Mj moottorit.
Mj moottorit.
Mitä moottoreita tuohon komanssiin on ollu tarjolla tehtaalta?
2.1 tiiseli on tiedossa (Jamant on sitten oikiassa siitä)
Mutta mitä muita niitä on?
Itellä kiinnostaa paino ja teho lähinnä, tarvis tietää ne moottorin vaihtoa varten, oisin laittamassa omaani mersun td konetta, niitä kun ois edullisesti tarjolla.
2.1 tiiseli on tiedossa (Jamant on sitten oikiassa siitä)
Mutta mitä muita niitä on?
Itellä kiinnostaa paino ja teho lähinnä, tarvis tietää ne moottorin vaihtoa varten, oisin laittamassa omaani mersun td konetta, niitä kun ois edullisesti tarjolla.
Jeep Comanche 2.1 diesel
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.
Minkä painoinen tuo kuutonen on?
300 mersun td kone painaa n,270kg (tomaatin kanssa n,300kg) tehoa 120Hv ja tilavuutta tuo 3L.
Mielessä kummittelee että ois liian painava, käsittääksein tilavuuden ja tehon lisäksi myös paino on kriteereinä moottorin vaihdoissa.
Haynesin korjausoppaassa ei noita moottorin painoja mainita
300 mersun td kone painaa n,270kg (tomaatin kanssa n,300kg) tehoa 120Hv ja tilavuutta tuo 3L.
Mielessä kummittelee että ois liian painava, käsittääksein tilavuuden ja tehon lisäksi myös paino on kriteereinä moottorin vaihdoissa.
Haynesin korjausoppaassa ei noita moottorin painoja mainita

Jeep Comanche 2.1 diesel
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.
Ei mitään tietoa, painava se on, on tossa lattialla yksi (ilman tosin apulaitteita ja sarjoja ja venttiilikoppaa ja työntötankoja ja keinuja...), mutta ei oo vaakaa, joka sen kestäis...Shortie kirjoitti:Minkä painoinen tuo kuutonen on?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
230kg jossain ilmoitettiin 4.0:n painoksi, varmaan ilman apulaitteita tuo paino.
OM603 keulalle tulossa vai vanhempi OM617?
Kannattaa mittailla tarkkaan, Mersussa kun öljpumppu moottorin etupäässä. Ja muutenkin melko korkea moottori, Tulee ahdasta panhardille + ohjausvarrelle jos on vakiokorkuinen auto.
OM603 keulalle tulossa vai vanhempi OM617?
Kannattaa mittailla tarkkaan, Mersussa kun öljpumppu moottorin etupäässä. Ja muutenkin melko korkea moottori, Tulee ahdasta panhardille + ohjausvarrelle jos on vakiokorkuinen auto.
Vai tuleeko sittenki 2.5 litranen? Minen tiiä, vielä.
OM603 mahtuu nippanappa on se kuitenkin melko pieni kone, ja kestävä kaverilla oli 1.5 miljoonaa ajettu kone joka nujertu vasta 20 kilsan öljyttömän ajon jälkeen
304 Kiloa painaa laatikkoineen laitteineen ja öljyineen, melko lähellähän se on 4.0 jeeppiläistä kun pulttaa kaiken ylimääräsen irti.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714
Tuon mukaan mersulaisella ei oo ongelmia kotiutua jeeppiin, ja eikös uudemmissa ookki käytetty tähtitiisseliä
Öljypohjaa joutunee muokkaamaan melko varmasti, katotaan sitten ja ratkotaan ongelmat sitten kun niitä tulee.
Saakos 3" tuumasen korotuksen kilpiin muuten kuin väittämällä kiven kovaan "uudet jouset laitoin 51 milliä nostin vain" katastus asemalla näitä ei varmaan käy niin paljon ku vaikkapa hailuxeja, Autowikin mukaan näitä ois ollu -99 ~50 kappaletta kilvissä suomenmaalla, tilanne ei oo ainakaan parantunut siitä
OM603 mahtuu nippanappa on se kuitenkin melko pieni kone, ja kestävä kaverilla oli 1.5 miljoonaa ajettu kone joka nujertu vasta 20 kilsan öljyttömän ajon jälkeen

304 Kiloa painaa laatikkoineen laitteineen ja öljyineen, melko lähellähän se on 4.0 jeeppiläistä kun pulttaa kaiken ylimääräsen irti.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714
Tuon mukaan mersulaisella ei oo ongelmia kotiutua jeeppiin, ja eikös uudemmissa ookki käytetty tähtitiisseliä

Öljypohjaa joutunee muokkaamaan melko varmasti, katotaan sitten ja ratkotaan ongelmat sitten kun niitä tulee.
Saakos 3" tuumasen korotuksen kilpiin muuten kuin väittämällä kiven kovaan "uudet jouset laitoin 51 milliä nostin vain" katastus asemalla näitä ei varmaan käy niin paljon ku vaikkapa hailuxeja, Autowikin mukaan näitä ois ollu -99 ~50 kappaletta kilvissä suomenmaalla, tilanne ei oo ainakaan parantunut siitä

