Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
Eli kyseessä vm 2000
Wrangler
Jo muutaman kk ajan ongelma, että lämpöisenä tyhjäkäynnillä öljynpaine tippuu lähelle nollaa. Öljyt vaihdettu ei auta. Anturi vaihdettu. Ei apua. Kone ei pidä mitään ylimääräistä ääntä, eikä öljyä kulu mihinkään.
Öljypohja auki, niin öljysihti lähes tukossa. Se vaihdettiin korjaamolla ns. varmana vikana. Ongelma ei yllättäen korjaantunutkaan.
Nyt epäily, että olisiko laakereissa vikaa joka tarkoittaisi koneremonttia. Motti ajettu 140tkm ja mitään ylim ääniä ei ole
ikinä kuulunut. En jotenkin usko että voisi olla tämmöinen ikiliikkuja motti paskana näillä kilometreillä. Toki kaikki on mahdollista, mutta ennenkuin aletaan koko moottoria purkaa artistin laskuun niin, vinkkejä?
Auto siis toimi öljysihdinkin vaihdon jälkeen täysin normaalisti ilman mitään ylimääräistä ääntä, tarkkaan olen kuunnellut ja monta kertaa, ainoastaan öljynpaine mittari näytti lähes nollaa lämpöisenä tyhjäkäynnillä
Suurin ongelmahan tässä on, että oma aika ja osaaminen moottorien kanssa ei tahdo riittää, eli joutuu turvautumaan näissä hommissa toisen apuun.
Wrangler
Jo muutaman kk ajan ongelma, että lämpöisenä tyhjäkäynnillä öljynpaine tippuu lähelle nollaa. Öljyt vaihdettu ei auta. Anturi vaihdettu. Ei apua. Kone ei pidä mitään ylimääräistä ääntä, eikä öljyä kulu mihinkään.
Öljypohja auki, niin öljysihti lähes tukossa. Se vaihdettiin korjaamolla ns. varmana vikana. Ongelma ei yllättäen korjaantunutkaan.
Nyt epäily, että olisiko laakereissa vikaa joka tarkoittaisi koneremonttia. Motti ajettu 140tkm ja mitään ylim ääniä ei ole
ikinä kuulunut. En jotenkin usko että voisi olla tämmöinen ikiliikkuja motti paskana näillä kilometreillä. Toki kaikki on mahdollista, mutta ennenkuin aletaan koko moottoria purkaa artistin laskuun niin, vinkkejä?
Auto siis toimi öljysihdinkin vaihdon jälkeen täysin normaalisti ilman mitään ylimääräistä ääntä, tarkkaan olen kuunnellut ja monta kertaa, ainoastaan öljynpaine mittari näytti lähes nollaa lämpöisenä tyhjäkäynnillä
Suurin ongelmahan tässä on, että oma aika ja osaaminen moottorien kanssa ei tahdo riittää, eli joutuu turvautumaan näissä hommissa toisen apuun.
Re: Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
Onko ne paineet mitattu kapillaarimittarilla, ettei sotketa sähköä mittaukseen?? Jos paineet silti alhaalla, niin öljypumppu- tai laakerivikaa... Olis sen pumpun voinu varmuuden vuoksi vaihtaa, kun öljypohja oli auki... Mulla olis ollu (ja on edelleen) uusia öljypumppuja hyllyssä...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
Joo, vissiin kyllä mittasivat paineet ihan mittarilla kun ei anturin vaihdolla tilanne korjaantunut
Auto on lihoina taas. Ei vaan lompakkoa huvittaisi lähteä täyteen koneremonttiin jos syy ei ole varma. Omituista että olisi
nyt useampi syy tälle vialle, kun piti olla jo öljysihdissä.
Ja kun ei kilise, ei kolise. Ja ajettukin vain 140tkm.
Ja jos nyt tarttee koko motti purkaa niin lieneekö tulisi halvemmaksi jostain purkaamolta käytetty motti?
