Grand Cherokee -00 4.7 V8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Eimehtään
Viestit: 79
Liittynyt: 25.07.2016. 20:31
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Eimehtään » 10.01.2019. 20:58

Aha. Saabeissa pitää kaikki uudet boxit naittaa ecuun,jotta ne toimis. Mut hyvä jos ei tarvii.. :)
WJ 4.7 Quadra drive -00

Avatar
Timo L
Viestit: 1275
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 10.01.2019. 21:08

Ja nuohan tosiaan on käytännössä vaan softan numeroita, jos merkkiorganisaation puolelta olisi päivitetty PCM, niin virallisesti siihen pitäisi läntätä uusi numero jos siinä on esim. vaihdettu tuohon viisipykäläiseen ohjelmaan.
Tuon nykyisen purkin tosiaan olisi pystynyt päivittämään, mutta kuten taisit jo huomata niin onnea Jeepin valtuutetun huollon kanssa jos koitat niitä saada tekemään jotain noinkin "vaikeaa" :lol:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Timo L
Viestit: 1275
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 10.01.2019. 21:09

Eimehtään kirjoitti:
10.01.2019. 20:58
Aha. Saabeissa pitää kaikki uudet boxit naittaa ecuun,jotta ne toimis. Mut hyvä jos ei tarvii.. :)
Tälläisessa Jeepissä ei ole mitään ECUa, näissä on PCM. Siinä on vaihteiston- ja moottorinohjaus samassa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 204
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 11.01.2019. 9:29

Jos oikein hiffasin, niin sitä Moparin online palvelua millä noita softia tunkkaillaan voisi ihan päiväperustaisesti ostaa käyttöön. Niin pitkälle en tonkinut että tarttisko olla joku firma vai onnistuuko yksityiseltäkin. Sen lisäksi tarttis interfacen eli kaapelin väliin, mutta pikasesti vilastuna sellanen olis 300 dollaria. Sillä nyt sitten vaihtas jo VIN numeronkin minkä joutuu tekemään jos sen WJ:n moottorinohjaimen esimerkiksi vaihtaa. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta WJ:ssä on mun ymmärryksen mukaan lootan ohjain ja moottorin ohjain vallan erikseen.

Eimehtään
Viestit: 79
Liittynyt: 25.07.2016. 20:31
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Eimehtään » 11.01.2019. 16:01

Timo L kirjoitti:
10.01.2019. 21:09
Tälläisessa Jeepissä ei ole mitään ECUa, näissä on PCM. Siinä on vaihteiston- ja moottorinohjaus samassa.
PCM,ECM,ECU, sama laite,eri nimellä. Mikä tarkoitus tuolla jeepin TCM.llä on, jos PCM ohjaa vaihteistoa? Onhan saabeissakin TCM,joka saa käskyt PC.. eiku ECU.lta..
WJ 4.7 Quadra drive -00

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5219
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.01.2019. 16:17

PCM-Powertrain Control Module
ECM-Engine Control Module, voi oll myos ECU-Engine Control Module
TCM-Transmission Control Module
Samaa ryönää, eri nimisiä vaan, käsitän PCM:n moduliksi, jossa autossa ei erillistä TCM:ää, jos on TCM, niin silloin on erikseen ECM. WJ kasikoneella on erikseen ECM ja TCM, kuutosella on vain PCM...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1275
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 11.01.2019. 19:53

Eimehtään kirjoitti:
11.01.2019. 16:01
Timo L kirjoitti:
10.01.2019. 21:09
Tälläisessa Jeepissä ei ole mitään ECUa, näissä on PCM. Siinä on vaihteiston- ja moottorinohjaus samassa.
PCM,ECM,ECU, sama laite,eri nimellä. Mikä tarkoitus tuolla jeepin TCM.llä on, jos PCM ohjaa vaihteistoa? Onhan saabeissakin TCM,joka saa käskyt PC.. eiku ECU.lta..
Kuten Jamantkin jo totesi, niin ero on juurikin siinä, jos laatikon- ja koneenohjaus on ympätty samaan niin on yleensä myös eri nimellä kuin jos ovat erilliset.

ECU/ECM = engine control unit/ module, ja se siis ohjaa moottoria, ei vaihdelaatikkoa. TCU/ TCM = transmission control unit/ module -> ohjaa vain laatikkoa. PCM = powertrain control module -> sama boksi ohjaa mootoria ja laatikkoa.
Kasikoneisessa WJ:ssä tosiaan on TCM ja ECM erikseen, muistin että niissäkin on PCM kuten OBD2- ZJ:ssä ja kuutoskoneisissa WJ:ssä. Hyvä että Jamant korjasi.

