Bensan kulutus

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 20.06.2013. 18:14

Terve! Mukava huomata että muillakin on vastaavia havaintoja polttoaineiden vaikutuksista, huolimatta virallisista todisteluista!
MH

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 27.06.2013. 11:41

mikkotapani kirjoitti:Auto on nyt minun käytössä ja äskeisellä Venäjän reissulla mittarikentällä joku sitten ihmetteli että miksi minä sitä ysikasia etsin, eikun ysivitosta vaan tankkiin kerran Jeepissä sitä voi käyttää. Siirryin siis ysivitoseen. Olin tiistai - keskiviikkona kalareissulla Kapeenkoskella, läksin tankki täynnä ja tänään pyörähdin vielä Varkaudessa ja jo alkoi mittarin valo palamaan. Kilometrejä kertyi tankkauksesta n.320 ja tankki melko tyhjä! Ja vielä laiskakin kaiken lisäksi... Minulla on vaan sellainen "perstuntuma" tuosta meidän Cherokeesta että tosiaan ysikasilla ennenkaikkea toimii paremmin ja lisäksi sitten kuluttaa vielä vähemmän eli turha sitä kai on sen enempää miettiä vaan ysikasia tankkiin!

Ja hyvää juhannusta kaikille!
Kaikki on mahdollista, mutta uskoisin että tuossa perstuntumassa on enemmän siitä kyse että kun tietää tankissa olevan laiskempaa ainetta niin sitä tulee ajettua vähän eri lailla - ja kas, kulutus nousee. Persdyno on siitä inhottava kapine, että sitä on liian helppo huijata :D

Olen omalla bensakrematoriolla testannut noita eri menovesiä, ja suurin kulutusero mitä olen saanut aikaan (98e5 mitä ohjekirjan mukaan pitäisi käyttää vs. RE85 + 95e10 sekoitus jossa yht. 30% viinaa) on ollut vajaan parin litran luokkaa, eikä oikeastaan ole kulkupuolessakaan kummoista eroa huomannut. Varmaan jos lähtisi radalle varttimaileja nykimään niin jotain voisi näkyä. Talvella huomasi että hieman pidemmän sahauksen kaipasi että hörähty tulille. Tosin ehkä omassa on sitten se että tehoreserviä on sen verran että pieni potkun puutos ei niin tunnu..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 27.06.2013. 13:06

KJ:n ameriikkalainen ohjekirja sanoo näin:

Your engine is designed to meet all emissions
regulations and provide excellent
fuel economy and performance when using
high quality unleaded gasoline having
an octane rating of 87. The use of premium
gasoline is not recommended. The use of
premium gasoline will provide no benefit over high
quality regular gasoline, and in some circumstances may
result in poorer performance.
Mid-grade gasoline (89 octane) will enhance engine performance
during the following conditions (3.7L Only):
² Hot weather
² Towing
² Hard accelerations
² Hilly terrain
² Low humidity

Ameriikassahan käytetään hiukan eri oktaanimerkintää.
87 vastaa euroopassa vanhaa 92:sta ja 89 suunnilleen 95:sta.
Eli tuon mukaan 98:a ei suositeltaisi käytettäväksi ollenkaan? Se vastaisi USA:ssa 91 oktaanista eli juuri tuo ei-suositeltu Premium gasoline.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 27.06.2013. 20:14

Terve! Uskon vakaasti omaan "perstuntumaani" ja voihan se olla että vanha Cherokee ei osaa enää huomioida oikein tuota laihempaa ysivitosta, eikös siinä alkoholissa ole kuitenkin happea mukana enemmän kuin tavan bensassa? -07 JK on täysin tunnoton kumpaa polttoainetta käyttää eli silloin tietenkin sitä hitusen halvempaa.

