KJ 2.8 CRD Ei taho käynnistyä pakkasella

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
spud
Viestit: 22
Liittynyt: 30.08.2011. 11:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja spud » 17.01.2014. 20:43

Jos rele ei auta niin tosta ohivuotojen mittaamisesta..

Kozelin kanssa saatiin viimeksi diagnosoitua virrallisilla laitteilla kolmospytyn suuttimen ohivuoto -> vaihdettua suutin, mutta tossa pari viikkoa sitten lopetti taas käynnistymisen ja joutui aloittamaan starttipilottirallin. En ollut paikkakunnalla ja lähin huoltamo antoi mittauksesta niin hullun hinnan että mittasin seuraavasti:

Työntömitalla suuttimen päästä sen metalliosan halkaisija johon paluuputkiston liitintä kiinni pitävä sokka tulee. Halkaisijan kanssa Etolaan tai muuhun pätevään kauppaan josta saa elastista ja kirkasta silikoniletkua. Tätä etsitään sisähalkaisijaltaan 1-2 milliä pienempää ja ostetaan 2m joka pätkitään puolen metrin pätkiin. Koneen päältä suojamuovi + sen kiinnitysrauta hitoille, brakecleaneria paluuputkien liitosten tienoille ja paineilmaa perään niin, että puhdistuu varmasti. Rasvat pitää saada pois että letku pysyy paikallaan. Paluuputkiston sokat irti ja putkisto (tai letkuahan se on), hitoille. Silikoniletkut paikalleen, frendi pitämään niitä ylöspäin ja seuraamaan mistä sylinteristä tulee eniten. Mulla oli tällä kertaa nelossylinteri. 30s käynnissä ja 1,2 ja 3 nosti dieseliä testausletkuihin 3-4cm. Nelonen 30cm.

Jos eroa löytyy, ainakin Kozelilla taisi olla vielä käytettyjä jemmassa, uusiakin taitaa saada mutta uusi vanhojen käytettyjen rinnalla ei toimine ilman koodausta? Ainakaan kovin hyvin. Itse tilasin tähän kiireeseen Liettuasta purkusuuttimen joka tuli maakuntiin alle kahdessa vuorokaudessa. Suutin vaihtui alle tunnissa ja taas mennään. Ohivuodot kaikissa tasan samat. Tulis vaan sitä lunta nyt kunnolla :D

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 21.01.2014. 20:38

Jees, uusi rele tuli ja paikoillaan.
Valo ei palanut sen pidempään mutta käyntiin lähti selkeästi paremmin.
Tosin, oli 3-5 astetta lauhempaakin.
No, kohta saa testailla kun taas jähtyy.
Perjantaina uusi letkulämmittimen vastus ja eiköhän tää tästä.

Ei tuo vihje ohivuodon mittaamiseksi ollut kovin paha. Jos ei ala auttaan niin täytyy kokeilla.

Jamantille kiitokset erinomaisesta asiakaspalvelusta. Näin se homma toimii ja kauppaa käydään.

jeepitus
Viestit: 11
Liittynyt: 30.10.2013. 20:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jeepitus » 29.01.2014. 9:51

Itellä täysin vastaavaa ongelmaa. Hehkut uusittu, rele uusittu ym. Ei vaikutusta.
Ei meinaa sitten millään käynnistyä kovemmalla tai vähän kovemmalla pakkasella.
Tuntuu just siltä että auto käynnistyy kylmänä paljon ripeämmin mitä jos olis ollut vaikka sen pari tuntia johdon päässä.
-05 2.8 crd KJ siis myös kyseessä.


Miten sulla erauspentu, onko auto lähtenyt nyt uuden vastuksen myötä hyvin käyntiin..?

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Re: KJ 2.8 CRD Ei taho käynnistyä pakkasella

Viesti Kirjoittaja Renegade » 29.01.2014. 14:07

erauspentu kirjoitti: Pakkasta vajaa -15C ja letkulämmitin vaikuttaa olevan rikki mutta pitäisihän auton silti lähteä käyntiin näin lauhalla vai onko tämä Jeepin "ominaisuus"?
Korjataanpas nyt paha asiavirhe. Jos Italialainen VM-motori ei lähde käyntiin, niin se ei suinkaan ole "Jeepin ominaisuus." :wink:

Heitä sinne pellin alle oikea Jeepin bensakone niin kyllä lähtee. 8)
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

JuhaE
Viestit: 12
Liittynyt: 02.09.2013. 17:44
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja JuhaE » 30.01.2014. 13:06

Teki jeeppi ekan kerran ettei lähtenyt käyntiin, no odottelin n.15min ettei roikka ollut kytkettynä ja pärähti laakista tulille, pakkasta -22c. Letkulämppäri varmaan sotkee jtn. Ihan tulee vagit mieleen ;)
Jeep Cherokee 2.8crd sport*star

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 30.01.2014. 13:53

Uudemmissa se sotkee vähän hehkutusta. Eberiä huudattaa lämpimässä tallissa ja sit yrittää ni ei lähde. Ei hehkuta. Siihen o pari kikkaa sen korjaukseen. Näitä on tulliu vastaan about -04 ja uudemmat.


Mutta tuo mun -02 2.5 CRD on nyt lähteny käyntiin oli sitten -30 roikassa, eberillä tai ilman lämmitystä.
kozel@ircnet

jeepitus
Viestit: 11
Liittynyt: 30.10.2013. 20:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jeepitus » 31.01.2014. 9:47

Eli käytännön homma on se että antaa tasaantua jotain 15 minsaa
ku on ottanu roikasta pois? Ainakin itellä toimi just tuo.

Mitkä ne pari kikkaa sitten mahtaa olla ja ovatkohan kovinkin kalliita kikkoja?