Tavallaan tämä on vähän pilkun nuslausta, mutta noiden ero kannattaa ihan oikeasti ymmärtää ja sisäistää, koska ohjainlaitteiden funktio on silloin erilainen, ja/ tai ettei yritä turhaan etsiä autosta ohjainmoduulia mitä siellä ei edes ole :wink:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 204
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 11.01.2019. 20:22

Omassa ruoskassa toi TCM (joka jossain on mainittu TCU:na, poteitou potatou) on siinä aika kliffasti hollilla akun vieressä. Se ECM purkki vissiin on siellä rintapellissä kiinni apparin puolella, eli huomattavasti nihkeämpi päästä käsiksi. Ja se ECM varmuudella vaatii VINin muuttamisen, toivottavasti tää tomaattiohjain ei sitä tarvitse. Eiköhän tuo vielä selviä tässä lähitulevaisuudessa, ilmoittelen sitten taas miten kävi.

Mun kärrissä on suht tuoreen näköiset Bilstein B4 (oletan ainakin, B6 ja B8 on keltaisia) iskarit. Meneekö tollaset orkkis mittaiset iskarit ihan kuralle jos autoon nikkaroi alle maltillisen 2" korotuksen?

Ja hitto kun niitä AR Outlaw II valsseja ei tohon saa kuin 17" kokoisina, tulee liikaa vannetta ja liian vähän kumia omaan visioon. Joutuuko tässä ostamaan jotkut 15x7 peltivanteet ja lyömään 31x10.5 donitsit päälle...

Avatar
Timo L
Viestit: 1275
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 11.01.2019. 22:41

Jos minulta kysytään, niin Outlaw:t ei sovi WJ:hin ollenkaan ulkonäön puolesta, liian retrot tämän ikäiseen. Esim. AR:n Bajat olisi paljon paremmat, tai sit jotain KMC XD- sarjan maltillisempia versioita.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 204
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 12.01.2019. 11:45

Makuasioistahan ei voi kuin kiistellä, mun mielestä syvä Outlaw II pullealla kumilla istuisi kuin isi äitiin. Oldschool vannehan se on, mutta oman pään sisällä se toisi kivan kontrastin. Kuviahan tosta kombosta ei ole löytynyt mistään, niin voihan se olla ettei se sitten sovikaan kun auto ei ole ihan pelkkää suorakulmaa hyödyntämällä piirretty. Bajassa on holetsekit liian etäällä toisistaan, ja mieleen tulee lähinna huonompi versio Mangelsin modular c peltivanne Taunuksen alta. Ja se Outlaw II taas on parempi versio siitä oman nuoruuden analogiasta. Joka tietty sitten on jonkun 60-luvun muskelin eikä Taunuksen alla :D

Olen mä noita KMC:n vanteitakin katsonut sillä silmällä, mutta suurin osa on niitä normiauton "risuvanteista" tehtyjä maasturiversioita -> yksinkertaiselle miehelle yksinkertainen vanne kiitos. Jokuhan noista olis varmaan ihan jees 20" kokoluokassa, mutta sitten kun se skaalataan alas 16" kokoon niin se vanne menee tukkoon. On mulla toki yhteen vanhus E3 Bemariini BBS Mahlen risuvanteet ja edellisen 5-sarjan käyttiksen alla oli Magnesiumista värkätyt BBS RC300 vanteet, mutta yleensä kyllä oma maku nojaa sinne jonne yksinkertaisempaan ja aika usein 5-puolaisiin eri variaatioihin. Johtunee varmaan laiskuudestakin, mitä enemmän krusidullaa vanteessa niin sitä paskamaisemmat ne on pestä...

Makuasioitahan nämä kaikki on, ja rajallinen rahavaranto rajoittaa harrastamista ikävästi. Jos olis pinkka kondiksessa niin ostelis ja vaihtelis vanteita kokeilumielessä ja vaihtelis pois kun alkaa kyllästyttämään. Sitten kun koskettaa tyhjällä lompakolla otsaa, niin pahin kohkaaminen rauhoittuu kummasti.