Bensankulutuksesta kun nyt keskustellaan tässä ja muuallakin forumilla niin tänään työreissulla Espooseen tein muutamia havaintoja JK:lla mitkä nyt ovat ihan päivänselviä mutta kuitenkin. Pieksämäki - Mikkeli välille laitoin cruiseen vähän reilut 80 ja nollasin kulutusmittarin ja seurasin keskikulutusta : 9.4dm3/100km. Seuraavaksi samanlaista tietä Mikkelistä Heinolaa kohti himpun yli 100km/h ja nollauksen jälkeen keskikulutus 11.7dm3/h. Ja motarilla 120 ja risat ja kulutus cruisella 14.8.

Laskin että jos ajaisin tuota reilua kasikymppiä Jäppilästä Espooseen nuo kaikki maantiesiirtymät (750km) tai sitten perinteisesti himpun yli rajoitusten niin hintaeroksi tulee kasikympin hyväksi 45euroa. Ja aikaa palaa 2.5h enemmän! Eli kasikympillä tylsistyy, nukahtaa eikä pääse edes kunnon tuntipalkoille mitenkään eli eikun nilkka suorana vaan ja nautitaan bensajeepeillä ajamisesta kun se on vielä sallittua!
MH

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 28.06.2013. 14:59

mikkotapani kirjoitti: Kilometrejä kertyi tankkauksesta n.320 ja tankki melko tyhjä! Ja vielä laiskakin kaiken lisäksi... Minulla on vaan sellainen "perstuntuma" tuosta meidän Cherokeesta että tosiaan ysikasilla ennenkaikkea toimii paremmin ja lisäksi sitten kuluttaa vielä vähemmän eli turha sitä kai on sen enempää miettiä vaan ysikasia tankkiin!

Ja hyvää juhannusta kaikille!
Meikäläinen pöristelee pelkällä RE85:llä ja "melkein 33" renkailla, 4.56 välityksillä liki saman 320 kilsaa ja tankkiin mahtuu just 65 Litraa, eli ei likikään tyhjä ;)

Juuri tulin taas tankilta... ja ajosta 60% pelkkää pätkäajoa kaupungissa (alle 5km kerrallaan)
Eikä Musti ole laiska, eikä kevyt.
Syöttöä on alkoholin vuoksi lisätty 24%, ettei pakoventtiilit vaarannu ääritilanteissa.

Sama lukema tuntuu toistuvan jotakuinkin tankkauksesta toiseen.
Muuten ajaisin tankin aina tyhjemmäksi, mutta vartin kohdalla on hyvä käydä varmuden vuoksi täyttämässä säiliö, kun en ihan luota tuohon mittariin. Sehän toimii Mustissa väärinpäin :)
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 22.01.2014. 13:31

Aika messevää on taas kulutus näillä pakkasilla. Keskikulutus 22L/100km. Lyhyttä 7 kilsan työmatkasahausta edestakas.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 22.01.2014. 14:42

Renegade kirjoitti:Aika messevää on taas kulutus näillä pakkasilla. Keskikulutus 22L/100km. Lyhyttä 7 kilsan työmatkasahausta edestakas.
Juu, kyllä oma 5.9:kin hörppii mukavasti enemmän kun on kylmä kone (eikä lohkolämppäriä :roll: ).. kesäkulutus työmatka-ajossa (50/50 kaupunki/ maantie, n.15 kilsaa suuntaansa) on ollut siinä 16-18 litraa satkulla, nyt pyörii yli 20 litran :lol:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 22.01.2014. 23:26

Terve!

Eilen ajelin työreissun Jäppilä - Espoo - Hämeenlinna - Tampere - Jäppilä JK-07 Unlimitedillä ja keskikulutus tietsikan mukaan kotipihaan tullessa 11.2dm3/100km, ei paha mokomalle kapistukselle pakkaskelissä. Ja lähtökohtana oli vaimon ajama keskikulutus 14.8dm3/100km joka oli kertynyt 5km/sivu työajoilla ja reissut ratsastustallille 15km/sivu mistä tuo kulutuslukema pikkuhiljaa sitten putosi matkan edetessä (jos olisin ajanut vielä vaikka Nuorgamiin asti niin olisihan se mennyt jo reilusti alle kympillä)!

Auto seisoo pihalla kylmässä vaan toki on lohkolämmitin ja nuo rouvan ajot on mutkaista ja mäkistä Savolaista pikkutietä. Ja pakkasia aamuisin ollut parhaillaan 25C! Ja kaiken maailman "kiisseleistä" poiketen parinkymmenen ajokilometrin jälkeen pitää laittaa "lämppäriä" jo pienemmälle ettei tule liian kuuma kajuutassa.

Täytyy tosin myöntää että lähes koko matka mentiin cruisella ja aivan himpun verran yli rajoitusten ettei vaan taas pääse peltipoliisien valokuva-arkistoon kun kolme välähdystä on tullut rikesakkomeiningillä juuri ja juuri alle vuoden sisällä (ei uskalla enää edes puhelimeen autossa puhua ilman handsfreetä ennekuin on käyty "haastattelussa").

Miten liekkään tuo ajotiekone noita kulutuksia sitten mittaakaan niin siitä huolimatta en kyllä pidä tuota meidän JK:ta mitenkään kovakulutuksisena Jeepulana, paino ja aerodynamiikka huomioiden sehän alkaa edustamaan jopa vihreitä aatteita!
MH

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 23.01.2014. 23:12

Taitaa mennä jotain 15-16 litraa satasella, työmatkaa kertyy päivän aikana 30km josta puolet kaupunkiajoa. Tällä viikolla on tuota viileyttäkin riittänyt, jo kolmena aamuna ollut vähintään -26 ja huomiseksi samaa mukavuutta luvassa. Aamulla lähtee piuhan päästä ja työpäivän päätteeksi ihan parkkipaikalta, ei mitään eroa käynnistyksen suhteen, noin 2 sekuntia ja auto hyrähtää käyntiin. Ainut ero on laatikon toiminta, kylmäkäynnistyksen jälkeen menee jonkin aikaa kun se suurin vaihde löytyy eli normimeininki.
ZJ 4.0 -96

Avatar
petkele
Viestit: 48
Liittynyt: 23.05.2013. 15:06
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja petkele » 27.01.2014. 10:01

Vastaan vaikka dieseliä poltankin. Auto siis kolme tuumaa korotettu -99 XJ 2.5 TD.

Ajelen pääasiassa pienempiä teitä, talvella tulee käytettyä suht paljon nelivetoa ja ympäri vuoden vedän kärryjä ja nousen jyrkkiä mäkiä. Matkat ovat yleensä 5-30 km suuntaansa.

31" mutiaiset alla vei vähimmillään kesällä 12,5 maantieajossa ja syksyllä enimmillään 15,3 raskaassa työkäytössä. 30" all-terrainit alla vienyt talvella enimmillään 12,3 raskaassa työkäytössä ja talvella vähimmillään 11,4 kevyehkössä työkäytössä ja matka-ajossa. Kesällä, tai nyt pelkässä matka-ajossa, mennee lähelle kymppiä näillä pienemmillä renkailla.
-03 KJ 2.8CRD A

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 02.02.2014. 10:02

Lisää samaan sarjaan:
viewtopic.php?t=2285

Nuo kulutukset mitä itse tuolla ilmoitin on ajettu happianturi pimeänä ja laskettu huoltamon kuittien perusteella kun ei oo ajotietokonetta.

Anturi on sittemmin vaihdettu uuteen mutta en ole muistanut sen jälkeen seurailla miten paljon oli vaikutusta.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Croc
Viestit: 17
Liittynyt: 20.12.2008. 21:56
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Croc » 08.02.2014. 9:43

98 olen käyttänyt, varmaa tietoa sen paremmuudesta ei kyllä ole. Kulutus keskimäärin maantiellä n. 9 ltr/100km ja kaupungissa n. 12 ltr/100km. Maantiellä ero edelliseen Jeeppiin (4.7 V8 ) ei ole niin suuri, mutta kaupungissa tämä (Compass 2.4 CVT) on kyllä melkoinen talousihme :)
There can be only one

Kirjoita vastaus