4x4Parts

Jamant Oy

Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
Moukari
Viestit: 4
Liittynyt: 21.07.2018. 20:12
Paikkakunta: Pohjanmaa

Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä

ViestiKirjoittaja Moukari » 21.07.2018. 20:34

Uutena foorumilaisena ja tuoreena WJ:n omistajana täytyy esittää pari kysymystä:

1. Miten käyttäytyy kunnossa oleva Quadra-Drive- neliveto, kun autolla tehdään tiukka käännös? Omassa autossa varsinkin etuperästä kuuluu "murtavaa" ääntä, kun tekee tiukemman käännöksen esimerkiksi parkkiruutuun. Ääni kuulostaa samalta kulku- tai kääntösuunnasta riippumatta, sekä 4HI:lla että 4LO:lla. Suoraan ajaessa voimansiirrosta ei ylimääräistä ääntä kuulu missään nopeuksissa.

2. Saako WJ:n automaattivaihteistolla moottorijarrutella pakkovaihteiden avulla?
Jeep Grand Cherokee WJ Quadra-Drive 2.7CRD

Avatar
Timo L
Viestit: 1118
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä

ViestiKirjoittaja Timo L » 22.07.2018. 15:57

Ei pitäisi kuulua kummempia rutinoita.

Miksi ei saisi moottorijarruttaa? Onko muka niin surkeita automaatteja olemassa millä niin ei saisi tehdä :shock:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
rane58
Viestit: 941
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä

ViestiKirjoittaja rane58 » 22.07.2018. 22:21

Eipä ole ikinä ollut tilannetta että automaatilla moottorijarruttaisin heittämällä pienemmälle, manuaalilla kyllä tullessa liikennevaloihin kun oletaisin sen vaihtuvan kohdallani vihreäksi ja olisi valmiina sopiva pienempi vaihde päällä kiihdytykseen.... :roll:
-Säästääkö tuolla toiminpiteellä jarruja että kannattaa vaivaantua heittää automaatti pakolla pienemmälle...? :shock:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66

Avatar
Timo L
Viestit: 1118
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä

ViestiKirjoittaja Timo L » 23.07.2018. 11:13

rane58 kirjoitti:Eipä ole ikinä ollut tilannetta että automaatilla moottorijarruttaisin heittämällä pienemmälle, manuaalilla kyllä tullessa liikennevaloihin kun oletaisin sen vaihtuvan kohdallani vihreäksi ja olisi valmiina sopiva pienempi vaihde päällä kiihdytykseen.... :roll:
-Säästääkö tuolla toiminpiteellä jarruja että kannattaa vaivaantua heittää automaatti pakolla pienemmälle...? :shock:


Koitahan ajaa pitkässä jyrkässä mäessä, niin huomaat kyllä. Vähintään yhtä pahasti automaatilla jarrut rasittuu, jos ei heitä pienemmälle. Vähempi ehkä valoihin hidastaessa tulee tehtyä, mutta kohtuu usein kuitenkin.

Esim. Norjassa käytin moottorijarrutusta koko ajan isoissa mäissä, hulluahan siellä on jarrun päällä seistä :shock: Jenkeissä isoissa mäissä kun lasketteli kolmesta kilsasta alas olisi varmaan Subarun jarrut hyytyneet jo ennen puoltaväliä :D
Myös metsässä ainakin itse käytän pikkuvaihdetta koko ajan alamäissä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Moukari
Viestit: 4
Liittynyt: 21.07.2018. 20:12
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä

ViestiKirjoittaja Moukari » 23.07.2018. 23:26

Timo L kirjoitti:Ei pitäisi kuulua kummempia rutinoita.


OK, täytynee ensalkuun pistää peräöljyt vaihtoon. Oli paikallisella, valtuutetulla Jeep- jälleenmyyjällä vaihtunut käytettävä öljy Moparista Petronasiin, ilmeisesti Moparin öljyjen saatavuusongelmien takia. Saapi nähdä, millaista on tuo Petronasin ölppä, hintatasoltaan liki samaa sarjaa Moparin kanssa. Viikonlopulle menee, ennen kuin pääsee öljyt vaihtamaan, täytyy sen jälkeen raportoida uudelleen murto-oireiden kehittymisestä.

rane58 kirjoitti:Eipä ole ikinä ollut tilannetta että automaatilla moottorijarruttaisin heittämällä pienemmälle - - Säästääkö tuolla toiminpiteellä jarruja että kannattaa vaivaantua heittää automaatti pakolla pienemmälle...? :shock:


Itse käytän pakkovaihteita lähinnä liikenteen sulavoittamiseksi, esimerkiksi kameratolppaan himmatessa on mielestäni parempi suorittaa vauhdin vähäinen pudotus "siististi" moottorijarrun avulla jarruvalojen räpsyttelyn sijaan. Toki riippuu tilanteesta; ruuhkissa on ihan kiva, että takanatulija tietää että edellämenijän vauhti tippuu yhtäkkiä, jolloin jarruvaloja on syytäkin väläyttää.

