Grand Cherokee -00 4.7 V8
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Kekkoslovakia kyllä lyö laardia päälle kauppiaan hintoihin, halusi tai ei ja tämähän on ikävää kyllä. Onko noi nivelet ihan aikuisten oikeesti niin paljon paremmat, että kannattaa panostaa lisärahaa niihin versus joku muu perinteinen laadukas tarvikenivel?
Crownin https://www.crownautomotive.net/Cam-Bol ... 4238K.htmlsivuilta kattelin että M14x2 olis niitten pulttiloinen ja paketin koko kun on 7x2" niin pultti lätkineen on pienempi kuin 17,5cm x 5cm. Pitää tönärillä kattoa noi vanhat puslat että oliko se 14 millinen holetsekki niissä vai ei. Pituus kuulostaa ulkomuistilta sellaselta että tuota voisi WJ:ssä hyödyntää.
Ja olikos muuten tosiaan niin, että leimamiehelle on nykyään pakko esittää suuntauslappu jos on alustaa laskenut tai korottanut? Joskus oli suositus, ja sitten -97 raksapakua muutoskatsastaessani hieman matalemmilla vietereillä tokaisivat että on niin vanha ettei tartte näillä uudemmillakaan säädöksillä suuntauslappua siihen. -98 ja tuoreammat tartti ja tähän lokeroon ikävästi tärähtää sitten Jeeppikin.
Crownin https://www.crownautomotive.net/Cam-Bol ... 4238K.htmlsivuilta kattelin että M14x2 olis niitten pulttiloinen ja paketin koko kun on 7x2" niin pultti lätkineen on pienempi kuin 17,5cm x 5cm. Pitää tönärillä kattoa noi vanhat puslat että oliko se 14 millinen holetsekki niissä vai ei. Pituus kuulostaa ulkomuistilta sellaselta että tuota voisi WJ:ssä hyödyntää.
Ja olikos muuten tosiaan niin, että leimamiehelle on nykyään pakko esittää suuntauslappu jos on alustaa laskenut tai korottanut? Joskus oli suositus, ja sitten -97 raksapakua muutoskatsastaessani hieman matalemmilla vietereillä tokaisivat että on niin vanha ettei tartte näillä uudemmillakaan säädöksillä suuntauslappua siihen. -98 ja tuoreammat tartti ja tähän lokeroon ikävästi tärähtää sitten Jeeppikin.
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Nonii urkele, taas on askarreltu jotain vaikka Eeppi onkin seistä nököttäny tossa pihalla kesärenkaitten vaihdon jälkeen kun on niin annelista ajaa. Mitäs mitäs, Jamantilta sain jeeppivelihintaan käytetyn tankinpanssarin. Kävin vilasemassa, näytti sen 100-kertaa paremmalta kuin oma pitsimallinen lärsäke joten matkaan otin ja samalla lunastin hyllystä löytyneet uudet kiinnityspannat tankkiin. Grand Chief "He Who Has Smelly Underwear" of the Cherokee says: excellent choice son! Jep, tais olla hieman tujumpi asennusolut äsken...
No tässä oli kuitennii lähtökohta:


Ei muuta ku Kränzleen vesihiekkapuhallusvehkeet kiinni ja rakkautta perään, normi puhalluskelloa en jaksanu kaivaa esille kun on tota pölyä ilmassa muutenkin ihan riittävästi:

Sisäpuolelle tekasin vastaavan mutta laajemman puhalluksen. Paikkojen kuivuttua tarjoilin sille vielä fosforihappoa, ja sen käsittelyn jälkeen pikainen sipasu teräsharjalla akkukoneen kanssa kun ameriikkalaiset maalinjämät ei ilmeisestikään tykänneet Annitrolista. Värjäyksen hoidin tällä kertaa testimielessä jollain 4 in 1 tappaa talossa ja puutarhassa tuotteella jossa rost stoppiva, pohjavärivä, pintavärivä ja jotain neljättä parhautta samassa tökötissä:

Ekaa varvia pensselillä yli:

Tokan varvin jälkeen tuli jonkun verran färin kuivamisesta johtuvaa haihtumisrakkulaa, ei haittaa menoa mutta näyttää vähän rumalta:

Katotaan nyt sit kuinka paljon häiritsee, ja jos häiritsee liikaa niin kiskasen panssarin ulkopuolelle ylimaalattavan kiveniskusuojan jota en kylläkään ajatellut maalata kun tota väriä on tärvätty melkein koko purkki tohon panssariin. Josko se nyt pysyis sitten kyydissä näitten toimenpiteitten jälkeen sen seuraavat 20-vuotta. Pannatkin värjäsin samalla tökötillä, it's good to have extra protection vai mites ne viisaat meinaskaan.
Sitten turasin vanhoista pyöränmuttereista tällaiset jatkotötteröt 4-kipalesta jotta saan mitattua aurausta auton seistessä pyörillään. Ei tämä nyt absoluuttisen tarkkaa ole, mutta omasta mielestä parempi vaihtoehto kuitennii ku renkaan kylkeä vasten möllöttävän pulikan reunasta mittailu:

Ja sit niinQ näin:


Tönärillä mittasin vielä tohon profiiliin vanteen reunoista, niin suorassa olivat -> voisi kuvitella että auton saa ajettavaksi aurauksien osalta ainakin oikeeseen säätöön asti.
Etupään nivelet tuli nyt sitten Sidem merkkisinä, ja lootien päällä luki että Made in EU. Ohjausiskarin otin kanssa merkkiä Magnum, ja oli halvin mikä nyt sattui samasta paikasta löytymään mistä niveletkin tuli. Skädäm:

Tässä kohtaa nyt sitten hiipi mieleen kuitenkin, että minkähän verran kumien alla on rasvaa. Samalla hiipi mieleen, että olen unohtanut ostaa rasvaprässiin sen pirun rasvaneulan. Noh, ei muuta ku tällaista ultimate-hitek työkalua virittämään jotta nivelien suojakumien lukkorenkaat jotenkin lähtis kumeja rikkomatta veks:

Pienellä ruuvarilla lukkorenkaan päätä ulospäin, sujauttaa sen pään ultimaattisen työkalun läpi ja rupee pyörittämään työkalua nivelen ympäri samalla kun nostaa sitä lukkorengasta ylöspäin niin lähtee oikein siivosti lukitukset irti. Ja menee takaisinkin ihan just yhtä helposti:

Neljästä nivelestä kolmessa oli rasvaa omasta mielestä todella hinusti:

Molyvaseliinia turasin tonne sitten baltiarallaa olakkeen tasalle:

Puristelin ja vääntelin kasauksen jäljiltä ja totesin ettei menny liikaa kun ei kinnaa, pullistele tai tursua vaseliinia mistään pihalle. En tiedä menikö riittävästi, mutta on ainakin reilusti enemmän kuin tehtaalta tullessa. Jokaisessa nivelessä näytti olevan muovinen insertti / peti johon pallo lepää, että ei nämä nyt varmaan kauhean pitkäikäiset ole. Eipä tälläsiin kyllä kannata rasvanippaakaan laittaa, tulee vielä koko hela hoito silmille.
Kumeksit kasattua pikku putsi brake cleanerilla ja käläkälä-pullosta mattamustaa akryyliä pintaan, niin pysyy ehkä just sen asennuksen ajan ruosteettomana

Tähän jäi tältä illalta, katotaan jos saisi huomenna taikinoitua nivelet sinne keulaan paikoilleen. Ja vielä säädettyä sitä aurausta edes sinne päin. Sen jälkeen voisin taas ottaa kinnerin ajoon ja ihmetellä että välittäiskö hieman vähemmän urista...
No tässä oli kuitennii lähtökohta:


Ei muuta ku Kränzleen vesihiekkapuhallusvehkeet kiinni ja rakkautta perään, normi puhalluskelloa en jaksanu kaivaa esille kun on tota pölyä ilmassa muutenkin ihan riittävästi:

Sisäpuolelle tekasin vastaavan mutta laajemman puhalluksen. Paikkojen kuivuttua tarjoilin sille vielä fosforihappoa, ja sen käsittelyn jälkeen pikainen sipasu teräsharjalla akkukoneen kanssa kun ameriikkalaiset maalinjämät ei ilmeisestikään tykänneet Annitrolista. Värjäyksen hoidin tällä kertaa testimielessä jollain 4 in 1 tappaa talossa ja puutarhassa tuotteella jossa rost stoppiva, pohjavärivä, pintavärivä ja jotain neljättä parhautta samassa tökötissä:

Ekaa varvia pensselillä yli:

Tokan varvin jälkeen tuli jonkun verran färin kuivamisesta johtuvaa haihtumisrakkulaa, ei haittaa menoa mutta näyttää vähän rumalta:

