öljyn vaihtoa voimansiirtoon?

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
comancheman88
Viestit: 53
Liittynyt: 18.01.2012. 22:29
Paikkakunta:

öljyn vaihtoa voimansiirtoon?

Viesti Kirjoittaja comancheman88 » 17.03.2012. 14:32

Joo elikkäs näin kevään korvalla olis tarkotus ruveta luttaileeleen öljyjä ja kymysys kuuluukin että mikä öljy olis sopivaa vaihteistoon (manuaali), jakolaatikkoon ja periin (dana 44) autona on comanche rellun turpo kiiselillä? Ohje kirja suosittelee seuraavaa:

Vaihteisto: 75w-90 API GL5
Jakolaatikko: Dextron II luokituksen täyttävää öljyä
Perät?

Ja paljonko mikäkin aparaatti vaatii öljyä?
Elä sahaa ku hehkuta....

Samikoo
Viestit: 44
Liittynyt: 20.10.2009. 18:44
Paikkakunta: Petäjävesi

Viesti Kirjoittaja Samikoo » 17.03.2012. 23:32

Tuolta olen itse noita suosituksia katsellut, ja on kuulemma palvelualtis kaveri jolle voi myös soittaa.

Vaihtoehtoisesti menet esim. BP:n tahi muun öljyfirman sivuille, niiltä löytyy valikko josta valkkaat autosi ja se kertoo ensteks parhaat öljyvaihtoehdot just sulle.

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rane58 » 18.03.2012. 0:35

Samikoo kirjoitti:Tuolta olen itse noita suosituksia katsellut, ja on kuulemma palvelualtis kaveri jolle voi myös soittaa.

Vaihtoehtoisesti menet esim. BP:n tahi muun öljyfirman sivuille, niiltä löytyy valikko josta valkkaat autosi ja se kertoo ensteks parhaat öljyvaihtoehdot just sulle.
JAMANT on kävelevä Jeep ensyklopedia ja korjaaja..! Kuva
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

TexasPK
Viestit: 13
Liittynyt: 18.08.2011. 11:34
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja TexasPK » 29.05.2012. 18:42

Perään vaihtaisin öljyjä, ilmeisesti Red Line hypoidiöljy ls-lisäaineella on sellaisenaan ok?

Onko noissa peräöljyissä merkitystä viskositeettilukemilla:
75W90 (oli red line)
kun Motonetin hyllyssä oli jokseenkin edullisempaa Mag 1 GL-5 peräöljyä jonka lukema on 80W90
tai Mobilube Syn LS oli sama 75w kuin Red Linellä.

Vai riittääkö että öljy on GL-5 luokituksella vai mitä pitäisi katsoa ennen kuin perään kaataa?

Tiedetään että Jamantilta saisi kätevästi Mobilubet ja lisäaineet, mutta aina pitää olla vaihtehtoja ja mielellään ilman toimituskuluja... kun vain pientä settiä tilailee :)

Avatar
MrWhiskers
Viestit: 56
Liittynyt: 11.06.2009. 21:36
Paikkakunta: Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja MrWhiskers » 30.05.2012. 12:39

ihan sama , mitä 80w/90 öljyä Danaasi laitat .. Jos on lukkoperä niin sitten lisäaineen kanssa !! GL5 lienee tärkeämpi merkintä ... onko tuollakaan niin merkitystä muuta kuin vaihdelaatikossa , jotain paineenkestoluokitustahan se muistaakseni merkitsee ja vaikuttaa ainakin vaihteiston synkronoinnin toimintaan .
En ole tyhmä , muuten vain yksinkertainen !

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 30.05.2012. 14:22

Redline 75W-90 on esteripohjainen ja täyssynteettinen.
Mag1 80W-90 on parafiinipohjainen ja ei-synteettinen.
Siitä tulee hintaero.

Mobilube käy kanssa mutta kuulemma LS lisäainetta ei ole tarpeeksi Jeeppiin, vaan täytyy lisätä.
Jenkkiöljyissä on riittävästi jo valmiiksi.

75W jähmettyy noin -50 asteessa ja 80W noin -30 asteessa.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

TexasPK
Viestit: 13
Liittynyt: 18.08.2011. 11:34
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja TexasPK » 31.05.2012. 8:31

Kiitos vastanneille! Nyt uskaltaa lähteä ostoksille :D

Avatar
kende
Viestit: 6
Liittynyt: 09.03.2012. 14:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kende » 01.06.2012. 15:16

Samikoo kirjoitti:Tuolta olen itse noita suosituksia katsellut, ja on kuulemma palvelualtis kaveri jolle voi myös soittaa.
Kaapataampas keskustelu. Minkälaiset oireet jos ZJ lootassa pelkästään Dexron III ilman lisäainetta? Mulla viime talvena ostettu -98 ZJ joka tuntuu syövän lootasta öljyä. Auton alle ei valu mutta en ole vielä vilkaissut näkyisikö vuotoa ulkoapäin. Seisonnan jälkeen tuntuu laatikko vähän luistavan enemmän mutta ekan kilsan jälkeen toimii ihan ok.

Nykyisistä öljyistä ei siis tietoa joten ajattelin vaihtaa ATF+4 öljyt sisään ja uuden suodattimen, jos vaikka auttaisi tuohon öljyn kulumiseen.
Kende
ZJ 4.0 TSI -98

Kirjoita vastaus