Grand Cherokee -06 SRT8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -06 SRT8

Viesti Kirjoittaja Macke » 12.05.2025. 20:30

Sainpa eilennä äitienpäivän kunniaksi pestyä eukon auton, ja omankin! Enpä ole vieläkään käyny ajamassa muutamaa metriä pidemmälle, pitäis ottaa auto liikenteeseen ja sitä ennen tiputtaa toinen pois liikenteestä joten pahimmillaan menee viikonlopulle testiajot.

Yksi vikahan jo kerkesikin unohtua auton seisonnan aikana, eli edellisen kerran kun jouduin kippaamaan takapenkin niin ylösnoston jälkeen ei sitten niskatuki enää lukitu pystyasentoon. Mitä hittoa nyt taas, kokeilin saman apparin puolella ja se kyllä lukittuu ihan normaalisti ylösnostamisen jälkeen mutta tää kuskinpuoleinen ei. Onkos jollain käsitystä että millanen vieteri/vaijerisalpa tai muu baabelin viritys siellä oikein on joka ei nyt pelitä?

Noh, tossa toi nyt oottelis vetoja ja pitäis olla iskussa poislukien se penteleen roikkuva takaniskatuki...

Kuva

Hartsa69
Viestit: 79
Liittynyt: 22.12.2017. 9:45
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Grand Cherokee -06 SRT8

Viesti Kirjoittaja Hartsa69 » 13.05.2025. 20:29

I did manage to fix this, but it was a painful process :(

I had to remove the rear seats, which is difficult do to the bolts that are used, but I managed it eventually. I then removed the headrest and seat cover from the broken seat, again, this isn't particularly easy. You don't need to remove the cover completely, just unzip the and pull it up as far as you can to expose the catch mechanism for the headrest at the top. The catch is triggered by a cable that runs to the bottom of the seat and I think this can become unattached, or the cable can snap. In my case the catch just appeared to have seized up. I lubricated it well and made sure everything was operating nice and smoothly then reassembled everything.

Took half a day and a few grazed knuckles to fix, but the problem hasn't re-occurred :)

JA:

Look down the base of the headrest pole on mine it was the one closet to the center of the car. Find the pole with the spring running parallel to the headrest, just to the inside of the spring, towards the center of the seat, is the cable. The tip of the cable has a small nub on it. Seems when you lower the seat a metal piece, slightly smaller than the size of a dime, slides down the cable. When you raise the seat the piece of metal is suppose to ride back up the cable to let you manually prop the head rest back up. Chances are the metal piece to stuck about 1/2 inch down the cable. Now that you have located the tip of the cable spray WD40 on it. Open and close the seat a couple of time to get the lubricant down the cable and on to the piece of metal. The piece of metal will rise up to the tip of the cable and enable you to lock the headrest back into place.

https://www.jeepforum.com/threads/headr ... m.1229975/ Joitain kuviakin näyttää olevan

Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -06 SRT8

Viesti Kirjoittaja Macke » 13.05.2025. 21:03

Mäkin kävin konsultoimassa internetsin joukkoälyä ennen kuin suuremmin lähdin purkamaan mitään -> siellä tosiaan on vaijerioperoitu se salpa joka lukittaa sen niskatuen takas ylös. Jos koko selkänojan lukkomekanismin ympärysmuovit ottaa auki niin vaijerin yks pää näkyy siinä ja sinne on sit helppo ruiskia jotain spray öljyä ja hieman kiskoa sitä vaijeria edestakas.

