TJ:n korotus ja Slip Yoke Eliminator
TJ:n korotus ja Slip Yoke Eliminator
Suunnittelen vm 2000 Wranglerin korotusta 2,5" verran RoughCountry jousisarjalla. Netistä kun lueskelin asiasta eteen tuli termi "Slip Yoke Eliminator".
Kannattaako alustan korotusta tehdä ilman SYE:a? Hyppääkö vakiokardaani heti pois paikaltaan ensimmäisessä nyppylässä?
Kuinka monimutkainen homma SYE:n asentaminen on? Pitääkö jakolaatikko irrottaa ja purkaa?
Jamantin sivuilta sain tietää että myös takakardaani pitäisi vaihtaa. Eli noin 1000 euroa + työ. Olenko oikeassa?
Kannattaako alustan korotusta tehdä ilman SYE:a? Hyppääkö vakiokardaani heti pois paikaltaan ensimmäisessä nyppylässä?
Kuinka monimutkainen homma SYE:n asentaminen on? Pitääkö jakolaatikko irrottaa ja purkaa?
Jamantin sivuilta sain tietää että myös takakardaani pitäisi vaihtaa. Eli noin 1000 euroa + työ. Olenko oikeassa?
SYE + Kardaani ei ole pakollinen.
720€ on osat jos semmoisen haluaa.
Jos auto tulee katuajoon ja vähäiseen maastossa menemiseen, niin silloin jakovaihteiston tiputus sarja riittää mainiosti.
Itseasiassa 2,5" RoughCountryn sarjassa ei tarvitse edes tiputtaa jakovaihteistoa.
Jos taas on tarkoitus lähteä tosissaan maastoon rymyämään, niin silloin toi SYE kitti on paikallaan.
720€ on osat jos semmoisen haluaa.
Jos auto tulee katuajoon ja vähäiseen maastossa menemiseen, niin silloin jakovaihteiston tiputus sarja riittää mainiosti.
Itseasiassa 2,5" RoughCountryn sarjassa ei tarvitse edes tiputtaa jakovaihteistoa.
Jos taas on tarkoitus lähteä tosissaan maastoon rymyämään, niin silloin toi SYE kitti on paikallaan.
Siis ongelmahan ei ole kardaanin pituus, vaan sen taipuminen, se kardaani on niin lyhyt, että kun korotetaan jousitukselta, se kardaanin etummainen ristikko ei enää taivu niin jyrkkään kulmaan, jolloin joko lasketaan jakolaatikkoa lemmas tai asennetaan SYE kit ja sen mukaan tuplaristikkoinen kardaani, joka taas sallii enemmän taivutusta ja senkin jälkeen voi olla että joutuu laskemaan jakolaatikkoa alemmas, jso siis on paljon korotusta, yhteen olen joutunut tekemään molemmat!!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Kiitos vastauksista.
Pitää varmaankin SYE-kitti ja uusi kardaani laittaa sitten myöhemmässä vaiheessa. Onnistuuko SYE-kitin asennus auton alla irrottamatta jakolaatikkoa ja tarvitaanko paljon erikoistyökaluja? Toisin sanoen onnistuuko kotiautotallissa?
En ole vielä Oulun seudulta löytänyt Jeeppeihin perehtynyttä pajaa. Onko kenelläkään tästä tietoa?
Pitää varmaankin SYE-kitti ja uusi kardaani laittaa sitten myöhemmässä vaiheessa. Onnistuuko SYE-kitin asennus auton alla irrottamatta jakolaatikkoa ja tarvitaanko paljon erikoistyökaluja? Toisin sanoen onnistuuko kotiautotallissa?
En ole vielä Oulun seudulta löytänyt Jeeppeihin perehtynyttä pajaa. Onko kenelläkään tästä tietoa?
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Terve!
Liekkö kellään kokemuksia semmoisesta pidennetystä Slip Yokesta jossa on ristikollekin tehty enempi tilaa, tämmöistä kaupittelevat isolla mantereella Rubicon Expressin tekemänä (tosin kyse on nyt Cherokeesta) eikä PITÄISI mainoksen mukaan ristikoiden takerella eikä olla muitakaan ongelmia, siis niin sanottu "MUST"- tuote. Vaan nettikaupoista viisastuneena : Pyhtäälläkin PITÄISI olla Alko vaan kun ei ole...
Ajattelin vaan ihan ensihätään tuommoista itselleni avuksi alkuun kun ei kustannakkaan kuin 74 taalaa ja tietenkin alvit, tullit ja muut kulut.
Liekkö kellään kokemuksia semmoisesta pidennetystä Slip Yokesta jossa on ristikollekin tehty enempi tilaa, tämmöistä kaupittelevat isolla mantereella Rubicon Expressin tekemänä (tosin kyse on nyt Cherokeesta) eikä PITÄISI mainoksen mukaan ristikoiden takerella eikä olla muitakaan ongelmia, siis niin sanottu "MUST"- tuote. Vaan nettikaupoista viisastuneena : Pyhtäälläkin PITÄISI olla Alko vaan kun ei ole...
Ajattelin vaan ihan ensihätään tuommoista itselleni avuksi alkuun kun ei kustannakkaan kuin 74 taalaa ja tietenkin alvit, tullit ja muut kulut.
MH
Ja onnistuuhan se näköjään, tänään just asensin TJ:n alle ja oikeastaan ainoa special-työkalu on pulttikone, ja sehän on jo joillekin erikoisempi laiteJAMANT kirjoitti:Onnistuu periaatteessa ihan perustyökaluilla, ja auton alla ja kotitallissa...



Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Kaikkeahan ne markkinamiehet koittaa kaupata, mutta sinuna säästäisin rahasi ja osta joko hack 'n tap tyylinen SYE tai sitten "oikea" HD- SYE missä tulee uusi pääakseli jos kyseessä on 231 jakoaski. 242:een ainoa HD- SYE valmistaja on Tom Woods, ja hintaa onkin sitten lähes 700$mikkotapani kirjoitti:Terve!
Liekkö kellään kokemuksia semmoisesta pidennetystä Slip Yokesta jossa on ristikollekin tehty enempi tilaa, tämmöistä kaupittelevat isolla mantereella Rubicon Expressin tekemänä (tosin kyse on nyt Cherokeesta) eikä PITÄISI mainoksen mukaan ristikoiden takerella eikä olla muitakaan ongelmia, siis niin sanottu "MUST"- tuote..

Tuo pidempi slip yoke on tehty vain siksi, että korotettu auto kaipaisi pidempää kardaania koska korotus vetää slip yokea liian ulos liu'ussaan, joka taasen aiheuttaa sen että spoorit ei ole tarpeeksi pitkältä matkalta limittäin, jolloin slip yoke pääsee veto päällä hieman vääntymään jakoaskin ulostuloakselilla, joka taasen aiheuttaa kardaanin/ yoken liikkeeseen epätasapainoa, joka sitten täristää kardaania, kuluttaa laakerit ja ristikot ja lopulta hajottaa vielä liu'unkin. Simppeliä

Tuon pidemmän slip yoken asian ajaa vakiokardaanin pidennys + uudelleen tasapainotus, ja yoket molemmista päistä kardaania voi avartaa snurralla itsekin

Jakolaatikon lasku kyllä jeesaa takapään osalta, mutta se samalla nostaa koneen keulaa, rasittaa moottorin ja vaihteiston kannakekumeja, voi aiheuttaa flektin osumisen syylariin, ja se myös heikentää etupään kardaanikulmaa -> joutuu säätämään edessä pinionikulmaa ylös, joka taas kääntää casterin liian lähelle nollaa ja death wobble on taattu..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä