Jeep Cherokee 2005 2.8 CRD vikakoodi P009a

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
jeepitus
Viestit: 11
Liittynyt: 30.10.2013. 20:07
Paikkakunta: Oulu

Jeep Cherokee 2005 2.8 CRD vikakoodi P009a

Viesti Kirjoittaja jeepitus » 10.02.2014. 10:33

Elikkäs jeeppiin tuli häiriövalo ja vikakoodina: p009a.

Jeepkj.com sivuston mukaan koodin kuvaus on: intake Air Temp/
Ambient Air Temp Plausibility

Voisikos joku selventää mitä kyseinen vikakoodi tarkoittaa, ja miten asian saisi kuntoon?

Häiriövalo tuli muutenkin vähän kyseenalaisessa tilanteessa. Lähdin peruttamaan pihasta ja tarkoituksena oli kääntää auto peruttaen takaisin pihaan perä edellä.
Onnistuin säheltämään R- ja D-vaihteiden käytön jälkeen P-vaihteen päälle auton ollessa vielä ihan pienessä liikkeessä (max 2km/h), kun tarkoituksena oli laittaa pakki D:n jälkeen.
Sen jälkeen kuului rohinaa P:n mennessä päälle ja olenkin nyt miettinyt, että mahtoiko tuo vaurioittaa kovinkin pahasti mm. vaihdelaatikkoa? Anteeksi viestin sekavuus.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 10.02.2014. 11:53

Imuilman lämpöanturi, on imusarjassa!! Nyt kun vaan tietäis, mikä kone ja mikä vuosimalli???

Tuskin on isoja vahinkoja aatikolle sattunut, on ne suunniteltu niin, että kestää tuon tiettyyn pisteeseen asti, muutenhan noita sais korjailla koko ajan, et sä oo ainoa, jolle noin on käyny!!!

EDITTIÄ: puusilmä ei osaa lukea otsikkoa :oops: :oops:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 10.02.2014. 11:56

2.8CRD 2005, imuilman lämpöanturi on muistaakseni samassa kuin MAP, mutta ei oo mulla nyt just edes kuvaa moisesta osasta!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

jeepitus
Viestit: 11
Liittynyt: 30.10.2013. 20:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jeepitus » 10.02.2014. 13:03

Ok. Kiitos vastauksista.

Eli voisiko päätellä niin, että tuskin on kyse kovinkaan vaikeasta/kalliista operaatiosta?
Tai mistä sitä tietää minkälaatuinen vika siellä on..

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 10.02.2014. 21:51

En muista millon tuo kone muuttu mutta ainakin tuossa 2 nokkapyörällä olevassa koneessa anturi on helppo vaihtaa. Puhdistustakin voi kokeilla jos herjaa paineanturista mutta tuohon lämpötila-anturiin tuskin moinen auttaa.

Anturia on 2 eri mallia. Täl foorumilla on kummankin BOSCH numerot jossain ja saa ihan tarvikkeena.

http://colorado4wheel.com/images/libby/enginebay1.jpg

Kuvasta näkyy sijainti ja ainakin 2002 koneessa oli ihan yhdellä 6-kolo ruuvilla kiinni. uudempi malli saatto olla kahdella. Ei voi kaikkea muistaa.
Anturin päällä lukee Bosch numero jonka perusteella ihan asiansa osaavasta varaosaliikkeestä uutta anturia.

Kuitenkin ainakin tuossa omassa oli kaikenlaista anturivikaa. Laitoin moottoriin kunnon maadotuskaapelin niin loppu moiset. En ole vieläkään löytäny tuosta tehtaan versioo maadotuskaapelista.
kozel@ircnet

jeepitus
Viestit: 11
Liittynyt: 30.10.2013. 20:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jeepitus » 11.02.2014. 9:08

Selvä homma. Lienee ehkä parempi, ettei rähmäkäpälä mee ite noita vaihteleen, mutta hyvä tietää
että antureita saa jostainpäin ihan tarvikkeenakin ja ettei kyseinen vika sen isompi ole.

Kiitoksia vain sinullekkin vastauksesta :D

Kirjoita vastaus