Katotaan nyt sit kuinka paljon häiritsee, ja jos häiritsee liikaa niin kiskasen panssarin ulkopuolelle ylimaalattavan kiveniskusuojan jota en kylläkään ajatellut maalata kun tota väriä on tärvätty melkein koko purkki tohon panssariin. Josko se nyt pysyis sitten kyydissä näitten toimenpiteitten jälkeen sen seuraavat 20-vuotta. Pannatkin värjäsin samalla tökötillä, it's good to have extra protection vai mites ne viisaat meinaskaan.
Sitten turasin vanhoista pyöränmuttereista tällaiset jatkotötteröt 4-kipalesta jotta saan mitattua aurausta auton seistessä pyörillään. Ei tämä nyt absoluuttisen tarkkaa ole, mutta omasta mielestä parempi vaihtoehto kuitennii ku renkaan kylkeä vasten möllöttävän pulikan reunasta mittailu:

Ja sit niinQ näin:


Tönärillä mittasin vielä tohon profiiliin vanteen reunoista, niin suorassa olivat -> voisi kuvitella että auton saa ajettavaksi aurauksien osalta ainakin oikeeseen säätöön asti.
Etupään nivelet tuli nyt sitten Sidem merkkisinä, ja lootien päällä luki että Made in EU. Ohjausiskarin otin kanssa merkkiä Magnum, ja oli halvin mikä nyt sattui samasta paikasta löytymään mistä niveletkin tuli. Skädäm:

Tässä kohtaa nyt sitten hiipi mieleen kuitenkin, että minkähän verran kumien alla on rasvaa. Samalla hiipi mieleen, että olen unohtanut ostaa rasvaprässiin sen pirun rasvaneulan. Noh, ei muuta ku tällaista ultimate-hitek työkalua virittämään jotta nivelien suojakumien lukkorenkaat jotenkin lähtis kumeja rikkomatta veks:

Pienellä ruuvarilla lukkorenkaan päätä ulospäin, sujauttaa sen pään ultimaattisen työkalun läpi ja rupee pyörittämään työkalua nivelen ympäri samalla kun nostaa sitä lukkorengasta ylöspäin niin lähtee oikein siivosti lukitukset irti. Ja menee takaisinkin ihan just yhtä helposti:

Neljästä nivelestä kolmessa oli rasvaa omasta mielestä todella hinusti:

Molyvaseliinia turasin tonne sitten baltiarallaa olakkeen tasalle:

Puristelin ja vääntelin kasauksen jäljiltä ja totesin ettei menny liikaa kun ei kinnaa, pullistele tai tursua vaseliinia mistään pihalle. En tiedä menikö riittävästi, mutta on ainakin reilusti enemmän kuin tehtaalta tullessa. Jokaisessa nivelessä näytti olevan muovinen insertti / peti johon pallo lepää, että ei nämä nyt varmaan kauhean pitkäikäiset ole. Eipä tälläsiin kyllä kannata rasvanippaakaan laittaa, tulee vielä koko hela hoito silmille.
Kumeksit kasattua pikku putsi brake cleanerilla ja käläkälä-pullosta mattamustaa akryyliä pintaan, niin pysyy ehkä just sen asennuksen ajan ruosteettomana


Tähän jäi tältä illalta, katotaan jos saisi huomenna taikinoitua nivelet sinne keulaan paikoilleen. Ja vielä säädettyä sitä aurausta edes sinne päin. Sen jälkeen voisin taas ottaa kinnerin ajoon ja ihmetellä että välittäiskö hieman vähemmän urista...
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Nyt olis sitten ohjauksen pallonivelet vaihdettu, eli enää ei ole vanhoja palloniveliä kuin ne 4 isoa jotka on olkavarsissa. Vai minkä nimiset ne nyt sit tällasessa autossa onkaan
Aikalailla pirun tiukassa oli eka nivel kun sitä aloitin auki kiertämään tangosta, itse autostahan noi sai irroitettua aikalailla kivuttomasti. Tossa nyt olis kuitenkin eka menossa hollilleen:

Kuparitahnaa laittelin vanhasta tottumuksesta väliin, tulee sähkökemiallista paria ja avaruus-aikajatkumokin tykkää pahaa mutta on toiminut omissa turauksissa vuosikymmenet. Eipä sillä etteikö sinne vois jotain fiksumpaa ja modernimpaakin laittaa väliin mutta kun nyt sattuu olemaan iso pytty sitä kuparimömmövä.
Magnum hinnat alkaen ohjausiskarikin oli reilusti tukevampi kuin paikalla ollut, tosta vähän kokoeroa:

