3.0 crd ei hehkuta

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
heinz
Viestit: 45
Liittynyt: 03.08.2022. 9:48
Paikkakunta: helsinki

3.0 crd ei hehkuta

Viesti Kirjoittaja heinz » 04.05.2025. 16:24

Commander 3,0 crd on lähtenyt jonkin aikaa hitaasti tulille. Startti on pyöritellyt kylmää konetta melko pitkään ennen kuin on hörähtänyt. Jeepillä on tullut ajeltua satunnaisesti ja olen pistänyt hitaan käyntiin lähdön sen piikkiin. Nyt oli akku irti pari päivää ja kun yritti käynnistää ei tahtonut lähteä millään ennen kuin oli useamman kerran startannut. Moottori kävi kyllä sen jälkeen hyvin eikä ajossa huomannut mitään. Ajattelin jonkun hehkun himmenneen, mutta vikakoodeista löytyy U1008 aktiv ja LIN 1bus. Ilmeisesti hehkun ohjaus puolella jotain. Mitenkähän tuota ongelmaa lähtisi perkaamaan?
Voiko tuo akun irroittelu myös vaikuttaa rengaspainejärjestelmään? Pitäisi kohta kiikuttaa Commanderi leimalle, mutta rengas paine systeemi on alkanut herjata. Kun moottorin käynnistää, niin ilmoittaa "tire pressure system service". Rengaspaineet ovat hyvät ja muistaakseni nuo anturit on vaihdettu muutama vuosin sitten. Ilmeisesti järjestelmän herja koetaulussa vaikuttaa leiman saantiin. Onko tuo mahdollista, että anturit pitää uudestaan ohjelmoida vai voisiko ne vaihtaa tavallisiin venttiileihin. Saisi herjan pois ja leiman lappuun.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 3.0 crd ei hehkuta

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.05.2025. 22:27

Ei vaikuta rengaspainevalvonnan vika leimaan mitenkään...

Hehkuvikaan en osaa vastata ilman tutkailua...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

heinz
Viestit: 45
Liittynyt: 03.08.2022. 9:48
Paikkakunta: helsinki

Re: 3.0 crd ei hehkuta

Viesti Kirjoittaja heinz » 05.05.2025. 16:01

Selvittelin asiaa jonkin verran. Todennäköisesti muutama hehku on jossain vaiheessa pimennyt ja hehkuohjain on tykännyt tästä vähän kyttyrää ja todennäköisesti hajonnut. Onhan sillä jo ikää 17 vuotta.
Tuo tpms herja johtuu todennäköisesti siitä, että kun akku oli irti katosi antureitten ID:t järjestelmästä ja ne pitää sinne uudestaan ohjelmoida. Itseopettelua ei taida tässä olla kun muutamassa ajossa ei ole herja kadonnut.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 3.0 crd ei hehkuta

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 05.05.2025. 16:23

ei pitäis unohtaa akkukengän irroituksessa, muuten noita sais koodailla koko ajan aika moneen autoon...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

heinz
Viestit: 45
Liittynyt: 03.08.2022. 9:48
Paikkakunta: helsinki

Re: 3.0 crd ei hehkuta

Viesti Kirjoittaja heinz » 05.05.2025. 17:37

Katselin testerillä mitä startissa tapahtuu. Glow plug power (via Lin) on 99,94% ja pysyy siinä muutamia minuutteja kunnes putoaa 0%. Eli hehkutus toimii vaikka jauhaa vähän aikaa ennen kuin käynnistyy. Lämmin kone lähtee heti käyntiin. Täytyy vielä mitata tulpat, jospa löytyy rikkinäisiä. Tuota vikakoodia U1008 aktiv ja LIN 1bus ei saa kuitattua.
Hyvä tieto, ettei TMPS herja vaikuta leimaan.

heinz
Viestit: 45
Liittynyt: 03.08.2022. 9:48
Paikkakunta: helsinki

Re: 3.0 crd ei hehkuta

Viesti Kirjoittaja heinz » 08.05.2025. 21:59

Kaikki hehkut ovat ehjiä. Jostain syystä moottori on alkanut lähteä käyntiin nopeasti myös kylmänä. Olisiko akun irtiolo tyhjentänyt moottoriohjaimen muistin ja kone ei oikein tiennyt mitä pitäisi startissa tehdä? Jonkin aikaa kun on ajanut ja starttaillut, niin masiina on taas oppinut oikeat arvot. Täytyy kiikuttaa leimalle.

