Jeep Wranglerin moottoritekniikkaa ...
No kun ei Jeepin moottoreissa kuulu olla sitä hihnaa, ei ole näppituntumaa hihnojen vaihdon kanssa ja riskit jaon sekoamiseen on olemassa silloin, helpompi kun ei edes harjoittele sun autollakimmosch kirjoitti:Nettisurfailulla päätyisin samanlaisiin vuosirajauksiin. Eli kone muuttuu siinä kohtaa ja päällekkäisyyttä ei ole. Onko tylyllä suhtautumisellasi 2,4:seen myös muita käytännön syitä, vai onko kyseessä enemmän mieltymykset ja tottumukset? Minä kun en itse toistaiseksi ole "tottunut" minkäänlaiseen Jeep-moottoriin, eli olen avoin vaihtoehdoille.


Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Tervehdys!!!
Katse on kääntynyt TJ malliin, joten vm.-97 ->
4.0 l, vaihteisto on kahden vaiheilla. Kesä autossa on kyl automaatti, mut en ole käyttänyt sellaista koskaan maasto ajossa. Armyssa kun oli kuljetuksessa, no ainoastaan Bangwagenissa. Olihan se helppo sinänsä ja kestäähän se siinä missä manuaalikin.
Tuosta 4.0 L koneesta kysäri. Onko millainen sytytys vm.97->
Kärjellinen vai kärjetön. Osaako kertoa millaiset kulutukset suunnilleen, toki 4 vedolla ajettaessa kulutukset voisi olla aikas kovat.
Mites pysäytys puoli? Onko TJ mallissa jo levy jarrut joka kulmassa?
Entä onko napalukkoja esim sahara mallissa?
Terveisin Tena
4.0 l, vaihteisto on kahden vaiheilla. Kesä autossa on kyl automaatti, mut en ole käyttänyt sellaista koskaan maasto ajossa. Armyssa kun oli kuljetuksessa, no ainoastaan Bangwagenissa. Olihan se helppo sinänsä ja kestäähän se siinä missä manuaalikin.
Tuosta 4.0 L koneesta kysäri. Onko millainen sytytys vm.97->
Kärjellinen vai kärjetön. Osaako kertoa millaiset kulutukset suunnilleen, toki 4 vedolla ajettaessa kulutukset voisi olla aikas kovat.
Mites pysäytys puoli? Onko TJ mallissa jo levy jarrut joka kulmassa?
Entä onko napalukkoja esim sahara mallissa?
Terveisin Tena

Re: Tervehdys!!!
Kaikissa Jeepeissä on ollu kärjettömät jo vuodesta -74 lähtien vakiona!!Tena_67 kirjoitti:
Tuosta 4.0 L koneesta kysäri. Onko millainen sytytys vm.97->
Kärjellinen vai kärjetön.
Ei ole, levyt on edessä, takana on vielä -06 asti rummut, levyt tulee -03 rinnalle!!Tena_67 kirjoitti:
Onko TJ mallissa jo levy jarrut joka kulmassa?
Ei tietääkseni ole tehtaalla vakiona napalukkoja TJ:ssä ollenkaan, YJ:ssä oli se katkeavan vetoakselin napalukkosysteemi -95 asti!!Tena_67 kirjoitti:
Entä onko napalukkoja esim sahara mallissa?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Tervehdys!!!
Kiitos selventävistä viesteistä.
Vetokoukkuhan se pitäisi olla, mitä jos ei ole niin onko arvioita paljonko sellainen maksaisi asennettuna?
Entäs vinssi, mikä on suosituin malli ja hinta/laatusuhteeltaan järkevin ostos?
Kun ajatellaan että on vakio malli ja jousitus on normaalissa. Jos sitten hiukan korotetaan 2,5"-4", niin onko tämä mahdollista vain käyttämällä korotuspaloja ja muita kilkkeitä. Täytyykö kardaaneja "pidentää" ja muita jippoja tehdä, vai onnistuuko ihan perus asioilla.
Renkaista ja korotuksesta hieman. Mites katsastuksen laita. Onko muutos katsastettava, jos esim. rengas koko muuttuu ja auto on korotettu. Saako yleensä edes katsastettua?
Terveisin Tena
Onko kekemusta vakiomallisen maasto-ominaisuuksista? Pärjääkö?
Vetokoukkuhan se pitäisi olla, mitä jos ei ole niin onko arvioita paljonko sellainen maksaisi asennettuna?
Entäs vinssi, mikä on suosituin malli ja hinta/laatusuhteeltaan järkevin ostos?
Kun ajatellaan että on vakio malli ja jousitus on normaalissa. Jos sitten hiukan korotetaan 2,5"-4", niin onko tämä mahdollista vain käyttämällä korotuspaloja ja muita kilkkeitä. Täytyykö kardaaneja "pidentää" ja muita jippoja tehdä, vai onnistuuko ihan perus asioilla.
Renkaista ja korotuksesta hieman. Mites katsastuksen laita. Onko muutos katsastettava, jos esim. rengas koko muuttuu ja auto on korotettu. Saako yleensä edes katsastettua?
Terveisin Tena

Onko kekemusta vakiomallisen maasto-ominaisuuksista? Pärjääkö?
Re: Tervehdys!!!
Uusi koukku YJ:n maksaa ton (1 kpl varastossa, niin kauan maksaa ton, kun on se yksi varastossa): http://www.jamant.fi/vetokoukku-vb175800-p-1833.htmlTena_67 kirjoitti:Vetokoukkuhan se pitäisi olla, mitä jos ei ole niin onko arvioita paljonko sellainen maksaisi asennettuna?
Ei voi korotuspaloja käyttää (siis jousen ja akselin välissä (siis YJ:ssä)), kun silloin madaltuu, kun akseli on jousipakan yläpuolella!!Tena_67 kirjoitti: Kun ajatellaan että on vakio malli ja jousitus on normaalissa. Jos sitten hiukan korotetaan 2,5"-4", niin onko tämä mahdollista vain käyttämällä korotuspaloja ja muita kilkkeitä.
YJ:ssä joutuu kiilaamaan akselin pinionin kulmaa ylemmäs ja asentamaan SYE-kitin, koska takakardaanin murtokulmat ei kestä, on liian lyhyt kardaani ja kulmat menee jyrkiks!!Tena_67 kirjoitti: Täytyykö kardaaneja "pidentää" ja muita jippoja tehdä, vai onnistuuko ihan perus asioilla.
On muutoskatsastettava ja onnistuu tiettyyn pisteeseen asti!!Tena_67 kirjoitti: Renkaista ja korotuksesta hieman. Mites katsastuksen laita. Onko muutos katsastettava, jos esim. rengas koko muuttuu ja auto on korotettu. Saako yleensä edes katsastettua?
Ja edellämainitut ajatellen että puhutaan YJ:stä, TJ:ssä vähän eri asiat tulee vastaan lähinnä korotuksessa, kun on kierrejouset, mutta etpä maininnut, mistä korimallista kyse!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Tervehdys!!!
Olen pahoillani kun ei tullut selväskis, TJ mallia ajattelin 97 -> .
Aivan Tj:ssä taitaa olla erillis jousitus joka kulmassa, ei lehtijousia. Onko niin että korotus ei onnistu ihan niin vain vaan se pitää tehdä jollain korotuspaketilla?
Kiitos hyvistä viesteistä JAMANT.
Palillaan asiaan!
Tena
Aivan Tj:ssä taitaa olla erillis jousitus joka kulmassa, ei lehtijousia. Onko niin että korotus ei onnistu ihan niin vain vaan se pitää tehdä jollain korotuspaketilla?
Kiitos hyvistä viesteistä JAMANT.
Palillaan asiaan!
Tena

-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
- Paikkakunta: Petäjävesi
Re: Tervehdys!!!
Kyllä TJ:kin on ihan jäykillä akseleillaTena_67 kirjoitti:Olen pahoillani kun ei tullut selväskis, TJ mallia ajattelin 97 -> .
Aivan Tj:ssä taitaa olla erillis jousitus joka kulmassa, ei lehtijousia. Onko niin että korotus ei onnistu ihan niin vain vaan se pitää tehdä jollain korotuspaketilla?
Kiitos hyvistä viesteistä JAMANT.
Palillaan asiaan!
Tena

