ZJ Grandi käynnistyy huonosti lämpöisenä..

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Grandman
Viestit: 34
Liittynyt: 23.04.2013. 14:41
Paikkakunta: Vihti

ZJ Grandi käynnistyy huonosti lämpöisenä..

Viesti Kirjoittaja Grandman » 07.02.2014. 16:50

Olisko kuumia vinkkejä 1995 5,2V8 Grandin käynnistysongelmiin? Kylmänä starttaa hyvin...mutta kuumana pyörii vaivaisesti eikä aina käynnisty. Kaapeleilla lisävirtaa ja käynnistyy.

Akku on kuukauden vanha. Latausjännite kojetaulun mittarin mukaan ok. Akku voi olla siitä huolimatta sökö...Voisi tietysti koittaa toisella akulla.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 07.02.2014. 18:07

Oiskohan se vika starttimoottorin tai sen kaapeloinnin puolella...? Muutoin kuulostaa oudolta vialta... :shock:
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Puolako..?

Viesti Kirjoittaja rane58 » 08.02.2014. 2:50

Aika sattuma, naapuri kertoi samasta viasta autossaan (ei Jeep).
Oli vaihtanut puolan, vanha oli kuuma kuin kekäle eikä tahtonut käynnistyä kuin jäähtyneenä. :wink:

-En minä noista ymmärrä, kuuntelen kuin isot pojat puhuu.... :oops:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 08.02.2014. 10:37

Joo toi puola kuulostaa järkevältä. Kuumanahan ne pimenee, vaikken kyllä ymmärrä miten apuvirran antaminen voisi siihen vaikuttaa... Ehkä apuvirtapiuhojen virittelyn aikana puola kerkee jäähtyä, varsinkin jos konepelti on auki.
Raha ja romut rauhottaa.

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 08.02.2014. 10:49

Puola voisi olla kyllä hyvä syyllinen. Joitain samankaltaisia tapauksia on ollut myös bensansyötön takia mutta nyt en tarkoita helteellä tapahtuvaa höyrystymis ilmiötä. Voi kuulemma testata helposti, kuumana konetta ei käynnistetä vaan laitetaan 2-3 kertaa pelkät virrat päälle ja vasta sitten startataan. Jos tuo konsti tepsii niin bensan syötössä/ paineessa olisi vikaa, eli ei paineista kunnolla kuumana. En osaa sanoa pitääkö tuo paikkansa kun ei ole itse tarvinnut tuota kokeilla. Mutta niitä ehdotuksiahan tässä haettiin eikä tuo maksa mitään. :)

Tuli mieleen myös sekin että jos konehuoneen sulakeboksissa on ASD rele tulikuuma niin vaihtaa siihen tilalle äänimerkin releen. Jos auto hyrähtää nyt käyntiin niin syyllinen voi olla ylikuumentunut rele. Tämän olen kyllä kokeilllut ja toimi. Kauheasti en vieläkään käikkea moottoriin liittyvää ymmärrä mutta kokeilemalla sitä oppii.. :roll:
ZJ 4.0 -96

rane
Viestit: 106
Liittynyt: 17.01.2009. 9:12
Paikkakunta: Joensuu

Re: ZJ Grandi käynnistyy huonosti lämpöisenä..

Viesti Kirjoittaja rane » 08.02.2014. 11:15

Grandman kirjoitti: Kylmänä starttaa hyvin...mutta kuumana pyörii vaivaisesti eikä aina käynnisty. Kaapeleilla lisävirtaa ja käynnistyy.
Kaveri starttaamaan ja itse mittaamaan jännitehäviöitä sekä plus- että miinuspuolelta starttauksen aikana. Piikki plusnapaan, toinen kenkään, startin pääplussaan ja solenoidilta startille menevään vuorotellen. Piikki miinusnapaan, toinen kenkään, koriin, moottorin kylkeen ja startin kylkeen jne, puoli volttia saisi yhteensä hävitä.
Puola tms. eivät vastusta käynnistyskierroksia.
Joskus jossakin autossa oli akunkenkä sen verran sisältä homeessa, että akun napa-akunkenkä-välillä oli startatessa yli voltin tappio. Kengän ulkopuolelle annettu kaapeliapu auttoi tässäkin ja pienempi latausvirta kulki normaalisti.

