Bensan kulutus

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
joke8814
Viestit: 26
Liittynyt: 03.03.2013. 21:55
Paikkakunta: Oulu

Bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja joke8814 » 17.06.2013. 9:34

Grand Cherokee, Wj, -02. limited 4,7-
kulutus popsahti jossain vaiheessa tuonne 17-17,5L/100 hujakoille.
etenki ny kesärenkailla, odottas pienempää kulua,ku talvellakin pääsee varovaisella ajolla alle 15l.

yks lambda vaihdettu. koneesta nollattu oppimiset ym.
ei vaikutusta.. tuntuu, että tyhjäkäynti(normaali) nostaa kulutusta, kun esim se tovin pihalla käy. samoin kuin nätilläkin ajolla, ei vaan tipu..
ideoita? kokemuksia? :(

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 17.06.2013. 9:36

Ilmanputsari täynnä siitepölyä?
Raha ja romut rauhottaa.

joke8814
Viestit: 26
Liittynyt: 03.03.2013. 21:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja joke8814 » 17.06.2013. 9:41

WinChester kirjoitti:Ilmanputsari täynnä siitepölyä?
ilmanputsari uusi.

ZJussi
Viestit: 63
Liittynyt: 18.05.2010. 7:48
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja ZJussi » 17.06.2013. 13:46

Jaahas !
Onkos varmasti renkaat kehäpituudeltaan samankokoiset ??
Ilmastointi kyllä vähän nostaa kulutusta...
Jeep Grand Cherokee 4,0 L6 -95
Opel Insignia Sports Tourer -15

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 17.06.2013. 14:13

Liikaahan tuo on 4.7 koneelle ihan selvästi, just esim. heitin omalla 5.9 Grandillä 32" renkailla (välitykset kyllä vaihdettu tiheämmiksi) vaimon kanssa vajaa 700km lenkin niin mitatuksi todelliseksi kulutukseksi tuli 16.4 litraa satasella. Vähemmälläkin olisi mennyt jos olisi vähän kaasun käytössä toisinaan säästellyt.

Onko lambdat yms. varmasti kunnossa, kannattaa melkeinpä mitata. Katalysaattori ei ole tukossa? Koneen lämpötunnistimet yms. kunnossa? Liikaa kakkuahan se koneelle selvästi tunkee, onko pakokaasut mustaa ja bensakatkuista?

Ilmastointi kyllä nostaa kulutusta, mutta ei noin paljoa missään nimessä. Jos rengaskoko on lähellä samaa kuin talvikumeilla niin ei noin isoa eroa pitäisi tulla millään. Yleensä kun tapaa muutenkin olla niin että kesällä menovettä kuluu vähemmän..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

joke8814
Viestit: 26
Liittynyt: 03.03.2013. 21:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja joke8814 » 17.06.2013. 14:24

Timo L kirjoitti:Liikaahan tuo on 4.7 koneelle ihan selvästi, just esim. heitin omalla 5.9 Grandillä 32" renkailla (välitykset kyllä vaihdettu tiheämmiksi) vaimon kanssa vajaa 700km lenkin niin mitatuksi todelliseksi kulutukseksi tuli 16.4 litraa satasella. Vähemmälläkin olisi mennyt jos olisi vähän kaasun käytössä toisinaan säästellyt.

Onko lambdat yms. varmasti kunnossa, kannattaa melkeinpä mitata. Katalysaattori ei ole tukossa? Koneen lämpötunnistimet yms. kunnossa? Liikaa kakkuahan se koneelle selvästi tunkee, onko pakokaasut mustaa ja bensakatkuista?

Ilmastointi kyllä nostaa kulutusta, mutta ei noin paljoa missään nimessä. Jos rengaskoko on lähellä samaa kuin talvikumeilla niin ei noin isoa eroa pitäisi tulla millään. Yleensä kun tapaa muutenkin olla niin että kesällä menovettä kuluu vähemmän..
samoilla kesärenkailla menty,ku aiemminkin.. muutama vuosi, eli ei muutoksia sinne.
meikäläisellä melko raskas on/off kaasujalka, mutta tuo silti ajolla,jossa yrittää parhaansa .
samoin automaatti-ilmastointi mukana,kuin ennenkin.

Lambdoista ei muuta tietoa,kuin että tos yks vaihdettiin ja se siitä koodista.
miten noita selvitellä osaamattoman :oops:
pätee myös kattiin.
ei katkua, eikä näytä diisselille.

matka-ajossa, hetkinenkulutus 10-12l, mutta ei vaikuta oikein keskikuluun.. joka pompsahtaa tosiaan jo tyhjäkäynnilläkin..

Jolli
Viestit: 94
Liittynyt: 13.01.2013. 20:01
Paikkakunta: Raisio / Virolahti

Viesti Kirjoittaja Jolli » 17.06.2013. 14:26

Itselläni 4.7HO kuluttaa n.31" MT-kuvioisilla renkailla tietokoneen mukaan 16.4l / 100km seka-ajossa, matkassa menee 11l vakkari päällä motarilla.

Oon kuvitellut että tuo on normaalia, mutta kylmäkäynnistyksessä pakokaasu kyllä haisee bensalle selvästi. Päästöt voisi käydä ottamassa, jolloin näkisi, onko ne ihan kunnossa.
Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 17.06.2013. 17:22

Terve! Mene ja tiedä noista tietokoneen näyttämistä kulutuksista kuinka uskottavia ne on. Meidän 3.8 Wrangleri säikäytti pahan kerran viime loppukesästä kun oli juuri tullut taloon ja autoa ja sen tekniikkaa ihmettelin pihassa joutokäynnillä : nousi samalla keskikulutus parhaimmillaan viiteenkymppiin satasella. Vaan toisaalta ihmekkös tuo kun auto käy, vaikkakin tyhjäkäyntiä eikä kilometrejä vaan kerry. Nollasin lukemat ja tien päällä ihan siedettävät kulutuslukemat mutta tyhjäkäynnillä taas lukemat vaan nousivat. Nyt se on onneksi rauhoittunut eikä lähde tyhjäkäynnillä niin nopeasti lukemat nousuun.
MH

joke8814
Viestit: 26
Liittynyt: 03.03.2013. 21:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja joke8814 » 17.06.2013. 21:04

mikkotapani kirjoitti:Terve! Mene ja tiedä noista tietokoneen näyttämistä kulutuksista kuinka uskottavia ne on. Meidän 3.8 Wrangleri säikäytti pahan kerran viime loppukesästä kun oli juuri tullut taloon ja autoa ja sen tekniikkaa ihmettelin pihassa joutokäynnillä : nousi samalla keskikulutus parhaimmillaan viiteenkymppiin satasella. Vaan toisaalta ihmekkös tuo kun auto käy, vaikkakin tyhjäkäyntiä eikä kilometrejä vaan kerry. Nollasin lukemat ja tien päällä ihan siedettävät kulutuslukemat mutta tyhjäkäynnillä taas lukemat vaan nousivat. Nyt se on onneksi rauhoittunut eikä lähde tyhjäkäynnillä niin nopeasti lukemat nousuun.
Paperilla ok..just katsastus.lambda korkeahko,vaan näköjään ollut aina.
Eipä noist tietokoneista varmuutta ota..ihmetyttää vainku suht lyhyellä aikavälillä moista tapahtuu :-( ..ja menee tonne bensaa..eikä edes huolestuttas niin,mutta kun vahva tunne että ei ole kaikki kunnossa jeepsterillä.
Tyhjäkäynnillä ja risteyksessähän tuo nakkaa lukeman 99l/ .
Keskiarvo nousee suht rivakasti...

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 17.06.2013. 22:16

Mites kaikki tollaset likaantuvat anturit? MAP, MAF yms.. sitten tulpat sun muut kuluvat osat..
kozel@ircnet

joke8814
Viestit: 26
Liittynyt: 03.03.2013. 21:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja joke8814 » 17.06.2013. 22:24

kozel kirjoitti:Mites kaikki tollaset likaantuvat anturit? MAP, MAF yms.. sitten tulpat sun muut kuluvat osat..
tulpat ok. muut kuluvat? ...kokoajan uutta,ku jokin leviää :?
samahan ne käydä varmuudeksi läpi,ku joutaa.. sattuis ihan kuvia moisista oleen,niin se ois ku apinalle banaani.
ei oikein tietoa noista antureista,sijainnista..

melko onnettomat omat tiedot,autojen suhteen.. vaan lohduttaa hieman, ettei täälläpäin tunnu olevan osaamista Jeeppiin kenelläkään =D
paljon on laittajia,mutta kun pihaan ajaa,niin kuulee vaikka millasta syytä.. tai 92e/h ..

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.06.2013. 22:47

kozel kirjoitti:Mites kaikki tollaset likaantuvat anturit? MAP, MAF yms.. sitten tulpat sun muut kuluvat osat..
Ei oo Jeepeissä MAF:eja!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 17.06.2013. 22:57

No map ainaki sattu oikein :D sitä nyt lipsahtelee näin monimerkki-miehenä.

Mulla ainaki koneen käynti jopa dieselissä tasaantu ja parani kulku kun map anturin putsailin...
kozel@ircnet

joke8814
Viestit: 26
Liittynyt: 03.03.2013. 21:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja joke8814 » 17.06.2013. 23:01

kozel kirjoitti:No map ainaki sattu oikein :D sitä nyt lipsahtelee näin monimerkki-miehenä.

Mulla ainaki koneen käynti jopa dieselissä tasaantu ja parani kulku kun map anturin putsailin...
eipä siitä haittaakaan olis(?)..
missä moinen sijaitsee? :oops:

ideoita vaan kehiin.. kai se tämäkin joskus ratkeaa...
nyt on vajaan vuoden vähän vastustellu ton kans.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.06.2013. 23:06

joke8814 kirjoitti:
eipä siitä haittaakaan olis(?)..
missä moinen sijaitsee? :oops:
Imusarjassa ihan edessä, pystyssä kompuran takana, ton näköinen: http://www.jamant.fi/mapsensor-cro56041 ... -3883.html no höh, eihän siellä ollutkaan kuvaa, täytyy yrittää kuvata piakkoin....

Paisti, että ton irroittaminen vaatii sen kompuran irroittamisen, kun ne ruuvit on suoraan edestä taakse ja kompura on tiellä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus