Teretere-landiasta tuli paketti tänään himaan, Frantz Ferdinand eiku Ferdinand Bilsteiniä pukkas:
Sehän meinas että taas tarttis varmaan tehrä jotain. Safkat duunin jälkeen tauluun, ja eiku talliin naatiskelemaan. Apparin puoli pukin varaan, fillari irti, satula kannakkeineen irti ja sivuun roikkumaan:
Ja kun laiska on, niin totesin etten noita aikasemmin vaihdettuja raidetangonpäitä ala irroittelemaan niin seuraavaksi pulttasin navan irti ja nostin vetarinkin pois tieltä. Tässä kohtaa tuli mieleen, että miksi en pultannut vaan napaa irti ja nostanut sitä vetareineen päivineen pois mestoilta? Josko toisen puolen kokeilis laiskotella siihen malliin. Nipparin viritin jousesta löyhästi mestoille raidetangon ympärille, ja helpoiten olin pääsevinäni pitkällä 3/4" räikällä tosta vetarin mentävästä reiästä availemaan yläpallon smudua:
Alapallon mutterin jysäytin pulttimopolla auki, ja ylhäällä oli 22mm mutteri kun alhaalla oli 29mm mutteri:
Sitten vaan pickle forkkia tai murtohaarukkaa härmäläisittäin kehiin:
Ton junttasin ns. monumenttiin, ja pallonivelen pallo lähti pyrkimään kupistansa jännitteen suuntaan. Joka tapauksessa tämä puoli lähti aika helpostikin auki kun tuon haarukan tuonne junttasi, ja sitten antoi olkavarren lenkkeihin pallonivelten kohdilta vähän moukkua pajavasaralla. Alapalloa en siis lähtenyt ulosvetäjällä tai haarukalla härkkimään ollenkaan.
Tässä kohin katsoin sillä silmällä taas ABS anturin kiinnityspulttia johon en tohtinut kajota silloin kun vetarit putsasin ja huolsin. Nyt keräsin rohkeuteni sillä verukkeella että ei ole sitten enää suurensuuri homma nostaa koko olkavarsi kuikkaan ja porata + kierteyttää uusiksi jos se pultti ei aukeakaan. Mr Murphy olisi muuten kuitenkin tullut vääntämään kiekurat koko touhun päälle kasausvaiheessa ja sitten mulla olisi ollut risa ABS anturi ja pultti katki ja hermot ja rystyset verillä ja piuha katki ja ja ja... Hehkutulppien avaamiseen tarkoitettu snadi pulttimopo taas esille, ja sillä pärryyttelin hetken edestakas niin jo lähti auki ilman draamaa tuokin. Räikällä kun olis suoraan vetässy niin olis mahtanut kuulua naks ja sen jälkeen suuri kattaus osaamistani kirosanoista. Noh, katotaan sit miten kuskin puolella käy...
Yläpalloniveltä lähdin irroittamaan ekaksi, ja tohina oli niin kovaa ettei tullut kuvaakaan otettua. Soon taottava silloin ku leka on lämmin, tai näin muistan kuulleeni jostain elämää suuremmasta biisistä aikoinaan! Pallo lähti paukahduksien säestämänä liikenteeseen kun sinne sai kunnon jännityksen päälle, en kerennyt vasaraakaan käteen ottaa. Sama homma sitten alapallolle, paitsi eri suunta. Yläpallo prässätään ylöspäin, ja alapallo alaspäin:
Tässä kohdin pääsikin sitten ihmettelemään niitä uusia palloja, ja ihan tyytyväinen olin että tilasin sileät enkä knurled versioita. Tämmöset ne oli paketista ulos kiskastuna:
Alapallosta suojakendoomi veks ettei sais kipeetä paikalleen prässättynä, ja tuli todettua että Febin paja ei ole ollut yhtä kitsas vaselinskajan kanssa kuin Sidemin sankarit:
Holetsekkien putsi akselin päästä ja ei muuta ku runttaamaan niveltä paikalleen:
Taas kävi mielessä isojen poikien jutut, että pitää painaa pohjaan asti. No näin tehtiin ja siinähän se lepäs:
Paikalleen prässäyksen jälkeen tietty alapalloon suojakumi takaisin paikoilleen.
Yläpallossa sama meisinki, käytin tollasta pikkasta lattaraudan pätkää tuolla välissä kun on kalteva tuon lenkin alapinta ja mun eBay universal I press all of American SUV ball joints työkalu tahto muuten mennä vähän vinoon:
Tämäkin siis paikalla, ruuvasin rasvanipan kiinni ja annoin pikkasen vielä rasvaa prässistä perään:
Vetäsin tossa lopputöiks vielä pallonivelten mutterit kiinni, ja pikku pyöristyksellä ft/lb lukemista tuli yläpallon mutterin momentiksi 100Nm ja alapallon 110Nm. Meinasin vielä vetästä ABS anturinkin kiinni kun tajusin että se penteleen peltilärsäke jäi pois yläpallon alta johon se ABS anturin piuha viritellään kiinni. Kello oli sen verta nyt taas että puuhat loppu tähän tältä päivää, eli josko sitten jatkais avaamalla sen yläpallon mutterin ja hieromalla sen piuhatellingin paikoilleen. Sekin oli hieman erikoisessa muodossa versus toinen puoli, että tarttee varmaan vähän oikoa ennen kuin taikinoi paikalleen sen. Josko huomenna taas jaksais harrastaa. Tai sit lottois, voittais hitosti tonniamiljoonaa rahaa ja veis tän Jamantin pajalle jatkohoitoon
