ZJ:n automaatin (42RH) vaihtamisongelma 2 => 3

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 24.04.2014. 20:21

JAMANT kirjoitti:Tuutko käymään kuunvaihteen jälkeen, hierotaanko edelleen kauppoja??
Joo kyl mää sinne nurkille sillon tuun, mutta sun auton hinta on mulle turhan kova. Pari potentiaalista raatoa on tarjolla 1200-1500€ välillä, mutta katsotaan nyt mitä muuta on vielä tarjolla. Ehkä mää vain laitan ton oman kuutos-raadon palasiksi ja ajelen offia Grand ZJapalla...

Oisko sulla noita solkkuja ja mihin hintaan...?
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.04.2014. 20:34

On mulla yksi käytetty, joku malli ja yksi uusi samanlainen, mutta se on kiinni yhdessä laatikossa ja myydään vain laatikon kanssa....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 25.04.2014. 8:12

JAMANT kirjoitti:On mulla yksi käytetty, joku malli ja yksi uusi samanlainen, mutta se on kiinni yhdessä laatikossa ja myydään vain laatikon kanssa....
Noo mitäs ne eri vaihtoehdot sit maksaa...?
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.04.2014. 8:32

No se uusi maksaa vaihteiston kanssa 300.00 (koska se solenoidi maksaa 199.00 ja on uusi!!) ja se käytetty maksaa 98.00 koska ilmeisesti on ehjä, kun ei uuden laittaminen auttanut vikaan yhtään!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 25.04.2014. 9:31

Pitää katsoa tulisinko näyttämään askia sun tietokoneenlukijalle. Josko se tietäisi mikä lootaa vaivaa. Kokeilen nyt ensin yhtä toista solkkua, joka on tulossa postissa...
Raha ja romut rauhottaa.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 29.04.2014. 19:00

Jaahas, laatikko alkoi "puhua"! Vaihdoin Sikliltä saamani toisen solenoidin laatikkoon, jolloin entinen / alkuperäinen toiminta palasi, mutta sitten tapahtui kummia. Aukaistessani öljypohjan uudelleen ja kokeillessani kiinnittää edellistä nähtävästi viallista solenoidia sähköliittimeen - ajatuksella olisiko OD-OFF-valo silloinkin toimimaton - OD-OFF-valo alkoikin vilkkua ja mitäs muutakaan kuin vikakoodeja! :shock: Kesti hetken ennen kuin hoksasin miten ne saa tulemaan uudelleen (kolme kertaa virrat päälle, painetaan OD-OFF -nappia kerran ja lasketaan OD-OFF-valon vilkutukset) ja sitten tuli koodit 24 ja 21. Seuraavaksi tietokoneelle manuaali auki, joka avasi koodit näin: 24: Overdrive override (control switch) lamp output; 21: Govenor pressure solenoid output.

Kävin tsekkaamassa toisesta autosta, mitä koodeja sieltä tulisi - edes se lopetuskoodi 55 - mutta ei tullut mitään. Ehkäpä niitä ei 46RH-askissa pitäisi tullakaan... Sitten uudelleen viallisen auton kimppuun ja pian tuli vain koodi 21, eli viallisella solkulla pimentynyt OD-OFF -lamppu antoi siis tietokoneelle vikakoodin, joka sitten poistui. Koodi 21 voisi olla selitettävissä silläkin, että kyseisen solenoidin johto oli välillä irti, kun tyrkkäsin virtoja päälle.

Governor pressure sensor input (vikakoodi 14) siis ei ole "päällä", joten nyt pitää hetken miettiä, mitä tekee seuraavaksi, kun kolmesta solkusta yksikään ei toimi oikein... Tai sitten toimii ja vika on jossain muualla. Argh! :evil:

EDIT: Tutkailtuani netin syövereitä yhdessä keskustelussa oli maininta RE-laatikoiden Governor Pressure Sensorin ongelmista. Eli vaikkei sen vikakoodi ilmestykään, voi se toimia huonosti, mikä viittaa sen toimintaankin.
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.04.2014. 23:02

On niitä mainitoja varmasti useammassakin keskustelussa :wink: Tuo Governor pressure sensor ja -solenoidivika on varmaan yksi yleisimpiä 42-44-46RE- laatikoiden hämmentäjiä (liekö pätee myös 47-48RE:ssä?), ainakin sen käsityksen olen itse saanut noita eri palstoja lukiessani ja millä tämäntyyppiset ongelmat on monilla korjautuneet.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 29.04.2014. 23:41

Jaahas, saaga jatkuu.. auto on alkanut juttelemaan. Muistelen lukeneeni juttuja missä on saatu ulos nuo vikakoodit mutta syyllinen on ollut sittenkin muualla; vika voi yhtä hyvin olla myös ajotietokoneessa (harvinaista mutta kaikkea voii sattua), laatikon ulkopuolisissa johdoissa (maadoitus lyö läpi, nirhautuneet johdot) tai sitten laatikon sisällä olevassa johtonipussa. Solenoidit / sensorit on kuitenkin 96-99 laatikkoon sopivat, aiemmissa vuosimalleissa voi tulla yhteensopivuuden kanssa ongelmia.

Pakko antaa tunnustusta sitkeydelle kun olet selvitellyt tuota vikaa jo aika pitkään. Harmittaa kun ei ole paremmin pystynyt auttelemaan. Hyvä puoli tässä on varmaan että ainakin se laatikon öljynvaihto sujuu jatkossakin aika näppärästi. :D Itse olisin jo aikapäiviä sitten ottanut osat mukaan radalle ja ripustanut maalitauluun.
ZJ 4.0 -96

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 30.04.2014. 8:46

Olisi auttanut jo aiemmin, jos olisi heti tajunnut tämän olevan RE- eikä RH-laatikko. RH-laatikoissa ei ilmeisimmin moisia vikoja ole. Heti kun laittoi Guukkeli-haun RE:llä, niin tulihan niitä vikamahdollisuuksia aika monessa keskustelussa. Ja vikana myös joku laatikon sisäiseen mekaniikkaan viittaava jollain ihme additive/korjausmönjällä korjattavissa oleva tiivistevuoto...Tai sitten loota auki ja korjaustiiviste paikalleen (=täysremppa).

Toisin kuin solenoidi, niin uudemman (-96-99) lootan pressure sensor ei käy vanhempaan (-93-95) ja päinvastoin, joten en ole sitä vielä päässyt kokeilemaan. Uudemmassa on lämpötila-anturi, joka tarvitsee lisää sähköjohtoja ja monimutkaisemman liittimen kuin mitä mulla on. Se on siis hyvin todennäköinen vikasyypää. Nyt kun semmoisen saisi jostain kokeiltavaksi käytettynä...

Öljynvaihto sujuu joo, kun on pohjassa hyvä kumitiiviste ja poistoproppu. Niin turhauttavaa kuin tämä onkin, niin selvisipä nyt, miten RE-laatikon kanssa pääsee juttelemaan ilman scanneria! :D Niin mukava mies kuin Jamantti onkin, niin ei sinne pelkästään huvin vuoksi jaksa lähteä ajamaan... :wink:
Raha ja romut rauhottaa.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 13.05.2014. 9:06

Ei auta. Sopivaa osaluovuttajaraatoa ei ole ilmaantunut, joten uusi paineanturi meni tilaukseen. Miten uuden osan osto voikin sylettää NÄIN paljon? :roll: :shock: Maksaa onneksi "vain" 65€.
Raha ja romut rauhottaa.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 20.05.2014. 20:01

Sieltäpä se mutikka ilmestyi postissa. :D Nyt kun vielä kerkeis laittaa paikalleen...
Raha ja romut rauhottaa.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 23.05.2014. 21:50

Uusi pressure transducer on vaihdettu ja pienen säätämisen jälkeen vaikuttaisi siltä, että laatikko korjaantui, ainakin se parani vähän.

Laatikko vaihtoi ensin kolmosta vasta 80km/h vauhdissa (kylmänä); ei kuitenkaan ihan niin kovilla kierroksilla kuin aiemmin ja jotenkin terävämmin 2 => 3.

Koneen lämpeämisen ja KD:n pienen löysäyksen jälkeen laatikko potkaisi kakkosella oudosti "tyhjää", ihan kuin öljy olisi ollut vähissä, mutta kun otti kiinni, niin sitten olikin jo kolmonen pesässä. Heti perään uusi lähtö paikaltaan ja kolmonen tuli tupaan jo lupaavasti 60km/h vauhdissa. Mahtoi olla ilmakuplia kanavistossa, kun ei enää temppuillut ja kierrokset oli maltillisempia kolmoselle vaihtaessa kuin aiemmin. Öljyä oli kaltevalla pinnalla tarkistettaessa pikkasen yli ylämerkin...

Vielä en kuitenkaan nuolaise, vaikka pientä ilon pirskahdusta on havaittavissa. Pitää tutkailla mm. kick-downin säätöjä, kokeilla uudelleen kylmänä, tarkistaa öljypinnat jne. Sitten pääsisikin jo tallissa odottaneita offipalikoita asentamaan... :D
Raha ja romut rauhottaa.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 24.05.2014. 11:35

Joo piti vielä vaihtaa toinen "Sikliltä" saatu governorin solenoidikin. Nyt laatikko vaihtaa ihan eri tavalla kuin aiemmin. Uusi toimisi tietysti paremmin, mutta päälle 300tkm ajetuksi ja alle 2000€ autoksi on ihan riittävän hyvä. Kun ois vain älynny solenoidivian jo viime kesänä, niin... No, harrastehan tämän pitikin vain olla! :D
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 26.05.2014. 10:24

..ja jos menee vituralleen, niin tässä mainio kuvallinen ohje laatikon kasaukseen :wink: Tämä on 46RE:lle, mutta hyvin pitkälti on sama proseduuri 44RE:lle, ja käsittääkseni myös 46RH:lle. Tuossa myös näkee ne pari erikoistyökalua mitkä täytyy jostain itse kehittää, jos ei halua ostaa valmiina (maksaa muutaman kympin esim. cobra transmission:sta tilattuna).

http://www.jeepforum.com/forum/f13/46re ... al-911009/
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 26.05.2014. 17:54

Timo L kirjoitti:..ja jos menee vituralleen, niin tässä mainio kuvallinen ohje laatikon kasaukseen :wink: Tämä on 46RE:lle, mutta hyvin pitkälti on sama proseduuri 44RE:lle, ja käsittääkseni myös 46RH:lle. Tuossa myös näkee ne pari erikoistyökalua mitkä täytyy jostain itse kehittää, jos ei halua ostaa valmiina (maksaa muutaman kympin esim. cobra transmission:sta tilattuna).

http://www.jeepforum.com/forum/f13/46re ... al-911009/
Joo mää en kylä rupee lootia aukaseen ennenku on ihan pakko. Pihasta löytyy yksi ehjä 46RH, joten siitä vaihtoon ennenku mitään aletaan purkaan. Ja toi 42RE saa olla mitä on, kun toimii nyt paremmin. Kunhan se saa enemmän ajoa, niin alkaa varmaan toimia vieläkin paremmin kuten "Grand ZJappa". Nää pitkään seisoneet lootat on näköjään tämmösiä.
Raha ja romut rauhottaa.

Kirjoita vastaus