Tässä ollaan menossa kiinni, mutta avatessa hieman jänskätti että mitenhän lähtee. No hyvin se lähti pallonivelen "ulospainajalla" paukahduksen saattelemana:

Tossa vielä romut kasattuna ja auraus mitattuna redneck engineering mittalaitteistolla:

Jos joku tuumailee jotain vastavaa kötöstellä mittalaitteistoksi, niin käyttäkää vähän korkeampaa profiilia mistä mitat otetaan. Itse ajattelin laserilla ottaa mitat, mutta renkaan takapuolella tulee tukivarret silleen kivasti eteen etten mä ainakaan päässyt laserilla mittaamaan -> meni mittanauhahommiksi ja profiilin alareunasta mittailin. Aurausta laitoin nyt sen 2mm verran, että katotaas nyt sit josko se jeesas.
Askin öljynvaihtokin tulee uudelleen työlistalle kun joku palikka ei kunnolla ilmeisesti putsannu öljypohjan reunaa. Eli ottaa ja tihuttaa ölppää läpi, enkä mä pääse niitä erityisen vähän ajettuja öljyjä edes ottamaan talteen kun en viime reissulla tehnyt tyhjennysproppua siihen öljypohjaan. Tyhmästä päästä nauttii koko kroppa, taas se on todistettu
Samalla sitten temuaisi uuden vaihdelaatikon kannakkeen mestoille vaikkei vanha pahalta näytäkkään.
Niin ja se panssari pitäis kanssa vaihtaa sinne tankin ympärille, ja se homma ei jostain syystä kiehdo sitten tippaakaan...
Ai niin, yks mutteri tykkäs kyttyrää tossa niin onkos tämä ihan vakio pyöränmutteri ja löytyiskös joltain ylimääräistä:


Aikalailla pirun tiukassa oli eka nivel kun sitä aloitin auki kiertämään tangosta, itse autostahan noi sai irroitettua aikalailla kivuttomasti. Tossa nyt olis kuitenkin eka menossa hollilleen:

Kuparitahnaa laittelin vanhasta tottumuksesta väliin, tulee sähkökemiallista paria ja avaruus-aikajatkumokin tykkää pahaa mutta on toiminut omissa turauksissa vuosikymmenet. Eipä sillä etteikö sinne vois jotain fiksumpaa ja modernimpaakin laittaa väliin mutta kun nyt sattuu olemaan iso pytty sitä kuparimömmövä.
Magnum hinnat alkaen ohjausiskarikin oli reilusti tukevampi kuin paikalla ollut, tosta vähän kokoeroa:

Tässä ollaan menossa kiinni, mutta avatessa hieman jänskätti että mitenhän lähtee. No hyvin se lähti pallonivelen "ulospainajalla" paukahduksen saattelemana:

Tossa vielä romut kasattuna ja auraus mitattuna redneck engineering mittalaitteistolla:

Jos joku tuumailee jotain vastavaa kötöstellä mittalaitteistoksi, niin käyttäkää vähän korkeampaa profiilia mistä mitat otetaan. Itse ajattelin laserilla ottaa mitat, mutta renkaan takapuolella tulee tukivarret silleen kivasti eteen etten mä ainakaan päässyt laserilla mittaamaan -> meni mittanauhahommiksi ja profiilin alareunasta mittailin. Aurausta laitoin nyt sen 2mm verran, että katotaas nyt sit josko se jeesas.
Askin öljynvaihtokin tulee uudelleen työlistalle kun joku palikka ei kunnolla ilmeisesti putsannu öljypohjan reunaa. Eli ottaa ja tihuttaa ölppää läpi, enkä mä pääse niitä erityisen vähän ajettuja öljyjä edes ottamaan talteen kun en viime reissulla tehnyt tyhjennysproppua siihen öljypohjaan. Tyhmästä päästä nauttii koko kroppa, taas se on todistettu

Niin ja se panssari pitäis kanssa vaihtaa sinne tankin ympärille, ja se homma ei jostain syystä kiehdo sitten tippaakaan...
Ai niin, yks mutteri tykkäs kyttyrää tossa niin onkos tämä ihan vakio pyöränmutteri ja löytyiskös joltain ylimääräistä:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Pallonivelet on olkavarsissa, noi mitkä vaihdoit on raidetangon- ja välivarren päitä.
Mitenkäs jos olisi ihan vaan ostanut Moogin problem solverit, ne on esim. omassa käytössä kestäneet nyt 8 vuotta enemmän ja vähemmän varsin rankkaa ja säälimätöntä käyttöä. Olen rasvannut ne kaksi kertaa Mobil1:n sinisellä "merivaseliinilla" (XHP220), ekan kerran asentaessa ja toisen kerran jokunen vuosi sitten. Moogin raidetangonpäissä ja pallonivelissä on huokoista metallia, johon rasva imeytyy. Lisäksi rasva toki on sitten siellä kupin ja pallon/ tapin välissä suojaamassa ja voitelemassa.
Mitenkäs jos olisi ihan vaan ostanut Moogin problem solverit, ne on esim. omassa käytössä kestäneet nyt 8 vuotta enemmän ja vähemmän varsin rankkaa ja säälimätöntä käyttöä. Olen rasvannut ne kaksi kertaa Mobil1:n sinisellä "merivaseliinilla" (XHP220), ekan kerran asentaessa ja toisen kerran jokunen vuosi sitten. Moogin raidetangonpäissä ja pallonivelissä on huokoista metallia, johon rasva imeytyy. Lisäksi rasva toki on sitten siellä kupin ja pallon/ tapin välissä suojaamassa ja voitelemassa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Kylläpä kyllä, eli siellä on ne neljä isoa palloniveltä vielä vaihtamatta jotka on niissä olkavarsissa. Katotaan nyt sitten joutuuko nekin vielä vaihtamaan, jossain kohtaa varmastikin. Ja koska en niitä vaihtanut silloin kun vetarit oli pöydällä, niin se vaihto tullee mun säkällä varmaan ajankohtaiseksi viikon sisään siitä kun auton ottaa ajoon
Mulla oli Moogin problem solverit liipasimella, mutta omat kokemukset Moogin alustatuotteista on ihan ala-arvoiset. Nythän ei siis tullut muuta Moogia mun alustahörhöilyssä kuin takapään kallistuksenvakaajan linkkitangot eli koiranluut. T4 Transportteriini laitoin viimeks Moogia alapalloiksi, ja ne kypsyi vuodessa vaihtokuntoon autossa joka on todella vähässä käytössä. Sillä mä aiemmin tuumailinkin, että onkohan jenkkilotjien Moogit tehty muualla kuin eurokinnereiden koska noi "euromoogit" oli ihan sitä itteensä. Nehän eivät kyllä olleet rasvanipallisia versioita, että ehkä ne rasvanipalliset on OK ja muut on kuraa? Vai olisko niin että kaikki Moogit oli jees 8-vuotta sitten, ja sen jälkeen on talousosaston penninpyörittäjät ajaneet laadun alas?
Tossa raidetangossa oli rasvanipallinen Moogi toisessa päässä mutta se oli kyllä täysin kypsä. Simpukan päästä löytyi ainoa suht tolkuissaan ollut nivel, mutta se oli viettänyt auton alla selkeesti vähemmän aikaa kuin muut.
En ole koskaan aikaisemmin lisäillyt uusiin palloihin rasvaakaan, mutta nyt tosiaan huvin ja urheilun vuoksi tuli se tehtyä ihan vaan josko pikkasen toisi lisää elinikää noille halvoille osille. Eipä siihen montaa minuuttia palanut aikaa, ni saipahan ainakin harrastaa jos ei muuta

Mulla oli Moogin problem solverit liipasimella, mutta omat kokemukset Moogin alustatuotteista on ihan ala-arvoiset. Nythän ei siis tullut muuta Moogia mun alustahörhöilyssä kuin takapään kallistuksenvakaajan linkkitangot eli koiranluut. T4 Transportteriini laitoin viimeks Moogia alapalloiksi, ja ne kypsyi vuodessa vaihtokuntoon autossa joka on todella vähässä käytössä. Sillä mä aiemmin tuumailinkin, että onkohan jenkkilotjien Moogit tehty muualla kuin eurokinnereiden koska noi "euromoogit" oli ihan sitä itteensä. Nehän eivät kyllä olleet rasvanipallisia versioita, että ehkä ne rasvanipalliset on OK ja muut on kuraa? Vai olisko niin että kaikki Moogit oli jees 8-vuotta sitten, ja sen jälkeen on talousosaston penninpyörittäjät ajaneet laadun alas?
Tossa raidetangossa oli rasvanipallinen Moogi toisessa päässä mutta se oli kyllä täysin kypsä. Simpukan päästä löytyi ainoa suht tolkuissaan ollut nivel, mutta se oli viettänyt auton alla selkeesti vähemmän aikaa kuin muut.
En ole koskaan aikaisemmin lisäillyt uusiin palloihin rasvaakaan, mutta nyt tosiaan huvin ja urheilun vuoksi tuli se tehtyä ihan vaan josko pikkasen toisi lisää elinikää noille halvoille osille. Eipä siihen montaa minuuttia palanut aikaa, ni saipahan ainakin harrastaa jos ei muuta