Auto on lihoina taas. Ei vaan lompakkoa huvittaisi lähteä täyteen koneremonttiin jos syy ei ole varma. Omituista että olisi
nyt useampi syy tälle vialle, kun piti olla jo öljysihdissä.
Ja kun ei kilise, ei kolise. Ja ajettukin vain 140tkm.
Ja jos nyt tarttee koko motti purkaa niin lieneekö tulisi halvemmaksi jostain purkaamolta käytetty motti?
Re: Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
No samalla lailla voin sanoa että vissiin älä käynnistä sitä! Kun jos korjaamo vissiin on mitannu ne paineet ja sinä et tiedä onko vai ei, niin lähtökohtaisesti ne ei oo mitään mitannu! Kun harvalla korjaamolla on sellaista painemittaria edes , mulla on, mutta mä oonkin mä ja mä hankin sellaiset työkalut, että asiat saadaan selville..... Mittauta ne paineet, ei olis eka kerta, kun olis vika muualla kuin koneen sisällä. Vain mittaamalla se varmistuu...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
Kaikissa autoissa mitä minulla on ollut , siis joissa on öljynpaimittari ollut, niin on ollut tyhjäkäynnillä öljynpaineet lähes nolla. Samoin on veneen dieselmoottorissa, jolla on vain 400 h ajettu. Joskus kymmeniä vuosia sitten olin siitä huolestunut, mutta en jaksa olla enää. Matalasta paineesta ei koskaan ole ollut seurauksia. Mittarit ovat kyllä käsittääkseni olleet sähköisiä. Sinuna en olisi huolestunut , jos tyhjäkäynnillä mittari hiukakin nousee.
Re: Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
Niin tietysti, jos painemittarin näyttö todellakin on muuttunut , niin siitä olisin huolissani. Eli kannattaa mitata ihan mekaanisella mittarilla.
Re: Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
Paineet on mitattu. 0.4 tyhjäkäynnillä.
Ja tilanne on muuttunut, aiemmin ei koskaan painunut mittarin mukaan alle 0,5, nyt näyttää tyhjäkäynnillä 0,1:stä ja sytyttää "check cauges" valon ajoittain. Kun hiukankin antaa kierroksia nousee mittari nopsaan. Auton oma mittari siis.
Ja tilanne on muuttunut, aiemmin ei koskaan painunut mittarin mukaan alle 0,5, nyt näyttää tyhjäkäynnillä 0,1:stä ja sytyttää "check cauges" valon ajoittain. Kun hiukankin antaa kierroksia nousee mittari nopsaan. Auton oma mittari siis.
Re: Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
Pumppuvika siis tai laakerit....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
Jos on esim. nokan laakerit menny (kuten nyt on ilmeisemmin epäily) onko halvempi ettiä kokonaan purkumoottori jostain vai ruveta koneistaan tota
vanhaa.
vanhaa.
Re: Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
Ei sitä koneisteta ja tuskin on nokan laakerit menny, ensin menee aina kiertokangenlaakerit, niiden voitelu tulee runkolaakereiden kautta ja kk-laakereilla on oikeasti kuormaa, kun työtahti kuormittaa ja silloin sitä öljykalvoa tarvitaan.... Ja jos kiertokangenlaakeri menee, se kyllä kolisee ja jos öljynpaineet oikeasti katoaa, alkaa venttiilikoneisto raksuttamaan ennen kuin kk-laakerit leikkaa, koska hydraulinostimet jos ei saa painetta, venavälys kasvaa ja raksuttaa raksuttaa....
Siksikin jos ei nostajat raksuta, niin on siellä paineita. Mittaisin silti ne paineet uudestaan, kun jos ei arksuta, niin jotain ei nyt täsmää...