Jeep Comanche 2.1 diesel
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.
Itse sovittelin OM605:n MJ:n pellin alle. Mulla oli siinä Musson öljypohja, Joka oli etureunastaan matalin + imuputki menee vakiona jo öljypohjan takaosaan. Mersun öljynsuodatin pitää siirtää muualle, Jos ei halua muokata rajusti tulipeltiä.
Mutta silti piti panhardia tiputtaa reilusti alaspäin ja käyttää ZJ:n kääntövartta. Korotusta oli n. 6", Ja sisäänjoustoakin joutui muokkaamaan.
Venttiilikopalle piti silti tehdä kolo konepeltiin
Melko millipeliä on tuo Mersun asentaminen, Ihan uudestaan en siihen lähtisi.
Mielummin asentaisin bolt-on osilla AX-15 eteen erään Japanialaisen 3.0TD moottorin.....
Mutta silti piti panhardia tiputtaa reilusti alaspäin ja käyttää ZJ:n kääntövartta. Korotusta oli n. 6", Ja sisäänjoustoakin joutui muokkaamaan.
Venttiilikopalle piti silti tehdä kolo konepeltiin

Melko millipeliä on tuo Mersun asentaminen, Ihan uudestaan en siihen lähtisi.
Mielummin asentaisin bolt-on osilla AX-15 eteen erään Japanialaisen 3.0TD moottorin.....
Shortie kirjoitti:Onko tunkeilua jos utelen mistä moottorista ja Bolt-on osista on kyse?
Toyotan 1KZ-T ja sen perään kytkinkoppa + kytkinakseli kyseisellä moottorilla olevalla 4Runnerista (R150F laatikko)
Kytkinkoppa ja akseli on bolt-on AX-15 laatikkoon.
Samaisella reseptillä mulla oli aikoinaan MJ:ssä Toyotan 2LT ja LJ-70:n kytkinkoppa + kytkinakseli.
Ja samalla kun laatikko on auki, Niin voi vaihtaa tuosta LJ-70:n laatikosta tiheämmän ykkösvaihteen. 4.31:1 vs. AX-15 3.83:1
Tuo kuulostaa jo varsin epäilyttävän helpolta operaatiolta
Hinnat vaan on noissa koneissa aika kovat (ainakin suomessa, pitänee kysyä japanin tuonti firmoilta)
Vaihtoehtona vielä ois VW Golf -96 1.9tdi, Tuli viime kesänä hommattua moinen otus varaosiksi, laatikkovikasena ja ruosteisena hintakin oli kohallaan, koneella ajettu vain 250 tuhatta ja nekin automaattiaskilla.

Hinnat vaan on noissa koneissa aika kovat (ainakin suomessa, pitänee kysyä japanin tuonti firmoilta)
Vaihtoehtona vielä ois VW Golf -96 1.9tdi, Tuli viime kesänä hommattua moinen otus varaosiksi, laatikkovikasena ja ruosteisena hintakin oli kohallaan, koneella ajettu vain 250 tuhatta ja nekin automaattiaskilla.
Jeep Comanche 2.1 diesel
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.
Tutkittuani asiaa ja tuijotettuani naftan hintoja otan lakin kouraan ja kysyn: Miten suuri työ olisi istuttaa suuri ja mahtava gasoliino 6-kone manuaalin eteen, olettaen että johtohimmelit ja muut ois kädessä valmiina.
Parhaiten ja halvimmalla siihen kuitenkin löytyy osia.
Onko kutosta edes saanut kovalla laatikolla?
Parhaiten ja halvimmalla siihen kuitenkin löytyy osia.
Onko kutosta edes saanut kovalla laatikolla?
Jeep Comanche 2.1 diesel
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.
Kuutosen perästä on löytynyt useaakin eri manuaaliaskia, Jeepin auto- ja vuosimallista riippuen. Parhaimmat löytyy ihan uusimmista XJ:stä ja taisi olla uudemmissa TJ:ssäkin.
Itse kuutoskoneen laitto ja laatikon asennus on sinällään helppoa, mutta saat kyllä vetää kaikki koneen johtosarjat, älyboksit yms. yms.. että se menee edes jokseenkin helpolla. Mahdollista toki, helpointa olisi kun sulla ois talli ja vaikka kolaroitu purkuauto vieressä mistä kaiken saa..
Tosin en nyt sitten tiedä, onko 2.1 rellun dieselkoneella olevissa XJ:ssä erilainen tulipelti; ainakin '84-'86 XJ:ssä on eri tulipelti kuin uudemmissa.
Itse kuutoskoneen laitto ja laatikon asennus on sinällään helppoa, mutta saat kyllä vetää kaikki koneen johtosarjat, älyboksit yms. yms.. että se menee edes jokseenkin helpolla. Mahdollista toki, helpointa olisi kun sulla ois talli ja vaikka kolaroitu purkuauto vieressä mistä kaiken saa..
Tosin en nyt sitten tiedä, onko 2.1 rellun dieselkoneella olevissa XJ:ssä erilainen tulipelti; ainakin '84-'86 XJ:ssä on eri tulipelti kuin uudemmissa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä