Etanolibensaako -96 ZJ-Jeeppiin?
Etanolibensaako -96 ZJ-Jeeppiin?
Iltaa
Mitäs sanotaan kun vuoden alusta alkaa tulla sitä uutta etanolia sisältävää 95:ta matkkinoille? Siirrytäänkö 98:n käyttäjiksi vai pannaanko lisäsuodatin vai mitä tehdään? Mulla siis on 4.0 zj vuodelta 1996.
Urkki
Mitäs sanotaan kun vuoden alusta alkaa tulla sitä uutta etanolia sisältävää 95:ta matkkinoille? Siirrytäänkö 98:n käyttäjiksi vai pannaanko lisäsuodatin vai mitä tehdään? Mulla siis on 4.0 zj vuodelta 1996.
Urkki
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/
Jeeppeihin tuntuu hyvin sopivan tuo E10.. Kuitenkin siinä on heikompi energiamäärä kuin 100% bensiinissä joten saa itse sitten tuumailla kummalla on kannattavempaa ajella. Se tietty riippuu paljon siitä miten meinaavat hinnotella sen E10 ja 98 kunhan saavat nyt ensin sen E10 käyttöön..
Jeeppeihin tuntuu hyvin sopivan tuo E10.. Kuitenkin siinä on heikompi energiamäärä kuin 100% bensiinissä joten saa itse sitten tuumailla kummalla on kannattavempaa ajella. Se tietty riippuu paljon siitä miten meinaavat hinnotella sen E10 ja 98 kunhan saavat nyt ensin sen E10 käyttöön..
Minä olen toistaiseksi käyttänyt 98:a. Nykyhinnoilla jos E10:llä kulutus olisi noin 3% enemmän niin hintaeroa saa olla noin 5 senttiä eikä olisi kustannusten kannalta väliä kumpaa tankkaa. Pahoin pelkään että massat pakotetaan käyttämään E10:ä kasvattamalla tuota hintaeroa. Eikä tietenkään laskemalla E10:n hintaa vaan tekemällä 98:sta entistä kalliimpaa... 

Comanchessa menossa toinen tankillinen tota nykykauraa, ja samalla viimeinen, seuraavaksi laitan 98:a!! Kaks eroo vanhaan 95:een verrattuna, polttoainepumppu alkanut vikisemään ja ei tykkää lähteä käyntiin nollakelillä!!! Kulutuksesta en tiedä, kaikki menee, niinkuin ennenkin



Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
98:a ollaan tankattu meillä, vaikka molemmat autot söisivät valmistajan ilmoituksen mukaan tuota maksimissaan 10% etanoliseostakin. Syynä suurempioktaanisen bensan käyttöön on ollut lähinnä protesti ilmastoperseilyä vastaan (Tankataan köyhien maiden sapuskat rikkaiden maiden tankkeihin niin maailma pelastuu! Jee!
) ja kylmänä toimivuuden varmistaminen. Ehkä se vähän bensalinjojakin pitää paremmassa kunnossa mikä etenkin tuon Fordin kanssa on ihan hyvä juttu - se kun vuotaa jo nykyiselläänkin täydellä tankilla...
Patriotissa kulutus vanhalla 95E:llä ja 98E5:llä ollut suunnilleen sama. Ehkä pienoista laskua ollut havaittavissa mutta vaikea sanoa johtuuko se oikeasti bensiinilaatujen erosta vai ei. Käynti ihan samanlaista molemmilla bensiinilaaduilla. Uutta 95E10:ä en ole siis edes kokeillut.
Fordissa muuten sama juttu mutta siinä kulutuslukemat ylipäätänsä vielä vähän kysymysmerkkejä sattuneista syistä (bensamittari rikki ja tankki tosiaan vuotaa jos sen täyteen asti tankkaa).

Patriotissa kulutus vanhalla 95E:llä ja 98E5:llä ollut suunnilleen sama. Ehkä pienoista laskua ollut havaittavissa mutta vaikea sanoa johtuuko se oikeasti bensiinilaatujen erosta vai ei. Käynti ihan samanlaista molemmilla bensiinilaaduilla. Uutta 95E10:ä en ole siis edes kokeillut.
Fordissa muuten sama juttu mutta siinä kulutuslukemat ylipäätänsä vielä vähän kysymysmerkkejä sattuneista syistä (bensamittari rikki ja tankki tosiaan vuotaa jos sen täyteen asti tankkaa).
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
- Paikkakunta: Mäntsälä
Mihinkäs tuo E10:n huonompi toiminta kylmällä perustuu? Eikös tuo tavallaan sisällä jo valmiiksi reippaasti jäänestoa (alkomahooliahan ne jäänestotkin on) ja siks luulis et toimis paremmin pakkasessa... vai onks tää taas joku kosteuden tiivistymis jutska mitä tuo ehkäpä aiheuttaa???
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä
Netistä kaivoin: etanolin leimahduspiste on +13 °C, kun se bensiinillä on -43 °C.JeepTrainee kirjoitti:Mihinkäs tuo E10:n huonompi toiminta kylmällä perustuu? Eikös tuo tavallaan sisällä jo valmiiksi reippaasti jäänestoa (alkomahooliahan ne jäänestotkin on) ja siks luulis et toimis paremmin pakkasessa... vai onks tää taas joku kosteuden tiivistymis jutska mitä tuo ehkäpä aiheuttaa???
Oma perstuntuma testaus ja ajotietskarin laskelma,kaks tankillista viinapenssiä ja kaks tankillista 98 penssiä.
Samat työväli ajot,viinapenssiäreilulitra sadalla enemmän.
Päätelkää siintä kumpaa käytän.
(tukehtukoon tummaihoiset)
Samat työväli ajot,viinapenssiäreilulitra sadalla enemmän.
Päätelkää siintä kumpaa käytän.
(tukehtukoon tummaihoiset)
www.wuoksioffroad.com
Montenegro Offroad club #98
Montenegro Offroad club #98
Viinaa tankkiin...
Eikös tuo ole jo ajatuksena ihan hölmöä.
Tosin alkoholin ja bensiinin verotushan on aina ollut Suomessa siitä parhaasta päästä. "Ote valtiovarainministeriön budjettineuvotteluista: aloitetaan verojen lisääminen a) alkoholi, b)bensiini,c)cicarettes..."
Mä jatkan Grandilla 98:lla ja alkoholi käytetään toisin ja ehkä oikein. Sitäpaitsi jos etanolipensalla vältetään ilmaston lämpiäminen niin ei kai sitä ainakaan kukaan halua nykyisellä lumitilanteella käyttää... Vai.
My JEEP burns what those stupid HYPRID's saves...
Tosin alkoholin ja bensiinin verotushan on aina ollut Suomessa siitä parhaasta päästä. "Ote valtiovarainministeriön budjettineuvotteluista: aloitetaan verojen lisääminen a) alkoholi, b)bensiini,c)cicarettes..."
Mä jatkan Grandilla 98:lla ja alkoholi käytetään toisin ja ehkä oikein. Sitäpaitsi jos etanolipensalla vältetään ilmaston lämpiäminen niin ei kai sitä ainakaan kukaan halua nykyisellä lumitilanteella käyttää... Vai.
My JEEP burns what those stupid HYPRID's saves...
Harri
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Niinhän sitä sanotaan että totuus tulee lasten tai humalaisten suusta vaan tällä kertaa taisi lipsahtaa vaimolta! Toissa päivänä rouva tuumasi ykskantaan että meidän Jeeppi (XJ 4.0 vm-93) vie tuota nykybensaa hiton paljon enemmän kuin entistä 95:ttä eikä autokaan enää liiku niinkuin aiemmin, hän ainakin tankkaa enää ainoastaan 98:a. Siinä oli meikäläisellä vähän aikaa hiljainen hetki vaimon ajon "räväkkyyden" tuntien kunnes totesin että eipä siinä mitään, Jeeppiin siis ainoastaan 98:a jotta rouva kerkiää ajoissa töihin!
MH
Yksi ongelma on käsittääkseni etanolin hygroskooppisuus. (Pitää kyllä tässä vaiheessa huomauttaa että minä en todellakaan ole mikään polttoainekemisti joten hyvin mutupohjalta puhun.) Okei, periaatteessa tuo etanoli on kemiallisesti sidottua muuhun polttoaineeseen, mutta kemiallisia sidoksiakin kun saa rikottua - JOS käy niin että polttoaineen etanoli alkaa imeä itseensä vettä, ei tilanne ole ihan optimaalinen auton moottorille.JeepTrainee kirjoitti:Mihinkäs tuo E10:n huonompi toiminta kylmällä perustuu?
Overdrivella on keskusteltu aiheesta vaikka kuinka paljon. Kovin erilaisia vaikuttavat porukan kokemukset olevan, toisaalta kyllä autotkin missä 95E10:ä kokeiltu vaihtelevat aika paljon... Esimerkiksi tuossa puhuttu aiheesta: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 77#1996577
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
- Paikkakunta: KARKKILA
ON keskusteltu juu Overdrivellä...
Huonoushan ON juuri tuo korkea leimahduspiste, ei yksinkertaisesti syty pakkasella niin hyvin kuin raaka bensa.
Ja toinen on että vesi ja wiinabensa= seos joka ei mene paperisuodattimesta läpi.
Saati että wiina liuottaa järjestelmistä kaiken paskan mukaansa ja saattaa haurastuttaa tiettyjä kumi/muovilaatuja.
Ja sokerina pohjalla: Huonompi energiasisältö.
Joten itse ajan kaikkia bensavehkeitäni 98e5 liemellä EN edes kokeile muuta

Huonoushan ON juuri tuo korkea leimahduspiste, ei yksinkertaisesti syty pakkasella niin hyvin kuin raaka bensa.
Ja toinen on että vesi ja wiinabensa= seos joka ei mene paperisuodattimesta läpi.
Saati että wiina liuottaa järjestelmistä kaiken paskan mukaansa ja saattaa haurastuttaa tiettyjä kumi/muovilaatuja.
Ja sokerina pohjalla: Huonompi energiasisältö.
Joten itse ajan kaikkia bensavehkeitäni 98e5 liemellä EN edes kokeile muuta


-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
- Paikkakunta: KARKKILA
Vaimosi ajotapa sama kuin oman vaimoni... Jeepin puikoissa niskat sanoo jatkuvasti naks,naksmikkotapani kirjoitti:Niinhän sitä sanotaan että totuus tulee lasten tai humalaisten suusta vaan tällä kertaa taisi lipsahtaa vaimolta! Toissa päivänä rouva tuumasi ykskantaan että meidän Jeeppi (XJ 4.0 vm-93) vie tuota nykybensaa hiton paljon enemmän kuin entistä 95:ttä eikä autokaan enää liiku niinkuin aiemmin, hän ainakin tankkaa enää ainoastaan 98:a. Siinä oli meikäläisellä vähän aikaa hiljainen hetki vaimon ajon "räväkkyyden" tuntien kunnes totesin että eipä siinä mitään, Jeeppiin siis ainoastaan 98:a jotta rouva kerkiää ajoissa töihin!