Erillisjousitus = erilliset ripustukset joka pyörälle, ei jäykkää akselia.
Kierrejousellisen korotus on ihan samanmoinen homma kuin lehtien kanssa, jouset vaihtoon vain. No, jotkut hurjat takoo lehtiä ja saa korotuksen sillä aikaiseksi, onnistuu myös, olen sitä itsekin testannut.
Mutta kunnolliset korotusjouset on hyvät.
Tervehdys!!!
Jeeppi tuli taloon!
Kyllä on mukava auto ajella.
Unelmilla on aikansa ja nyt se toteutui.
Malli on Jeep Wrangler Sahara, vm. 2000, 4.0 l, 6 koneella, automaatilla ja vetokoukulla.
Lisäkysymystä tai muutamaa sellaista tässä aluksi jatkossa tulee toki lisää:
- Kuinka käytetään hidasta 4-vetoa eli kuinka sen saa päälle? Ettei vaan mitään särkyisi.
- Saako ohjaamoon enempää lämpöä, namiskat on täysillä? Tokihan kovakatto on lasikuitua / muovia ja ei kovin hyvä lämmöneristeenä. Kyseessähän on iso moottori joten onko siel konetilassa joki lisähana mistä voi ohjata lämpöä oikeaan suuntaan. Autossa on ilmastointi.
- Millaisella pulttijaolla tämän TJ-mallin vanteet ovat, tarkoituksena hankkia kesärenkaat karkeammilla renkailla. Rengaskoko 16 tuumaa voisi pysyä samana, ettei tarvitse uudestaan katsastaa.
- Mihin muihin autoihin käy TJ:n vanteet? Kyseessä normaalia isommat aluvanteet?
Terveisin Tena
Kyllä on mukava auto ajella.
Unelmilla on aikansa ja nyt se toteutui.
Malli on Jeep Wrangler Sahara, vm. 2000, 4.0 l, 6 koneella, automaatilla ja vetokoukulla.

Lisäkysymystä tai muutamaa sellaista tässä aluksi jatkossa tulee toki lisää:
- Kuinka käytetään hidasta 4-vetoa eli kuinka sen saa päälle? Ettei vaan mitään särkyisi.
- Saako ohjaamoon enempää lämpöä, namiskat on täysillä? Tokihan kovakatto on lasikuitua / muovia ja ei kovin hyvä lämmöneristeenä. Kyseessähän on iso moottori joten onko siel konetilassa joki lisähana mistä voi ohjata lämpöä oikeaan suuntaan. Autossa on ilmastointi.
- Millaisella pulttijaolla tämän TJ-mallin vanteet ovat, tarkoituksena hankkia kesärenkaat karkeammilla renkailla. Rengaskoko 16 tuumaa voisi pysyä samana, ettei tarvitse uudestaan katsastaa.
- Mihin muihin autoihin käy TJ:n vanteet? Kyseessä normaalia isommat aluvanteet?
Terveisin Tena

Re: Tervehdys!!!
Auto paikoillaan ja vaihde vapaalla, vedät kepin 4WD HI-> N kautta yhdellä liikkeellä (ei rykäisemällä) 4WD LO asentoon ja sama takaisinpäin!! Tuskin sieltä mitään saat väärälläkään käytöllä heti rikki, hampaat rutisee jos teet väärin (tarkoittaa että yhteyttä valitsemaasi numeroon ei ole saatu, yritä uudestaan...Tena_67 kirjoitti:
- Kuinka käytetään hidasta 4-vetoa eli kuinka sen saa päälle? Ettei vaan mitään särkyisi.


Ei ole hanoja, millä voi vaikuttaa, tehonpuute johtuu joko kennon tukkeutumisesta, viallisesta termostaatista, jostain muusta syystä...Tena_67 kirjoitti:
- Saako ohjaamoon enempää lämpöä, namiskat on täysillä? Tokihan kovakatto on lasikuitua / muovia ja ei kovin hyvä lämmöneristeenä. Kyseessähän on iso moottori joten onko siel konetilassa joki lisähana mistä voi ohjata lämpöä oikeaan suuntaan. Autossa on ilmastointi.
Jako on 5 X 4.5" eli sama jako löytyy Cherokee XJ 84-01, Comanche MJ 86-93, Wrangler YJ 87-95 + TJ 97-06 ja Grand Cherokee ZJ 93-98 ainakin, tuosta voi luntata: http://www.jamant.fi/peltivanne-xjmjyjt ... -3203.htmlTena_67 kirjoitti:
- Millaisella pulttijaolla tämän TJ-mallin vanteet ovat, tarkoituksena hankkia kesärenkaat karkeammilla renkailla. Rengaskoko 16 tuumaa voisi pysyä samana, ettei tarvitse uudestaan katsastaa.
Katso edellinen kohta, siis pulttijaon osalta, vanteen halkaisija ja leveys ja ET merkkaa myös, mutta periaatteessa, jos sopii TJ:hin, niin sopii noihin muihinkin, tietyin varauksin...Tena_67 kirjoitti:
- Mihin muihin autoihin käy TJ:n vanteet? Kyseessä normaalia isommat aluvanteet?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Tervehdys!!!
Jos metsärenkaita hommaat, niin 15" vannekoko on halvempi/ yleisempi ja toisaalta myös renkaat on hieman halvempia tuolle vannekoolle.Tena_67 kirjoitti:- Millaisella pulttijaolla tämän TJ-mallin vanteet ovat, tarkoituksena hankkia kesärenkaat karkeammilla renkailla. Rengaskoko 16 tuumaa voisi pysyä samana, ettei tarvitse uudestaan katsastaa.
Ei tartte vannekoon takia katsastaa uudestaan kun TJ:ssä on tehtaalta saanut 15" vannetta. Eikä tarttisi muutenkaan, kun vannekoko vaihtuu vain tuuman verran. Isot renkaat pitäisi joka tapauksessa muutoskatsastaa, max. 51mm isoimmasta alkuperäisrenkaasta voi vaihtaa. Koska Trafin pykälänikkarit on idiootteja, niin tavalliseen TJ:hin ei voi käyttää verrokkirenkaana Rubicon- mallien 245/75 R16 rengasta koska on olevinaan eri auto (vaikka onkin sama auto, samat jarrut ja vain pykälää kestävämmät akselit/ jakoaski).
Tämä on sitten se huonoin vuosimalli ostaa 4.0 HO- kone, 2000-2001 vuosien 331- kansissa on pieni suunnittelufiba tjsp., josta seuraa kannen halkeaminen 3-4 pyttyjen väliltä. Ei ole tässä maassa kovin tunnettu asia koska tuon ikäisiä Jeeppejä tuolla koneella on kohtuullisen vähän. Jenkkipalstoilla noita kansivikaisia 2000-2001 mallin Jeeppejä (=XJ, TJ/LJ, WJ) ihmetellään viikoittain ja yleensä useampia kappaleita viikossa. Toki automäärätkin on ihan eri luokkaa kuin täällä.Tena_67 kirjoitti:Unelmilla on aikansa ja nyt se toteutui.
Malli on Jeep Wrangler Sahara, vm. 2000, 4.0 l, 6 koneella, automaatilla ja vetokoukulla.
Tuo nyt ei sinällään aiheuta muita toimenpiteitä, kuin että kannattaa tarkastella hieman normaalia tarkemmin lämpömittaria. Älä missään nimessä päästä konetta keittämään, noi 331- kannet on tavallistakin herkempiä ylikuumentumisen aiheuttamalle halkeamiselle (tosin se voi haljeta muutenkin). Muutenhan tuo suorasytkäkone on erittäin hyvä siinä missä muutkin Jeepin suorat kuutoset.
Niin juu, onnea autosta. Kyllä Jeepillä on mukava ajaa