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 01.02.2014. 20:50

Miten sulla erauspentu, onko auto lähtenyt nyt uuden vastuksen myötä hyvin käyntiin..?
En huomannut mullistavaa edistystä... Mutta tosin nyt saattoi olla se kun suoraan roikasta yritin startata eli en pitänyt 15 min irti ennenstarttia.
Kokeilen sen huomenna.
Se lähtee niinkuin rykimällä käyntiin... Eli yrittelee muutaman kerran ja sitten ärjäisee käyntiin ;)

Tosin nyt näyttää pakkasetkin lauhtuvan.
Ei nyt niin vakava asia oo kun kuitenkin lopulta starttaa.... Ja onhan se törkeen mukava auto.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 02.02.2014. 9:44

Muutoskikkoja on pari.

Moottorin lämpötila-antureita laitetaan kaksi. Toinen sinne mihin kuuluu ja toinen mittaamaan konehuoneen lämpötilaa/ulkoilmaa.
releellä laittaa sen toimimaan niin että kun kone käynnistyy niin rele vaihtaa sen kytkennän sille alkuperäisessä paikassa olevalle releelle.

Toinen on osaavalle lastuttajalle vieminen joka muuttaa sitä hehkutuksen lämpötilaa alemmaksi.

Nämä kikat tekee sen että auto hehkuttelee herkemmin mutta ei siitä haittaa ole. Itse tekisin tuon jälkimmäisen kun ei mulla ainakaan hermoja ole 15min odotella lämmittämisen jälkeen jos jonnekkin o lähtö.
kozel@ircnet

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 02.02.2014. 15:21

kozel kirjoitti:Muutoskikkoja on pari.

Toinen on osaavalle lastuttajalle vieminen joka muuttaa sitä hehkutuksen lämpötilaa alemmaksi.

Nämä kikat tekee sen että auto hehkuttelee herkemmin mutta ei siitä haittaa ole. Itse tekisin tuon jälkimmäisen kun ei mulla ainakaan hermoja ole 15min odotella lämmittämisen jälkeen jos jonnekkin o lähtö.
Eipä ollut radikaalia muutosta tänäkään aamuna vaikka oli irti 25min roikasta ennen starttia. Lähti hetken pyörittämisen jälkeen kyllä käyntiin ihan jees. Tosin lauhaahan nyt on, joku -5C - -7C.
Missähän ois osaava lastuttaja joka vois säätää hehkuttelemaan herkemmin?
Eikä tää nyt lauhalla enää niin vakava ongelma ole.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 02.02.2014. 18:27

Minkä ikänen peli sulla on?
Ettei olisi sen verran vanha että ei ole tankissa siirtopumppua ja valuu tankkiin päin evästä.

Kokeile pitää tankkia niin että vähintään 3/4 tankkia aina.

Sitten vielä jos saat parkkeerattua niin että on keula aina alaspäin.

Mulla alko ongelmat jos keula oli ylöspäin sekä tankissa ainetta alle ½ tankkia. Nyt on Facetin pa-pumppu ennen pa-suodatinta. Suodattimen jalassa oli vuotoa joka löytyi kun pumpun asensi niin viikon ajelun jälkeen oli suodattimen jalka aivan märkä.

Vuoto teki sen että kun auto oli keula ylämäkeen ja tankki riittävän vajaa niin meni pa-linjat tyhjäks ja sai starttailla enemmän. Pakkasella oli pahempi. Sitä en tiedä miksi mutta veikkailen että dieseli jäykempää ja ei se CR pumpun mekaaninen nostopumppu tahtonu jaksaa nostaa polttoainetta.
kozel@ircnet

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 03.02.2014. 10:45

Minun yksilö on valmistettu 2005.
Pitää alkaa huomioimaan miten käyttäytyy kun tankki on vajaa.
Nyt kyllä starttaa taas kuin ei mitään kun on vain -2C :)

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 17.03.2014. 10:30

No niin, aamulla -15C ja johan oli taas työn ja tuskan takana saada Jeep käyntiin. Oli pötkötellyt 3vrk paikoillaan pihalla ja ilman roikkaa.

Alkaa epäilyttämään, että josko se sitten valuu tankkiin päin takaisin polttoaine ja linjat ois tyhjät? ja toinen niin jos jokin suutin valskaa (ohivirtausmittaus tehtävä)

Sitten, montako sekuntia teillä pysyy hehkun valo päällä jos kylmästä ilman roikkaa hehkuttaa?

Minulla se on 2 - 3 sek, eli onko se tarpeeksi?

JuhaE
Viestit: 12
Liittynyt: 02.09.2013. 17:44
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja JuhaE » 17.03.2014. 12:23

1-2s ja hyvin lähtee.
Jeep Cherokee 2.8crd sport*star

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 17.03.2014. 18:48

1-2sek hehkuttelee tuo omakin.. hyvin lähteep..

Pistä kunnon takaiskuventtiili siihen suodattimelle tulevaan linjaan. Se on yksi halpa testi.

Omassa tosin ei olisi ratkaissu kaikkea. Omassa oli ilmavuotoja suodatinjalassa jotka paljastuivat kun laitoin tuon sähköisen pumpun.

Nämä ilmavuodot on kaikkein pahimmat jos sulla sellaisia on. Tuhoaa äkkiä polttoainelaitteita salakavalasti ja joudut sitten remontoimaan isommalla rahalla. Kokeile laittaa tollanen Facetin punanen pumppu esim. siihen suodattimelle tulevaan linjaan ja vaikka ihan hauenleuoilla aina kiinni akkuun kun lähdet ajamaan. Parin päivän ajeluiden jälkeen veikkaan et sulla on suodatin märkä. Tai ainakin se suodattimen jalka.
kozel@ircnet

Kirjoita vastaus