Pihein moottori

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Macke
Viestit: 197
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pihein moottori

Viesti Kirjoittaja Macke » 01.09.2019. 11:58

WJ:n saa kasilla ja painopohjaisella verotuksella, siksi mä itselleni sellasen ostin käyttikseksi. Verot sen rapiat 400€ vuodessa, toki halvemmalla pääsee kyllä dieselin kulutuksilla + dieselveroilla. Vastapainona omassa kupissa oli "tekniikan yksinkertaisuus" ja "koska kasi". Katotaan nyt sitten miten käy mun Jeeppeilyn, vaihtui tuossa työnantaja niin saattaa kohta oikeesti olla merkitystä paljonko se katiska hörppii soppaa. Alunalkaen oikeutin siis isomman kulutuksen sillä ettei ole yhtä paljoa lahoilevia ja kalliita komponentteja myllyn ympärillä kuin mitä tollasessa merssunkin dieselkirnussa on. Yhden löpöruutan hinnalla esmes ostaa koko varvin suuttimia bensakasiin...

Kivaahan tällasessa historic vehkeessä on se, että arvonalenema ei ole 4000 euroa vuodessa, siihen ei tartte saakelin kalliita vakuutuksia eikä ketuta rajattomasti jos tulee joku naarmu johonkin nurkkaan. Ja vaikka se kasi ei ole pihi, niin kyllä se oudon tyydytyksen silti antaa vaikkei mikään raketti nykystandardeilla olekaan. Mun edellisessä kitumaasturissa oli enemmän kaakkeja ja enemmän vääntöäkin pienemmällä kulutuksella, mutta eipä tuo silti kauheesti kiukuta WJ:llä ajella vaikka ihan erilainen laite onkin :D

Könpiä
Viestit: 10
Liittynyt: 01.07.2019. 21:07
Paikkakunta: Merikarvia

Re: Pihein moottori

Viesti Kirjoittaja Könpiä » 01.09.2019. 20:54

Joo, kyllä mä teen nyt site niin että astun selkeesti isoje poikie kenkii ja alan kattelee v8 grandii. Otan jeepin talviautoksi ja seisonnas sitte sulanmaanaikana. Autoa tulen kuitenkin rakentamaan jonkunverran. Rengastukset ja korotus niin suuriksi kun katsastusmies antaa luvan, onko tietoa paljonko on maksimikorotus ja renkaat? Lisäksi rakennan raudasta järeet puskurit eteen ja taakse ja karjaraudan joten kyllä se v8 vääntö on tarpeen


Offipalstalla timo L opastiki jo suurinpiirtein kaiken jakolaatikoista ja vaihdelaatikoista, jonka perusteella kattelen 96-98 mallin grandin. Sanoit että noissa malleissa veto on takaakselissa 90%, onko veto kuitenkin kokoajan sen 10 pinnaa etuakselilla vai tuleeko se viskolla vasta mukaan kun pyörät sutasee takana tyhjää?
Timo L kirjoitti:
30.08.2019. 18:28
EI niissä kulutuksissa ole ihan hirveitä eroja keskenään jos vakiona pitää, ja jos rakentaa niin sitten ei senkään vertaa :D Mulla esim. XJ 4.0 kuutosella, 35" renkailla ja 4.88 välityksillä vei sen 15-18 maantiellä, ja aiemmin 31" renkailla, vakiovälityksillä (3.55) ja korotettuna lähestulkoon saman verran.

ZJ 5.9 koneella vie nykyisellään rakennettuna (~3" korotusta, reilu 200kg lisää painoa raudasta, 33" x 12.50" renkaat ja 4.56 välitykset) ihan saman mitä vei XJ rakennettuna - mutta kulkee vaan hemmetisti paremmin ja mukavammin. Vakiona 5.9 ZJ vei maantiellä sen 13-16 litraa satasella vähän nopeudesta ja ruuhkan määrästä riippuen.

Kirjoita vastaus