Grand Cherokee -00 4.7 V8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Macke
Viestit: 159
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 14.06.2019. 22:46

Perjantai ilta, viikonloppu edessä... mitäs sitä tekis... no menee tietty talliin Eeppivä pajottamaan! Ensi töiksi apparin puoli kasaan kaikkineen päivineen ja sitten kuskin puolen kimppuun. Tällä kertaa pulttasin navan irti ja nostin sen sekä vetarin yhtenä pakettina pois, hittoakos niitä toisistaan erottelemaan. Jarrukilut irti ja sivuun, romujen ripustelut nippareilla, mutterit auki ja eiku rakkautta jakamaan yläpallolle. Samoin metodein kuin apparin puolella meni tämäkin paitsi alapallon nurkilta sai pikkasen kiihkeämmin naputella että lähti irtoomaan. Sitten lisää painetta yläpalloon kun löystyi mutta mitäs mitäs:

Kuva

Tämähän lähti luistelemaan huomattavasti enemmän kuin toinen puoli kunnes toi stubu tuli kokonaan pihalle ja sitten tilanne oli tämä:

Kuva

Raidetangonpää irti ja koko roska kiinni ruuvipenkkiin, ja eiku prässäilemään:

Kuva

Lähti kuitenkin irti ihan hyvin, kohtuullisella pamauksella ja komealla ballistisella kaarella. Seuraavaksi pääsikin sitten prässäämään pihalle niitä palloja sieltä akselista, tässä havainnekuva yläpallon jäänteiden poistosta:

Kuva

Alapallo olikin sitten pirun paljon tiukemmassa kuin apparin puolella. Ei muuta ku kovaan puristukseen, pajavasaralla moukutusta, rost off iceä perään, venttailua muutaman minuutin ja lisää kiristystä sekä moukutusta pajavasaralla ja johan läks. Alapallokin oli aika klesa ja antautuneen näköinen:

Kuva

Romut kasaan, auto pyörilleen ja sitten vielä kävin raidetangon ja välitangon mutterit läpi ohjauksesta ja kirrasin niitä hieman lisempää. Josko nyt huomenna innostuisi taas ottamaan laitteen liikenteeseen ja kävisi kokeilemassa että mitähän mitähän. Tai no, vois vielä mitata sen aurauksen/harituksen nyt kun on tiukempaa palloniveltä mestoilla.

Avatar
Timo L
Viestit: 1243
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 14.06.2019. 23:17

Myöhäistä todeta tässä vaiheessa, mutta sellainen vinkki että olkavarren ulkosivulla yläpallon alapuolella oleva "kynnys" on sitä varten, että siihen on tarkoitus antaa muutama tarkka osuma sopivan pehmeällä (messinki tai kovamuovi) 5-10kg moskalla -> olkavarsi on irti.

Homma myös oikeastikin toimii niin, nimimerkillä kokemusta on.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 159
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 14.06.2019. 23:49

Siinähän todentotta on tollanen porras, että hyvä vinkkihän toi on jakaa josko jollekin muulle siitä olisi jeesiä. Sekö ihan oikeasti siitä irtoaa kivuttomasti vaikkei mitään pakotusta laita mihinkään suuntaan? Ittellä tullu mieleenkään että lähtis niin helpolla :D

Avatar
Timo L
Viestit: 1243
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 15.06.2019. 2:48

Macke kirjoitti:
14.06.2019. 23:49
Sekö ihan oikeasti siitä irtoaa kivuttomasti vaikkei mitään pakotusta laita mihinkään suuntaan? Ittellä tullu mieleenkään että lähtis niin helpolla :D
Määrätietoinen moskan/ lekan käyttö pelittää tässäkin tapauksessa erinomaisesti - muutamalla terävällä iskulla lähtee oikein kivasti :D Ja on siis tosiaan ihan tehtaan virallinen ohje olkavarren irrotukseen..

Mutta tosiaan pitää kuitenkin olla pehmeä malli työkalusta, ainakin virallisesti.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 159
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 15.06.2019. 11:05

No pentele, pitääpä seuraavalla kerralla kokeilla tota. On mulla pomppaamaton muovimoska jossa jotain löysää ryyniä ballastina sisällä ja "kuparimoska" löytyy kanssa. Sitä kuparista tossa jumpassa tuli kyllä hyödynnettyä muutamaan otteeseen kanssa kun mahtuu mestoille paremmin kuin se isompi ja kova pajavasara. Pakkohan se on kuitenkin sisäistää, että jos autoa aion pitää niin kyllä sitä varmaan joutuu jatkossakin hieman hieroskelemaan :D

Noh, alustassa ei enää ole ainuttakaan vanhaa puslaa/niveltä/kannaketta vaan nyt on kaik vaihdettu. Iskarit ja jousetkin on edellisen omistajan vaihdattamat, niin ei vanhaa ja väljää pitäisi kauheesti enää olla...

