Käsijarrun säätö ZJ-96
Käsijarrun säätö ZJ-96
Jeeppi pomppasi katsastuksessa käsijarrusta. Tätäkin palstaa ja jeepin online repair manuaalia lukien purin jarrut atomeiksi. Vivut ruosteessa, likaa rummussa ja paloissa pintaa 2-3 mm.
Putsasin kaikki paikat, ja kevyt hionta pinnoille ja kasaan. Paloja en vaihtanut, vielä. Vaijerit liikkuu kaikki ihan kohtuu hyvin. Kuivaharjoituksessa molemmat palat liikkui per pyörä. Säädin siipipyörästä paloja kohti kehää (siis ihan laahaukseen saakka) ja pikku ajoa ja jarrutus (vapaalla). Toistin tämän 5 kertaa, koska aina oli tyhjää säädössä, kunnes siipipyörä ei enää kohtuudella pyörinyt. Mielestäni teho vieläkin heikko, kun 25 km vaihdista takarengas ei mennyt soralla kunnolla lukkoon....
Vielä yhden ketjun luin, ja tein ajotestin; käsijarru päälle, vaihde D:lle tai R:lle, ja jarrupoljin ylös. Auto ei liiku ainakaan syyskylmän 1000 kierr tyhjäkäynnillä. Kaasua ei antanut.
No sitten ne kysymykset - onko saumaa päästä läpi uusintakatsastuksesta näillä jarrutehoilla, ja paljonko pintaa kengissä on liian vähän, ja onko tämmöinen "veivaa viisi kertaa" tyypillistä ZJ käsijarrusäätöä. Kiitos.
PS. täällää erinomainen online manuaali - löytyy ihan kaikki!
http://www.jeep4x4center.com/knowledge- ... _source=cj
Putsasin kaikki paikat, ja kevyt hionta pinnoille ja kasaan. Paloja en vaihtanut, vielä. Vaijerit liikkuu kaikki ihan kohtuu hyvin. Kuivaharjoituksessa molemmat palat liikkui per pyörä. Säädin siipipyörästä paloja kohti kehää (siis ihan laahaukseen saakka) ja pikku ajoa ja jarrutus (vapaalla). Toistin tämän 5 kertaa, koska aina oli tyhjää säädössä, kunnes siipipyörä ei enää kohtuudella pyörinyt. Mielestäni teho vieläkin heikko, kun 25 km vaihdista takarengas ei mennyt soralla kunnolla lukkoon....
Vielä yhden ketjun luin, ja tein ajotestin; käsijarru päälle, vaihde D:lle tai R:lle, ja jarrupoljin ylös. Auto ei liiku ainakaan syyskylmän 1000 kierr tyhjäkäynnillä. Kaasua ei antanut.
No sitten ne kysymykset - onko saumaa päästä läpi uusintakatsastuksesta näillä jarrutehoilla, ja paljonko pintaa kengissä on liian vähän, ja onko tämmöinen "veivaa viisi kertaa" tyypillistä ZJ käsijarrusäätöä. Kiitos.
PS. täällää erinomainen online manuaali - löytyy ihan kaikki!
http://www.jeep4x4center.com/knowledge- ... _source=cj
No niin, ZJ ja jarrut. Keskiviikkona meni pimeään asti kun säädin katsastukseen käsijarrua. Jarruvaijerin säätö oli ruosteessa eli jumissa, se piti irrottaa ja lopulta sain mutterin liikkumaan kun pari tuntia liottelin ja hypistelin vasaralla.
Mutta se jarrukenkien säätäminen. Kuulostaa ihan samanlaiselta hauskalta luppoajalta mitä itsekin harrastin. Lopulta useamman koeajon jälkeen jätin kengät sellaiseen asentoon että pitävät N asennossa ala/ylämäkeen, napsahtavat tehokkaasti R asennossa ja sillai kivan nahkeasti jarruttavat menoa D asennossa. Kokeeksi laitoin kengät sillä tavalla että pitävät D asennossa, levytkin kuumentuivat niin paljon ettei kärsi kädellä kokeilla.
Konttorilla on sitten aina se sama vahtiminen etteivät aja dynolle, ja sitten se käsijarrun testaus. Katsastusmiehellä melkein hiki helmeili kun yritti vetää kahvaa aina vaan ylemmäksi... Lopulta totesin että käsijarrut on aiemminkin tällä konttorilla testattu N asennossa autoa työntämällä, silloin ei saa liikkua. Rauhallisesti selitin että jos ne kengät säätää pitämään D asennossa, ne kuumentavat laahaamisen takia koko jarruasetelman. Ja etten aio polttaa jarruja yhden katsastuksen takia.
No, leimaksi tuli hylätty, kaikki alatukivarret menee vaihtoon. Ja toinen parkkipolttimo ei toiminut. Kaikkea sitä..
Mutta se jarrukenkien säätäminen. Kuulostaa ihan samanlaiselta hauskalta luppoajalta mitä itsekin harrastin. Lopulta useamman koeajon jälkeen jätin kengät sellaiseen asentoon että pitävät N asennossa ala/ylämäkeen, napsahtavat tehokkaasti R asennossa ja sillai kivan nahkeasti jarruttavat menoa D asennossa. Kokeeksi laitoin kengät sillä tavalla että pitävät D asennossa, levytkin kuumentuivat niin paljon ettei kärsi kädellä kokeilla.
Konttorilla on sitten aina se sama vahtiminen etteivät aja dynolle, ja sitten se käsijarrun testaus. Katsastusmiehellä melkein hiki helmeili kun yritti vetää kahvaa aina vaan ylemmäksi... Lopulta totesin että käsijarrut on aiemminkin tällä konttorilla testattu N asennossa autoa työntämällä, silloin ei saa liikkua. Rauhallisesti selitin että jos ne kengät säätää pitämään D asennossa, ne kuumentavat laahaamisen takia koko jarruasetelman. Ja etten aio polttaa jarruja yhden katsastuksen takia.