Avatar
Jooseppi
Viestit: 41
Liittynyt: 19.01.2013. 23:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Jooseppi » 13.01.2019. 11:59

265/70r17 Vanteet alutec grip graphite 7.5x17 et 36 Kuva
Bilstein b8 +50-75mm ja ome hd Kuva
WJ Grand cherokee 4.7 limited 99
ex. WH Grand cherokee 07 laredo crd
ex. Kj Cherokee 04 Limited crd

Macke
Viestit: 204
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 13.01.2019. 18:36

No prkl, ei näköjään maastovermeiden B8 piilsteinit oo keltaisia niin kuin normi kärreissä. On kyllä ison näköset rinkelit, mutta vanne sais olla omaan makuun pienempi että olis muhkumman näköinen yhdistelmä. Kiitosta kuvatuksista :)

Macke
Viestit: 204
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 14.01.2019. 18:19

Asiaa tai sen ohi kulutuksista, eli tossa nyt edellisellä tankilla sitten ajanut pari kertaa Porvoon takametsä - Espoo gaylaniemi ruuhka-aikaan -> takametsissä 60km/h tietä, motarilla se karvan yli 100km/h mittarissa ja sitten sitä ruuhkassa pönöttämistä tuosta Viikki-Käpylä-Ilmala-Munkka-Lehti/kuusi/whatever saari-Keilaniemi reittiä. Nloiden lisäksi täällä Porvoon nurkissa pyörittelyä ja aikuismaisen kypsää satunnaista luisuttelua niin 14,58 litraa näytti oikea kulutus olevan. Tässä ei siis ollenkaan tollasta karvan yli 80km/h jurnutusta pidempää siivua jonka olen itse rankannut taloudellisimmaksi matkustusmuodoksi tolla laitteella, siinä on jo turnipsi lukittuneena ja tuulenvastus + moottorin kierrokset ei rokota soppavarantoa niin rajusti.

Kattootaan miten se tuoreampi lootan softa vaikuttaa yhtälöön, tuolla ruuhkissa ja nurkkapyörityksissä ei mitenkään mutta luulis sitten taas motarilla hieman säästävän. Pelkästään tuoreammilla Denson suuttimilla ei siis päästykkään 7l/100km kulutuksiin :wink:

Macke
Viestit: 204
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 28.01.2019. 11:27

Ladies and Gents, TCM purkki saapui kekkosloviakiaan ja oli just sellainen kuin pitikin. Tämähän oli ilmoituksen mukaan -04 mallisesta, eli tämmöttis koodeilla oleva härpäke:

Kuva

Orkkis purkki -00 vuodelta tällainen:

Kuva

Otin auton talliin ja valmistauduin henkisesti mittavaan vaihto-operaatioon, eli johtosarjan pistoke on kiinni 8mm pultilla ja itse boksi telineessä kolmella olikos nyt TX20 kantaisilla harvakierreruuvilla. Ihan asiallisesti mahtui ruuvaamaan kun nappasi tuon piuhan irti ilmastoinnin kuivaimen anturista. Akusta nyt tietty nyppäsin maapiuhan irti ennen kuin aloin taikinoimaan tuota boksia paikoillen:

Kuva

Tästä kuvasta näkee vielä noi kiinnityspisteet, jäähdytysrivat tulee sitä kiinnitystelinettä päin ja pistoke on sitten siellä boksin ja moottorin välissä:

Kuva

Sitten ei muuta kuin akkukenkä kiinni, pelon ja jännityksen sekaisin tuntein veivailin virta-avainta jotta sai diagnostiikkakoodit tauluun. No sinnehän tuli done, toki en mä tiedä edes että tuleeko sinne ikinä mitään vaihteistoboksiin liittyvää? Joka tapauksessa auto liikkui ihan normaalisti omin voimin tallista pihalle ja noin 50km lenkin jäljiltä ei ainakaan ollut mitään ihmeellisyyksiä. Kierrokset laski matkalotkotuksessa niin kuin pitikin ja jahka tässä nyt sitten pääsee ajelmaan vähän aikaa normi ajoa, niin näkee miten tuo vaikuttaa kulutukseen. Näillä näkymin siis boksin vaihto ei vaadi minkäänlaista koodaamista / ohjelmointia, ja uskoisin että toi kaikkineen noin 80€ maksanut boksi on halvempi vaihtoehto kuin softata orkkis boxi tuoreimmalla softalla jossain merkkihuollossa.

Kiekkojahan koneessa on nyt noin 1500 kun vauhtia on baltiarallaa 85km/h ja 2000 kun ollaan 70 mailissa eli siinä 110km/h kintailla. Tuo jälkimmäinen on sen 200 kierrosta matalempi kuin aiemmin, mutta tohon "kasikympin" kierroslukuun en osaa sanoa juuta enkä jaata kun sitä ei tullut vanhan ohjausboksin aikaan katottua edes.

Avatar
rane58
Viestit: 1069
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja rane58 » 29.01.2019. 1:52

Hienoa että toimii..! :mrgreen:
Minä kun olen luullut että esim. tuo 5604-> numerosarja pitäisi olla samanlainen että toimisi...? :oops:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-93 ja-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98

Kirjoita vastaus