Siksikin jos ei nostajat raksuta, niin on siellä paineita. Mittaisin silti ne paineet uudestaan, kun jos ei arksuta, niin jotain ei nyt täsmää...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
Nyt kun jaksaa lisää muistella, niin kyllähän minulla Dodge Aspen vm ´80 öljynpaineiden takia tuli seurauksia. Sitä unohtaa ikävät asiat näköjään. Eli 225 cid kutoskoneessa virranjakajan akseli pyörittää öljypumppua. Se akseli katkesi ja satuin olemaan peräkärryä vetämässä Jumalan selän takana keskellä yötä. Ilman öljynpaineita ajelin 5-tisenkymmentä kilsaa kotiin. Muistaakseni kampiakselin ja kiertokankien laakerit piti sen jlk vaihtaa. Ei tarvinnut koneistaa. Täyskoneistusremppa oli tehty vähän
aiemmin.

Re: Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
Ongelma jatkuu
Eli alkutilanteessa auto toimi vielä. Ei kolinoita ja ajossa toimi normaalisti. Ainoastaan kun tyhjäkäynnillä oli pidempään, öljynpaine laski ad 0.3. Tätä nyt sitten selviteltiin, mitattiin todelliset paineet ja ne olivat tyhjäkäynnillä matalat 0.3. Sitten öljysihti putsattiin, tilanne jatkui samana. Sitten öljypumppu vaihdettiin, painesäätimen jousta kiristettiin. Nyt jeeppi lyöty kasaan ja tilanne se, että nyt ei ole painetta ollenkaan, ei tyhjäkäynnillä, ei kierroksilla.
Todella omituinen juttu. Jos vika olisi jossain laakereissa tms, niin miten tilanne voi näin muuttua yhtäkkiä huonommaksi tuon öljypohjan rassaamisella? Voisiko siellä olla joku proppu vain ollu löysällä ja irronnut lopullisesti tms. Todella omituinen tilanne jossa minun järki ei meinaa riittää, eikä ilmeisesti autokorjaamonkaan.
Hinaamalla seuraavalle pajalle.
Edelleen vinkkejä otetaan vastaan?
Eli alkutilanteessa auto toimi vielä. Ei kolinoita ja ajossa toimi normaalisti. Ainoastaan kun tyhjäkäynnillä oli pidempään, öljynpaine laski ad 0.3. Tätä nyt sitten selviteltiin, mitattiin todelliset paineet ja ne olivat tyhjäkäynnillä matalat 0.3. Sitten öljysihti putsattiin, tilanne jatkui samana. Sitten öljypumppu vaihdettiin, painesäätimen jousta kiristettiin. Nyt jeeppi lyöty kasaan ja tilanne se, että nyt ei ole painetta ollenkaan, ei tyhjäkäynnillä, ei kierroksilla.
Todella omituinen juttu. Jos vika olisi jossain laakereissa tms, niin miten tilanne voi näin muuttua yhtäkkiä huonommaksi tuon öljypohjan rassaamisella? Voisiko siellä olla joku proppu vain ollu löysällä ja irronnut lopullisesti tms. Todella omituinen tilanne jossa minun järki ei meinaa riittää, eikä ilmeisesti autokorjaamonkaan.
Hinaamalla seuraavalle pajalle.
Edelleen vinkkejä otetaan vastaan?

Re: Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
Tehtaan speksien mukaan minimi öljynpaine tyhjäkäynnillä on todella alhainen, en nyt ulkoa muista mutta on lämpimällä koneella vähän alle 1 bar. Toki se olisi hyvä olla korkampi, mutta tehtaan mukaan se riittää.. Toki sitten joku 0,3bar alkaa olla todella vähän, ja joku sen aiheuttaa.tjoki kirjoitti: ↑16.11.2018. 8:33Eli alkutilanteessa auto toimi vielä. Ei kolinoita ja ajossa toimi normaalisti. Ainoastaan kun tyhjäkäynnillä oli pidempään, öljynpaine laski ad 0.3. Tätä nyt sitten selviteltiin, mitattiin todelliset paineet ja ne olivat tyhjäkäynnillä matalat 0.3. Sitten öljysihti putsattiin, tilanne jatkui samana. Sitten öljypumppu vaihdettiin, painesäätimen jousta kiristettiin. Nyt jeeppi lyöty kasaan ja tilanne se, että nyt ei ole painetta ollenkaan, ei tyhjäkäynnillä, ei kierroksilla.
