WJ ajovalot/umpiot

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
Desert_Runner
Viestit: 33
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

WJ ajovalot/umpiot

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 06.01.2019. 2:49

Tiedä muuttaako kenenkään elämää mut. Laitoin omaan jeepiin enkelinsilmäumpiot ja meinasimpa lykätä vielä xsenonit että näkis pimeillä teillä ajella lyhkäsillä. No eihän ne sitte toiminu, joku ebaykauppias myi pask.. toinen lamppu poltti sulakkeen heti, ja toinen kyllä sytty mutta diskovaloksi muuttu. Kokeeksi laitoin releiden kautta mutta rikkinäinen pysy pimeenä. Tainnut aika ajaa senonitouhujen ohi muutenkin, ei pysy perusjamppa autojen valomuutosten mukana. Näkyy uusissa olevan nyt trendinä kahdentaa lähivalot.. kai senkin sit saa tehrä, autotehdas :)

Hakea kaupasta uudet halogeenit nii eiköhän niillä ny tiemmä jotain nää, jos ei pistän vanhat umpiot takaasin ja en näe mitään. Mutta sehän ei haittaa ketään se.

Ralusa2006
Viestit: 142
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

Re: WJ ajovalot/umpiot

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 06.01.2019. 9:49

Pakko kysyä että mitkä on enkelinsilmäumpiot?

Desert_Runner
Viestit: 33
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ ajovalot/umpiot

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 06.01.2019. 10:17

Ne jotku halorenkaalla olevat

Desert_Runner
Viestit: 33
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ ajovalot/umpiot

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 06.01.2019. 17:24

Joo ebaystä tilasin umpiot, varmaan ne perinteiset mitä moni ostaa. Lyhkäiset projektorilla ja pitkät perinteiset. Ajelin tossa kokeeksi puolihämärällä tiellä mutta en kyllä lyhkäsillä juurikaan eroa nähnyt heijastin vs projektori kun käytössä oli uudet halogeenipolttimot. Varmaan ne toimiivat paremmin xenonilla tai vastaavalla, yhtään DC-luokiteltua umpiota ei tosin ole vastaan tullut.

Releen kautta tulee lyhkäsille nyt sähkö. Pitää varmaan pitkillekin laittaa, joskin lyhykäisiä tässä on yritetty parannella.

PS: ompahan muuten perseestä se WJ:n umpion asennus. Välillä en saanut niitä pallotappeja rikkomatta irti ja välillä niitä ei saanut millään pullahtamaan paikalleen, ei vaikka kuinka rasvasi (vanha ja uusi käyttäyty samalla lailla). Ihme jos uudet umpiot ei ottanu yhtään itseensä.

Avatar
ZJeep
Viestit: 25
Liittynyt: 16.02.2018. 23:45
Paikkakunta: Lojo

Re: WJ ajovalot/umpiot

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 06.01.2019. 19:26

Hirveän suosittua on nykyään rakentaa retrofit umpiot, tälläkin foorumilla mainittu.
Noita linssejä saa ebaystä halvimmillaan 20€/pari ja niitä saa kaiken kokoisena, mallisena ja värisinä enkeli rinkuloilla.
Kaiken lisäksi ovat "bixenon" linssejä jossa metalli läppä säätää kuviota. Kohtuu hyvälaatuisilta näyttää noissa valokuviot.
https://www.quadratecforum.com/forum/je ... d-retrofit
Wj:ssä taitaa olla vakiona rihlaamattomat lasit umpioissa niin ne sais jopa laillisiksi..?

Desert_Runner
Viestit: 33
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ ajovalot/umpiot

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 06.01.2019. 20:11

Kyllä niihinkin tutustuin jeeppi ja muissakin foorumeissa ja olipa joku tosiaan wj:n vakioumpioihin laittanut ne projektorit. Se on vaan se lämmittäminen, ja jos ottaa semmoset isot nii joutuu käyttämään dremeliä jonku verran. Ja yksi on että ne vakion lasit menee aina nopeasti huonoksi, mullakin näyttäis että on jo sisäpuolelta asti halkeillut ettei hiominen auta. Valojen osalta täällä euvostoliitossa se olis tietenkin paras ratkaisu, tulee valoa lisää ja säilyy se moottorisäätö ja merkinnät pysyy lasissa. Tietääkseni niissä retrofiteissä joissakin on myös eu-hyväksynnät. Ja kuinkas jos ottaa bi-xenonit nii sittenhän on pitkät tuplana umpiossa? Jollei ny sit jätä sitä halogeenipitkää pois.

Tuossa ajelin hetki sitten 35km matkan kotia, kolmisenkymmentä autoa tuli vastaan eikä räpsytelleet (jännitti pirusti :D ) Mut täytyy säätää ne seinää vasten vielä niiden ohjeiden mukaan mitä netissäki on.

Macke
Viestit: 77
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: WJ ajovalot/umpiot

Viesti Kirjoittaja Macke » 06.01.2019. 20:39

Keenonit vaatii leimalle:

- DCR merkinnällä olevat Xenon hyväksytyt umpiot
- Automaattisen ajovalojen korkeudensäädön
- Ajovalojen pesurit

Että ehkä se on sitten helpompaa vaihtaa lyhdyt aina leimalle jos tunettelemaan alkaa. Mä tilasin just ämyriikasta jotku Sylvanina +jotain tuikut tonne omaan vermeeseen kun on niin totaalisen raju pudotus aina pitkiltä lyhkäsille vaihtaessa kun on ne ämpärin kokoiset LED lisätuikut keulilla. Pitäis vielä nylppää kertaalleen irti ne umpiot, hioa ja kiskasta 2k lakat niskaan kun näkyy vähän niitä hiushalkeamia noissa munkin tuikuissa. Sillä en ole vielä jaksanut leikkiin ryhtyä kun pahoin pelkään että ne on siellä muovissa eikä pinnoitteessa, silloin ei pali hinkkailut ja lakkailut jeesaa :?

Desert_Runner
Viestit: 33
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ ajovalot/umpiot

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 06.01.2019. 22:50

X2

Oon täysin samaa mieltä. Se jurppii eniten että on näitä säädöksiä, ja ne tuppaa olemaan aina vastaan. Ku porukalla päätettäis että tämmöset saat laittaa jotka jotku kiinanlapset tai miksei vaikka alaskanlapset valmistaa ja on vaikka vtt tai xkMhpperk laitos tehny niistä paperit millaset pitää olla.. eli täyttää asiansa ja ovat turvalliset

Korkeudensäätö? Ei noi toimi uusissakaan, usein säikäyttää vastaantuleva välkytellessään senoneita eli ihan turhat (kun ei se harmita euroopassa missä on vaan katuvaloja)
Ajovalonpesuri? Niitä on ollu jo 70 tai 80 luvulta lähtien, sitten ne 90 ei ollutkaan enää pakollisia. Ja kas; nytkö ne on taas?! Xenoneissa ja ledeissä sen ymmärrän koska eihän se lasi lämpene ja pysy siten puhtaana. Taas asia mikä ei huoleta euroopassa (ku ei tuu lunta loskaa räntää psk..)
Xenon-merkintä. Mites kun jenkit niitä käyttää jopa heijastinumpioissa, nykyään enimmäkseen projektoreissa, valokuvio vastaa mitä tahansa xenon tyypitettyä projektoria ja samaa oon kuullut suomenmaallakin..? Ja mikä lopulta on/olisi se "hyväksytty" valokuvio?

Tämä meni ny taas enemmän itsetutkiskelun puolelle, kummastuttaa vaan köyhää ainakin nykyään kun uusissa autoissa ne valot on ihan mitä sattuu. Esim joissakin jää usein vilkku piiloon kirkkaiden ajovalojen alle mut hei, vitsi ne on coolin näköisiä (onistajan mielestä) :D Ja turvallisuus, noh nehän on euronormien mukaisia, mitä siinä kitiset :lol:

Muistan hyvin, maalla asuttiin nuorena, naapurin taksimies taas ostanu uden volvon pirssin. Vitsi että oli kirkkaat ne pitkät eikä lyhkäsissäkään ollut valittamista. Olivat just tulleet xenonit lisävarusteeksi uusiin (olisko ollu jotain 2000 alkua, vai 90 luvun loppua) Mutta totesin sillon ettei ne pitkät xenonit häikäisseet silleen kuin huonosti säädetyt halogeenit.. se hajavalo (ainakin sillon) oli jotenkin vähemmän häiritsevää kuin tavan halogeeniumpioista tuli. Saatto tietty olla tarkka rajaus jo sillon mutta mielestäni volvo oli aikaansa edellä tuolloin, esim audit, skodat ja halpamit kuten rellut seatit ja ooppelit on nykyään melkoiset diskovalot. Tainnu volvollakin jo ote pettää sillä osalla..

henu
Viestit: 19
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ ajovalot/umpiot

Viesti Kirjoittaja henu » 07.01.2019. 5:00

Onko joku onnistunut kyhäämään korkeussäädön aftermarket umpioihin ?
Täälläkin jotain projektia valojen kanssa menossa mut led polttimoilla, katotaan mitä saadaan aikaan kunhan kerkee.

Macke
Viestit: 77
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: WJ ajovalot/umpiot

Viesti Kirjoittaja Macke » 07.01.2019. 8:38

Itselleni tuli suurena yllätyksenä kun talouteen ostettiin uusi LED ajovaloin (pätkät) varustettu Vitara, niin siinäpä ei sitten myöskään ole ajovalon pesureita. Että totanii sikäli aika mielenkiintoinen se vaade että Xenoneitten kanssa pitää olla pesurit, lähtökohtaisesti tosiaan nuo uudet LED härpäkkeet häikäisee kuin mikään muu. Tai no, heijastinumpiolliset vehkeet mihkä lusikoitu Xenonit sisään poikkeuksena suurimmaksi osin kun niistä tulee hajavaloa vallan pirusti...

Edellisestä johtuen kävi sekunnin murto-osan verran mielessä lykätä joku Philipsin Ultinon LED tuikut tonne pätkiin, ja sitten totesin että ei kehtaa :D

siffo
Viestit: 123
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Re: WJ ajovalot/umpiot

Viesti Kirjoittaja siffo » 07.01.2019. 9:56

En ihan ymmärrä tätä joidenkin innostusta laittaa &%¤%&( kirkkaat lyhyet valot autoihinsa. Ylikirkkaista valoista kun on vaan haittaa pimeässä näkemiseen, ihmisen silmä kun säätyy valoisuuden mukaan. Esim. katuvalaistulla tiellä jos lyhyet valaisee tien kirkkaammin kuin katuvalot niistä on vain haittaa. Toisaalta pimeällä tiellä ei tarvita hirveästi valotehoa valaisemaan se etäisyys mitä lyhyillä on tarpeen. Pitkät toki eri asia mutta niidenkin pitää sitten valaista oikeasti sinne kauemmas eikä liian kirkkaasti siihen suoraan auton eteen jotta hämäränäkö ei häiriinny liikaa niistä.

Avatar
keltsi
Viestit: 267
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: WJ ajovalot/umpiot

Viesti Kirjoittaja keltsi » 07.01.2019. 10:41

Macke kirjoitti:
07.01.2019. 8:38
Itselleni tuli suurena yllätyksenä kun talouteen ostettiin uusi LED ajovaloin (pätkät) varustettu Vitara, niin siinäpä ei sitten myöskään ole ajovalon pesureita. Että totanii sikäli aika mielenkiintoinen se vaade että Xenoneitten kanssa pitää olla pesurit, lähtökohtaisesti tosiaan nuo uudet LED härpäkkeet häikäisee kuin mikään muu. Tai no, heijastinumpiolliset vehkeet mihkä lusikoitu Xenonit sisään poikkeuksena suurimmaksi osin kun niistä tulee hajavaloa vallan pirusti...
Muistaakseni alle 30W (?) xenonit eivät tarvitse pesureita ja siksi näitä 25W xenoneja on useassa uudessa autossa. Usein katsellut perässä ajaessani, että onpas heikkotehoiset ajovalot, vaikka on uusi auto :shock:

Pahinta hajavaloa tuottaa nykyinen muoti-ilmiö tunkea halogeeniumpioon LED-polttimo. Saakeli että häikäisee eikä niillä juurikaan hyvää halogeenia paremmin näe, mutta pääasia tuntuu olevan että on coolin näköinen :evil:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Keimo
Viestit: 102
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: WJ ajovalot/umpiot

Viesti Kirjoittaja Keimo » 07.01.2019. 13:35

siffo kirjoitti:
07.01.2019. 9:56
En ihan ymmärrä tätä joidenkin innostusta laittaa &%¤%&( kirkkaat lyhyet valot autoihinsa. Ylikirkkaista valoista kun on vaan haittaa pimeässä näkemiseen, ihmisen silmä kun säätyy valoisuuden mukaan. Esim. katuvalaistulla tiellä jos lyhyet valaisee tien kirkkaammin kuin katuvalot niistä on vain haittaa. Toisaalta pimeällä tiellä ei tarvita hirveästi valotehoa valaisemaan se etäisyys mitä lyhyillä on tarpeen. Pitkät toki eri asia mutta niidenkin pitää sitten valaista oikeasti sinne kauemmas eikä liian kirkkaasti siihen suoraan auton eteen jotta hämäränäkö ei häiriinny liikaa niistä.
Itsekin kaipaisin paremmat lähivalot WJ:hin. Kirkkaus sinällään ei ole mikään itseisarvo, kunhan valaisisivat paremmin. Ja milloinko kaipaan parempia lähivaloja? Näillä leveysasteilla moottoritietä ei ole valaistu kuin liittymien kohdilla, mutta liikennettä on niin paljon, ettei pitkiä voi käyttää. Jos olisi vähän paremmat lyhyet niin ehtisi edes nähdä mihin osui :) Hämärään adaptoitumisesta turha puhua, sen verran tiheään tulee vastaan niitä paremmilla lyhyillä varustettuja kanssa-autoilijoita.

Huonot pitkät on helppo korjata lisäpitkillä, mutta mikä olisi käyttökelpoinen lain sallima aftermarket-tapa korjata huonot lyhyet ajovalot.. Kiinnostaisi itseäkin.
Grand Cherokee 4.7 Limited -99 vakio (vielä toistaiseksi?)

Desert_Runner
Viestit: 33
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ ajovalot/umpiot

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 07.01.2019. 17:59

siffo kirjoitti:
07.01.2019. 9:56
En ihan ymmärrä tätä joidenkin innostusta laittaa &%¤%&( kirkkaat lyhyet valot autoihinsa. Ylikirkkaista valoista kun on vaan haittaa pimeässä näkemiseen, ihmisen silmä kun säätyy valoisuuden mukaan. Esim. katuvalaistulla tiellä jos lyhyet valaisee tien kirkkaammin kuin katuvalot niistä on vain haittaa. Toisaalta pimeällä tiellä ei tarvita hirveästi valotehoa valaisemaan se etäisyys mitä lyhyillä on tarpeen. Pitkät toki eri asia mutta niidenkin pitää sitten valaista oikeasti sinne kauemmas eikä liian kirkkaasti siihen suoraan auton eteen jotta hämäränäkö ei häiriinny liikaa niistä.
En ymmärrä tuota logiikkaa. Enemmän siitä valomuutoksesta on haittaa jos lyhyen ja pitkän välillä on iso ero, sillon silmä vasta joutuukin säätelemään. Näin käy juurikin kun asennetaan ne isot lisäpitkät kun lyhyet jää vajaaksi.. kyllä painopiste pitäis olla nimenomaan niissä lyhyiden tehokkuudessa, tai pikemmin pitäisi puhua kai niiden paremmuudesta. Mutta jostain syystä se ei käy.

Ittellä tämä tuli taas huomattua viime syksynä ajellessa työmatkoja. Välillä oli pakko ajaa 70 ja kerätä jonoa taakse ku lyhkäisillä ei eteensä nähnyt. Kotio pääsin niin ensitöikseni tarkistin onko mulla valoja ollenkaan. Oli ne :D Oon ainakin siinä uskossa että nykypäivän auton valoilla näkee paremmin, ainakin ne monesti valaisee tietä paremmin ku omat, inhottava tunne kun tie katoaa kokonaan ja pitkiä et voi käyttää joskus pitkälläkin matkaa. Vielä siihen lisänä tihkusade ja vastaantulevien valot.
henu kirjoitti:
07.01.2019. 5:00
Onko joku onnistunut kyhäämään korkeussäädön aftermarket umpioihin ?
Täälläkin jotain projektia valojen kanssa menossa mut led polttimoilla, katotaan mitä saadaan aikaan kunhan kerkee.
Tarkotuksena olis kokeilla istuttaa wj:n säätömoottorit noihin uusiin. Tuntuu että kierroksia siihen umpion säätöön ainakin saa antaa että säätyy ylös-alas, pitää laskea paljonko niitä on siinä moottorissa laidasta laitaan. Tiedä sitten onnistuuko.

Tracker
Viestit: 55
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ ajovalot/umpiot

Viesti Kirjoittaja Tracker » 22.01.2019. 17:35

Muutamalla eurolla saa kokeiltua H4/7 tms led-polttimoita eBaysta tai Wish:sta.

Laitoin jotain tilauksen, kun hankin jo aiemmin halvat kirkaslasiset, rihlaamattomat, umpiot himmeiden tilalle. Vain parkit puuttuu, mutta XJ:ssä on sumuvalojen paikat valmiina ledparkiivaloille, jotka istuvat hienosti. Parkkilamput ovat Bilteman 3-lediset perävaunun ääri/etuparkit heijastimilla. Käytin katsastusasemalla kysymässä hyväksynnän ennne tulevaa asennusta. Asennuskorkeus on oltava vähintään 350 mm, mikä ei ole maastouskottavassa Jeepissä ongelma sumuvalopaikoissakaan.

Ledparkkivaloissa saa olla etuheijastimet ja hyväksynnän pitää olla A02, pikku a ei siis kelpaa. Ei se haitaksi ole, vaikka lakisääteiset etuheijastimet on pysäköidyssä jeepissä metsätien varressa myös edessä, sillä takana heijastimet ovat pakolliset, nykyisin myös Dot/Sae hyväksytytkin.

Ajovaloledpolttimot pitää tietysti käyttää poissa katsastuksen ajaksi ja vastaantulijan häikäisy ei ole suotavaa automerkistä riippumatta, varsinkaan korkeassa jeepissä.
Jeep on aito jeeppi.

Kirjoita vastaus