Rosmo
Viestit: 1
Liittynyt: 04.05.2024. 12:52
Paikkakunta: Varkaus

Re: 3.0 crd ei hehkuta

Viesti Kirjoittaja Rosmo » 28.07.2025. 0:57

Tulikos tähän hehkuasiaan selvyyttä?

Itse ihmetellyt omassani vähän samanlaista pitkähköä starttia kylmänä (ainakin omaan om646 mersuun verrattuna) ja kerran lähti ihan savujen kera käyntiin. Naapurin rouva vielä sattui olemaan auton vieressä olevalla roskiskatoksella käymässä ja tuuli puhalsi savut suoraan sinne... :oops: :lol:

Lukijalla näytti tuon saman jotain 99% glow plug poweriin kun tutkiskelin. Nyt olen testimielessä odottanut vielä hetken hehkujen merkkivalon sammumisen jälkeen ja tuntuu että näin lähtee paremmin käyntiin.

Pakkasilla käynnistymisestä ei vielä ole oikein kokemusta tällä autolla. Onko tämä nyt sitten vain ominaisuus, että kannattaa antaa hetken lisäaikaa hehkuille? :P
Jeepit
Grand Cherokee 3.0crd Laredo 2007
Grand Cherokee 4.7 Limited 1999
Muut
Mercedes-Benz C200cdi 2007
Yamaha Fz-6s 2006

heinz
Viestit: 45
Liittynyt: 03.08.2022. 9:48
Paikkakunta: helsinki

Re: 3.0 crd ei hehkuta

Viesti Kirjoittaja heinz » 03.08.2025. 23:18

Käyntiinlähtö on vaikeutunut entisestään eli ei lähde enää käyntiin kuin ihan satunnaisesti.

Vikakoodesta löytyy väylävikä bus 1 eikä aika ole riittänyt sen paikallistamiseen. Kerran syttyi myös moottorivikavalo ja siiloin herjasi kammen asentoanturia. Tämän sai kuitattua pois ja sen jälkeen ei ole enää anturista herjannut. Aikaisemmin keväällä jarruvalokatkaisija ailkoi temppuilemaan ja valot eivät syttyneet. Anturi vaihdettiin ja vielä sulake, jonka jälkeen ei ollut ongelmia kunnes tuo käyntiinlähtö vaikeutui.

Auto on ollut viimeisen vuoden vähällä ajolla ja käynnistyminen alkoi hidstumaan satunnaisesti myös vuosi sitten. Pyoritti normaalia kauemmin aina kylmänä satunnaisesti enkä silloin siihen kiinnittänyt huomiota. Nyt pitemmän seisokin jälkeen ajattelin keväällä käynnistysongelman johtuneen kosteudesta jossain liitoksissa. Vika katosikin hetkeksi, mutta alkoi sitten uudestaan entistä pahempana. Startata saa monia kertoja ja sitten hiljalleen yrittää lähteä käyntiin ja kun sitkeästi starttaa niin lopulta hörähtää käyntiin. Akun saattaa jutua lataamaan kyllä uudestaan, sillä niin pitkään joutuu välillä starttaamaan. Olen testerillä katsellut, että ruiskupaineet ym. näyttävät hyviltä. Moottori toimii moitteetta kun sen saa käyntiin ja tehot ovat tallella. Mutta jos sen sammuttaa, niin käyntiinlähtö takkuaa samantien.

Olen ihmetellyt mikä tuon käynnistymisen oikein estää. Jotenkin ilmeisesti ruiskutus ei toimi ja mahdollisesti tuo väylävika voisi liittyä kammen asentoanturiin vaikkei se enää herjaa. Jos masiina ei saa tietoa oikeasta ruiskukohdasta, niin silloin jauhaa maailman tappiin. Aika ei ole oikein riittänyt selvittelyihin. Vika on todennäköisesti hyvin pieni kunhan sen vain löytäisi.

Missä tuo asentoanturi tarkalleen mahtaa sijaita?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 3.0 crd ei hehkuta

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.08.2025. 9:09

asentoanturi on turbiinikopassa, noin klo 10 kohdalla.

Sun kannattais mittauttaa suutinten ylivuodot, paineet karkaa ja ei ole tarpeeksi polttoainetta palotilaan poltettavaksi... Mesen kone vaatii ne vastapaineadapterit, koska suuttimet ei toimi muuten, kun muista moottoreista poiketen, ylivuoto ei mene paluulinjaan vaan tankin tulopuolelle ja siellä on 2 barin paine...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

heinz
Viestit: 45
Liittynyt: 03.08.2022. 9:48
Paikkakunta: helsinki

Re: 3.0 crd ei hehkuta

Viesti Kirjoittaja heinz » 07.08.2025. 23:02

Suutinongelma tuossa voi hyvinkin olla. Jeeppi on 17 vuotta vanha ja 550 000 ajettu. Suuttimille ei ole koskaan tarvinnut tehdä mitään.Voi hyvinkin olla, että jotkin vuotatavat ja paine ei nouse riittävän korkeaksi. Kannattaisikohan yrittää laittaa injektori-kliineriä tankkiin ja pyöritellä niin kauan, että ainetta menisi kierrossa läpi. Hyvällä tuurilla saisi juuttuneen suuttimen vetreytymään. Auto ei ole enää aktiivikätössä, joten sen voisi yrittää antaa liuota jonkin aikaa.
Tästä saisi joku muuten hyvän jeepin, jos jotakuta kiinnostaa. Siisti koppanen ja tekniikaltaan muuten toimiva kunhan saisi käyntiin. Yv:llä tavoittaa ja auto löytyy Sipoosta.

heinz
Viestit: 45
Liittynyt: 03.08.2022. 9:48
Paikkakunta: helsinki

Re: 3.0 crd ei hehkuta

Viesti Kirjoittaja heinz » 08.08.2025. 20:27

Jeeppiä taas houkuteltiin käyntiin ja katsottiin paineita testerillä.
Alussa virrat päällä Fuel rail pressure setpoint1905,76 psi, Rail pressure actuator 9,33% ja Fuel rail pressure 62,36 psi.
Kun konetta startattiin niin setpoin 2200,15 psi, actuator 37,44% ja rail pressure 650,47 psi. Eikä lähtenyt käyntiin.
Muutaman startin jälkeen setpoint 2164,64 psi, actuator 35,81% ja rail pressure 847,00 psi. Tälläin lupaili ja käynnistyi.
Koneen käydessä tyhjäkäyntiä setpoin 1948,52 psi, actuator 17,26% ja rail pressure 1955,77 psi.
Runtua kun antaa niin paineet nousevat paljon lisää eli ruisku ilmeisesti toimii.
Tämä nyt ilmeisesti kertoo, että startissa paine jää alhaiseksi eikä sen takia tahdo käynnistyä eli suutinvuoto paluulinjaan.

heinz
Viestit: 45
Liittynyt: 03.08.2022. 9:48
Paikkakunta: helsinki

Re: 3.0 crd ei hehkuta

Viesti Kirjoittaja heinz » 19.08.2025. 21:43

Kokeilin sulkea paluulinjoja ja kun puristaa letkua 4,5 pyttyjen kohdalla, niin paineet nousevat tonniin ja kone lähtee käyntiin. eli suutinvuoto paluulinjaan todennäköisesti viitospytyssä.

Kirjoita vastaus