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Tervehdys!!!
Höpö höpö, mulla meni metsässä lämppärin letku tosta -00 suorasytytys-XJ-kuutosesta ja sen johdosta kansi kävi kuumana, ennen kuin se sieltä ajamalla saatiin isommalle tielle ja en ole sen jälkeen muuta tehnyt, kuin korjasin sen letkun ja täytin järjestelmän ja sillä on nyt sen jälkeen ajettu yli puolivuotta/yli 15.000km and nou troubles at all...Timo L kirjoitti:
Tämä on sitten se huonoin vuosimalli ostaa 4.0 HO- kone, 2000-2001 vuosien 331- kansissa on pieni suunnittelufiba tjsp., josta seuraa kannen halkeaminen 3-4 pyttyjen väliltä. Ei ole tässä maassa kovin tunnettu asia koska tuon ikäisiä Jeeppejä tuolla koneella on kohtuullisen vähän. Jenkkipalstoilla noita kansivikaisia 2000-2001 mallin Jeeppejä (=XJ, TJ/LJ, WJ) ihmetellään viikoittain ja yleensä useampia kappaleita viikossa. Toki automäärätkin on ihan eri luokkaa kuin täällä.
Tuo nyt ei sinällään aiheuta muita toimenpiteitä, kuin että kannattaa tarkastella hieman normaalia tarkemmin lämpömittaria. Älä missään nimessä päästä konetta keittämään, noi 331- kannet on tavallistakin herkempiä ylikuumentumisen aiheuttamalle halkeamiselle (tosin se voi haljeta muutenkin). Muutenhan tuo suorasytkäkone on erittäin hyvä siinä missä muutkin Jeepin suorat kuutoset.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Tervehdys!!!
Tästä on taidettu ennenkin puhuaJAMANT kirjoitti:Höpö höpö, mulla meni metsässä lämppärin letku tosta -00 suorasytytys-XJ-kuutosesta ja sen johdosta kansi kävi kuumana, ennen kuin se sieltä ajamalla saatiin isommalle tielle ja en ole sen jälkeen muuta tehnyt, kuin korjasin sen letkun ja täytin järjestelmän ja sillä on nyt sen jälkeen ajettu yli puolivuotta/yli 15.000km and nou troubles at all...

Mutta kyllä se vain niin on että kun tuolla jenkkilän foorumeilla tämä on ihan yleinen ja jokaviikkoinen vaiva ja vanhemmissa kansissa tai 331:n uudemmissa versioissa halkeamisia sattuu äärimmäisen vähän niin kyllä se ihan olemassaoleva vika on, ja se on syytä tiedostaa. Tuon vian on jopa Chrysler itsekin osittain suostunut myöntämään, mutta ei siinä määrin että olisi jenkeissä aiheuttanut recall- kampanjaa. Uudemmat 331- kannet (ns. "TUPY"- kansi '02 loppuvuodesta 4.0 koneen tuotannon loppuun asti) on ongelmattomia. Tuo kansiongelmahan koskee oikeastaan siis '03 TJ/WJ:hin asti, XJ:ssä luonnollisesti vain tuotannon loppuun asti '01 malleihin.
Yksi syy vian harvinaisuuteen täällä sen lisäksi että 2000- luvun alkupuolen 4.0 koneisia on kuitenkin loppupeleissä suhteellisen vähän liikenteessä, on se että Suomessa ajetaan huomattavasti viileämmässä ilmastossa kuin monissa paikoin jenkkilää -> koneet ei ole niin kovalla lämpörasituksella ja ylikuumentumista tapahtuu paljon vähemmän. Näyttäisi sielläkin noita hajoamisia tapahtuvan enemmän alueilla jossa on kuumempi ilmasto ja/ tai vuoristoista maastoa. Alkusarjan 331- kansien halkeamisongelma on yksi 4.0 koneen parhaiten tiedettyjä isompia tekovikoja.
Se että vika on "yleinen" ei tarkoita, että niitä olisi määrällisesti älyttömästi. Mutta niin yleinen kuitenkin että se on selkeä piikki muuten luotettavassa koneessa ja noita siksi monet välttelee uudella mantereella. Ei ole todellakaan mitään höpö-höpö juttua.
Mutta kuten totesin, ei tuon kannata antaa sen enempää vaivata eikä se mitään varsinaisia toimenpiteitä aiheuta. Jos paukahtaa niin laittaa tilalle vanhemman valusarjan paremminhengittävä 0630 kansi ja suorasytkällisen imu- ja pakosarjan, saa parhaiten hengittävän ja tehokkaimman kombinaation mitä 4.0 koneesta tehdasosilla saa


'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Mielipiteitähän pitää olla ...
Muuten ei tulisi keskustelua, myöskään foorumeilla.
Kiitos tiedoista!
Kiitos tiedoista!