Macke
Viestit: 159
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 15.06.2019. 15:44

Hetken kuvittelin jo että ongelmat oli selätetty, mutta näin vaan taas rupes wobeltaan kun pikkasen reippaammalla vauhdilla ajoi monttuun kestopäällysteessä. Hohhoijaa, jos nyt sitten vielä nyppäisisin irti sen panhardin ja kattoisin välykset pultti/pusla/kiinnitysreikä komboista. Pikkasen alkais viiksettää koko touhu jo...

Avatar
Timo L
Viestit: 1243
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 15.06.2019. 16:14

Kannattaisi ottaa joka veivaamaan rattia vas-oik-vas moottori sammutettuna kun pönötät itse auton alla ja katsot/ kokeilet sormilla joka nivelen ja puslan mistä välys löytyy.

Ja nämä on sitten oikeastikin herkkiä caster- kulmalle ja auraukselle että ne on sopivat (korotetussa isompirenkaisessa EI välttämättä tehtaan arvoissa!) - mulla ZJ WJ:n ohjaus- ja jarruhilppeillä muuttui woblaamattomasta ihan mahdottomaksi ajaa maantienopeutta, kun täysin kädetön pyöränsuuntausta tekevä firma hoiti suuntauksen jotta olisi saanut lapun muutoskatsastukseen.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 159
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 15.06.2019. 21:16

Mulla oli äsken tuossa muija veivailemassa ruoria kun ei viimeisimmätkään entraukset jeesanneet. Eipä siellä nyt näy muuta kuin että ne panhardin puslat elää aika paljon kun käännellessä vasemmalta oikeelle. Mullahan ei ole mitään käsitystä että minkä verran ne saa elää, niin mene ja tiedä.

Timon vinkistä kuitenkin aloin aiemmin tänään katsastella pultinreikiä ja sitä panhardia yleensäkin. Noh, ei toi nyt ihan tiukka sovite ollut:

Kuva

Toisessakin päässä oli hieman väljyyttä:

Kuva

Hitsi laulamaan ja vinkuun kiinni kovametalliviila ja holetsekkiä muotoilemaan. Tässä havainnekuva, ei valmis reikä missään nimessä:

Kuva

Tein lattaraudasta lisäpalan jonka porasin 11,5 millisellä poralla ja vinguttelin sellaiseksi että pultti meni läpi naheesti. Vetäsin väliaikaisen pultin kera hollille ja hitsasin kiinni:

Kuva

Toiseen päähän vastaava reikien täyttö ja vingutus. Tässäkin välivaiheesta kuvaa:

Kuva

Helpommalle puolelle hitsailin vielä lattaraudan palan tuomaan reiän reunoille ainevahvuutta:

Kuva

Tosiaan aattelin että nythän se olis siinä, mutta paskat. Pultit ei ole mitenkään tiukat puslien holkkeihin, mutta ei ne nyt sikaväljätkään olleet. Ehkä tämä nyt sitten vaan on sellanen juttu että ei tule toimimaan. Johtuu kenties perseellään olevasta casterista, pehmeistä puslista sekä noista renkaista. Aurauksen säädin aamusta kertaalleen pallojen vaihdon johdosta ja tarkistin vielä myöhemmin ja sen pitäis olla aikalailla nollissa.

Internetsistä kattelin että jotkut meinasi pikku harituksen jeesaavan, ja että auraus lisäisi woblaamisen mahdollisuuksia. Varttikierroksen levitin sitten vielä välitangosta, mutta kun ei niin ei. Kai se on lingottava ne uretaanilimput mäjelle seuraavaksi. Tämä voisi kyllä johtua noista renkaista ja aurauskulmistakin, mutta enpä mä nyt viitsi nastallisia talvirenkaita alle heittää ja kokeilla. Kuten aiemmin olen kirjoitellut niin auton käytös muuttuu todella rajusti kesä- ja talvirenkaitten välillä. Sellanen hakeva vaeltaja toi on vieläkin kaikkien osien vaihtelun jälkeen että kylläpä kyllä. Jos olis rahanpaskaa niin vaihtaisin renkaat vanteineen kun olis tarkoitus muutenkin jotku AT tossut heittää alle. Mutku ei ole. Ja auto on ajokelvoton, hellurei ja hellät tunteet...

Macke
Viestit: 159
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 16.06.2019. 17:09

Koht olis melkein hyvä Jeeppi myynnissä halvalla. Poistin korotussarjan, kirrailin tukivarret normi lentokorkeuteen, pikanen tsekki aurauksiin ja testilenkille -> wobel wobel wobeV**TU!!

Nythän ei sit tuu mieleen enää muuta ku:
  • ne fukin puslat siellä panhardissa on ihan liian löysät, aikalailla se eli paikallaan veivatessa
  • renkaat jotenkin vammaset, ajokoiran vikaa oli vieläkin
  • mä olen jotenkin onnistunut murjomaan jonkun tukivarren puslajumpassa sellaiseksi että siksi kinnaa eteenpäin mentäessä ja heittää wobellukset kehiin
Toi etuakselin valukorvakkeen pusla ylätukivarrelle ei ollut ihan pohjassa, senkin puristin nyt täysin paikalleen ettei se aiheuta akselin siirtymää suuntaan tai toiseen.

Mitäs nyt sit, uretaanipuslat panhardiin? General Grabber AT3 renkaat tilaukseen? Paree ainakin välillä lähteä kuuntelemaan grungea Kaisaniemen puistoon...
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Macke, muokattu yhteensä 17 kertaa

Macke
Viestit: 159
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 17.06.2019. 20:08

Tilasinpas tähän nyt sitten powerflexin puslasatsin panhardiin kun ei oikein muutakaan keksinyt. Katotaan josko jeesaa. Jos ei, niin sitten heivaan talvirenkaat alle ja käyn kokeilemassa saanko niillä wobellusta toistettua.

Olikos kellään ollut alla tollasia Generaleja tai sitten Cooper Discoverer AT3 4S rinkeleitä? Mun talvirenkaat on Cooperin Discoverer M+S nastoilla, ja niillä pärjäili ainakin ihan kivasti niin sen perusteella uskaltaisin kyllä hommailla Cooperitkin tuohon kärriin.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5071
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.06.2019. 19:54

Macke kirjoitti:
04.06.2019. 12:02
Mikäs on se Jamantin käytössä hyväksi koettu Kentin jumaltuote, onko se tämä Siligasket 2? https://jasper.fi/tuote/kent-siligasket-2/

Ihan vaan että ostaa sitten ens kerralla sellasta joka kestää satunnaista käyttöä paremmin jos veijo permatex otti ja suhautti mykiöön. Ei noita 2-kymppisiäkään ole pois heitettäväksi asti kuitenkaan...
Mitäs tarkoitit parikymppisillä? Tuota Kentin SiliGaskettiä ei parillakympillä saa, just tuli maahantuojalta laatikko ja kyllä pakko ottaa 40.00/pullo, että jää edes jotain katetta. Mutta on hintansa väärti....https://www.jamant.fi/fi/tuote/2464195- ... eliima-sg2
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1243
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 18.06.2019. 21:18

JAMANT kirjoitti:
18.06.2019. 19:54
Mitäs tarkoitit parikymppisillä? Tuota Kentin SiliGaskettiä ei parillakympillä saa, just tuli maahantuojalta laatikko ja kyllä pakko ottaa 40.00/pullo, että jää edes jotain katetta. Mutta on hintansa väärti....https://www.jamant.fi/fi/tuote/2464195- ... eliima-sg2
Olisko IKH:n hinta 100ml:n purkille, eli puolta pienempi on siellä 26€.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 159
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 18.06.2019. 21:22

JAMANT kirjoitti:
18.06.2019. 19:54
Mitäs tarkoitit parikymppisillä? Tuota Kentin SiliGaskettiä ei parillakympillä saa, just tuli maahantuojalta laatikko ja kyllä pakko ottaa 40.00/pullo, että jää edes jotain katetta. Mutta on hintansa väärti....https://www.jamant.fi/fi/tuote/2464195- ... eliima-sg2
Permatexi oli sen 19,90 pullo, eli mieluummin ostaa sellasen kalliimman monta kertaa käytettävän Kentin jos toi Permatex on kertapierasusta sitten piloilla. Mut tossahan oli nyt maininta että ammatti- ja teollisuuskäyttöön, ei tollast passaa tällasen perus turaajan käyttää sit olleskaan :D

Tulis nyt ne pirun powerflexit niin pääsis kokeilemaan että joko loppuis wemputtaminen. Olikos jollain tiedossa pajaa joka saa oikeasti sitten tehtyä kunnon 4-pyöräsuuntauksen siinä kohtaa kun mulla palaa hessu ja ameriikasta lähtee säädettävät tukivarret kauttaaltaan tilaukseen?

Avatar
Timo L
Viestit: 1243
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 18.06.2019. 21:49

Jos en ihan väärin muista firman nimeä, niin Autohuhta OY Tuusulan Jusslassa osaa nelivetojen salat.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus