Peräöljyistä

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
tkar61
Viestit: 36
Liittynyt: 24.06.2010. 14:17
Paikkakunta: Kuusankoski

Peräöljyistä

Viesti Kirjoittaja tkar61 » 06.10.2010. 16:41

WJ:n etu- ja takaperään pitäisi uutta öljyä vaihtaa, mutta hämmennystä aiheuttaa ristiriitaiset suositukset.

Moparin omaa erikoisöljyä+lisäainetta käyttämällä ei ole hukassa, mutta miten on kun Castrolin Differential SAF-XJ 75W140 öljystä on olemassa kaksi ohjetta: joko niin, että se sisältää lisäaineen jo valmiiksi ja sitten niin, että lisäaine pitää erikseen lisätä??? Kumpi pitää paikkansa? Castrolin omilta sivuilta luin tuon lisäaineen lisäyskehoituksen.
Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 1993

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.10.2010. 16:47

Lisää sinne LS-ainetta, ei siitä haittaakaan ole!! Onpahan sitten ainakin tarpeeksi, annosteluhan on Moparin öljyjen kanssa etuperään puoli pulloa (= 60ml) ja takaperään koko pullo (= 120ml)!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

tkar61
Viestit: 36
Liittynyt: 24.06.2010. 14:17
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja tkar61 » 08.10.2010. 21:39

Lisäaine, jota sain piirimyyjältä, oli osanumerolla KO5103522EA. Annostelu 1 pullo per akseli. Lienee oikein, koska huolto laittaa tuon määrän?
Ei siis ole suoraan verrannollinen Crownin lisäaineen annosteluun..?

Etuperän täyttöproppu oli heti näkyvissä, mutta takaperän proppua en löytänyt. Oli sellainen iso kumi? tulppa...en tosin vielä yrittänyt vaihtaakaan perien öljyjä. Imaisemallahan ne pitää vaihtaa kuitenkin kun tyhjennysproppua ei ole.

Öljynä Moparin oma suositus.
Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 1993

tkar61
Viestit: 36
Liittynyt: 24.06.2010. 14:17
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja tkar61 » 10.10.2010. 0:28

Etuperään on nyt vaihdettu öljyt ja laitettu lisäaine. Pieni pullollinen, vain 120ml. laitoin lisäaineen ensiksi perään ja lisäsin sen jälkeen noin 1,1 litraa öljyä eli 1,22 litraa mahtui. Nostin auton keulaa lievästi, joten ainakaan liian vähän ei pitäisi öljyä olla. Koeajolla en huomannut erityistä eroa edelliseen eli vanhoilla öljyillä ajamiseen. Ehkä sitä vain kuvitteli, että kulku oli jotenkin herkempää ja hiljaisempaa :lol:

Mutta sama ääni eli ulina alkoi 80 km/h nopeudessa kuten ennen öljynvaihtoa. Muuten ei ylimääräisiä ääniä kuulu.

Nyt kun on lukenut muiltakin Jeep-foorumeilta näistä jakolaatikoista ja peristä, alkaa saada jonkinlaisen käsityksen niiden kestoiästä. Kaikissa kuitenkin korostetaan öljyjen/hydraulinesteiden vaihtamisen täsmällisyyttä ja juuri oikean tyyppisiä öljyjä/nesteitä.

Motonetissä näin ATF+4 tyypin laatikkoöljyä hyllyssä. Mag1 merkkisen öljyn purkin etiketissä mainitaan Jeep, joten tuo pitäisi olla turvallista käyttää automaattilootassa. Halvempaa kuin Moparin omalla merkillä myytävä. Hinta oli 7,90/litra.

http://www.mag1.com/Products.aspx?id=ad ... 0d9544fa37
Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 1993

tkar61
Viestit: 36
Liittynyt: 24.06.2010. 14:17
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja tkar61 » 10.10.2010. 21:09

Tämän päivän rasti oli sitten takaperän öljyn vaihto. Tarkoitus oli ottaa banjon kansi auki ja puhdistaa sisukset kunnolla, mutta takavakaaja ja tankki oli sen verran likellä, että päätin tehdä sen huonomman vaihtoehdon mukaan eli imaista vanhat öljyt pois. Melko hankalaa, vaikka Jeeppi oli perä ylhäällä sen verran että itse mahduin alle. Siinä illan pimetessä tuli mieleen, että olishan tämänkin voinut antaa ammattilaisen tehtäväksi.
No, tehty mikä tehty. Etuperän suhteen huomasin tehneeni kitkalisäaineen annostelussa virheen. Kaadoin nimittäin koko 120ml pullon sinne vaikka alle puolet olisi riittänyt :shock:
Toivottavasti liiasta lisäaineesta ei ole haittaa isommin...takaperään laitoin kyllä myös koko pullollisen, mutta öljyä laitoin 1,3 litraa sen kyytipojaksi.
Vanhaa öljyä otin pois noin 1,35 litraa ja arvioin sieltä vuotaneen hiukan, koska perä oli aika kostean näköinen, ei kuitenkaan tiputtanut mitään pihalle. Banjon kansi on ollut auki tiivistemassan purseista päätellen. Ehkä ensi kerralla sitten otan sen auki itsekin.

Nyt enää automaatin öljyt sekä moottoriöljyt vaihtoon niin öljyhuolto on tehty :)
Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 1993

Voima
Viestit: 7
Liittynyt: 30.04.2010. 19:55
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Voima » 14.10.2010. 21:16

Mag 1:set voitelee minunkin jeepin -02 GC 4.7/545RFE voiman siirron,Automaatissa ja jakolaatikossa ATF +4 ja perissä 80-90 GL 5 ilman lisäainetta,niissähän on LS lisäaine valmiina.

tkar61
Viestit: 36
Liittynyt: 24.06.2010. 14:17
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja tkar61 » 14.10.2010. 22:04

Eli sulla on GC:ssa Quadra-Trac?

Pääasia näissä on se, että tietää mikä tekniikka omassa Jeepissä on, öljyhalleissa ja huolloissa ne ei aina tiedä ja siksi suosittelevat välillä mitä sattuu...
Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 1993

Voima
Viestit: 7
Liittynyt: 30.04.2010. 19:55
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Voima » 14.10.2010. 22:30

Joo näin on,ite pitää tietää nää asiat..Itse kun korjaa ja huoltaa niin tietää mitä saa.Vinkki kun vaihdat laatikkoon öljyt niin annat valua rauhassa useemman tunnin öljypohja ja suodattimet irrotettuna,niin menee enempi uutta öljyä,itse sain 8,5 litraa mahtumaan(ajettu V8:silla vuodesta -74)

tkar61
Viestit: 36
Liittynyt: 24.06.2010. 14:17
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja tkar61 » 14.10.2010. 23:19

Yleensä teen itse mahdollisimman paljon, mutta automaatin öljynvaihto ei houkutellut; lunta piiskasi taivaalta lähes vaakasuoraan kun vein Jeepin öljyhallille..itsellä kun ei ole tallia vaan pihalla pitää puuhastella.
Pienet hommat hoituu kyllä ja hyvällä säällä isommatkin.
Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 1993

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 19.10.2010. 10:20

tkar61 kirjoitti:Etuperän täyttöproppu oli heti näkyvissä, mutta takaperän proppua en löytänyt. Oli sellainen iso kumi? tulppa...en tosin vielä yrittänyt vaihtaakaan perien öljyjä. Imaisemallahan ne pitää vaihtaa kuitenkin kun tyhjennysproppua ei ole.
Mun mielestä ainoa oikea tapa peräöljyjen vaihtoon on aina ottaa banjon kansi auki, vaikka siinä olisikin tyhjennysproppu. Samalla näkee perän yleiskunnon ja minkälaista tönhää siellä pohjalla mahdollisesti on. Esim. välityksestä murtunut hampaanpala jää tod.näk. huomaamatta jos vaan imasee vanhat öölberit pois...
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

codemk
Viestit: 81
Liittynyt: 06.08.2012. 10:43
Paikkakunta: Espoo

Re:

Viesti Kirjoittaja codemk » 20.03.2015. 5:07

tkar61 kirjoitti:..... Nostin auton keulaa lievästi, joten ainakaan liian vähän ei pitäisi öljyä olla...
Voinko periin / jakikseen laittaa liikaa öljyä tunkkaamalla täyttöä ajatellen etu/takapäätä ylöspäin? Voiko siis olla haittaa siitä että yrittää maksimoida määrää?

Kirjoita vastaus