Perus huoltoa tuli tehtyä Jeppeen, peräremongin jäljiltä nyt kolmisen tonnia ajeltu ja auto liikkuu vielä eteenpäin niin kai se jonkinmoinen voitto on?
Mutta mutta, mottiin meni nyt vallan perus 5W40 synteettiset A3/B4 öljyt vaikka öljykorkissa lukeepi 0W40 sekä "kato tarkemmin manuaalista". Se on huvittavaa että noin isossa pannussa on noinkin naurettavalla ku 13mm kannalla oleva öljyproppu

Tiivistyypi O-renkaalla joka sais melkein varmaan olla 4mm paksua kamaa, itteltä löyty joku 3,4mm ja kyllä sekin vastaan kinnas ja tiivisti mutta vähän sellanen fiilis jäi että sais olla paksumpikin:
Öljy filsu kivassa paikkaa ja jumalaare että on ämyriikan insinööri kerrankin ajatellu ku on muovinen kaukalo filsun alla josta tulee oikein tollanen tippakärsä josta öljyt valuu kontrolloidusti yhdestä paikkaa. TAJUNNAN RÄJÄYTTÄVÄÄ!!!
Sitten tuumasin että vaihetaas samalla etuperän lillingit, samaa 75W-140 Castrolia tuuppasin sinne kuin mitä laitoin taaksekin. Ulos pudotetut öljyt oli vallan siistit.
Tääkin kohtuu näppärä homma, ekaks kokeilin että 14mm kuusiokolo täyttöproppu aukee ja aukeshan se. Aika helpossa paikassa tuokin:
Sitten samanmoinen proppu tyhjennysta varten ja sekin helposti käplättävässä lokaatiossa:
Oikein puhtoselta vaikutti kaikki, kamera nyt näköjään tarkensi mihin tarkensi:
Tämän jälkeen loikkasin vielä jakiksen kimppuun, mutta kuvantaminen unohtui aika totaalisesti. Sisään meni brittipoikien liemet:
Testasin taas että täyttöproppu aukee ennen kuin tiputin liemet ulos jakiksesta. Jakiksessa tais olla 10mm kuusiokolot ja ulos tuli täysin kirkkaat nesteet. Ja täysin väärän väriset, väittäisin että sisällä oli ATF öljyt. Edellinen omistaja kertoi että oli joka huollon yhteydessä pyytänyt vaihtamaan myös noi jakiksen öljyt varotoimena, ja huoltokirja kyllä vahvistaa sen. Harmi vaan että on verstas tuupannu väärät liemet sisään, tuoreemman SRT Grandin jakikseenhan mennee ATF4+ liemet niin olisko siinä sitten menny hommat sekaisin.
Oli miten oli, niin nyt siellä on oikeanlaista lillinkiä ja ei tosiaan tullut nesteiden mukana minkäänlaista hiilikuitua tai muutakaan putua, joten oletan että kitkalevyt ei ainakaan suuremmin ole ottaneet onkeensa. Sisään laittelin internetsiä kaivelemalla 1,5 US quarts eli about 1,42 muun maailman litraa.
Kokeilin myös virallisen ohjeistuksen mukaista mittatikku touhua, mutta siitä ei kyllä tullut hevon persiötäkään. "Mittaa että pinta on 25-35mm täyttöpropun alapuolella" kuuluupi se. Ensinnäkään sitä mittatikkua minkä nyt sitten askartelee vaikka rautalangasta ja taittaa 90-asteen kulmaan ei mitenkään saa suoraan alaspäin siitä täyttöpropusta kun askin valu on sellainen että se pitää sujauttaa about 45-asteen kulmaan sisään apparin puolelle osoittaen. Tikkuun tuli selkeetä indikaattoria jo vajaalla litralla jostain syystä ja mittasin monta kertaa. Sitten sain ujutettua pikkurillin sinne holetsekkiin sen verta että pääsin taivuttamaan sitä mittatikuksi ja kuinka ollakkaan niin sormen pää ei kostunut -> 1.5 quarts coming up!
Jotkut on maailmalla täyttäneet tuon vallan perinteisestikin niin että alkaa valumaan täyttöpropusta, mutta minä tein nyt noin. Katotaan mitä tapahtuu, ei pitäisi universumien räjähtää kun noita on ilmeisesti tehtaaltakin lähtenyt maailmalle aikamoisella alitäytöllä. Ei pitäisi olla niin ronkeli just oikeelle määrälle, mutta puhtaat liemet lienee kohtuu tärkeät...