VM 2.8 CRD ja outo käyntiääni

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
HarriG
Viestit: 3
Liittynyt: 11.02.2020. 11:17
Paikkakunta: Nurmijärvi

VM 2.8 CRD ja outo käyntiääni

Viesti Kirjoittaja HarriG » 13.05.2020. 0:17

Tuossa pihassa on 2007-mallinen Voyager 2,8 L CRD-moottorilla. Kone on ilmeisesti ainakin perustekniikaltaan sama kuin mitä Jeepeissä on käytetty. Suuntasin tänne foorumille koska täällä vaikuttaa olevan merkin mukaista foorumia enemmän tietotaitoa moottorien sisuskaluista.
Moottoriin tuli outo kilkuttava sivuääni, ja vahvimmat epäilyt äänen lähteeksi kohdistuvat tällä hetkellä kiertokangen laakeriin tai suutinvikaan.
Kuinkahan hyvin laakerien kuntoa pääsee tutkimaan alakautta? Mitä kannattaa tutkia sitä ennen?

Eli:
Moottorista / moottoritilasta kuuluu 1800-2000 rpm:n tienoilla tikittävä ääni jonka voimakkuus riippuu moottorin kuormitusasteesta. Ääni on voimakkaimmillaan kevyellä kaasulla ja moottorijarrutuksella. Ääni katoaa kun painaa kunnolla kaasua sekä yli n. 2200 rpm. Tyhjäkäynnillä ääni kuuluu harvoin tai todella vaimeasti, eikä ääntä kuule kuin auton sisällä. Ulkopuolella se peittyy moottorin normaalin käyntimetelin alle.

Se kuulostaa tältä:

https://youtu.be/knChSY72yGY

Mistähän mahtaa olla kyse?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5422
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: VM 2.8 CRD ja outo käyntiääni

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.05.2020. 9:03

Vetolevy menossa poikki??
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

HarriG
Viestit: 3
Liittynyt: 11.02.2020. 11:17
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: VM 2.8 CRD ja outo käyntiääni

Viesti Kirjoittaja HarriG » 13.05.2020. 13:16

JAMANT kirjoitti:
13.05.2020. 9:03
Vetolevy menossa poikki??
Joo, olen pohtinut tätäkin vaihtoehtoa. Tuo ääni on kyllä täysin säännöllinen ja sen perusteella mitä videolta pystyin laskemaan se on aika tarkalleen yhden sylinterin työtahdin taajuudella toistuva.
Tosin ei minulla ole rikkinäisistä vetolevyistäkään kokemusta.

Mainittakoon nyt vielä että syy miksi epäilen laakereita. Öljynvaihdon jälkeen ensimmäisessä käynnistyksessä moottorista kuului pari melko äänekästä kilahdusta. En ole varma tuliko tämä sivuääni heti öljynvaihdon jälkeen vai vasta myöhemmin.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5422
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: VM 2.8 CRD ja outo käyntiääni

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.05.2020. 13:36

No voihan se olla kk-laakerikin, öljypohja pois ja heilutat kk:n alapäitä paikoillaan, jos välys eroaa muista, pukki irti tai voi ne irroittaa kaikkikin, 2007 (jos oikeasti VIN:in mukaan 2007) on vielä muistaakseni vanhempi 2.8 CRD (sama kuin KJ-Cherokeet 2005-07, 2003-2004 on erilainen öljypohjarakenne), Voikkuun tulee se uudempi 2.8 seuraavaksi vuodeksi eli sama kuin on JK-Wranglerissa 2007 lähtien... Voin tarkistaa, jos laitat rekkarin tai VIN:in YV:nä... Pitiköhän tuossa koneessa uusia kk:n pukkien ruuvit joka kerta kun avataan, en muista ulkoa, mutta kannattaa varmistaa... Mulla on ainakin öljypohjantiivistettä hyllyssä kaikkiin kolmeen öljypohjaversioon, voi olla ne kk pukkien ruuvitkin...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

samikaa
Viestit: 1
Liittynyt: 07.06.2020. 8:40
Paikkakunta: LOHJA

Re: VM 2.8 CRD ja outo käyntiääni

Viesti Kirjoittaja samikaa » 09.06.2020. 17:48

Mitä muutoksia vaatii tuo 05-07 voyagerin moottori että saa sopimaan jeep cherokeehen -06

Aika hintsusti tietoa on vaikka moni sanoo että pulttaa kiinni vaan.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5422
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: VM 2.8 CRD ja outo käyntiääni

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 09.06.2020. 18:37

samikaa kirjoitti:
09.06.2020. 17:48
Mitä muutoksia vaatii tuo 05-07 voyagerin moottori että saa sopimaan jeep cherokeehen -06

Aika hintsusti tietoa on vaikka moni sanoo että pulttaa kiinni vaan.
No äkkiä kaikki apulaitteet ja öljypohja, öljypickup, vetolevy, venakoppa, imusarja, pakosarja turbo, hihnat, osa antureista... Kaikki riippuen minkä vuotisesta ja minkä vuotiseen oikeasti (kun ei kaikki ole oikeasti käyttöönotettuja sinä vuonna kuin valmistenumero sanoo että se auto on, just oli yks WJ muka 2001 ja mesen 2.7CRD:llä, vaikka ei semmoista ole olemassa, kun 2001 on vielä VM 3.1TD, VIN:istä tarkistettuna onkin 2002 kuten kuuluukin).
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

HarriG
Viestit: 3
Liittynyt: 11.02.2020. 11:17
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: VM 2.8 CRD ja outo käyntiääni

Viesti Kirjoittaja HarriG » 28.06.2020. 0:12

Hitaasti etenee.. Nyt on saatu mitattua suuttimien paluuvirtaus ja rampit rakennettua.
Kiertokangen laakereita olen epäillyt tähän asti, mutta motivaation puute niiden vaihtamiselle on pakottanut tutkimaan muita vaihtoehtoja.
Autoshaman Mechanic Youtube -kanavalla oli Knocking Chrysler Voyager Engine -niminen video. En videolta oikein erota mistä äänestä on kyse.
Mutta joka tapauksessa videolla Shaman vaihtoi kampuran päässä olevan hihnapyörän, joka on ilmeisesti jonkun tyyppinen kaksoismassapyörä.

https://youtu.be/f3JBo2pxCSc

Voiko tuon hihnapyörän rikkoutuminen aiheuttaa aloitusviestin videossa kuuluvan äänen?

Macke
Viestit: 230
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: VM 2.8 CRD ja outo käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Macke » 28.06.2020. 9:33

Se on värähdyksenvaimennin eli dampperi samalla kun toimittaa hihnapyörän virkaa. Shamaanin videossa jossain kohtaa kuului mun mielestä samanlaista todella nopeataajuista sirinää kuin sun videolla, että voisihan se olla. Onko sulla pitkää ruuvaria tai jotain jota voisit käyttää stetoskooppina? Rukarin toinen pää kiinni suuttimeen ja toinen korvalle -> tolleen pääsee varmaankin sondaamaan ne suuttimet ainakin läpi yks kerrallaan kun auto on käynnissä. Voi sen öljypohjaakin vasten törkätä, mutta pyörivään dampperiin laitettaessa saattaa ruuvarin toinen pää pyyhkäistä korvakarvat mukanaan :D

Edittinä vielä sen verran että omat kokemukset kypsistä kangenlaakereista ei kyllä vastaa tohon ääneen. Ne kokemukset on toki bensakoneista, että en tiedä ilmeneekö soundit sitten eri tavalla nokivasaroissa...

Kirjoita vastaus