BBS Performance

Mätänikö helmat, menikö sarana ovesta väljäksi, hajosiko lasi/peili/valaisin, koriin liittyvät kyselyt tänne.....
mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Re: BBS Performance

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 18.05.2015. 21:59

Timo L kirjoitti:Mitä tulee siihen Power/ Comfort- napin asentoon, se kannattaa pitää aina Power- asennossa.

Jos laatikko soutaa ja huopaa vaihteiden välillä tai ei lukitse turbiinia, on väärät välitykset valittuun rengaskokoon nähden. 31" on ihan maksimi mitä kannattaisi ajaa 3.55 välityksillä nelilitraisella automaatilla.
No totta hitossa ainakin minun Cherokeessa on väärät välitykset varsinkin 33"-renkaille, päivän selvä asia, vaan kaikkea ei voi saada kerralla ja sen mukaan on mentävä! Toki rahamiehet laittaa kaiken kerralla ns."vimpan päälle" vaan joidenkin toisten on taas vähän venyttävä. Tuo Comfort-nappi on tosi hyvä ennenkuin on sopivat välitykset! Ja 33"-renkailla ei kannata mielestäni edes ajella D-asennolla noilla vakiovälityksillä ellei meinaa mennä oikeasti kovaa eikä itseäni ainakaan huvita "pakasta vedettyjä" boggereita sulatella motarinopeuksilla, käytännössä joku 80 - 90km/h on maksimi järkevä marssivauhti, ja kolmonen silloinkin valittuna. Nyrkkisääntönähän on että nopeuden kaksinkertaistuessa esim. ilmanvastus nelinkertaistuu ja mitä lie siinä samassa tapahtuu vierintävastukselle ja renkaiden kulumiselle?
MH

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: BBS Performance

Viesti Kirjoittaja keltsi » 19.05.2015. 10:29

Samoin omasta -93 4.0 H.O. XJ:stä tuo nappi löytyy :wink: Myös tässä autossa se on ollut jatkuvasti power-asennossa, eipähän luistattele laatikkoa turhaan...

Mä ajan 31" renkaillakin "pakko" kolmosella paitsi sitten motarilla, jos on tarvetta suuremmalle marssinopeudelle...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: BBS Performance

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 19.05.2015. 12:37

Taas oppi uutta!! Luulin että ei ole enään nappia H.O.-koneisissa... Kun en ole pannut merkille asiaa sen enempää... :oops: :oops: :oops:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Re: BBS Performance

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 19.05.2015. 23:26

keltsi kirjoitti:Samoin omasta -93 4.0 H.O. XJ:stä tuo nappi löytyy :wink: Myös tässä autossa se on ollut jatkuvasti power-asennossa, eipähän luistattele laatikkoa turhaan...
Meikäläisen Cherokeessa se on nimenomaan tuo Comfort-nappi kun lopettaa sen "luistelun". Power-asennollahan se toimii tosi miehekkäästi eli pienissäkin ylämäissä lykkää heti pois lukolta ja tarvittaessa vielä pienemmälle pykälälle ja taas mennään niin että edestä päin tuulee vaan tuolla Comfortilla pitää lukon ja isomman vaihteen päällä pitempään eikä joutavia luistele, pitää oikeasti käskeä että poistuu lukolta ja heittää pienemmälle. Enemmän jo seuraan sivusilmällä kierroslukumittaria kuin nopeusmittaria eli jos kyyti putoaa alle 1500rpm niin silloin viimeistään pakkokolmoselle ja se on noilla 33"-rinkuloilla aikalailla siellä 90km/h.

p.s. Taitaa tarinat mennä jo ohi alkuperäisen aiheen...
MH

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: BBS Performance

Viesti Kirjoittaja Timo L » 21.05.2015. 8:20

mikkotapani kirjoitti:
keltsi kirjoitti:Samoin omasta -93 4.0 H.O. XJ:stä tuo nappi löytyy :wink: Myös tässä autossa se on ollut jatkuvasti power-asennossa, eipähän luistattele laatikkoa turhaan...
Meikäläisen Cherokeessa se on nimenomaan tuo Comfort-nappi kun lopettaa sen "luistelun". Power-asennollahan se toimii tosi miehekkäästi eli pienissäkin ylämäissä lykkää heti pois lukolta ja tarvittaessa vielä pienemmälle pykälälle ja taas mennään niin että edestä päin tuulee vaan tuolla Comfortilla pitää lukon ja isomman vaihteen päällä pitempään eikä joutavia luistele
On laatikon luistoa ja luistoa. Se, että turbiinilukko on pois päältä ei ole varsinaisesti luistoa; power/ comfort nappi vaikuttaa laatikon vaihtonopeuteen vaihteelta toiselle, vaihtojen "tiukkuuteen", ja toki myös vaikuttaa vaihtopisteiden sijaintiin.

Se miksi tuo comfort- asento on laatikon terveydelle huono on juuri se, että laatikko vaihtaa comfort- asennossa pehmeämmin - eli luistattaa vaihteelta toiselle siirtyessä kitkalevyjä enemmän kun vaihdot on hitaammat; toisin sanoen kuluttaa laatikkoa nopeammin. Power- asennossa vaihdot on terävämpiä, jolloin laatikkokin pysyy ehjänä paremmin kun lusitoa on vähemmän. Jos TV- vaijeri on oikeassa säädössä, täyskaasukiihdytyksessä lootalle pitäisi olla tarjolla täydet paineet napin asennosta riippumatta, mutta ero tulee nimenomaan normiajossa. Joka tapauksessa power- asento on laatikolle terveellisempi, ja ainakin omien kokemusten mukaan se oli myös taloudellisempi ainakin omassa ajossa, vaikka helpommin irrottikin muuntimen lukon.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Re: BBS Performance

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 21.05.2015. 21:09

Terve! Minä taas uskon siihen että kun mennään maantiellä tasaista vauhtia niin mennään samalla mielellään myös sinne turbiinilukolle ja pysytään siellä eikä vatkata pienessä ylämäessä heti pois. Ja tuon Comfort-nappulan käyttö tekee ja toimii nimenoman ns. isommila rinkuloilla juuri niin ettei ole herkkä pomppamaan pois lukolta. Ja lähtee kuitenkin pois lukolta kun haluat, reilusti vaan kaasua! Polttoaineen kulutus, se on sitten yksi tuulen huuhtoma p..., harrasteautosta on ainakin itselläni kyse! Ja Power-asennolla ei tarvitse kummoista vastusta olla kun heittää pois lukolta, ja siis edelleen ns. isommilla rinkuloilla. Normirenkailla tuota Comfort-nappulaa ei ole mielestäni syytä käyttää kuten ei aikanaan käytettykään. Mutta tässä kohtaa on turha inttää tuon nappulan käytöstä sen enempää, minä käytän tuota nappulaa 31" ja 33" rinkuloilla kun maantietä mennään ja se on siinä. Muut tekevät mitä haluavat parhaan ymmärryksensä mukaisesti.
MH

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: BBS Performance

Viesti Kirjoittaja Timo L » 21.05.2015. 23:46

mikkotapani kirjoitti:Terve! Minä taas uskon siihen että kun mennään maantiellä tasaista vauhtia niin mennään samalla mielellään myös sinne turbiinilukolle ja pysytään siellä eikä vatkata pienessä ylämäessä heti pois. Ja tuon Comfort-nappulan käyttö tekee ja toimii nimenoman ns. isommila rinkuloilla juuri niin ettei ole herkkä pomppamaan pois lukolta.
Tottakai juuri noin, että muunnin lukossa silloin kun ajetaan tasaista vauhtia. Jos haluaa että pysyy lukko päällä myös isommassa mäessä, niin kepistä D -> 3, niin lukitsee kolmosella. Tässä tosin taas päästään siihen, että liian pitkillä välityksillä yhdessä isojen renkaiden kanssa laatikko toimii päin persettä - siksi se tiputtaa turbiinilukonkin pois päältä power- asennossa helposti tai hyppii OD<->3<->OD väliä. Eihän välitysten vaihto yleensä itseään maksa takaisin edes Suomen bensahinnoilla, mutta vaikuttaa kyllä kaikkeen muuhun hyvinkin positiivisesti. Automaattilaatikon rääkkäys liian pitkillä välityksillä tapaa tuhota laatikon varsin helposti, koska lämmöntuotto on paljon voimakkaampaa. Syytä olla hyvä lisäjäähdytin öljylle ainakin jos on 33" kumit ja orkkisvälitykset.. ja kannattaa pitää loota pois D- asennosta tosiaan enimmän aikaa niin ei hypi vaihteelta toiselle tai heittele lukkoa pois päältä :)

Sitten kun vielä muistaa, että Jeepin kuutoskoneen aikalailla optimi kierrosalue maantiellä niin kulkupuolen kuin polttoainetalouden kannalta on jossain 2100-2400 kierroksen välillä, niin alkaa löytymään ne sopivat käyttötavat itse kullekin. Sen kuin käyttää comfort- moodia jos siltä tuntuu, mutta ei siitä tosiaan ainakaan omien kokemusten mukaan ollut mitään hyötyä missään tilanteessa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus