XJ perän heittely

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

XJ perän heittely

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.06.2014. 20:01

Siirretty tuolta WJ:n vastaavasta:
PenttiN kirjoitti:Terve.
Löysin tällasen vanhan keskustelun ja ajattelin kysästä, että korjaantuko tuo peräpään heittely uusilla puslilla?

Itellä samaa vikaa ja perä tuntuu sopivassa kuopassa oikeen hyppäävän sivulle päin.
Ohjauksessa myös väljää ja kiristinkin simpukkaa, mutta välys ei hävnnyt kokonaan ja ohjaus tuli ehkä liian jäykäksi. Täytyy vielä säätää.
Maantiellä suoraa ajaessa auto muutenkin vaeltaa aikalailla. Joskus menee ihan suoraankin, mutta useinmiten täytyy rattia käännellä kokoajan kuten elokuvissa. Liekö perän syytä, vai oliskohan auraukset pielessä?
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.06.2014. 20:04

PenttiN kirjoitti:OHO, unohtu mainita, että mulla on kyseessä XJ, eli takapäässä ei oo mitään erillisiä tukivarsia.
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ perän heittely

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.06.2014. 23:24

PenttiN kirjoitti:Itellä samaa vikaa ja perä tuntuu sopivassa kuopassa oikeen hyppäävän sivulle päin.
Ainahan tuo persaus vähän heijaa, kun ei siellä ole panhardia. Jos tuntuu ihan liialliselta, niin tarkista jousipakkojen ja riipukkeiden puslat; jos on orkkipakat niin ne on jo lähes takuuvarmasti väsähtäneet. Kunnossa ollessaan sivuheitoissa tai vaikka kanttarilta viistosti alas tullessa perän heijaamisen kyllä huomaa, mutta ei se mitenkään häiritsevää/ auton kulkusuuntaa muuttavaa ole pahimmissakaan montuissa.
Ohjauksessa myös väljää ja kiristinkin simpukkaa, mutta välys ei hävnnyt kokonaan ja ohjaus tuli ehkä liian jäykäksi. Täytyy vielä säätää.
Maantiellä suoraa ajaessa auto muutenkin vaeltaa aikalailla. Joskus menee ihan suoraankin, mutta useinmiten täytyy rattia käännellä kokoajan kuten elokuvissa. Liekö perän syytä, vai oliskohan auraukset pielessä?
[/quote]

Älä kiristä liikaa, simpukka ei tykkää. Jos välys ei häviä, niin sitten se ei häviä -> jossain on kulumaa. Jostain päin ohjausnivelistöä se löytyy; rattiakselin ristikot, simpukka, raidentangon/välivarren päät, panhardi. Jos simpukka on riittävän kulunut, niin edes täydellinen korjaussarja (kaikki laakerit ja stefat) ei siihen auta, koska siellä on ihan mekaanisesti kuluvia osia melkoinen läjä mitä ei oikein irrallisena saa mistään.. nimimerkillä kokemusta on.

Kyllä XJ ihan suoraan kulkee ja ilman elokuvaohjausta, kunhan on välykset poissa ja paikat kunnossa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus