zJ 5.2L tyhjäkäynti

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
JousKe
Viestit: 14
Liittynyt: 19.09.2009. 19:39
Paikkakunta: Joensu

zJ 5.2L tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JousKe » 06.05.2016. 21:07

Moi

Ihmetyttää ZJ:n (5.2L 1997) tyhjäkäynti, kun vaihteisto P asennossa antaa kierroksia niin kierrokset palaa normaaliiksi portaittain.
Tarkoitan että ensiksi kierrokset tippuu noin 1100 rpm ja siitä parin sekunnin päästä sinne 700 rpm.
Toinen ihmetyksen aihe on kun ajaessa laittaa vaihteiston N:lle niin kierrokset jää ylös ja jopa nousee sinne 2000rpm.
Taasen jos tiputan vaihteiston N:lle hiljaisessa nopeudessa (20 km/h) niin kierrokset tippuvat tyhjäkäynnille.

Onko kyseessä vika vai ominaisuus?
IAC vaihdettu, teki vanhalla ihan samaa.

YT
JouniK

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kozel » 07.05.2016. 9:23

imuvuodot pyrkii nostamaan kierroksia.
kozel@ircnet

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Timo L » 07.05.2016. 9:57

Minulla tämä oma '98 5.9 on tehnyt aikalailla samalla tavalla siitä asti kun se on itsellä ollut (2010 kesästä, silloin oli kilsoja 150 tkm). Kun ei ole homma mihinkään muuttunut, niin tuskin se ainakaan vika on :lol:

Tosin mulla kyllä jengat laskee kaasua "tyhjänä" painaessa melkolailla suoraan takaisin. Sen sijaan tuo vapaalla rullatessa jengat korkealla on ihan tuttu juttu. Ilmeisesti amerikan-Joe ei ole ajatellut, että kenenkään tarvitsisi tehdä niin joten ei ole älyyn ohjelmoitu tuon estävää toimintoa. Enkä kyllä oikein mitään syytä näekään, miksi ikinä pitäisi rullata vapaalla..


Pitäisi vähän tutkia FSM:ää tarkemmin että millä logiikalla tyhjäkäynti säätyy, mutta useampia arvoja siellä nuuskitaan.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

JousKe
Viestit: 14
Liittynyt: 19.09.2009. 19:39
Paikkakunta: Joensu

Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JousKe » 17.05.2016. 15:00

Moro

Arvelinkin asian olevan kuten Timo L kirjoitti.

Jatko kysymys Lamda antureista, eli minkä merkkisiä ja mistä?
Ajatuksena on siis vaihtaa pakoputki katteineen, joten on varmaan järkevää uusia alkuperäiset lamdat samalla.

Miten olette muuten toteuttaneet pakoputket ZJ:n?
Toimisiko esim. taka-akselin etupuolelle jätetty 2,5" putki OK vai teenkö 3" putkesta?

Olisiko jollain kuvatus tai pari valmiiksi mietityistä ratkaisuista?

YT
JousKe

Kojootti324
Viestit: 91
Liittynyt: 28.06.2016. 17:05
Paikkakunta: Mynämäki

Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Kojootti324 » 02.12.2016. 15:26

Vanhaa lainatkseni...

Huomasin tossa, ettei Jeep käy kun nippanappa 400 tai 500 kierrosta vaihde pääl lämpimänä :shock:
Eikä mun mielestä oo sitä tehny ennen!

Ei oo sammunu, mutta käy mun MIELESTÄ pienemmillä kierroksilla, ku ennen :shock:

Ja "vika" on ainoostaan kun kone on kunnolla lämmennyt.
RockWillage

Kuva


Jeep Grand Cherokee 5.2L V8 1995

jooo
Viestit: 42
Liittynyt: 25.07.2011. 20:30
Paikkakunta:

Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jooo » 03.12.2016. 16:49

Lambda-anturi ongelma tulee aina ensimämisenä mieleen, jos lämpimällä koneella oireilee. Ei toki poissulje muita mahdollisia vikoja, esim. alipaneletkujen halkeamat. Itsellä oireet helpotti vaihtamalla vähän joka osaa, mutta vasta viimeisenä vaihdettu happianturi poisti viat.

Kojootti324
Viestit: 91
Liittynyt: 28.06.2016. 17:05
Paikkakunta: Mynämäki

Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Kojootti324 » 04.12.2016. 19:04

Kattelin tossa happianturin hintoja Rockauto hinta haarukka 17-70 rollaria ja suomessa n.170€ :shock:

Onko niissä laatueroa noin paljon vai onko suomen myyjät "ahneita"(enkä tarkoita Jamanttia yksistään) :?:

Bemarin E39 oli tarkka antureista, piti olla orggista vastaava laatu, että se toimi kunnolla!
RockWillage

Kuva


Jeep Grand Cherokee 5.2L V8 1995

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja keltsi » 05.12.2016. 10:49

Muutamia kertoja tapellut halpojen lambdojen kanssa niin enää ei omiin autoihin tule kuin Bosch:n tekemiä. Sparetolta noita on tullut tilattua, kun hinnat on mielestäni edullisia suomen hintoihin nähden.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Timo L » 05.12.2016. 14:12

keltsi kirjoitti:Muutamia kertoja tapellut halpojen lambdojen kanssa niin enää ei omiin autoihin tule kuin Bosch:n tekemiä. Sparetolta noita on tullut tilattua, kun hinnat on mielestäni edullisia suomen hintoihin nähden.
Ainakin vähän vanhemmat (90-luvun) Jeepit tykkää enemmän alkuperäisistä NTK:n lambdoista kuin Boscheista. Niiden kanssa monilla ollut ongelmaa, syystä tai toisesta.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kojootti324
Viestit: 91
Liittynyt: 28.06.2016. 17:05
Paikkakunta: Mynämäki

Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Kojootti324 » 06.12.2016. 14:04

Eli laatu maksaa!!
RockWillage

Kuva


Jeep Grand Cherokee 5.2L V8 1995

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Timo L » 06.12.2016. 14:38

Kojootti324 kirjoitti:Eli laatu maksaa!!
NTK:n alkuperäiset lambdat maksaa rockautossa n.30$/kpl.. en tiedä miksi lambdat maksaa Suomessa lähes aina mansikoita ja hunajaa, kun tuntuu että automerkistä ja -mallista riippumatta ne on missä tahansa liikkeessä tällä aivan sikahintaisia.

Olen kokeillut parissa Jeepissä tarvikelambdoja eikä kokemukset olleet mairittelevia - toisessa ei toiminut oikein alunalkaenkaan, nykyisessä tarvike toimi moitteetta mutta hajosi oltuaan kiinni vain komisen vuotta. Opelin V6- koneisessa aikanaan koitin tarvikelambdoja (kaksi seokseen vaikuttavaa + taaemmat "katin nuuskijat"), ja ne oli aivan paskat. Ostin alkuperäiset Boschit ja hyvin toimi.

En tiedä onko minulla ollut tarvikelambdojen ja tarvikeantureiden kanssa huonoa tuuria, mutta niin monessa autossa olen saanut ostaa kahdet anturit - ensin tarvikkeen ja sitten alkuperäisen/ alkuperäistä vastaavan laadukkaan - että olen päättänyt ostaa vain hyviksi tunnettuja alkuperäisiä tai laadultaan alkuperäisiä vastaavia antureita. On ne sitten lambdoja tai muita moottorinohjaukseen liittyviä vimpaimia.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja keltsi » 07.12.2016. 11:04

Timo L kirjoitti:En tiedä onko minulla ollut tarvikelambdojen ja tarvikeantureiden kanssa huonoa tuuria, mutta niin monessa autossa olen saanut ostaa kahdet anturit - ensin tarvikkeen ja sitten alkuperäisen/ alkuperäistä vastaavan laadukkaan - että olen päättänyt ostaa vain hyviksi tunnettuja alkuperäisiä tai laadultaan alkuperäisiä vastaavia antureita. On ne sitten lambdoja tai muita moottorinohjaukseen liittyviä vimpaimia.
Hyvin on samanlaiset kokemukset tuota italialaisten autojen parista. Halvalla tarvike lambdalla on mennyt kerran leimasta läpi, mutta seuraavalla kerralla on jo päästöt sekaisin, ilmamäärämittarien kanssa puuttuu hevosia jne...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Kojootti324
Viestit: 91
Liittynyt: 28.06.2016. 17:05
Paikkakunta: Mynämäki

Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Kojootti324 » 11.01.2017. 16:50

Tyhmä kysymys! :oops:

Onko Jeep tarkka lambdan varaosanumerosta vai käykö mikä vaan??? Tietty liitin pitää olla sopiva :lol:

Spareto myy viidellä eri numerolla lambadoita :shock:
RockWillage

Kuva


Jeep Grand Cherokee 5.2L V8 1995

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Timo L » 11.01.2017. 22:13

Kojootti324 kirjoitti:Tyhmä kysymys! :oops:

Onko Jeep tarkka lambdan varaosanumerosta vai käykö mikä vaan??? Tietty liitin pitää olla sopiva :lol:

Spareto myy viidellä eri numerolla lambadoita :shock:
Tilaa Rockautosta vuosimallin ja koneen mukaan NTK:n kalikka, ei ainakana tarvitse katua ostosta. Hinta on kohtuullisen halpa ja ne on alkuperäisiä lambdoja mitä Jeep on käyttänyt.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kojootti324
Viestit: 91
Liittynyt: 28.06.2016. 17:05
Paikkakunta: Mynämäki

Re: zJ 5.2L tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Kojootti324 » 15.01.2017. 22:28

Timo L kirjoitti:
Tilaa Rockautosta vuosimallin ja koneen mukaan NTK:n kalikka, ei ainakana tarvitse katua ostosta. Hinta on kohtuullisen halpa ja ne on alkuperäisiä lambdoja mitä Jeep on käyttänyt.
Simmonen sitten 8)

Katotaan kui äijän käy :shock:
RockWillage

Kuva


Jeep Grand Cherokee 5.2L V8 1995

Kirjoita vastaus