WJ vanteet ja renkaat

Mitkä renkaat talveksi/kesäksi, maastoon/kadulle, vakioautoon/rakennettuun mettäpeliin.....
Keimo
Viestit: 214
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: WJ vanteet ja renkaat

Viesti Kirjoittaja Keimo » 13.04.2016. 13:51

Näitä rengasasioita on tullut itsekin ihmeteltyä useaan otteeseen...

Suht tuoreessa Trafin määräyksessä lukee edelleen vanhasta päätöksestä lainattu teksti:
Vanteiden vaihdon seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita.
Tahtoo siis sanoa, että vanteen offset saa muuttua maksimissaan ±15mm. Raideväli mitataan renkaan kulutuspinnan keskeltä, joten ainoa tähän vaikuttava muutos on vanteen offset.

Nyt WJ:n kohdalla kaikki orkkisvanteet ovat tietääkseni kaikki 50,8mm (2") offsetilla, eli pienin sallittu offset on 35,8mm, eli siis 35mm offset vanteetkaan eivät olisi sallitut. Pienellä puhumisella tuo ehkä olisi vielä hyväksyttävissä, pyöristämällä 1" = 25mm -> 2" = 50mm...

Sitten kohta "...ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita". Onko Jeep ilmoittanut muita raidevälejä WJ/WG:lle (tällä akselilla)...? Onko kenellekään tullut vastaan..?

Toinen juttu on sitten raidevälin valvonta.. Katsastuksessahan siihen pitäisi puuttua ja poliisin tienvarsitarkastuksissa, mutta puututaanko? Vai riittääkö, ettei renkaan kulutuspinta tule ulos kaaresta ja ettei rengas ota kääntäessä mihinkään kiinni (äärijoustoissakaan)? Foorumikeskustelujen perusteella tästä ei turhan tarkkaan välitetä...

Eli vanteen muutoksella rengas saa tulla ulommaksi vain 15mm. Loppu levitys olisi tehtävä laittamalla alle leveämpää rengasta. Sitten taas jos rengas on yli 30mm alkuperäistä leveämpi, se täytyy muutoskatsastaa ja lisäksi 30mm jälkeen (minimi offsetilla) se leviää myös sisäänpäin alkuperäistä enemmän -> riskinä ottaa kiinni.

Backspacing kertoo saman tarinan kuin offset, mutta eri sanoin. Eli sehän on etäisyys vanteen reunasta navan kiinnityspintaan (puolet vanteen leveydestä + offset + ½"). Tietyssä mielessä ehkä kätevämpi kuin offset, kertoohan se suoraan, miten vanteen reuna liikkuu vs. tukivarret ja iskarit. Mutta sitten taas jos on saman levyistä kumia laittamassa eri vanteille niin rohkenisin väittää offsetia kuvaavammaksi vanteita vertaillessa.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ vanteet ja renkaat

Viesti Kirjoittaja Timo L » 14.04.2016. 20:45

Keimo kirjoitti:Toinen juttu on sitten raidevälin valvonta.. Katsastuksessahan siihen pitäisi puuttua ja poliisin tienvarsitarkastuksissa, mutta puututaanko? Vai riittääkö, ettei renkaan kulutuspinta tule ulos kaaresta ja ettei rengas ota kääntäessä mihinkään kiinni (äärijoustoissakaan)? Foorumikeskustelujen perusteella tästä ei turhan tarkkaan välitetä...
Eipä sitä juuri valvota, pääasia että renkaan kulutuspinta pysyy kaaren/ levikkeen sisäpuolella.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Jpe61
Viestit: 230
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: WJ vanteet ja renkaat

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 24.02.2025. 15:24

Kaivan tämän ketjun nyt haudasta, onko tästä viimeaikaisia kokemuksia:
Eipä sitä juuri valvota, pääasia että renkaan kulutuspinta pysyy kaaren/ levikkeen sisäpuolella.
Itsellä on ton Wranglerin kanssa semmoinen paskamainen homma että rekisteriotteeseen on merkitty vanteiden ET:t ja jos nyt haluaa isommat nakit, on pakko käyttää ET:tä jolla raideväli karkaa...

Kirjoita vastaus