Sit toinen pää on kuskinpuoleisessa niskatuen jalassa molemmissa niskatuissa, näkee kun tihrustaa jalan aukosta sinne selkänojan sisään ja sitten on aika helppoa ruiskia sinnekin voiteluainetta jos on vaan sellanen pilli kiinni spraypurkissa. Tässä kuva kuskinpuolelta, en nyt saanu kännykkää tarkentamaan sinne minne halusin mutta kun lampulla valaisee sinne onkaloon ja ottaa silmän käteen niin näkee kyllä sen vaijerin:

Kuva

Molempiin päihin löin rasvat ja kallistelin selkänojaa ylös alas kaks-kolme kertaa ja kuinka ollakkaan se niskatuki sit taas lukittu paikalleen. Tein samat operaatiot ennaltaehkäisevässä mielessä sinne apparin puolelle ja yllärinä se, että se vaiska tuli sinne kuskinpuoleiseen jalkaan siinäkin sen sijaan että olisi tullut ulommaiseen jalkaan.

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Grand Cherokee -06 SRT8

Viesti Kirjoittaja rane58 » 14.05.2025. 19:42

Hieno rouhea peli....! :D
-Ei taida olla (vielä) metsä/maastoauto....? :mrgreen:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -06 SRT8

Viesti Kirjoittaja Macke » 17.05.2025. 10:34

Ei tule tuosta mettä/maastopeliä tekemälläkään, entrataan WJ iskuun sitä hommaa varten :D Toki ei siitäkään kyllä tule sellaista ulostetun rusinan näköistä peliä, jahtihommissa tuskin tulee mettäteillä kauheesti rusikoitua. Tehdään mall crawler siis :wink:

Nyt on ekat reissut takana laakeroinnin jäljiltä ja kuinka ollakaan perä hiljeni, joten ei se täysin vihkoon ehkä mennyt se remonki. Ainoa mikä vähän jännittää vielä on se, että lähteekö falskaamaan öljyä pyörännavan ja akseliputken välistä. Siellä on sellanen yllättävänkin ohkainen o-rengas joka tiivistää, ja mulla ei ollut niin ohkaista o-rengasta joista olisi saanut saksittua passelin paikalleen. Noita o-renkaitahan voi surutta lyhennellä ja liimata päät takaisin yhteen pikaliimalla, tai jos sattuu vaan olemaan pyöreetä kuminarua niin tekee sellasesta sen renkaan. Ei ole ainakaan mulla koskaan alkanut vuotamaan tollainen itse väkästelty versio.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -06 SRT8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.05.2025. 12:36

Oishan niitä oikeitakin o-renkaita siihen löytynyt...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -06 SRT8

Viesti Kirjoittaja Macke » 18.05.2025. 20:54

Katotaan o-renkaat jos alkaa falskailemaan. Ei mulla tulli mieleenkään että siellä sellaset oli, niin siksi kasasin vanhoilla kun piti saada romut nippuun. Ei onneks ole maailman isoin juttu käyttää auki ja vaihtaa niitä jos sikseen tulee, jos olisi ollut työläämpää tiedossa niin sitten olisin metsästänyt ne o-renkaatkin samaan rytäkkään vaikka olis auto sit seissy sen johdosta.

Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -06 SRT8

Viesti Kirjoittaja Macke » 10.08.2025. 12:11

Perus huoltoa tuli tehtyä Jeppeen, peräremongin jäljiltä nyt kolmisen tonnia ajeltu ja auto liikkuu vielä eteenpäin niin kai se jonkinmoinen voitto on?

Mutta mutta, mottiin meni nyt vallan perus 5W40 synteettiset A3/B4 öljyt vaikka öljykorkissa lukeepi 0W40 sekä "kato tarkemmin manuaalista". Se on huvittavaa että noin isossa pannussa on noinkin naurettavalla ku 13mm kannalla oleva öljyproppu :D Tiivistyypi O-renkaalla joka sais melkein varmaan olla 4mm paksua kamaa, itteltä löyty joku 3,4mm ja kyllä sekin vastaan kinnas ja tiivisti mutta vähän sellanen fiilis jäi että sais olla paksumpikin:

Kuva

Öljy filsu kivassa paikkaa ja jumalaare että on ämyriikan insinööri kerrankin ajatellu ku on muovinen kaukalo filsun alla josta tulee oikein tollanen tippakärsä josta öljyt valuu kontrolloidusti yhdestä paikkaa. TAJUNNAN RÄJÄYTTÄVÄÄ!!!

Kuva

Sitten tuumasin että vaihetaas samalla etuperän lillingit, samaa 75W-140 Castrolia tuuppasin sinne kuin mitä laitoin taaksekin. Ulos pudotetut öljyt oli vallan siistit.

Tääkin kohtuu näppärä homma, ekaks kokeilin että 14mm kuusiokolo täyttöproppu aukee ja aukeshan se. Aika helpossa paikassa tuokin:

Kuva

Sitten samanmoinen proppu tyhjennysta varten ja sekin helposti käplättävässä lokaatiossa:

Kuva

Oikein puhtoselta vaikutti kaikki, kamera nyt näköjään tarkensi mihin tarkensi:

Kuva

Kuva

Tämän jälkeen loikkasin vielä jakiksen kimppuun, mutta kuvantaminen unohtui aika totaalisesti. Sisään meni brittipoikien liemet:

Kuva

Testasin taas että täyttöproppu aukee ennen kuin tiputin liemet ulos jakiksesta. Jakiksessa tais olla 10mm kuusiokolot ja ulos tuli täysin kirkkaat nesteet. Ja täysin väärän väriset, väittäisin että sisällä oli ATF öljyt. Edellinen omistaja kertoi että oli joka huollon yhteydessä pyytänyt vaihtamaan myös noi jakiksen öljyt varotoimena, ja huoltokirja kyllä vahvistaa sen. Harmi vaan että on verstas tuupannu väärät liemet sisään, tuoreemman SRT Grandin jakikseenhan mennee ATF4+ liemet niin olisko siinä sitten menny hommat sekaisin.

Oli miten oli, niin nyt siellä on oikeanlaista lillinkiä ja ei tosiaan tullut nesteiden mukana minkäänlaista hiilikuitua tai muutakaan putua, joten oletan että kitkalevyt ei ainakaan suuremmin ole ottaneet onkeensa. Sisään laittelin internetsiä kaivelemalla 1,5 US quarts eli about 1,42 muun maailman litraa.

Kokeilin myös virallisen ohjeistuksen mukaista mittatikku touhua, mutta siitä ei kyllä tullut hevon persiötäkään. "Mittaa että pinta on 25-35mm täyttöpropun alapuolella" kuuluupi se. Ensinnäkään sitä mittatikkua minkä nyt sitten askartelee vaikka rautalangasta ja taittaa 90-asteen kulmaan ei mitenkään saa suoraan alaspäin siitä täyttöpropusta kun askin valu on sellainen että se pitää sujauttaa about 45-asteen kulmaan sisään apparin puolelle osoittaen. Tikkuun tuli selkeetä indikaattoria jo vajaalla litralla jostain syystä ja mittasin monta kertaa. Sitten sain ujutettua pikkurillin sinne holetsekkiin sen verta että pääsin taivuttamaan sitä mittatikuksi ja kuinka ollakkaan niin sormen pää ei kostunut -> 1.5 quarts coming up!

Jotkut on maailmalla täyttäneet tuon vallan perinteisestikin niin että alkaa valumaan täyttöpropusta, mutta minä tein nyt noin. Katotaan mitä tapahtuu, ei pitäisi universumien räjähtää kun noita on ilmeisesti tehtaaltakin lähtenyt maailmalle aikamoisella alitäytöllä. Ei pitäisi olla niin ronkeli just oikeelle määrälle, mutta puhtaat liemet lienee kohtuu tärkeät...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -06 SRT8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 10.08.2025. 14:24

Se o-rengas pitäsi olla kiinteänä siinä propussa ja ohjeen mukaan pitäis proppu vaihtaa joka kerta...

Ja se Moparin oma tuolle jakikselle tarkoitettu öljy on punaista, sitä on hyllyssä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -06 SRT8

Viesti Kirjoittaja Macke » 10.08.2025. 22:33

Okkei no eipä ollu kiinteenä enää. Eipä näyttäisi tuolleenkaan falskaavan, ja jos alkaa falskaamaan ni sit vaihtuu proppu sellaseen jossa ei ole syvennystä o-renkaalle ja sit mä laitan sinne kupariprikan alle. Loppuu vuotelut ja proppujen vaihdot siihen :D Saattais kyllä mennä näpäkästi USIT tiivisteelläkin ilman itse propun vaihdoa jos oireilee. En toki epäile etteikö ohjeissa olisi että vaihda joka kerta, vaikuttaa vaan urpolta heittää täysin käyttökelpoinen proppu pois joka öljynvaihdon yhteydessä.

Jaa että on orkkis liemi punaista? Jostain jääny mulla takaraivoon että ei olis, mutta jos näin niin sittenhän on mahis että siellä on ollu oikeat lillingit sisällä. Rahamiehii ollu jos niillä orkkis liemillä on joka kesä öljyt vaihdettu...

Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -06 SRT8

Viesti Kirjoittaja Macke » 11.08.2025. 20:51

Apropoo, onkos jengi huoltanu tota Mersun vaihdelaatikkoa syslerin NAG1 lootana eli ATF4+ öljyin vaiko kuin noh, Mersun lootaa? Tarttis filsut + öljyt pyöräyttää siihen vielä. Perimätiedon mukaan niitä ei ole vaihdeltu, niin ehkä olisi fiksumpi pysyä ATF4+ öljyissä kun siellä sellaista tälläkin hetkellä on? Toki huuhtelemalla ne nesteet nyt vaihtaa vaikka jääteeksi jos haluaa :D

Hartsa69
Viestit: 79
Liittynyt: 22.12.2017. 9:45
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Grand Cherokee -06 SRT8

Viesti Kirjoittaja Hartsa69 » 21.08.2025. 21:50

Olen muistaakseni tässä 10 vuoden aikana vaihdattanut mm. Fixuksesta ostettua öljyä (ja 722.6 suodatin+tiiviste) ja vaihteistokaupasta tilattua 722.6/nag1 litkua. En nyt muista montako kertaa on vaihdettu, mutta ainakin se pelaa edelleen; vaikka en olekaan toimintaan täysin tyytyväinen. Välillä kaipaisi särmikäämpiä vaihtoja, melko helposti vaihtaa jo isommalle - ehkä se on meikäläisen ajolla oppinut siihen..

Nyt seuraava proggis olisi varmaankin takasumareiden kunnostus. Onneksi katsastuksessa toinen toimi. "Eipä ole mittää huomautettavaa, taitaa olla aika pirteä laite tuolla tekniikalla" oli katastusmiehen ainoat sanat.

Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -06 SRT8

Viesti Kirjoittaja Macke » 26.08.2025. 11:40

Toiminta askissa mulla aivan samankaltainen, törkkää todella matalilla kierroksilla isompaa tupaan -> kyllä se on ohjelmoitu tekemään silleen ja ihmekös kun on 6,1 litranen pannu askin etupuolella. Mun mielestä sitten taas itse vaihdot ovat hyvinkin napakat ottaen huomioon minkä aikakauden tuotos toi mersun 5-lovinen aski on. Ja jos verrataan WJ:n (5)45RFE:hen niin ollaan aivan eri planeetalla, ehkä jopa toisessa universumissa :wink:

Kuudennen vaihteen tuo kyllä kaipaisi, yllättävän kovat on kierrokset jo 120km/h vauhdissakin. Eipä taida kuitenkaan olla rakennettu optimaalinen pitkän matkan ajo mielessä nämä kamppeet... Ai ettäkö ku sais naitettua vaikka ZF 8HP askin tonne jatkeeksi, joku versio niistähän vissiin istuu sitten reippaasti tuoreemmissa Grandeissa.

Kirjoita vastaus