No, leimaksi tuli hylätty, kaikki alatukivarret menee vaihtoon. Ja toinen parkkipolttimo ei toiminut. Kaikkea sitä..
ZJ 4.0 -96
Kyllä käsijarrun toimimaan saa, mutta jos on vanhat kengät ja levyt niin voi olla vaikeaa. Taistelin omani vuodesta 2010 vuoteen 2013 vanhoilla kilkkeillä, tänä vuonna ei enää millään saanut toimimaan.
Käyttövivusto oli ihan jumissa rummun sisällä/ ulkona, joten purin jarrut atomeiksi ja herkistin kaikki ja kuparitahnalla kasaan. Uudet levyt & kengät & palat, ja nyt menee 32" renkailla 80km/h vauhdista asvaltilla takarenkaat käsijarrulla lukkoon ihan hienosti
edit: ...ja tämä siis niin että käsijarru ei laahaa normaaliajossa.
Käyttövivusto oli ihan jumissa rummun sisällä/ ulkona, joten purin jarrut atomeiksi ja herkistin kaikki ja kuparitahnalla kasaan. Uudet levyt & kengät & palat, ja nyt menee 32" renkailla 80km/h vauhdista asvaltilla takarenkaat käsijarrulla lukkoon ihan hienosti

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Käsijarrun säätö ZJ-96
Hyviä vinkkejä viikonverran jeepin omistaneelle 

Jeep Grand Cherokee Limited ZJ 5,2 V8 -95
Re: Käsijarrun säätö ZJ-96
Mulla on nyt kaikki uudet levyt palat, kengät ja hilut..
Säädin niin että otti kunnolla kiinni, kun vapaalla pyöritteli ja pari naksua löysemmälle.
Ei pidä autoa alamäessä paikallaan..
Vaijeristakin säädin niin että kahva menee nyt puoleenväliin.
Täytynee vaan vielä kiristellä?
Säädin niin että otti kunnolla kiinni, kun vapaalla pyöritteli ja pari naksua löysemmälle.
Ei pidä autoa alamäessä paikallaan..
Vaijeristakin säädin niin että kahva menee nyt puoleenväliin.
Täytynee vaan vielä kiristellä?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Käsijarrun säätö ZJ-96
Vaihda vaijerit. Viime vuonna vaihdoin yhteen ZJ:hin kaikki käsijarruhilut ja kirrasin säädöt kohdalleen, kaks naksua kahvaa ja ei hallissa enää kaasulla liikkunut, lähdin katsastukseen ja kilometrin ajon jälkeen STOP-merkin kohdalle kun pysähdyin, kahva meni kerrasta takapenkille asti, käännyin takaisin ja vaihdoin vaijerit, sitten on toiminut, tänäkin vuonna jo katsastettu....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Käsijarrun säätö ZJ-96
Tuo saattaa olla vikana omassa ZJ:ssä, vaijerin kun kiristi tappiin niin otti kiinni ja kelpasi katsastuksessa.JAMANT kirjoitti:Vaihda vaijerit. Viime vuonna vaihdoin yhteen ZJ:hin kaikki käsijarruhilut ja kirrasin säädöt kohdalleen, kaks naksua kahvaa ja ei hallissa enää kaasulla liikkunut, lähdin katsastukseen ja kilometrin ajon jälkeen STOP-merkin kohdalle kun pysähdyin, kahva meni kerrasta takapenkille asti, käännyin takaisin ja vaihdoin vaijerit, sitten on toiminut, tänäkin vuonna jo katsastettu....

Paluumatkalla katsastuksesta kokeilin kässäriä, ei mitään tehoa ja jarrukahva pystyssä....

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: Käsijarrun säätö ZJ-96
Kokeilen vielä viikonloppuna säätää ja sitten täytyy ne vaijerit tutkia.
Näyttää kyllä silmämääräisesti hyvältä, eli ei ole ruosteessa mistään. Säätökin oli kuin eilen paikalleen laitettu
Yleensä ei ole missään suosiolla säätynyt tuo vaijeri kun on ollu umpiruosteessa.
Näyttää kyllä silmämääräisesti hyvältä, eli ei ole ruosteessa mistään. Säätökin oli kuin eilen paikalleen laitettu

Yleensä ei ole missään suosiolla säätynyt tuo vaijeri kun on ollu umpiruosteessa.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)