Dana30 etuperän laakerointi

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
zodiac
Viestit: 40
Liittynyt: 12.06.2013. 21:21
Paikkakunta: kuopio

Dana30 etuperän laakerointi

Viesti Kirjoittaja zodiac » 06.10.2016. 18:50

WJ: etuperä on uudelleen laakerointia vaille. Kamppeet pääosin hommattu operaatioon, mutta yksiselitteiset ohjeet puuttuu :?
Netistä on löytyny kyllä ohjeita, mutta ei niin selkeet kun kaipaisin. Mahtaisko joltain täällä löytyä ? Moista operaatiota en o ennen tehny, mutta halu ois opetella..
Kaikki vinkit tai seikkaperäset ohjeet tervetulleita!

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dana30 etuperän laakerointi

Viesti Kirjoittaja Timo L » 07.10.2016. 17:53

Kyllä esim. tämä on aikalailla selkeä ja sillä pärjää. Toki pitää olla vähän perustietoa mitä oikeasti tekee ja mitä mikäkin asia tarkoittaa. Oleellisimmat tiedot löytyy alkusivulta (lautaspyörän ja laakeripukkien kiristysmomentit, sallittu hammasvälys, ja laakereiden esijännityksen määrä -> viimeisin mitataan viisarinäyttöisellä momenttiavaimella), sekä loppupään sivuilta missä on kuvattuna sopivat hammaskosketuksen kuviot.

https://www.yukongear.com/downloads/man ... ctions.pdf


Yleisesti ottaen kun alat laakeroida perää uudestaan, niin liikkeelle samoilla shimmipakettien paksuuksilla kuin alunperin. Pinionissa on yleensä merkattuna joko asennussyvyys, tai sitten +/- arvo (esim +2), mikä tarkoittaa pinionin asennusyvyyden eroa "täydelliseen" pinioniin. Niistä saa sitten laskettua että pitääkö lisätä vai vähentää pinionin syvyyttä säätävän shimmipaketin paksuutta.

Jos sulla on krymppirenkaalla pinionin esijännityksen säätö, niin heti kun alkaa laakerivälys poistua tsekkaat riittävän usein pinionin laakereiden esijännityksen. Tarkoittaa siis tyliin mutteria 1/8- max. 1/4-osakierros kireämmälle, tarkistus, ja tarvittaessa lisäkiristys. Jos taas on shimmeillä pinionin esijännitys, niin sitten pitää joka kerta vetää yoke momenttiin että näkee onko oikein vai ei.

Krymppirenkaalla säädettäessä pinionin stefa pitää olla paikallaan kun aletaan kiristämään, shimmeillä vasta kun oikea esijännitys on löytynyt. Krymppirenkaalla käytät uutta mutteria. Shimmeillä kannattaa käyttää vanhaa - hio tarvittaessa mutterin ulkopäästä dremelillä se "rypistys" pois, että pyörii käsin vapaasti - ja EHDOTTOMASTI rasvaa väliin. Lopuksi sitten bräkleenillä kierteet puhtaaksi ja uusi mutteri sinisellä loctitella vahvistettuna momenttiin.


D30 akselissa tarvitset asennuslaakerit, eli vanhoista laakereista sisäkehältä kamaa pois (poskilaakerit ja pinionin ulompi laakeri sisäkehältä, pinionin sisemmän laakerin ulkokoolin ulkokehältä). Dremel hiomakivellä riittää, mutta jonkin verran menee aikaa. Pitää olla jämptit, mutta niin että saat ne öljyttynä sormin paikalleen ja pois.


En tiedä tuliko tuossa nyt ihan kaikki mieleen, mutta ainakin oleellisimmat :shock: :D

edit: Niin juu, jos käytät vanhaa välitystä niin tsekkaa hammaskuvio ja mittaa hammasvälys ENNEN purkua. Tähtäät mahdollisimman samaan kuvioon ja hammasvälykseen, niin ei välttämättä perä ulise uusilla laakereilla :)
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Timo L, muokattu yhteensä 8 kertaa
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

zodiac
Viestit: 40
Liittynyt: 12.06.2013. 21:21
Paikkakunta: kuopio

Re: Dana30 etuperän laakerointi

Viesti Kirjoittaja zodiac » 07.10.2016. 22:57

No tämä selvitti suurimman osan epäselvyyksistä, kiitos!!
Ei auta muu kun rohkeesti kokeilemaan..
kerron aikanaan miten kävi. Ennen homman alottamista vielä kurkattava välitysten kunto, tarviiko neki vaihtaa
Samaan konkurssiin. Öljytulpan magneetissa melko reippaasti " nukkaa " pari isompaakin palasta...

zodiac
Viestit: 40
Liittynyt: 12.06.2013. 21:21
Paikkakunta: kuopio

Re: Dana30 etuperän laakerointi

Viesti Kirjoittaja zodiac » 02.12.2016. 23:42

Perä laakeroitu. Kävi niin, että löyty paja kuopiosta ja niin sopu hintaan et ei tarvinnu miettiäkkää ite tekemistä.
Laakerit oli kohtuu hyvässä kunnossa, ei mitää kunnon rikkoutumista. Sisemmän pinionin kooli oli kulunu jonku verran, omituista et se aiheutti moista ulinaa... nyt on kyllä perä hiljanen! Paja oli autofit kuopiossa ja siellä oli isäntä joka on ilmeisesti touhunnu enemminki jenkkivehkeiden parissa. Jos täällä alueella tarvetta vastaavalle remontille ni voin kyllä suositella!

Kirjoita vastaus