Jeep KJ korotus ja pyöräkoot
Vihdoin ja viimein alkaa olla minullakin ajankohtaista korottaa Libertyä ja nyt kun vaihdoin 2.8:n 3.7:aan on myös korotus-sarja tarjontaa paremmin, joista valita. Bilsteinin sarja lienee hienoin, mutta kallis ja vaikeasti saatavilla. Tarkoitus saada ylöspäin n. 2.5" ja ehdottomasti jousi + iskari paketilla. Mitään spacer palikoita en laita. Mielestäni tuo Libertyn perä toimii vakio iskareilla huonosti (ainakin minun molemmissa Jeepeissä toiminut), joten katson saisiko joillain muilla iskareilla paremmaksi.
Kuinkas teillä, joilla on OME:n korotus sarja KJ:hin, oletteko vielä hakeneet lisäsenttejä jollain kolmannen osapuolen top platella tai ns. clevis liftillä?
Mikäli olette vaihtaneet stock top platet toisilla, niin minkälaisilla ja mistä hankittuna?
Onko joku saanut isompia kuin 245/75/16" renkaita mahdutettua alle ja onko pitänyt litistää pinch weldiä?
Onko jollain kenties alla 245/70/17" pyörät ja ei ole tarvinnut kajota pinch weldeihin?
Tuntuu jotenkin kovin pieneltä tuo OME:n +40mm sarja ja mielelläni hakisin nyt Libertyyni n.2.5" korotuksen, joka vielä säästäisi CV:t. Kuinkas hyvin teillä on pysynyt Jeeppi ylhäällä korotuksen jälkeen, onko tippunut alas päin ja jos on, kuinka pian ja kuinka paljon?
-M-
Kuinkas teillä, joilla on OME:n korotus sarja KJ:hin, oletteko vielä hakeneet lisäsenttejä jollain kolmannen osapuolen top platella tai ns. clevis liftillä?
Mikäli olette vaihtaneet stock top platet toisilla, niin minkälaisilla ja mistä hankittuna?
Onko joku saanut isompia kuin 245/75/16" renkaita mahdutettua alle ja onko pitänyt litistää pinch weldiä?
Onko jollain kenties alla 245/70/17" pyörät ja ei ole tarvinnut kajota pinch weldeihin?
Tuntuu jotenkin kovin pieneltä tuo OME:n +40mm sarja ja mielelläni hakisin nyt Libertyyni n.2.5" korotuksen, joka vielä säästäisi CV:t. Kuinkas hyvin teillä on pysynyt Jeeppi ylhäällä korotuksen jälkeen, onko tippunut alas päin ja jos on, kuinka pian ja kuinka paljon?
-M-
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
OME:n hd sarjan jousilla nousi pari kolme senttiä enemmän kuin 40 mm. Ilman ylimääräistä top platea tai clevis lift:iä.
245/75-16 mahtuu ilman, että on tarvinnut kajota pinch weld:iin.
Uudet jouset ovat olleet kohta 4 vuotta alla ja pitäneet ryhtinsä aika hyvin.
245/75-16 mahtuu ilman, että on tarvinnut kajota pinch weld:iin.
Uudet jouset ovat olleet kohta 4 vuotta alla ja pitäneet ryhtinsä aika hyvin.
ex: Jeep KJ 3.7 V6 limited + OME 2'' + skid plates
Onkos sinulla N132 vai N132L takaiskarit (L = pidempi)?KJark kirjoitti:OME:n hd sarjan jousilla nousi pari kolme senttiä enemmän kuin 40 mm. Ilman ylimääräistä top platea tai clevis lift:iä.
245/75-16 mahtuu ilman, että on tarvinnut kajota pinch weld:iin.
Uudet jouset ovat olleet kohta 4 vuotta alla ja pitäneet ryhtinsä aika hyvin.
Onko sinulla millaisilla vanteilla nuo 245/75/16 renkaat? ET?
Mikä merkki ja malli renkaalla (noilla tuntuu olevan hajontaa eri merkeillä keskenään ilmoitettuun rengaskokoon nähden)?
Onko sinulla alustassa jotain muuta palikkaa vaihdettu (esim. A-arm)?
Onko tuo HD vaihtoehto kovinkin pintakova, vaiko ihan OK 3.7 -malliin?
HD myös takana?
