Vetopisteiden värkkääminen KJ:hin
Vetopisteiden värkkääminen KJ:hin
Onko jollakulla kokemusta vetopisteiden laittamisesta KJ:hin?
Mulla on edessä toisella puolella sellainen muutamalla pultilla kiinnitetty vetolenkki, jonka lujuudesta ei tunnu löytyvän tietoa mistään. Takana on kiinteä-asenteinen vetokoukku.
Vinssaus- ja muita ohjeita katsellessa tulkitsin että kumpaakaan näistä ei pitäisi käyttää jumissaolevan auton vetämiseen, oli itse sitten auttajana tai jumissaolijana.
Mulla on edessä toisella puolella sellainen muutamalla pultilla kiinnitetty vetolenkki, jonka lujuudesta ei tunnu löytyvän tietoa mistään. Takana on kiinteä-asenteinen vetokoukku.
Vinssaus- ja muita ohjeita katsellessa tulkitsin että kumpaakaan näistä ei pitäisi käyttää jumissaolevan auton vetämiseen, oli itse sitten auttajana tai jumissaolijana.
Re: Vetopisteiden värkkääminen KJ:hin


Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: Vetopisteiden värkkääminen KJ:hin
Riippuen koukusta voi tehdä kipeää jos vetokoukku irtoaa kun autoa yritetään dynaamisella köydellä nykäistä vetokoukusta. Näin aika monella videolla väitetään. Esim tällä: https://youtu.be/a0q8BX4td_o
Re: Vetopisteiden värkkääminen KJ:hin
Vetokoukun runkoon voi kyllä hitsata kalikat mikäli itse runko on vahva, ja niihin kalikoihin sitten kiinnittää sakkelit joista vedetään. En itsekään käyttäisi vetokoukkua jumista pelastamiseen jos ei ole aivan pakko.
Ja jos on kovin kevyt runko koukussa, niin en siitä vetäisi alkuunkaan. Kandee kuitenkin muistaa että vaikkapa pylpyrän kanssa ja vähän sivusuuntaan vielä vetoa niin helposti 4000kg vetoa ja aivan väärään suuntaan.. Ei kärryä vetäessä tule ikinä sellaisia rasituksia edes 3500kg kärryllä mitä jumista irti kiskoessa.
Minulla on 25mm x 60mm lattaraudasta tehdyt kolmion muotoiset kalikat mihin porasin reiän sakkeleita varten. Kalikat on hitsattu korin vahvikkeisiin (edessä 3mm:n seinämäistä palkkia + 4mm vahvikelevy hitsattuna palkkiin, takana 4mm levyä missä vahvikkeet ympärille 4-6mm:n levystä ja saumattomasta putkesta).
Jos vetopisteet on pultattavaa mallia, niin näissä itsekantavissa koreissa saa olla ihan oikeasti vahvaa rakennetta ne tuet ettei koripalkit taivu/ murru. Nimimerkillä kokemusta on...
Ja jos on kovin kevyt runko koukussa, niin en siitä vetäisi alkuunkaan. Kandee kuitenkin muistaa että vaikkapa pylpyrän kanssa ja vähän sivusuuntaan vielä vetoa niin helposti 4000kg vetoa ja aivan väärään suuntaan.. Ei kärryä vetäessä tule ikinä sellaisia rasituksia edes 3500kg kärryllä mitä jumista irti kiskoessa.
Minulla on 25mm x 60mm lattaraudasta tehdyt kolmion muotoiset kalikat mihin porasin reiän sakkeleita varten. Kalikat on hitsattu korin vahvikkeisiin (edessä 3mm:n seinämäistä palkkia + 4mm vahvikelevy hitsattuna palkkiin, takana 4mm levyä missä vahvikkeet ympärille 4-6mm:n levystä ja saumattomasta putkesta).
Jos vetopisteet on pultattavaa mallia, niin näissä itsekantavissa koreissa saa olla ihan oikeasti vahvaa rakennetta ne tuet ettei koripalkit taivu/ murru. Nimimerkillä kokemusta on...
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Vetopisteiden värkkääminen KJ:hin
Kiitos ratkaisun jakamisesta. Kuulostaa vähän siltä että custom-ratkaisuksi ja hitsaushommiksi kunnollinen ratkaisu äkkiä menee.
Olen miettinyt kannattaisiko hitsauttaa etupuolelle/takapuolelle runkoon kiinni sellainen jenkkimallinen vetokoukun holkki (hitch receiver). Jenkeissä ilmeisesti kiinnittävät niihin vetolenkkejä tai laittavat snatch strapin suoraan holkkiin ja pultilla kiinnitys. Holkki voisi olla monikäyttöinen, siihen saanee esim irtoitettavia vinssialustoja. Jonkinpainoista vinssiä vois ehkä liikutella eteen/taakse. Voi vaan olla että hitch receiverien vahvuus tulee vastaan, kestänevätkö riittävästi vetoa.
KJ:lle on Ameriikassa myynnissä myös Tow Hooks nimellä koukkupari auton keulille: https://www.amazon.com/2002-2007-Jeep-L ... B009G5D73C
Noille löytyy rungosta valmiit asennusreiät. Tulevat kiinni kolmella pultilla ja kestävät 5500 lbs vedon. Oman KJ:n etupuolen vetolenkki on samanlaisella kiinnityksellä.
Noitakin olen miettinyt, mutta koukku ei taida soveltua muuhun kuin hinaamiseen? Ja 5500lbs ei taida olla ideaali vahvuus.
Olen miettinyt kannattaisiko hitsauttaa etupuolelle/takapuolelle runkoon kiinni sellainen jenkkimallinen vetokoukun holkki (hitch receiver). Jenkeissä ilmeisesti kiinnittävät niihin vetolenkkejä tai laittavat snatch strapin suoraan holkkiin ja pultilla kiinnitys. Holkki voisi olla monikäyttöinen, siihen saanee esim irtoitettavia vinssialustoja. Jonkinpainoista vinssiä vois ehkä liikutella eteen/taakse. Voi vaan olla että hitch receiverien vahvuus tulee vastaan, kestänevätkö riittävästi vetoa.
KJ:lle on Ameriikassa myynnissä myös Tow Hooks nimellä koukkupari auton keulille: https://www.amazon.com/2002-2007-Jeep-L ... B009G5D73C
Noille löytyy rungosta valmiit asennusreiät. Tulevat kiinni kolmella pultilla ja kestävät 5500 lbs vedon. Oman KJ:n etupuolen vetolenkki on samanlaisella kiinnityksellä.
Noitakin olen miettinyt, mutta koukku ei taida soveltua muuhun kuin hinaamiseen? Ja 5500lbs ei taida olla ideaali vahvuus.
Re: Vetopisteiden värkkääminen KJ:hin
En olisi tuosta koukusta välttämättä niin huolissaan, mutta niistä koriaisoista.. ne ei vaan kestä ilman kunnon vahvikkeita. Kevyttä vetoa ehkä, mutta ei muuten - ei edes näissä "uudemmissa". XJ:n eturunko on ihan paperia, ZJ on vahvempi mutta hajoaa sekin, ja se mitä muistan kaverin KJ:hin kun pultattiin ARB:in puskuria niin aikamoiset vahvikkeet siinä tuli mukana ja silti jäi fiilis että näinköhän kestäisi reilumpaa käyttöä.
Mutta jos nyt sellaista puolivakavaa offia mitä KJ:lla voi harjoittaa niin vahvikepalat koriin riittävän laajalle alalle pulttaamalla ja pultattavat kiinnikkeet niin menee sillä.
Takana vahvan vetokoukun runkoon voi varmasti hitsata vetopisteet mihin sakkelit. Mulla esim. ZJ:n 3500kg koukun sivurungon palat on 8mm L- rautaa, ja poikkipalkki on 50 x 50 neliöpalkkia ~6mm:n seinämällä. Se koukun runko kestää 100% varmuudella enemmän kuin mitä vaikkapa 12000+ lbs. vinssi jaksaisi kiskoa pylpyrän kanssa. Samaan olen hitsannut tankin panssarin, mikä on kantattua 3mm hardoxia.
Mutta jos nyt sellaista puolivakavaa offia mitä KJ:lla voi harjoittaa niin vahvikepalat koriin riittävän laajalle alalle pulttaamalla ja pultattavat kiinnikkeet niin menee sillä.
Takana vahvan vetokoukun runkoon voi varmasti hitsata vetopisteet mihin sakkelit. Mulla esim. ZJ:n 3500kg koukun sivurungon palat on 8mm L- rautaa, ja poikkipalkki on 50 x 50 neliöpalkkia ~6mm:n seinämällä. Se koukun runko kestää 100% varmuudella enemmän kuin mitä vaikkapa 12000+ lbs. vinssi jaksaisi kiskoa pylpyrän kanssa. Samaan olen hitsannut tankin panssarin, mikä on kantattua 3mm hardoxia.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Vetopisteiden värkkääminen KJ:hin
Kiitos vinkeistä! Täytyy viedä Jeeppi pajalle ja keskustella toteutusvaihtoehdoista. Itsellä ei ole tarvittavia välineitä eikä kokemusta.
Jos jollakulla sattuu olemaan kätevästi kuvia korin vahvikkeista ja vetopisteasennuksista KJ:hin, niin ne kyllä kiinnostavat myös.
Jos jollakulla sattuu olemaan kätevästi kuvia korin vahvikkeista ja vetopisteasennuksista KJ:hin, niin ne kyllä kiinnostavat myös.
Re: Vetopisteiden värkkääminen KJ:hin
Tälläinen KJ:hin mitoitettu etupään vetokoukun runko tuli vastaan jenkkisivuja selaillessa: https://www.curtmfg.com/part/31022
Speksien mukaan pitäisi kestää 9000 lbs suoraa vetoa. Nuo kiinnitykset tulevat käsittääkseni kolmella pultilla kiinni molemmilta puolilta niihin korin pitkittäispalkkien alapintoihin. Mietin riittäisiköhän nuo kiinnityksen raudat ja niiden 2x3 pultin kiinnitukset etupään jäykistykseksi
Takana vetokoukun runkoon voisi varmaankin hitsata kiinni myös tuollaiset 2 tuuman vetokoukun holkit, esim tälläiset: https://www.amazon.com/CURT-49060-2-Inc ... B001GMZH5E
Jos tulee laitettua jossain vaiheessa siirreltävää vinssiä niin saisi sen kiinni sitten eteen ja taakse. Myös mahdollisia holkkeihin sopivia vetolenkkejä löytyy.
Speksien mukaan pitäisi kestää 9000 lbs suoraa vetoa. Nuo kiinnitykset tulevat käsittääkseni kolmella pultilla kiinni molemmilta puolilta niihin korin pitkittäispalkkien alapintoihin. Mietin riittäisiköhän nuo kiinnityksen raudat ja niiden 2x3 pultin kiinnitukset etupään jäykistykseksi

Takana vetokoukun runkoon voisi varmaankin hitsata kiinni myös tuollaiset 2 tuuman vetokoukun holkit, esim tälläiset: https://www.amazon.com/CURT-49060-2-Inc ... B001GMZH5E
Jos tulee laitettua jossain vaiheessa siirreltävää vinssiä niin saisi sen kiinni sitten eteen ja taakse. Myös mahdollisia holkkeihin sopivia vetolenkkejä löytyy.