ZJ:n automaatin (42RH) vaihtamisongelma 2 => 3

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 10.04.2014. 14:27

Voisi korjaantua jos osat ovat yhteensopivat ja ehjät. 8)

Nyt kun muistaisi mitä sitä kesken työpäivän on oikein mennyt sanomaan.. ;) 42RH/RE ja 44RE ovat sitä A500 sarjaa, 46RH/RE ovat A518 sarjaa. Jos osat tuntuu muuten sopivan niin voihan sitä kokeilla, on jotkut kasanneet 42RE laatikon 46RH laatikon rattailla mutta se on mennyt HC offiin tai strokerin jatkoksi. Siinä tosin on kyse puhtaasti mekaniikasta ja tuo governor pressure solenoid on sähköllä pelittävä. Se mikä silloin puhelimessa unohtui itseltäkin, laatikoissa on eri ohjaustapa ja pitäähän sen tietokoneenkin tunnistaa -> osata ohjata/ antaa toimintakäskyä sille solenoidille.
ZJ 4.0 -96

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 10.04.2014. 14:45

Ainakin mitä korjausoppaassa oli, niin 42- ja 46-askien otsikot on "yhdessä" ja 44 oli taas ihan omanaan. Ja mitä netissä on osia myynnissä, niin juuri tuo solenoidi oli KAIKKIIN ZJ:hin sama, eli kävisi jopa RH- ja RE-askien kesken... :shock:

Putsaan seuraavaksi ainakin ne solenoidien päät, kun se taisi jäädä varovaisuuttani tekemättä valve-bodyä purkaessa. Suureksi iloksi myös koneen öp-paineanturi on sama 4,0 ja 5,2 koneissa, joten ehkäpä se painemittarikin herää sillä eloon... :D Nyt se näyttää joko nollat (piuha kiinni) tai täydet (piuha irti), eli mittari ainakin toimii.
Raha ja romut rauhottaa.

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 10.04.2014. 17:06

No tämähän se on se huippu juttu. Olen laitellut V8 koneen antureita/ sensoreita ja laturinkin eli kyllähän nuo osat näemmä toimii vaikka 4.0 kone onkin.. :roll:
ZJ 4.0 -96

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 13.04.2014. 16:54

Öljynpaineanturi ja -mittari toimii viimein - koneessa on varsin hyvät paineet :D - ja laatikkokin vaihtaa kohtuullisen mukavasti. Kolmonen tulee terävästi tupaan n. 75-80km/h vauhdissa, joten ei se paljoa mene yli normaalista 65km/h. Katellaanpas sitten niitä laatikon sähköjä seuraavaksi.
Raha ja romut rauhottaa.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 20.04.2014. 21:46

Tuli sitten avattua laatikon öljypohja ja purettua governor body. Governor pressure solenoidin sihti oli umpitäynnä moskaa, jonka puhdistin. "Vian" löytymisestä innostuneena kuuppa kiinni ja kojiksille, tuloksetta! :evil: Sitten perään "Sikliltä" saatu toimiva solenoidi tilalle ja uusi yritys. Ykkönen ei mene päälle ollenkaan, auto lähtee liikkeelle kakkosella ja kolmonen vaihtuu yhtä kummallisesti kuin aiemminkin. Nelonenkaan ei mene päälle, eikä OD-napista ei saa valoa päälle. Kick-down ei toimi enää ollenkaan. Ei tainnut solkku ihan olla tähän laatikkoon, vaikka sähköliitin sopikin...

Nyt kun luin antaumuksella huoltomanuaalia, niin tuli mieleen, ettei tämä sittenkin vain ole 42RE-loota?!? Eihän RH-lootassa ole governor pressure solenoid valvea eikä governor pressure sensoria, EIHÄN? Eikös siellä painetieto tule mekaanisesti...? Miten ihmeessä -93 autossa voi olla sähköinen laatikon ohjaus, kun eikös se tule vasta -96????? Mystistä on tämän vian etsiminen. Taidan tyrkätä vanhan solkun paikalleen, niin toimii loota edes jotenkin järkevästi... :roll:

No, ainakin sopiva etukardaani löytyi itämatkailureissulta, joten auto on taas nelivetoinen.
Raha ja romut rauhottaa.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 22.04.2014. 22:40

Jumazukka, se taitaa sittenkin olla 42RE!!!!! Tossa kuva mun 46RH:sta, jossa governor body on ihan toisenlainen; molemmat sähköiset vipstaakit puuttuu! Ei ole kuin turbiinilukon solkku ja se toinen (mikä se nyt olikaan...?).

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=126795

Sikliltä saamani palikat on kuitenkin uudemmasta RE:stä, koska pressure sensorissa on itsessään lämpöanturi (=useampi piuha ja 90° kulmassa oleva liitin).
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.04.2014. 11:04

Olisko sulla mahiksia ottaa kuvaa siitä solenoidista, ja jos siitä vielä ehkä jopa löytyisi joku sarjanumerokin?