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
Ollut sekä lyhyemmät että pidemmät. Renkaitatakin on useita sarjoja ja kaikki vähän eri et:llä. Kaikki kokoa 245/75-16, myös vararengas. Pidemmillä iskareilla 42:n et:llä rengas voi ottaa takana lokarin sisäreunaan kiinni ristiriipuntatilanteessa vakiovanteella (et 42). Akseli pääsee sen verran enemmän vinoon. Lyhyemmillä iskareilla tätä ongelmaa ei ole. Raideväliä ei kuitenkaan kannata leventää tarpeettoman paljon, koska silloin tulee edessä enemmän ongelmia, koska pyörät tarvitsevat enemmän tilaa kääntymiseen, voi joutua jo pinch weld:iä muokkaamaan. Et 33-35 tuntuu vielä toimivan hyvin. Ei ole muita palikoita vaihdettu. hd toimii ok, paljon vakuuttavammin kuin vakiojousitus. Jousitus toimii progressiivisesti olematta pintakova, mutta on jämäkämpi ja kantaa kuitenkin kuormaa hyvin.
ex: Jeep KJ 3.7 V6 limited + OME 2'' + skid plates
OK, kiitos paljon näistä tiedoista! Edelliseen crd KJ Jeeppiini sovittelin 245/75/16 pyörää eteen alle ja eivät olisi mahtuneet kääntymään korotuksenkaan jälkeen, ottamatta kiinni pinch weldiin. Kyseiset pyörät oli n. 20 ET:llä. Mutta tuo on hyvä uutinen, ettei ole pakko sitä kuplaa ruveta moukaroimaan vakio ET vanteella.
Nyt pitää vaan päättää, laitanko 245/75/16, vai 245/70/17 kiekot alle.
Nyt pitää vaan päättää, laitanko 245/75/16, vai 245/70/17 kiekot alle.
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
Kumekset KJ:ssä.
Itellä on nyt vakioalustaisessa 3,7l koneisessa alla 245/75 16 nokian nastakumet alumiinivanteilla eikä ne ota kiinni kun satunnaisesti sisälokasuojan ulokkeeseen pyörän takan jonka alla on pelti sauma. Tarvii sauma poistaa viimeistään kun laitan korotusjouset ja iskarit alle.
t. Ismo Ämmä
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Tuolla on melko seikkaperäiset ohjeet, kuinka tuo pinch weldin moukarointi käy suhteellisen helposti--> http://www.jeepkj.com/forum/showthread.php?t=34295
Kuinkas Ismo, oletko vieläkin isompaa rengasta laittamassa KJ:n alle?
Kuinkas Ismo, oletko vieläkin isompaa rengasta laittamassa KJ:n alle?
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
Aika näyttää?filler kirjoitti:Tuolla on melko seikkaperäiset ohjeet, kuinka tuo pinch weldin moukarointi käy suhteellisen helposti--> http://www.jeepkj.com/forum/showthread.php?t=34295
Kuinkas Ismo, oletko vieläkin isompaa rengasta laittamassa KJ:n alle?
Maastokumeina on nyt peltivanteilla, Insa sahara turbot 235/75 16 kumet ja ne on halkasialtaan 1cm isommat kuin nuo talvikumet ja niissä on pito maastossa ihmeen hyvä, joten niillä ajellaan toistaiseksi maastossa.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
KJark kirjoitti:Ollut sekä lyhyemmät että pidemmät. Renkaitatakin on useita sarjoja ja kaikki vähän eri et:llä. Kaikki kokoa 245/75-16, myös vararengas. Pidemmillä iskareilla 42:n et:llä rengas voi ottaa takana lokarin sisäreunaan kiinni ristiriipuntatilanteessa vakiovanteella (et 42). Akseli pääsee sen verran enemmän vinoon. Lyhyemmillä iskareilla tätä ongelmaa ei ole. Raideväliä ei kuitenkaan kannata leventää tarpeettoman paljon, koska silloin tulee edessä enemmän ongelmia, koska pyörät tarvitsevat enemmän tilaa kääntymiseen, voi joutua jo pinch weld:iä muokkaamaan. Et 33-35 tuntuu vielä toimivan hyvin. Ei ole muita palikoita vaihdettu. hd toimii ok, paljon vakuuttavammin kuin vakiojousitus. Jousitus toimii progressiivisesti olematta pintakova, mutta on jämäkämpi ja kantaa kuitenkin kuormaa hyvin.
Sen verran vielä KJarkilta kysyisin, että onko sinulla jouston rajoittimia vahdettu alustasarjan mukana? Siitä huolimatta pääsee takana rengas sisälokariin kiinni? Onko edessä samoja oireita olemassa?
Kuinkas teillä muuten on kulutuslukemat ja mittarivirheet muuttuneet suurempien renkaiden myötä?
Entäs suorituskyky...huomaako 31" kumeilla jo nuhaisuutta auton menohaluissa?
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
No niin, tässä on nyt valtavasti pengottu vaihtoehtoja oman Libertyn korottamiseen ja käytännössä vaihtoehdot rajaantuneet kahteen:
a) Old Man Emu -sarja HD jousineen + 3/8" korotuspalikka iskarinkiinnitteisiin + mahdollinen clevis lift (n.10mm max)
b) Old Man Emu -HD jouset + Bilstein B6 "off road" iskarit + 3/8" korotuspalikka + clevis lift.
Noiden Bilsteinin iskareiden kohdalla hämmennystä aiheuttaa heidän sivuiltaan poimittu väite: ei vaadi Saksalaista TÜV hyväksyntää?? Mitä tuo mahtaa tarkoittaa? Soitin maahantuojalle, muttei siellä ollut ketään asiasta tietävää vielä paikalla. Katsastusmieheltä eilen asiaa kysyessäni, oli hän pudottaa työkalunsa kuullessaan kyseisen väitteen ja melkein agressiiviseksi kävi sanoen että tuv merkintä pakko olla.
Takajouston rajoittajaksi ajattelin kokeilla tuollaisia -->
Ei tarvitse lätkä kiekoista ruveta rakentamaan itse. Nuo maksoivat 3,69€/kpl Biltemasta ja kumiosan korkeus on tasan 60mm. Kumiosa on erittäin jäykkä.
3/8" shimmipalikat tulee olemaan tuollaiset, mutta alumiiniset -->
Taakse ajattelin laittaa yhden ylimääräisen "upper isolator" -kumilätkän jousen yläpuolelle.
Ampukaa alas, jos olen toimimassa nyt hölmösti.
a) Old Man Emu -sarja HD jousineen + 3/8" korotuspalikka iskarinkiinnitteisiin + mahdollinen clevis lift (n.10mm max)
b) Old Man Emu -HD jouset + Bilstein B6 "off road" iskarit + 3/8" korotuspalikka + clevis lift.
Noiden Bilsteinin iskareiden kohdalla hämmennystä aiheuttaa heidän sivuiltaan poimittu väite: ei vaadi Saksalaista TÜV hyväksyntää?? Mitä tuo mahtaa tarkoittaa? Soitin maahantuojalle, muttei siellä ollut ketään asiasta tietävää vielä paikalla. Katsastusmieheltä eilen asiaa kysyessäni, oli hän pudottaa työkalunsa kuullessaan kyseisen väitteen ja melkein agressiiviseksi kävi sanoen että tuv merkintä pakko olla.
Takajouston rajoittajaksi ajattelin kokeilla tuollaisia -->

Ei tarvitse lätkä kiekoista ruveta rakentamaan itse. Nuo maksoivat 3,69€/kpl Biltemasta ja kumiosan korkeus on tasan 60mm. Kumiosa on erittäin jäykkä.
3/8" shimmipalikat tulee olemaan tuollaiset, mutta alumiiniset -->

Taakse ajattelin laittaa yhden ylimääräisen "upper isolator" -kumilätkän jousen yläpuolelle.
Ampukaa alas, jos olen toimimassa nyt hölmösti.
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
KJark, oletkos vaihtanut eteen pidemmät jouston rajoittimet (esim. teraflex), taikka muuten muokannut vakiopalikkaa pidemmäksi? Jousi ilmeisesti pääsee täydellä joustolla muuten lyömään tappiinsa lyttyyn, joka ei luonnollisesti hyvä asia. Pitikö sinun esittää katsastusmiehelle TÜV lappusta tuon OME:n paketin allelaiton myötä?
Miten sinulla on nopeusmittarin lukema noilla 31" renkailla, näyttääkö tasan vai meneekö jo alle todellisen nopeuden? Mielestäni omilla kesäkumeillani (235/65/17") mittarivirhe on ainostaan luokkaa 1km/h, joten tulee näyttämään liian pientä lukemaa isommilla pyörillä.
Onko nuo 31" renkaat vaikuttaneet kuinka paljon kulutuslukemiin? Sinulla, kun on vielä useampi rengaskierros samaa kokoa, niin onko merkittävästi suurempi kulutus karkeammilla kumeilla?
Miten 3.7 moottori pärjää 31" renkailla vakiovälityksillä...onko ero huomioitavissa vakiorengaskokoiseen?
-M-
Miten sinulla on nopeusmittarin lukema noilla 31" renkailla, näyttääkö tasan vai meneekö jo alle todellisen nopeuden? Mielestäni omilla kesäkumeillani (235/65/17") mittarivirhe on ainostaan luokkaa 1km/h, joten tulee näyttämään liian pientä lukemaa isommilla pyörillä.
Onko nuo 31" renkaat vaikuttaneet kuinka paljon kulutuslukemiin? Sinulla, kun on vielä useampi rengaskierros samaa kokoa, niin onko merkittävästi suurempi kulutus karkeammilla kumeilla?
Miten 3.7 moottori pärjää 31" renkailla vakiovälityksillä...onko ero huomioitavissa vakiorengaskokoiseen?
-M-
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
- ei ole vaihdettu
- nopeusmittarin lukema on aika lähellä todellista
- kulutus nousee hieman, mitä enemmän vierintävastusta, sitä enemmän nousee.
- vakiovälityksillä pärjää. Ehkä käytännön eron isommilla renkailla huomaa siinä, että maantienopeuksissa vaihteisto kytkeytyy kiinteäksi vähän myöhemmin eli noin satasen nopeudessa, jolloin kone kiertää kierroslukumittarin mukaan 2000 rpm.
- nopeusmittarin lukema on aika lähellä todellista
- kulutus nousee hieman, mitä enemmän vierintävastusta, sitä enemmän nousee.
- vakiovälityksillä pärjää. Ehkä käytännön eron isommilla renkailla huomaa siinä, että maantienopeuksissa vaihteisto kytkeytyy kiinteäksi vähän myöhemmin eli noin satasen nopeudessa, jolloin kone kiertää kierroslukumittarin mukaan 2000 rpm.
ex: Jeep KJ 3.7 V6 limited + OME 2'' + skid plates
njoo, nyt on tulossa Teraflexin pidemmät jouston rajoittimet eteen ja extra isolator lätkä taakse ylös. Jostain pitäisi nikkaroida clevis holkit vielä eteen ja sitten se kaikkein vaikein, eli päättää, ottaakko Bilstein vaiko OME iskarit OME HD jousien kaveriksi. Mahottoman vaikea päättää. Bilstein olisi edukkaampi ja kovasti kehuttu, mutta OME:llakaan ei voi mennä pieleen.
Bilsteiniltä saisi taakse 5100 sarjalaisen KJ:hin shimmitetyn ja eteen F4-BE5-D916-H0 HD setin n.100€ halvemmalla kuin OME HD setin. Toisaalta OME on suunniteltu toimimaan juurikin samaisen merkin Jousien kanssa, joka perustelee valintaa sen puoleen.
Bilstein on nettipuheiden mukaan hieman jäykempi, kuin OME samoilla jousilla. Ei kenelläkään sattuisi olemaan kokemuksia/mielipiteitä jakaa, kumpaanko vaihtoehtoon kääntyä?
Bilsteinin 7100 sarjaan, eikä Konin säädettävään sarjaan budjetti oikein veny, kun olis kaikkea muutakin hankittavaa.
Bilsteiniltä saisi taakse 5100 sarjalaisen KJ:hin shimmitetyn ja eteen F4-BE5-D916-H0 HD setin n.100€ halvemmalla kuin OME HD setin. Toisaalta OME on suunniteltu toimimaan juurikin samaisen merkin Jousien kanssa, joka perustelee valintaa sen puoleen.
Bilstein on nettipuheiden mukaan hieman jäykempi, kuin OME samoilla jousilla. Ei kenelläkään sattuisi olemaan kokemuksia/mielipiteitä jakaa, kumpaanko vaihtoehtoon kääntyä?
Bilsteinin 7100 sarjaan, eikä Konin säädettävään sarjaan budjetti oikein veny, kun olis kaikkea muutakin hankittavaa.
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!