46RE vaihteisto onkelmaa

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Rikste
Viestit: 19
Liittynyt: 04.02.2018. 12:30
Paikkakunta: Valkeala

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Rikste » 14.02.2018. 18:06

Terve! Ny päivitystä onkelmaan. Syy selvis miks kaksi vahdetta on päällä samaan aikaan. Takimmaisen planeetan kehäpyörän pakan rummun(se minkä takimmainen panta lukitsee paikalleen) vapaakytkin on jumittanut kiinni.

Eli kakkosta vaihtaessa takimmainen panta on vapautunut mutta rumpu ei ole rikkinäisestä vapaakytkimestä johtuen.
Millähän tuon runmun sais irti, ei meinaan pyöri raudallakaan avittaen kumpaankaan suuntaan ja sopivaa ulosvetäjää ei tähän hätää. Ulosvetäjällä lisäks saattaa saada vaurioita tohon pääakseliin, mikä vaikuttais sekin olevan kiero. Kuvia en tähän hätää palvelimmelle saanu.

Ps. Siinä pääakselissa boorit oli ok mutta kehäpyörässä ei.

T Riku

Avatar
Timo L
Viestit: 1250
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 15.02.2018. 12:26

Ainakin vaikuttaa vähän kalliilmmalta rempalta, kun vaihdettavaa osaa on aikalailla..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Rikste
Viestit: 19
Liittynyt: 04.02.2018. 12:30
Paikkakunta: Valkeala

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Rikste » 17.02.2018. 21:49

Terve. Nyt taas päivitystä jos nyt ketään kiinnostaa. Ongelma on ilmeisesti lähtenyt pääakselin laakerista jolloin lämpö on siirtynyt muovirunkoiseen vapaakytkimeen. Sehön sitten on sulanut ja jumittunut siihen kuntoon että pitää paineilmataltalla irrotella ne tapit kun ovat jumittuneet tosi rajusti kiinni. Samalla pääkopan takalaippa oli saanut osumaa tosirajulla kädellä... Toi vapaakytkimen ulkopinta ( prässätty vaihteiston päätyyn) on kysymysmerkki et miten pahasti on menny? Pitää vissiin hommata joku toinen paska loota mistä löytyis tarvittavat osat, koska kaikki muu tuntuis olevan pääakselia ja takimmaisen planeetan kehäpyörän boorja lukuunottamatta ok. Planeetat ja aurinkopyörät oli toisen tarkastelun jälkeen ok. Ilmottelen jos nyt ketään kiinnostaa kun juttelen koneistajakaverin kanssa näistä onkelmista..

Avatar
rane58
Viestit: 1045
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja rane58 » 18.02.2018. 0:11

Älä epäile kyllä nämä kommenttisi kiinnostaa muitakin kuin minua. :wink:
Näihin ei välttämättä kommentoida, tietty olisi helppoa antaa Kuva
-Jos se olisi foorumilla tarjolla.... :mrgreen:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98

Avatar
Timo L
Viestit: 1250
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 19.02.2018. 11:54

Minua kiinnostaisi vähän nähdä kuvia noista vaurioista.

Jos laatikon runko on ehjä, niin Dodgen 46/47/48RE:stä voi käyttää melkolailla kaikki sisäosat. Kuoressa on eroa, kun Jeepin startti on matkustajan puolella, Dodgessa kuskin puolella.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Rikste
Viestit: 19
Liittynyt: 04.02.2018. 12:30
Paikkakunta: Valkeala

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Rikste » 20.02.2018. 9:01

Moi!
Jos ymmärsin oikein niin kuvat pitäisi ladata palvelimelle ekaksi. Harmi kun ei ole tuota kuvat.fi sivustoa enää itellä voimassa mutta koitan latailla kuvia tuonne kotisivuille... Tällä hetkellä tarvittava osalista on seuraava :

Pääakseli
Overdrive piston hub tjsp ( se päittäislevy) se oli hajonnut kun vapaakytkimen neulat oli pakkautunut toiselle puolelle ja vääntänyt pakkirummun sivuun keskilinjasta.
Pääakselin takalaakeri ( ongelma tod näk alkanut tästä)
Takimmaisen planeetan kehäpyörä (boorit menneet)
Vapaakytkin
Pakkirumpu (sisäkooli antautui ulosvedossa kun oli jumittunut tosi tiukkaan vapaakytkimen tappeihin kiinni)

Vapaakytkimen ulkokooli on rypätty vaihteiston päätyyn ja se on saanut jonkin verran osumaa. Sitä ei saa yrittää vaihtaa (ainakaan manuskan mukaan). Siinä ulkokoolissa on vähän kulumaa ja hion sieltä rösöjä pois joita oli tulleet kun tapit oli vääntyneet poikittain.

Valoisat jutut on siinä että kitkapinnat ja muut härpäkkeet on kunnossa. Muutenkin näyttäis että laatikko on vasta rempattu. Noi osat mitkä ovat antautuneet ovat kasaamisjärjestyksessä ensimmäisenä. Ihmettelin kun planeettapyörästöjen kannattimia oli hakattu niin todennäköisesti vapaakytkimen asennuksessa on ollut joku ongelma ja sen takia on käytetty voimaa rankalla kädellä. Luulen että tämmöiset vaihteistot kasaantuvat erittäin pienellä voimankäytöllä jos kaikki osat ovat oikein.

Pitää seuraavaksi kirjautua dodge palstalle ja alkaa kyselemään sisuskaluja. Tosin ebayssä ei ny hirveen kalliita ollu noi osat... Mitenhän toi turbiini osasto, käykö jostain muusta vermeestä turbiinit? Sekin ois kyllä vaihettava kun ei vissiin saa metallia pois sieltä mitenkään huuhdeltua?

T Riku

Ps laitan kuvia jossain vaiheessa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1250
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 20.02.2018. 9:34

Osia saa aika hyvin esim. cobratransmissionilta, lähinnä siinä säästyy että saa kaikki samasta paikasta. Ebaystä tilaillessa voi tulla päällekkäisiä kuljetuskuluja, ja kun kaikesta maksaa tullin ja alv:n niin alkaa käydä kalliiksi.

Lukkorenkaita ja OD:n jousikuormitteista pipanaa lukuunottamatta kaikki kasaantuu ilman mitään voimankäyttöä. Kun osat on kohdallaan, niin menee jokseenkin itsekseen. Päävaihteistossa on muutamia osia minkä sovittaminen kohdalleen kaipaa hyviä hermoja ja huolellisuutta. Sopivan asennusrasvan käyttö suotavaa, että shimmit yms. ei tipu pois paikaltaan asentaessa. Samoin ne "spragit" (vapaaratas tai mikä onkaan) on ehdottomasti oltava juuri oikeinpäin.
Mut eipä tuo ole kummoinen kasattava lopulta, kunhan pysyy tarkkana ja seuraa manuaalia. Räjäytyskuva on näppärä olla vieressä erikseen.
Jos purat OD- osion, niin ole hiton huolellinen lukkorenkaiden ja - sokkien oikeasta järjestyksestä..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Rikste
Viestit: 19
Liittynyt: 04.02.2018. 12:30
Paikkakunta: Valkeala

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Rikste » 09.03.2018. 17:32

Dodii
Tämä vaihteisto keissi onkin paljon haastavampi ku aattelin. Nää a518 johdannaiset ovat näköjään hyvin haluttuja vekottimia. Kyselin tossa yheltä suomalaiselta firmalta osia tohon lootaan ja hinnaksi tuli muikeat 1500e ilman töitä! Nettiautossa on 5.2 GC 1700e halvimmillaan! Käytettyjä lootia ei tunnu löytyvän. Oisko kellään mitään kontakteja ameriikan mantereelle? Pitää soitella viel tonne haminan suuntaan maahantuonti firmaan. Mulle kävis kyl toi 44re mikä tohon vekottimeen kuuluukin. Tämmöstä tilannepäivitystä.

Avatar
Timo L
Viestit: 1250
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 09.03.2018. 18:33

Kannattaa katsoa Ruotsista esim. blocket.se:stä, niillä on ihan eri tavalla lootia ja moottoreita tarjolla. Siellä myös hinnat ihan eri tasolla kuin Suomessa, täällä kun tuntuu olevan kaikki käytetty romu kun olisi kultaa tai platinaa vaikka olisi remonttia vaille.. En vaan ymmärrä :lol:

Mutta jos siis etsit nimenomaan Jeepin 46RE:tä, niin ne ei ole yleensä halpoja edes jenkeissä jollei käy tuuri ja joku tietämätön myymässä. Kun 5.9 ZJ:tä on kaikkinensa tehty 15 000kpl. ja vain niissä on startti oikealla puolella, niin ei ole ihan helppo löytää sopuhinnalla sopivaa. Dodgen lava-autojen perästä 46-48RE- sarjaa saa jokseenkin puoli- ilmaiseksi jenkeistä, ja muualta kuin Suomesta yleensä ainakin kohtalaisesti. Niistä saa sisuskalut, mutta runko ei käy kun startti vasemmalla.

