepitön Jeeppi-intoilija

kapteenimahtava
Viestit: 33
Liittynyt: 06.04.2024. 16:16
Paikkakunta: KOKKOLA

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja kapteenimahtava » 09.06.2025. 6:25

Onnittelut!
Jeep GC 5.2 1996

Karvanaama
Viestit: 26
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 16.06.2025. 12:53

Kiitoskiitos!

Reilu viikko on nyt ajeltu kilpien kanssa.
Maahantuonikatsastusta varten piti hakea tarrakilvet, ettei tarvinnut viedä trailerilla.
Nosturilla katsuri haki kaveria apuun ja hinkkasivat runkopalkkia oikealta puolen ja arvasin että runkonumeroa etsivät. Vakoilin nopeasti puhelimella Jamantin sivulta numeron sijainnin valmiiksi, jos eivät löydä. Papereita tuodessaan sanoikin että ei vikoja löytänyt, eikä runkonumeroa.
"Katoitko varapyöräkotelosta?"
"Ei, mennäänpä heti kattomaan" Sieltähän se löytyi! Joten kilvet handuun ja kotiappäin.

Oikea etujarru laahailee välillä, tälle en mitään tehnytkään. Palat ja satula näyttivät kovin uusilta molemmin puolin, tarratkin ovat vielä paikallaan.

Mittariston kanssa olen huomannut että jos päivän aikana ajelee muutaman tunnin välein, vikatilaa ei tule.
Seuraavana päivänä mittarit heräävät käynnistämisen jälkeen kyllä, mutta liikkeellelähdön jälkeen kierrosten noustua, nyrjähtävät yksi kerrallaan alas.
Jos tämä sattuu vaihteen vaihtumisen yhteydessä, kierrosten laskiessa osa mittarista saattaa herätä pariin-kolmeen kertaan. Mutta jäävät sitten nollille ja vikavalot taitavat palaa ainakin suurin osa.

Pariksi yöksi otin akun miinuskengän irti, tällöin ei ongelmia. Kaikki toimii jos autoa käyttää säännöllisesti sen päivän.

Kokeilinpa sitten aamun ensikäynnistyksen yhteydessä lämmittää tyhjäkäynnillä pitempään (akku ollut yön kiinni).
Moottorin lämpötila ei vielä normaalilämmössä, mutta lämpömittari jo noussut selvästi.
Sittenpä mittariston vikatilaa ei tullutkaan liikkeellelähtiessä. eikä koko päivänäkään.
Seuraavana päivänä jälleen lämmityskäyttö (akku yön kiinni). ja mittaristo ok.
Mutta lämmityslaitteen numeronäyttö muuttui Fahrenheiteiksi ja sisävalot eivät sammuneet lainkaan muutenkuin valoviiksestä.
Myöhemmin myös kattopanelin asetukset muuttuivat Metric - > US.
Myöskin ratin radiopainikkeet lakkasivat toimimasta.

Kyllä se BCM pitää nyt ottaa näkyville ja putsata liittimet ainakin.

Pihtiampeerimittarilla mittailin kulutuksia akun navalta, se näytti vaihtelevasti 0,23 - 0,10 A. Riippuen mittarin asennosta ja pihtien puristuksesta.
Kuitenkin sulakkeen 7 (SKIM/HOODLP) irrottamalla kulutus putosi. Myös joku muukin sulake pudotti kulutusta, mutta unohdin jo mikä se oli. :oops:
Mittari on saanut työpaikalla kyytiä taskussa, joten ihan täysi luotto siihen näin pienillä virroilla ei ole, mutta muutos on ihan kiistaton.

Nypityt talvirenkaat eivät aiheuta tutinoita tämän seudun laillisilla nopeuksilla.
Takaperä ehkä ujeltaa kaasua löysätessä hieman.
100 km/h mittarinopeudessa kierrokset 2000 rpm. Turbiini lukittuu n.80 km/h.
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Karvanaama
Viestit: 26
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 20.07.2025. 18:57

Kaivelin BCM:n näkyville ja zuumailin piirilevyä, josko siellä näkyisi juotosvikoja. Enpä sellaisia löytänyt, toki suurennuslasia ei ollut käytettävissä juuri silloin. Otin numerot talteen ja tilasin Puolasta käytetyn modulin. Tilauksen tein sunnuntaipäivänä ja paketti oli kätösissä keskiviikkona, varsin nopea toimitus!