Ellei ulkoista jännitehäviötä löydy, startti ottaa todnäk rajusti virtaa, jota 2 akkua jaksaa tarjota->uusitaan.
Virtapihti on myös hyvä työkalu.
Subaru Outback 2,5 AT -01
ex WJ 4.0 Laredo -00 Quadra Drive + some extra
ex ZJ 4.0 -93 LTD still going strong?

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 08.02.2014. 21:02

Kannatetaan, rane puhuu asiaa.

Tuo on oikea lähestymistapa ongelmiin.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 08.02.2014. 21:07

Semmonen kyllä tuli mieleen että kuumana siinä koneessa on paremmat puristukset. Jos on jotain heikkoa startissa niin näkyiskö se sen takia kuumana paremmin?
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Grandman
Viestit: 34
Liittynyt: 23.04.2013. 14:41
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Grandman » 24.02.2014. 9:32

Vika korjattu. Loppujen lopuksi startista hävisi loputkin voimat ja pyöritti aivan ryömimällä...Piti käydä hinaamassa auto farkku Volvolla Honkanummelta. Onneks ton saa neutralille jakolaatikosta.

Hiilet ihan loppu..En ehtinyt alkaa uusia etsimään. Uusi tarvikestertti 188eur...ei paha... :D

Grandman
Viestit: 34
Liittynyt: 23.04.2013. 14:41
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Grandman » 24.02.2014. 9:36

Yhdyn tohon Jorman kommenttiin...Kuumana kone vaatii enemmän voimaa pyöriäkseen. Mulla on sama havainto veneen Fordin 351 kasista...kuumana pyörii vaivaisesti..

Avatar
Timo L
Viestit: 1499
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 26.02.2014. 11:21

Grandman kirjoitti:Vika korjattu. Loppujen lopuksi startista hävisi loputkin voimat ja pyöritti aivan ryömimällä...Piti käydä hinaamassa auto farkku Volvolla Honkanummelta. Onneks ton saa neutralille jakolaatikosta.

Hiilet ihan loppu..En ehtinyt alkaa uusia etsimään. Uusi tarvikestertti 188eur...ei paha... :D
On toi aika paha, Rockautosta sai (saa ehkä vieläkin) Moparin alkuperäistä tehdasuutta starttia 50€ + lähetyskulut ;)

..ja juu, itsellä myös oli vähän tahmea startti, lopulta ei enää lähtenyt käyntiin. Hiilet oli aivan loppu.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Grandman
Viestit: 34
Liittynyt: 23.04.2013. 14:41
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Grandman » 27.02.2014. 9:21

No toi kuulostaa sikahalvalta...toi mun tarvike on oikeen Kiinalainen :)

Rockauto (USA:ssa) myy edelleen vajaalla 50€ Mopar starttia. Postikulut 47€ ja siihen koko hintaan tulli (vajaa 10%) ja alvi (24%)...Tulee edelleen halvemmaksi..ja on Mopar..Muistaakseni tullausrajaa laskettiin viimevuonna? No ei se tulli ja alvi montaa kymppiä ole..

Mulla on Jepukka emännällä päivittäisessä ajossa...ei joutanu odottelemaan :)

Avatar
Timo L
Viestit: 1499
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 28.02.2014. 11:26

Fedex International express toimittaa sen sinulle nopeammin, kuin Itella viereisestä kaupungista Suomessa. Kahdessa arkipäivässä on tavara kotiovella ;) Olisi melkein pitänyt ostaa noita silloin pari- kolme, on meinaan niin sikahalpa ja vielä alkuperäisosa. Tulli + alv. oli n.30€.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 09.03.2014. 7:18

Aika jännä että lisävirta kuitenkin auttaa vaikka hiilet on lopussa. Ei olis ihan ensimmäisenä tullut mieleen.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 09.03.2014. 18:15

Lisävirralla jännite pysyy korkeammalla niin huonossa kontaktissa virta pienenee..
kozel@ircnet

Kirjoita vastaus