Meinaan nuo sinun oireesi väärällä solenoidilla kuulostaa juuri siltä kuin minun laatikon ongelmat, ja testerihän antaa minulla tiedot rikkinäisestä solenoidista/ sensorista. Jos vaikka olisi minun laatikkoon sopiva (sikäli kun se edes lopulta olikaan ehjä?), niin saisi vihdoin tuon käsivaihteisen takaisin automaatiksi :shock: :lol:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 23.04.2014. 11:46

Joo on niistä kuvat. Numeroitakin löytyy ja olivat erilaiset, vaikka ulkonäkö on mekaniikaltaan sama. Jotain värieroja oli. Kattelen kotona ne uudelleen, jahka saan motivaatiota ottaa pannu pois alta ja ruuvata "väärä" solkku irti. Pikkusta vaille paljon ketuttaa taas vaihteeksi nämä mystiset viat.... :evil: :evil:
Raha ja romut rauhottaa.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 23.04.2014. 18:26

Tossa on kuva painesensoreista. Oikean puoleisessa pussissa on "uusi", jossa liitin on 90° kulmassa sensoriin nähden.
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=154380

Ja tässä puolestaan se toinen, pussissa jälleen "uusi", pöydällä joten kuten toiminut. Numeroita e nyt ole, kun tarttis purkaa autosta se toinen eikä jaksa lähtee talliin vielä muutenkaan. :evil: :evil: :evil:

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=154381
Raha ja romut rauhottaa.

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 24.04.2014. 0:01

Pressure sensorin tiedot ois tässä: Chrysler 1996-99, 56021403AA OEM, käy seuraaviin laatikoihin: A500 42RE 44RE, A518 46RE ja A618 47RE (omaan autoon meni eri numerolla oleva sensori mutta hyvinhän tuo toimii..). Governorissa on laserilla kaiverrettuna numerosarja 0056 kyljessä ja liitin osassa teksti missä vaan patentti numero, valmistajan OEM numeron pitäisi olla 4617210.

Vempele kun nyt alan miettimään että annoinko varmasti sen ehjän governorin.. :shock:
ZJ 4.0 -96

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 24.04.2014. 7:53

No ainakin oireet kuulosti siltä että et välttämättä.. kun meinaan minulla on 46RE laatikossa governor sensor/ -solenoidivika, ja ykkönen menee päälle vain N:ltä nopeasti 1:lle kahvan vetämällä (ja vain paikallaan ollessa), kakkonen pelaa vain kahvan "2"- asennolla, kolmonen ja OD pelittää ihan normaalisti D:llä (ja OD-off nappi toimii kuten pitää).
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 24.04.2014. 8:10

Niin mullahan oli ZJ-93 ja todellakin ihmetyttää, että voiko niin vanhassa olla 42RE-loota. :shock: Mitä vähänkään tiedän, niin niiden pitäisi ilmestyä vasta -96. Mutta ei se vika liene mahdollista olla oikein muuallakaan kuin noissa kahdessa sensorissa tai toisessa niistä. Ryökäleet maksaa paljon mutta jos mielii saada auton kuntoon, niin kai ne pitää uutena ostaa. Ei niitä mun vanhoista kasikoneisistakaan saa... :evil:

Noon sitten muuten tämmöset, mitä mun autoon pitäs laittaa. Voi vain arvata, mitä moiset maksaa uutena Suomen varaosaliikkeen tiskiltä... Ehkä ne heilahtas kotipostiin reilulla satasella.
http://www.ebay.com/itm/PRESSURE-SOLENO ... 3f&vxp=mtr
Raha ja romut rauhottaa.

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 24.04.2014. 14:22

42Re laatikko on ollut vuodesta 93 lähtien käytössä, siinä on vaan että osa Jeepeistä on myös toisella laatikolla eli AW4 voi löytyä ajanjakson 1993 - 1993.5 Jeep Grand Cherokeesta jos on 4.0 koneella.

Mutta, entäs jos tilaisit vaikka tuon, se on upgrade osa eli 15% vahvempi toiminnaltaan:
http://www.ebay.com/itm/A500-42RE-44RE- ... 19&vxp=mtr

Olen tilannut joskus tuolta Electric Advantage firmasta ja tulee todella nopeasti kotiovelle.

Tuossa olisi halvemmalla koko settiä, ainakin jokunen nuista näyttäisi sopivan:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=42 ... 3&_sacat=0
ZJ 4.0 -96

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 24.04.2014. 15:13

Ei niitä AW-4:ia pitäs olla kuin vm. -93 ZJ:ssä... No, tää nyt kuitenkin on 42RE, joten taas oppi jotain uutta. Joutaa pitää 46RH-lootainen offikäytössä, niin on vähemmän ongelmia.

Pitää nyt kattoo, mitä noiden solkkujen kanssa tekee. Kun parin hinta on uutena n. 10-15% kokonaisen autonraadon hinnasta, niin sopivan raadon osto lienee mielekkäämpää.
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.04.2014. 18:42

Tuutko käymään kuunvaihteen jälkeen, hierotaanko edelleen kauppoja??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus