zJ 5.2L tyhjäkäynti
zJ 5.2L tyhjäkäynti
Moi
Ihmetyttää ZJ:n (5.2L 1997) tyhjäkäynti, kun vaihteisto P asennossa antaa kierroksia niin kierrokset palaa normaaliiksi portaittain.
Tarkoitan että ensiksi kierrokset tippuu noin 1100 rpm ja siitä parin sekunnin päästä sinne 700 rpm.
Toinen ihmetyksen aihe on kun ajaessa laittaa vaihteiston N:lle niin kierrokset jää ylös ja jopa nousee sinne 2000rpm.
Taasen jos tiputan vaihteiston N:lle hiljaisessa nopeudessa (20 km/h) niin kierrokset tippuvat tyhjäkäynnille.
Onko kyseessä vika vai ominaisuus?
IAC vaihdettu, teki vanhalla ihan samaa.
YT
JouniK
Ihmetyttää ZJ:n (5.2L 1997) tyhjäkäynti, kun vaihteisto P asennossa antaa kierroksia niin kierrokset palaa normaaliiksi portaittain.
Tarkoitan että ensiksi kierrokset tippuu noin 1100 rpm ja siitä parin sekunnin päästä sinne 700 rpm.
Toinen ihmetyksen aihe on kun ajaessa laittaa vaihteiston N:lle niin kierrokset jää ylös ja jopa nousee sinne 2000rpm.
Taasen jos tiputan vaihteiston N:lle hiljaisessa nopeudessa (20 km/h) niin kierrokset tippuvat tyhjäkäynnille.
Onko kyseessä vika vai ominaisuus?
IAC vaihdettu, teki vanhalla ihan samaa.
YT
JouniK
Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti
Minulla tämä oma '98 5.9 on tehnyt aikalailla samalla tavalla siitä asti kun se on itsellä ollut (2010 kesästä, silloin oli kilsoja 150 tkm). Kun ei ole homma mihinkään muuttunut, niin tuskin se ainakaan vika on 
Tosin mulla kyllä jengat laskee kaasua "tyhjänä" painaessa melkolailla suoraan takaisin. Sen sijaan tuo vapaalla rullatessa jengat korkealla on ihan tuttu juttu. Ilmeisesti amerikan-Joe ei ole ajatellut, että kenenkään tarvitsisi tehdä niin joten ei ole älyyn ohjelmoitu tuon estävää toimintoa. Enkä kyllä oikein mitään syytä näekään, miksi ikinä pitäisi rullata vapaalla..
Pitäisi vähän tutkia FSM:ää tarkemmin että millä logiikalla tyhjäkäynti säätyy, mutta useampia arvoja siellä nuuskitaan.

Tosin mulla kyllä jengat laskee kaasua "tyhjänä" painaessa melkolailla suoraan takaisin. Sen sijaan tuo vapaalla rullatessa jengat korkealla on ihan tuttu juttu. Ilmeisesti amerikan-Joe ei ole ajatellut, että kenenkään tarvitsisi tehdä niin joten ei ole älyyn ohjelmoitu tuon estävää toimintoa. Enkä kyllä oikein mitään syytä näekään, miksi ikinä pitäisi rullata vapaalla..
Pitäisi vähän tutkia FSM:ää tarkemmin että millä logiikalla tyhjäkäynti säätyy, mutta useampia arvoja siellä nuuskitaan.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti
Moro
Arvelinkin asian olevan kuten Timo L kirjoitti.
Jatko kysymys Lamda antureista, eli minkä merkkisiä ja mistä?
Ajatuksena on siis vaihtaa pakoputki katteineen, joten on varmaan järkevää uusia alkuperäiset lamdat samalla.
Miten olette muuten toteuttaneet pakoputket ZJ:n?
Toimisiko esim. taka-akselin etupuolelle jätetty 2,5" putki OK vai teenkö 3" putkesta?
Olisiko jollain kuvatus tai pari valmiiksi mietityistä ratkaisuista?
YT
JousKe
Arvelinkin asian olevan kuten Timo L kirjoitti.
Jatko kysymys Lamda antureista, eli minkä merkkisiä ja mistä?
Ajatuksena on siis vaihtaa pakoputki katteineen, joten on varmaan järkevää uusia alkuperäiset lamdat samalla.
Miten olette muuten toteuttaneet pakoputket ZJ:n?
Toimisiko esim. taka-akselin etupuolelle jätetty 2,5" putki OK vai teenkö 3" putkesta?
Olisiko jollain kuvatus tai pari valmiiksi mietityistä ratkaisuista?
YT
JousKe
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 28.06.2016. 17:05
- Paikkakunta: Mynämäki
Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti
Vanhaa lainatkseni...
Huomasin tossa, ettei Jeep käy kun nippanappa 400 tai 500 kierrosta vaihde pääl lämpimänä
Eikä mun mielestä oo sitä tehny ennen!
Ei oo sammunu, mutta käy mun MIELESTÄ pienemmillä kierroksilla, ku ennen
Ja "vika" on ainoostaan kun kone on kunnolla lämmennyt.
Huomasin tossa, ettei Jeep käy kun nippanappa 400 tai 500 kierrosta vaihde pääl lämpimänä

Eikä mun mielestä oo sitä tehny ennen!
Ei oo sammunu, mutta käy mun MIELESTÄ pienemmillä kierroksilla, ku ennen

Ja "vika" on ainoostaan kun kone on kunnolla lämmennyt.
Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti
Lambda-anturi ongelma tulee aina ensimämisenä mieleen, jos lämpimällä koneella oireilee. Ei toki poissulje muita mahdollisia vikoja, esim. alipaneletkujen halkeamat. Itsellä oireet helpotti vaihtamalla vähän joka osaa, mutta vasta viimeisenä vaihdettu happianturi poisti viat.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 28.06.2016. 17:05
- Paikkakunta: Mynämäki
Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti
Kattelin tossa happianturin hintoja Rockauto hinta haarukka 17-70 rollaria ja suomessa n.170€
Onko niissä laatueroa noin paljon vai onko suomen myyjät "ahneita"(enkä tarkoita Jamanttia yksistään)
Bemarin E39 oli tarkka antureista, piti olla orggista vastaava laatu, että se toimi kunnolla!

Onko niissä laatueroa noin paljon vai onko suomen myyjät "ahneita"(enkä tarkoita Jamanttia yksistään)

Bemarin E39 oli tarkka antureista, piti olla orggista vastaava laatu, että se toimi kunnolla!
Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti
Muutamia kertoja tapellut halpojen lambdojen kanssa niin enää ei omiin autoihin tule kuin Bosch:n tekemiä. Sparetolta noita on tullut tilattua, kun hinnat on mielestäni edullisia suomen hintoihin nähden.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti
Ainakin vähän vanhemmat (90-luvun) Jeepit tykkää enemmän alkuperäisistä NTK:n lambdoista kuin Boscheista. Niiden kanssa monilla ollut ongelmaa, syystä tai toisesta.keltsi kirjoitti:Muutamia kertoja tapellut halpojen lambdojen kanssa niin enää ei omiin autoihin tule kuin Bosch:n tekemiä. Sparetolta noita on tullut tilattua, kun hinnat on mielestäni edullisia suomen hintoihin nähden.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 28.06.2016. 17:05
- Paikkakunta: Mynämäki
Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti
NTK:n alkuperäiset lambdat maksaa rockautossa n.30$/kpl.. en tiedä miksi lambdat maksaa Suomessa lähes aina mansikoita ja hunajaa, kun tuntuu että automerkistä ja -mallista riippumatta ne on missä tahansa liikkeessä tällä aivan sikahintaisia.Kojootti324 kirjoitti:Eli laatu maksaa!!
Olen kokeillut parissa Jeepissä tarvikelambdoja eikä kokemukset olleet mairittelevia - toisessa ei toiminut oikein alunalkaenkaan, nykyisessä tarvike toimi moitteetta mutta hajosi oltuaan kiinni vain komisen vuotta. Opelin V6- koneisessa aikanaan koitin tarvikelambdoja (kaksi seokseen vaikuttavaa + taaemmat "katin nuuskijat"), ja ne oli aivan paskat. Ostin alkuperäiset Boschit ja hyvin toimi.
En tiedä onko minulla ollut tarvikelambdojen ja tarvikeantureiden kanssa huonoa tuuria, mutta niin monessa autossa olen saanut ostaa kahdet anturit - ensin tarvikkeen ja sitten alkuperäisen/ alkuperäistä vastaavan laadukkaan - että olen päättänyt ostaa vain hyviksi tunnettuja alkuperäisiä tai laadultaan alkuperäisiä vastaavia antureita. On ne sitten lambdoja tai muita moottorinohjaukseen liittyviä vimpaimia.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti
Hyvin on samanlaiset kokemukset tuota italialaisten autojen parista. Halvalla tarvike lambdalla on mennyt kerran leimasta läpi, mutta seuraavalla kerralla on jo päästöt sekaisin, ilmamäärämittarien kanssa puuttuu hevosia jne...Timo L kirjoitti:En tiedä onko minulla ollut tarvikelambdojen ja tarvikeantureiden kanssa huonoa tuuria, mutta niin monessa autossa olen saanut ostaa kahdet anturit - ensin tarvikkeen ja sitten alkuperäisen/ alkuperäistä vastaavan laadukkaan - että olen päättänyt ostaa vain hyviksi tunnettuja alkuperäisiä tai laadultaan alkuperäisiä vastaavia antureita. On ne sitten lambdoja tai muita moottorinohjaukseen liittyviä vimpaimia.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 28.06.2016. 17:05
- Paikkakunta: Mynämäki
Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti
Tyhmä kysymys!
Onko Jeep tarkka lambdan varaosanumerosta vai käykö mikä vaan??? Tietty liitin pitää olla sopiva
Spareto myy viidellä eri numerolla lambadoita

Onko Jeep tarkka lambdan varaosanumerosta vai käykö mikä vaan??? Tietty liitin pitää olla sopiva

Spareto myy viidellä eri numerolla lambadoita

Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti
Tilaa Rockautosta vuosimallin ja koneen mukaan NTK:n kalikka, ei ainakana tarvitse katua ostosta. Hinta on kohtuullisen halpa ja ne on alkuperäisiä lambdoja mitä Jeep on käyttänyt.Kojootti324 kirjoitti:Tyhmä kysymys!![]()
Onko Jeep tarkka lambdan varaosanumerosta vai käykö mikä vaan??? Tietty liitin pitää olla sopiva![]()
Spareto myy viidellä eri numerolla lambadoita
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 28.06.2016. 17:05
- Paikkakunta: Mynämäki
Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti
Simmonen sittenTimo L kirjoitti:
Tilaa Rockautosta vuosimallin ja koneen mukaan NTK:n kalikka, ei ainakana tarvitse katua ostosta. Hinta on kohtuullisen halpa ja ne on alkuperäisiä lambdoja mitä Jeep on käyttänyt.

Katotaan kui äijän käy