Yksi vaihtoehto on että Summitista tai Rockautosta tilaat ensin jenkkeihin välivarastoon ja sieltä jonkun freight forwarderin kautta (FinnUS, yms...) laivarahtina niin rahdit maksaa n.100-150€. Tai sitten ruksit Summitista oikean kokonaisen tehdaskorjatun laatikon ja katsot paljonko on lentorahti. Kaverille tuli puolimoottori (5.9:n alakerta täydellisenä + sille & mulle muuta tavaraa) niin rahdit oli n.400€. Paketti painoi parisataa kiloa ja tilavuus ~puoli kuutiota.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Rikste
Viestit: 19
Liittynyt: 04.02.2018. 12:30
Paikkakunta: Valkeala

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Rikste » 09.03.2018. 18:55

Moi!
Kävis tollanen dodgen lootakin, kuulemma tarvii vaan pakoputki rakennella uusiks... Voi olla et sähköjohtoja pitää muuttaa mut homma pelaa... Toi kuitenkin epäilyttää se vapaakytkimen ulkokooli kun se on saanut laakia( hion siitä rösöt pois mut kuitenkin). Niitä on Helsinki automatic centerin mukaan pultattavia malleja mut en oo löytäny ite semmosia... Muuten osia saa ja aattelin et jos ei tuota ulkokooli ongelmaa ois niin tilaisin suoraan tuolta usasta... Kuitenkin kun kasasin kaikki osat turbiinia myöten cascade transmissionista niin hintaa tuli 495$... Ja kaikki uutta... Tuolta mistä kyselin hintoja niin osa oli käytettyjä ja 1500e hintaa... Nyt vaikuttais et paras vaihtoehto ois joku toinen loota missä ois joku muu antautunut ku tuo vapaakytkin Pääakseli linja.... Kiitos taas vastauksista... Tuo ruotsi juttu pitää kattoo uudestaan kun on tuttuja siellä...

Avatar
Jorma
Viestit: 356
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Jorma » 09.03.2018. 18:57

bildelsbasen.se
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Timo L
Viestit: 1250
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 09.03.2018. 20:54

Kyllä se Dodgen loota paikalleen menee, mutta voi olla ahdasta etukardaanin kanssa. Pakoputki varmasti uusiksi ja toki myös startin sähköt. Laatikon liitin on samassa paikassa kuten muutkin lootan himmelit.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Rikste
Viestit: 19
Liittynyt: 04.02.2018. 12:30
Paikkakunta: Valkeala

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Rikste » 12.03.2018. 20:20

Moro. Tuolla ruottin maalla oli vaan noita 46rh vaihteistoja jeeppiin ja sit dodgen 46re... Mietin et onko 46re vaihteistossa se etukoppa samanlainen kun 46rh:ssa kaikkine öljykanavineen ja muuten. Jos on niin sitten se vapaakytkimen ulkokooliongelma ois ohi. Muut osat kävis suoraa poislukien venttiilipöytä. Siis jos vaan se vaihteiston koppa on samanlainen. Nyt jos laittaa tohon jeepsoniin 46rh vaihteiston niin ilmeisesti Overdrive ei toimi automaattisesti vaan joutuu rakentamaan nappulan sille... Tässä taas näitä mietintöjä... Ps. Se dodgen 46re jos ei käykkään kunnolla paikoilleen niin siinä ollaa sitten vielä vapaakytkimen kanssa ongelmissa... Ja hintaa 1000e ilman rahtia..

Edit. Sitä piti vielä sanoa et en mielellään ottais käytettyä 44re:tä kun ei ole sitten varaosia et voi tulla taas reilusti kalliimmaksi
..

Avatar
Timo L
Viestit: 1250
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 12.03.2018. 21:56

Ei se 46rh ihan sama ole sisuskaluiltaan kuin 46re, ainakin se governor- systeemi kun on hydraulinen niin jotain eroa on.. Kun vaan muistaisin tarkemmin että mitä. Jossain pääakselilla tai väliakselilla se käikäle on, ja meni jotain putkia siellä ja täällä. Melkein kyllä sanoisin että ainakin kuori on kuitenkin sama, mut mistä sitä tietää jos on jotain eroa.
Tarttis varmaan ostaa 46rh vanhemmasta v8- zj:stä ja tutkia :D

Mä en lähtisi vaihtamaan re:tä rh:ksi, tossa sähköohjatussa on omat hyvät puolensa.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Timo L, muokattu yhteensä 15 kertaa
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

hitsaa
Viestit: 49
Liittynyt: 22.04.2013. 18:10
Paikkakunta: Stadi

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja hitsaa » 15.03.2018. 14:52

Ei oo kyllä hirveesti kertomuksia amerikan foorumeilla, että ois vaihdettu 46RH laatikkoon RE "sisukset"? Heistä puolet pitää 5.9:n 46re:tä graalin maljana ja toinen puoli vannoo "ei-sähköisen" RH mallin parhauteen.

Jos Dodgen 46RE:n saisi Jeeppiin kiinni vaihtamalla pelkän bellhousingin (startti "oikealle" puolen) niin luulisi tarinoita olevan enemmän.. :wink:

Kirjoita vastaus