Toinen merkittävä seikka pakkovaihteilla moottorijarruttamisessa on toki jarrujen säästely jarrutustehokkuudesta tinkimättä, kun jarrun painalluksen yhteydessä pökkää samalla pienempää pesään.
Jeep Grand Cherokee WJ Quadra-Drive 2.7CRD

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4734
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä

ViestiKirjoittaja JAMANT » 24.07.2018. 9:09

Ei Moparin öljyjen saatavuudessa ole ongelmaa, mulla on yleisimmät hyllyssä.....
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1118
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä

ViestiKirjoittaja Timo L » 24.07.2018. 9:45

Moukari kirjoitti:Itse käytän pakkovaihteita lähinnä liikenteen sulavoittamiseksi, esimerkiksi kameratolppaan himmatessa on mielestäni parempi suorittaa vauhdin vähäinen pudotus "siististi" moottorijarrun avulla jarruvalojen räpsyttelyn sijaan.


Miksi kameratolpalle pitää himmata? Jos ajat siihen rajoituksenmukaista nopeutta tai 3-6km/h yli niin eipä tule sakkoa vaikka sitten välähtäisikin. Idioottimaisinta liikenteessä on ylinopeus tolppien välillä ja sit himmataan 5-10km/h alle rajoituksen tolppien kohdalle. Se siitä sujuvuudesta.. :roll: :lol:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Moukari
Viestit: 4
Liittynyt: 21.07.2018. 20:12
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä

ViestiKirjoittaja Moukari » 24.07.2018. 12:43

Timo L kirjoitti:
Moukari kirjoitti:Itse käytän pakkovaihteita lähinnä liikenteen sulavoittamiseksi, esimerkiksi kameratolppaan himmatessa on mielestäni parempi suorittaa vauhdin vähäinen pudotus "siististi" moottorijarrun avulla jarruvalojen räpsyttelyn sijaan.


Miksi kameratolpalle pitää himmata? Jos ajat siihen rajoituksenmukaista nopeutta tai 3-6km/h yli niin eipä tule sakkoa vaikka sitten välähtäisikin. Idioottimaisinta liikenteessä on ylinopeus tolppien välillä ja sit himmataan 5-10km/h alle rajoituksen tolppien kohdalle. Se siitä sujuvuudesta.. :roll: :lol:


[OT] Eihän sielä letkassa tarvitse ensimmäisenä olla joutuakseen tilanteeseen, jossa on pakko jarruttaa kameratolpalle alle nopeusrajoituksen . Näin ainakin Pohjanmaalla. :wink: [/OT]
Jeep Grand Cherokee WJ Quadra-Drive 2.7CRD

Avatar
Timo L
Viestit: 1118
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä

ViestiKirjoittaja Timo L » 24.07.2018. 19:57

Juu ei.. Kehä 1:llä ajaessa sen huomaa päivittäin, kun ei siinä oikein päiväsaikaan niin pitkää väliä voi pitää etteikö joku pönttö jarruta pöntön kohdalla siitä ~15km/h yli nopeusrajoituksen ~5-10km/h alle rajoituksen, ja sitten taas kaasua. Sitä näkee ihan liikaa :?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
rane58
Viestit: 941
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä

ViestiKirjoittaja rane58 » 25.07.2018. 5:26

Timo L kirjoitti:
rane58 kirjoitti:Eipä ole ikinä ollut tilannetta että automaatilla moottorijarruttaisin heittämällä pienemmälle, manuaalilla kyllä tullessa liikennevaloihin kun oletaisin sen vaihtuvan kohdallani vihreäksi ja olisi valmiina sopiva pienempi vaihde päällä kiihdytykseen.... :roll:
-Säästääkö tuolla toiminpiteellä jarruja että kannattaa vaivaantua heittää automaatti pakolla pienemmälle...? :shock:


Koitahan ajaa pitkässä jyrkässä mäessä, niin huomaat kyllä. Vähintään yhtä pahasti automaatilla jarrut rasittuu, jos ei heitä pienemmälle. Vähempi ehkä valoihin hidastaessa tulee tehtyä, mutta kohtuu usein kuitenkin.

Esim. Norjassa käytin moottorijarrutusta koko ajan isoissa mäissä, hulluahan siellä on jarrun päällä seistä :shock: Jenkeissä isoissa mäissä kun lasketteli kolmesta kilsasta alas olisi varmaan Subarun jarrut hyytyneet jo ennen puoltaväliä :D
Myös metsässä ainakin itse käytän pikkuvaihdetta koko ajan alamäissä.

Onhan se tuolla vuoristoissa ja metsissä rymytessä käypänen valinta, ajattelin vaan pienessä mielessäni näitä pks. kehä- ja muita tasaisia teitä..... :oops:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Kuva

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95

Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66

Avatar
Moukari
Viestit: 4
Liittynyt: 21.07.2018. 20:12
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä

ViestiKirjoittaja Moukari » 06.09.2018. 21:55

Päivitystä tilanteeseen.

Peräöljyt vaihdettu (Castrol Syntrax Longlife 75W-140 + Moparin lisäaine) ja murtaminen 4HI:lla katosi tyystin. Pikkupuolella kuitenkin vielä murtaa kahdeksikkoa ajaessa, lieköhän vika vai ominaisuus? Nimimerkki "Ei niin perillä Quadra Driven toiminnasta".

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4734
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä

ViestiKirjoittaja JAMANT » 07.09.2018. 10:41

Murtaa se pikkupuolella, koska jakis on yhtäpuuta (ohittaa progressiivisen kytkimen ja panee "keskitasauspyörästön" lukkoon)...
Killing time is not murder



Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti

FJDC #1


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 2 ja 0 vierailijaa