Yksi korjaamo teki pyytämättä täydellisen takaperän remontin hintaan 974 €, reilu kuusi vuotta sitten Wranglerin josta juuri olin tehnyt kaupan. No, kardaanin stefa alkoi vuotamaan muutaman tuhannen kilometrin jälkeen, jolloin se vaihdettiin. Lasku erittelyn mukaan se oli vaihdettu. Samalla todettiin että yhtään mutteria ei oltu avattu siitä perästä, ei ollut irrotettu tankkia eikä yhden ainoaa pulttia tai mutteria. Peräöljy oli grafiitin mustaa, eli ei ikinä vaihdettu. Kallistuksen vakaajatanko oli rungon puolelta irti, reikä umpiruosteessa, joten siihenkään ei oltu koskettu. Auton vei silloinen omistaja syksyllä peräkolinan ja ohjausklapin vuoksi sinne pajalle sillä puheella että keväällä katsotaan mitä sille tehdään. Vuoden vaihteessa auton omistaja myi auton minulle ja kävin hakemassa auton helmi-maaliskuun vaihteessa korkean aurauspaltteen takaa sepelin päältä. Konepellin ja katon päällä oli puolimetrinen lumikerros, siitä minulla on kuvat. Siitäkin näki että autoa ei oltu liikutettu metriäkään syksystä lähtien. Perän kolinakin jatkui, mutta syy löytyi heti, väljä takaluukun lukko, ja ohjaussimpukan kiinnityksen korjasin itse.
Mitä tästä opimme, sinisilmäistä vanhempaa autosta mitään tajuamatonta ihmistä voidaan kusettaa häikäilemättä. Laskun hän ehti maksaa ennen auton noutoa ymmärtämättä tarkistaa asiaa mitenkää. Aika velikulta.