ZJ:n automaatin (42RH) vaihtamisongelma 2 => 3

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

ZJ:n automaatin (42RH) vaihtamisongelma 2 => 3

Viesti Kirjoittaja WinChester » 20.02.2014. 15:47

Loota vaihtaa 2 => 3 välin vain joko moottorin kierrokset punasella, tai sitten pitää löysätä kaasu kokonaan pois vähän pienemmiltä kierroksilta ja painaa uudelleen pykälän vaihduttua. Muilla vaihteilla ja kaikilla muilla vaihtosuunnilla - myös 3 => 2 - ei mitään ongelmaa, vaihtaa normaalisti, kick-down toimii, eikä mikään pykälä myöskään luista; ei edes se kolmonen.

Venttiilikoneisto on purettu ja putsattu, ei ollu mitään ihmeellistä. Perusteellinen öljyhuuhtelu ja -vaihto tehty, kummallakaan ei vaikutusta; oli kyllä todella paskaset öljyt. Lootalla on takapään stefan vuodon takia ajettu ilmeisesti vähillä öljyillä. Pitkän seisotuksen (ennen ostoa) jälkeen luokkaa kolme litraa öljyä puuttui :shock: mutta sillä liikkui vielä nätisti, ainoastaan trailerin rampin puolesta välistä ei lähtenyt enää liikkeelle; piti pakittaa alas ja sit uudelleen päälle. Kokonaiskilsoja on n. 300tkm.

Laatikon toimintakaavion puolesta kolmosella takapakka ottaa kiinni, joka voisi olla menossa sököksi, mutta sillon sen varmaan jo pitäisi luista mutta kun ei luista. Korjaamokirjassa ei tämmöistä vikaa ole mainittu, melkeinpä kaikki muut on.

Mikä siis vikana? Mieluusti korjaisi itse, vaikka vaihtoloota helpompi konsti olisikin.
Viimeksi muokannut 4 päivämäärä WinChester, muokattu yhteensä 24 kertaa
Raha ja romut rauhottaa.

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 20.02.2014. 23:09

Hankalahan tuota vikaa on selvittää. Joitakin kohtia sieltä voisi tutkia, näitten parissa itse olen paininut/ selvitellyt/ vaihtanut mistä omassa kulkineessa samantyyppiset 2-3 oireet johtuivat. Nykyisessä laatikossa on kyllä kaikkea muutakin vikaa, siksi rakenteilla kokonaan uusi laatikko. Enkä edes ala kääntämään kaikkia suomeksi kun en löydä oikeanlaisia termejä.. :roll:

- juuttunut/ jumittava switch valve
- governor viallinen (laitoin uuden ja vaihtaminen sujui kuten pitääkin)
- 2-3 venttiili jumittaa tai jousi on kuoleentunut (ei voi mitenkään mitata jousen vastusta kun ei ole referenssiä..)
- converter clutch solenoid viallinen (esim. oikosulku, tukkeutunut, ihan vaan rikki, irrotin ja puhdistin hyvin varovasti omani -> auttoi tämäkin)
- tv kaapeli jumittaa vaikka säätö olisikin kohdallaan
- tarkka oikeanlaisen öljyn ja määrän suhteen eli ATF+4
- muut tarkemmin määrittelemättömät viat (suurin syyllinen kaikkeen)

Btw, ettei vaan olisi 42RE se laatikko.. :wink:
ZJ 4.0 -96

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 21.02.2014. 8:30

Kyllä se loota on 42RH, koska vuosimalli on -93. Sikäli mm. ATF +4 ei ole välttämätöntä, vaan ihan normi Dexron II / III toimii. Kaikki noista luetelluista, mitä on valve bodyssa takuulla toimii. Sen verran pitkään ja hartaasti sitä purin ja kasasin testaten eri palasten liikkuvuuden. Tietysti jos joku sähköinen osa on sökö, niin se joko toimii tai ei, mutta kun pykälä kuitenkin vaihtuu, niin ei luulisi olevan kyse sähköisestä osasta. Samoin kuluvien osien pitäisi olla OK, koska mitään luistamista ei tapahdu. Jonkun laatikon ohjaukseen liittyvän osan toimivuudesta siis luulisin olevan kyse.

En itsekään noista kaikista englanninkielisistä termeistä ihan ota selvää, mutta manuaalistahan ne selviää. Tarttee nyt tutkia ton listan muut kohdat, josko niistä olisi apua, vaikka epäilen viimeisen olevan se olennaisin... :wink: Kiitoksia vain vinkeistä! :D
Raha ja romut rauhottaa.

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 21.02.2014. 9:46

Enpäs hoksannut katsoa tuota vuosimallia, siinähän se allekirjoituksessa seisoo että -93 vuoden ZJ. AW4 laatikko vaihtui lopullisesti 93.5 jälkeen ja sen jälkeen kutoskoneen perään laitettiin enimmäkseen tuota 42RE laatikkoa koska sen pitäisi olla vahvempi kuin 42RH:n, tiedäpä tuota kun kaikissa on jotain vikaa.. :roll:

Mutta kun se on RH niin ohjauksen pitäisi olla hydraulinen. Kyllähän sinne sitä sähköäkin menee, oisko niin yksinkertaista että jossain virtajohdoissa/ liittimissä olisi vaan huono kosketus? Toisaalta, kun olet sitä venttiilirunkoa purkanut niin varmaan huomasit miten hengettömän pienillä kanavilla sitä painetta ohjaillaan venttiilien kautta. Ei siellä kanavassa kovin kummoista kuusenkäpyä tarvi olla kun alkaa nikottelemaan. :wink:
ZJ 4.0 -96

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 21.02.2014. 10:19

Niin no kuten jo sanoin tuli venakoneisto todellakin purettua ja putsattua antaumuksella ja takuulla jokainen pienikin kanava tuli avattua. Siellä mitään tukosta sitten lopulta ollut, vika on jossain muualla.

Löysin netistä jonkun topiikin RH-lootan ongelmista, mutta lienei sen(kin) jutun kirjoittajalla mennyt RH- ja RE-lootat sekaisin, kun siinä oli juttua solenoideista ja niiden tukkeentumisesta.

Ajaahan sillä askilla tollasenaankin, mutta harrasteperiaatteella kiinnostaisi korjata vika itse. Turhauttaisi vain irrottaa ja purkaa se atomeiksi ja sitten huomata vian olleen korjattavissa irrottamatta! :evil:
Raha ja romut rauhottaa.

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 21.02.2014. 13:39

WinChester kirjoitti:Turhauttaisi vain irrottaa ja purkaa se atomeiksi ja sitten huomata vian olleen korjattavissa irrottamatta! :evil:
Älä muuta sano.. :D
ZJ 4.0 -96

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 26.03.2014. 10:01

Tartteis vähän apuja. Missä ihan tarkalleen on:
- switch valve?
- governor? (ja eihän tämä vain tarkoita nopeusmittarin anturia?)
- converter clutch solenoid (taitaa olla valve bodyssä?)

Joku myös epäili, että MAP- ja TPS-antureiden viallisuus voi vaikuttaa, mutta että ei-sähköohjattuun 42RH hydrauliaskiin...

Jamantti suositteli tietokoneen kytkemistä autoon/askiin, vika kun ilmeisimmin ei ole mekaanisissa osissa, vaan laatikon ohjauksessa. Pitäisikö em. vikojen näkyä CEL-valon "vilkkuina"? Turha sitä lootaa on vaihtaa, jos vika onkin sen ulkopuolella! :evil:
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.03.2014. 10:11

WinChester kirjoitti: Pitäisikö em. vikojen näkyä CEL-valon "vilkkuina"?
Vaihteiston vikakoodit näkyy vain testerillä, uudemmissa näkyy tosin vilkkumisena/näytöllä vaihteiston yleis-vikakoodina P0700, joka tarkoittaa/paljastaa, että vaihteiston puolella olis koodeja...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.03.2014. 10:14

WinChester kirjoitti: Missä ihan tarkalleen on:
- converter clutch solenoid (taitaa olla valve bodyssä?)
Sijaitsee ohjelmalevyn kyljessä, samassa paketissa, joka on kolmella tai neljällä torx-ruuvilla kiinni levyssä, sijaitsee myös OD:n solenoidi ja niiden välissä on lämpöanturi!! Mulla on yksi käytetty ehjä irrallaan ja yksi uusi, kerran käytetty tossa 3.1:sen laatikossa kiinni... Solenoidisarjan vaihto vaatii ohjelmalevyn irroituksen, koska vaihteiston liitin kuuluu pakettiin ja se pysyy paikoillaan levyn yläpuolella/avulla!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 26.03.2014. 11:10

WinChester kirjoitti:Tartteis vähän apuja. Missä ihan tarkalleen on:
- switch valve?
- governor?
Switch valve löytyy tuollaisen helan takaa eli joudut kyllä irrottamaan valve bodyn:

https://s3.amazonaws.com/sonnax-dev/upl ... _combo.jpg

Sieltä tulee sitten muutakin ulos kun tuon helan irrottaa (kiinni kolmella ruuvilla ja irrotetaan tietyssä järjestyksessä) ja helassa näkyvään ruuviin ei pidä sitten koskea koska se on laatikon vaihtamiseen liittyvä säätöruuvi.

Governor taasen lähtee irti helansa kanssa helposti kunhan poistaa näköesteenä olevan öljypohjan.. :wink:
ZJ 4.0 -96

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 26.03.2014. 13:42

Kahta enemmän kallistun sähköisen ohjauksen vikaan. Mekaniikassa ei ollut minusta sellaista vikaa, joka oireilisi noin. Espooseen vain on matkaa... :cry:
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.03.2014. 13:58

WinChester kirjoitti: Espooseen vain on matkaa... :cry:
Pakko tyttären sanoin kysyä: mutta missä on Hämeenlinna :lol: :lol:

Tiedän missä Hämeenlinna on, mutta pakko oli laittaa, kun tyttären kanssa on tämmöinen sisäinen vitsi päällä....

Eihän sieltä kauaa tänne aja, voisin tietysti ottaa testerin mukaan, jos olis asiaa sinnepäin, mutta ei oo nyt tiedossa semmoistakaan, huomenna lähden Kangasniemelle, mutta se ei oo siellä päinkään..... Paitsi Singaporesta katsottuna.... :wink:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 26.03.2014. 19:49

MUAHAHAHAH! :lol: :lol: :lol: :lol:

No eipä tullu mieleen sillon vuosikokouksessa! Teidän matka oli tästä ohi.

Viimeistään kesälomalla sinne varmaan tulee ängettyä, kun muutoin ei oikein ole sinne asiaa eikä yhden asian takia viitsi eikä oikein ehdikään.
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.03.2014. 19:55

Jep jep, kerkeehän tuon....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 10.04.2014. 13:21

Taidan piruuttani kokeilla vaihtaa 46RH-askista vanhaa governor pressure solenoidia 42RH-askiin, kun semmonen kuulemma on yhteensopiva kaikissa ZJ:ssä. Mitä Sikliä on uskominen, niin sillä voisi korjaantua. Tai sitten koko governori, kun sekin taitaa vaihtua ainakin 46RH <=> 42RH kesken molempiin suuntiin...
Raha ja romut rauhottaa.

Kirjoita vastaus