Uusi moduli paikalleen ja mittaristo heräsi, kuten yleensäkin akunkengän oltua irti.
Nyt on testailua tehty reilun viikon ajan. Ja parin päivän käyttämättömyyskään ei tuonut vikatilannetta.
Joten sanoisin syyllisen löydetyn. JEE!
Muttamutta.. se kattopaneli (evic?) ei näytä enää kulutuslukemia. Muut toiminnot panelissa kyllä ovat ok.
Sekä sisävalojen sammuminen oven sulkemisen jälkeen kestää kyllä pitkään, himmenevät ja sammuvat kyllä mutta kestää pari minuuttia.
Saakohan sitä jotenkin muutettua? Taitaa tarvita ATK laitteen?
Jos käännän sisävalokytkimen "valot päällä" pakkoasentoon ja takaisin, niin valot sammuvat heti.

Nämä eivät niin isoja juttuja ole, mutta olisihan kiva jos toimisivat. Ja kyllä, modulin numerosarja on sama kuin alkuperäisessäkin.
Nythän toki voisi tarkastella ja juotokset tehdä uusiksi vanhaan moduliin.
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Karvanaama
Viestit: 26
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 24.08.2025. 19:23

Uusi (BCM) moduli on lopullisesti vahvistettu toimivaksi, lukuunottamatta mainittuja evicin kulutusmittausta, piiiitkää sisävaloviivettä ja tihkukytkimen yhtäpitkää viivettä. Taitavat käytttää samaa ajastinta.

Ilmastointikin heräsi toimimaan, tilasin ruotsista sellaisen täyttösetin, joka sisälsi letkun liittimineen, sekä mittarin ja pikkuputelin kylmäainetta.
Mittari näytti selvästi matalaa painetta (12 psi) eikä kompura käynnistynytkään.
Varsin pian hanan avattuani alkoi kompura naksahtelemaan päälle, hetkenpäästä paine vakiintui 44 psi:hin.
Taisi liki kaikki putelista mennä ja laite tuotti elohopeamittarin mukaan 12 asteista ilmaa venttiileistä. Juurikin helteiden aikaan olikin kiva laite.
Huomasin tosin muutaman päivän kuluttua kompuran ympäristön olevan vihreänä, systeemissä taisi olla väriaineet valmiina. Eli tekivät tehtävänsä ja kavalsivat vuodon olemassaolon. Asialle on jotain tehtävä ennen seuraavaa täyttöä. Sweduista olisi saanut myös jotain paikkausainettakin, mutta parempi kai olisi korjata vuoto oikeasti.

Laatikon öljyt (Valvoline ATF+4) suodattimineen on kotona, kuten myös ohjaustehostin öljyä MAG1. Turbiinissa ei taida tyhjennysproppua olla..?

Moottoriöljyt (Valvoline All Climate 5w40) ja suodatin vaihdettu. Tähän ei suuresti rakastamani imuvaihtaja sopinutkaan, ei ohut putki mennyt öljypintaan asti, eikä ollut sopivaa adapteria öljytikun putken päähän. Propun kautta sitten. Suti oli kyllä tolkuttoman kireällä. Puuilosta kipaisin sellaisen kolmesormisen työkalun, jonka sai 1/2" vääntiöön kiinni. Sillä alkoi suti puristumaan jo linttaan mutta löystyi sitten juuri ennenkuin öljy olisi ejakuloitunut naamalle.

Etuperän öljy vaihdettu Mobil HD 80w90.

Jäähdyttimeen hankittu 10 litraa punaista G12 Longlife Nordic nestettä. Olenkin jo huuhtelun aloittanut GeneralJ:n topicin ohjeen mukaan. En tosin tislatulla vedellä. Kamalan hajuista vihreänsävyistä nestettä olen valuttanut ulos syylärin pohjatulpan kautta. Ämpäreihin on tullut yllättävän paljon kiinteätä hiekan oloista ainetta, lienee ruostetta ja kattilakiveä..mitä lie. Olikin korkea aika suorittaa vaihto.

Ensimmäinen oikea kulutusmittaskin tehty, (täydestä tankista ajo tyhjäksi ja täyteen) tuloksena 14,9 l/100km. Sekalaista ajoa.

Jeeppi vaikuttaa toistaiseksi saaneen taloudessa käyttöauton aseman, jopa rakas emäntäkin tuntuu tykkäävän tästä.
Korkea istuinkorkeus ja hyvä näkyvyys vaikuttanee asiaan.

Ehkä voisi alkaa tekemään toimenpiteitä Volvon kauppaamiseen..
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Macke » 26.08.2025. 11:50

Ei ole proppua turnipsissa ainakaan mun tietojen mukaan, huuhtelet reilusti öljyä läpi katiskasta jos tavoitteena on kohtuu täydellinen öljynvaihto. Öljynjäähdyttimen paluuletku vaan hukkapyttyyn ja tuoretta sisään sitämukaa ku vanhaa tulee ulos. Öljyä menee toki reilusti enemmän tällä mallilla...

Sit toivotaan että tuli hyvä versio siitä pyöreestä filtteristä, mulla on kerran osunut sellainen joka falskaa turbiinista öljyjä takas laatikkoon. Tämä on ainakin internetin mukaan joku vanhempaa osanumeroa vastaava kampe jossa ongelma on, ja tuoreemmissa sit taas korjattu.

Karvanaama
Viestit: 26
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 26.08.2025. 14:35

Suotimien lootassa luki Wix, yllätyksenä lootasta löytyi öljypohjan tiivistekin. Olin ollut siinä uskossa ettei sitä aluperinkään ole, tiivistelärsmällä hoituisi. Mutta koitan tiivisteen kanssa kun sellainen nyt on. Mukana on jopa vaihto-ohje ja kuvaus takavetoisen ja nelivedon erilaisuudesta.
Kotona on 8 litraa vaihteistoöljyä, ei taida ihan huuhteluun riittää.. saahan sitä ostaa lisää..ääh..en tiedä vielä.

Eilen jäähdytintä taas huuhdellessani päätin kokeilla kaverilta jouten jäänyttä jäähdyttimen pesuainepurkkia.
Jäähdyttimestä tullut vesi oli jo kirkasta, mutta pesuaineen laiton jälkeen (ajoa n. 40 km) ulos tuli jälleen vihertävää vettä.
Pitänee vielä huuhdella muutamaan kertaan, en irrottanut lämmityslaitteen letkuja huuhtelua varten.

Paisuntasäiliönkin irrotin ja laitoin konetiskitabletin kuuman kraanaveden kanssa likoamaan, vaan eipä vielä tullut hyvä.
Vedenkeittimestä kiehuvaa vettä ja jotain oranssia kodinpesuainetta joukkoon. Tiskiharjalla vielä mekaanista työtä perään, oli jäänteet niin lujassa että piti harjan "lastapäällä" rapsutella. Mutta lopputulos on kyllä vähintäänkin kelvollinen.

Tuon huuhteluhomman yhteydessä näin akun alla jonkun katkenneen letkunpään, alipaineletkuksi sitä arvelin. Kun en toista päätä löytänyt, tulppasin kokeeksi. Myöhemmin luin foorumilla jonkun (KKi_ipscin, kiitos hänelle) kirjoittaneen vakkarin sulaneesta letkusta. Ahaa! Sepä se!
Juutuupi näyttikin heti missä toinen pää on. Oikean ajovalon takaa löytyi t-haara ja 10 cm muoviputkea ja jokin alipainetunnistin purkki. Pistin kumiletkua kokeeksi väliin ja lähdin testille.
Halleluuja! Vakkari toimii!! Hah!
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Kirjoita vastaus