Öljyhän menee pumpulta koneen sisällä suodattimelle, sieltä päälaakereille, edelleen veiveille. Yläpään voitelu hoituu liftereiden läpi tönäreitä pitkin keinuilla ja venän päähän, sieltä sitten valuu takaisin alas.
Jos missä tahansa on väljää niin paineet laskee, ja toisaalta jos paineet laskee niin aika äkkiä sen huomaisi joko laakereiden äänistä, ja kuten Jamant totesi niin jos paineet on alhaalla, lifterit painuu kasaan jolloin venavälys kasvaa ja kilinä on ihan taattu.
Nyt kuitenkin asiat oleelliseen järjestykseen, eli jos sihti on ollut tukossa niin se tarkoittaa että öljyn seassa on ollut moskaa. Onko auto ollut sinulla uudesta asti, millaisilla öljyillä ajettu? Viskositeetit, mineraaliöljy vai täyssynteettinen, öljynvaihtoväli, millä suodattimilla ajettu?
Öljypumppu tuottaa paineen, ja se on mitoitettu niin että oikealla viskositeetilla tuottaa oikean paineen. High volume pumput mitä saa (esim. melling) lähinnä lisää tuottoa, mutta myös kasvattaa aavistuksen painetta. Se ei kuitenkaan ole korjaus mataliin paineisiin, koska johonkin se karkaa.
Kuutoskoneessa muistaakseni öljysuodattimen yhteydessä on paineenrajoitinventtiili, ja sen tarkoitus on rajoittaa ylipainetta - eli esim. jos suodatin on tukossa niin öljy kuitenkin kiertää. Se on jossain 5 barin yläpuolella. Minä en nyt oikein tiedä mitä painesäätimen jousta on kiristetty ja miksi, kun ei sellaiselle hommalle ole mitään tarvetta.
Tuossa olisi nyt hyvä koittaa esim. käydä läpi tuleeko joka paikkaan öljyä; kampura ja veivit on tavallaan hankalampi varmistua, mutta jo yläpään voitelusta näkee kiertääkö öljyt millään tavalla. Venakoppa auki ja kone käyntiin, tuleeko joka venttiilille öljyä silminnähtävästi ja samalla tavalla? Paineista se ei juuri kerro, mutta kertoo ainakin sen kiertääkö öljy.
Onko venakopan alla minkänäköistä, onko ajettu paskoilla öljyillä liian kauan jolloin on moskaa täynnä? Joku/ joitain öljykanavia tukossa?
Ja ihan sitten jo sellainen asia, että öljypumppua vaihtaessa voi jo onnistua sössimään, että pumppu horii ilmaa jos ei ole imuputki kunnolla kiinni (jos en väärin muista niin kuutosessa piti vaihtaa pumpun yhteydessä tai tehdä _jotain_, Jamant?), onko lohkon ja pumpun tiivistys kunnossa?
Öljypohja irti ja katsoo päälaakeripukki kerrallaan onko ne ehjät ja mitoissaan, onko ne paikallaan. Veivien laakerien alapuolikkaatkin pystyy muistaakseni kuutoskoneessa tarkistamaan alakautta, mutta on vähän perseestä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
Esim. tuossa on 2000- vuosimallin XJ:n FSM, koneen osalta täsmää TJ:hin ihan täysin. Unohda haynes/ Chilton kirjat, käytä FSM:ää. Ja jos et itse pysty/ ehdi tekemään, käytä korjaamoa joka oikeasti tietää mitä tekee..
http://jeep-manual.ru/files/XJ2000/2000-XJE.PDF
http://jeep-manual.ru/files/XJ2000/2000-XJE.PDF
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Wrangler TJ 4.0 öljynpaine tippuu, apuja?
Kiitos neuvoista. Laitoin TimoL YV. saitko?