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Noi mutterit on samoja kuin mitä mä myyn, eli löytyy uusia hyllystä...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
AaaaaAAAAAARGHHH!!! Eipäs sitten tullut painettua lähetä nappulaa esikatselun jälkeen, ni puolikas romaani hävis taivaan tuuliin
Yritys 2, joskin lyhkäisempänä kuin ensimmäinen iteraatio. Pitkin hampain menin talliin tänään ja tarkoituksena vaihtaa askin kannake. Tuumailin että ehkä saisin lisävalotelineen kanssa irti kun siihen oli kovasti talven aikana ilmaantunut norjankromia vaikka se tuli maalattua sekä pohjavärillä että akryylilla. Noh, laiskuuksissani vedin ne paukkupullosta, niin ei ne näköjään kestäny talvea vaikka näin olin ajatellut että tekisivät. Ei muuta ku koko tellinki irti.
Askin halpiskannake oli aikalailla saman oloinen kuin orkkiskin, reiät ei tosin olleet ihan kohdillaan mutta sitä oli jiirattu kuntoon 12mm reikäkoolla kun orkkiksen pultinreiät on sen 10mm:


Tuon vaihtohan on suorastaan naurettavan helppo moottorinkannakkeisiin verrattuna, 1/2" räikkä, 15mm hylsy, 1 nivelpala sekä 1 jatko niin noilla pääsee oikke myykkavasti veivaamaan auki askin puoleiset pultit. Keskipulttihan on 18mm kannoilla, ja askia pitää keventää että se tulee sieltä kivuttomasti pois. Asentaessa vedin ekaksi kannakkeen kiinni askiin, sitten tunkkasin lootaa hieman ylöspäin jotta keskipultti sujahti paikalleen eli oli se vanha kannake luonnollisesti jonkun verran vuosien saatossa väsynyt:

Sittenhän mä kattelin sitä askin öljypohjaa, ja pulssin olisi varmaan saanut silmämittaisesti katottua tosta ohimolta. Ihan pikkasen viiksetti, etten ollut laittanut sitä tyhjennysproppua kun tein öljyhuollon taannoin. Heureka hetken seurauksena meinasinkin sitten imulaitteella tyhjätä öljyt pois sotkemasta, mutta prkl kun oli se vaijerinkuorta muistuttava imukappale sitten liian lyhyt kuitennii. Ei muuta ku perinteisillä meiningeillä vermeet veks ja rasvamonttu rupes olemaan nimensä mukainen mesta. Eihän tota sinne vaan voinut jättää:

Mikrokulmasta olin aiemmin kipassut 1/2" UNF kierteillä olevat smudut ja pultit, niin tästä pariskunnasta nyt sitten päätin tehdä tyhjennyspropun:

Holesnajan tekasin tohon pahkan kylkeen, lirittää ikävästi tangentin suuntaan öljyjä tyhjätessä mutta eipähän revi koko öljypohjaa päreiksi jos sattuu pohjakontakti tulemaan. Ruosteet veks, sinkin luopumisen edistys ränkälällä myös mutteriin ja sitten öljypohjan sisäpuolelta pulttasin mutterin hollilleen 14mm reikään:

Tuohon sitten Esabin saattelemana vähintäänkin riittävät saumat, ja luotto oli niin kova tässä kohtaa etten pistänyt matalan pintajännitteen omaavaa litkua (kuten tinneri) tuonne tiiviyttä testatakseni. Ei, nyt vedettiin eteenpäin sillä tuo rusehtava jumalpinnoite piti poistaa sekä öljypohjasta että valoraudasta:

Puhalluskello ulos varastosta, hiekat sisään ja silikoosia hommaamaan. Pieteettipuhallusta ei tullut, mutta ruosteet ja suurimman shaibat siis pois:

Seuraavaks rasvanpoisto, 2k epoksin sekoitus ja sitä riittävästi pintaan:

Tohon sitten kevyt hionta ja 2k akryylit niskaan. Mattaustahna oli totaalisen jämähtänyt, niin kiluista tuleepi sitten kiiltävän mustat. Noh, kiiltävän mustaa noi peränkannet ja tankkipanssarikin on ni kai se kelpaa. Mut josko sit vaik huomenna ne, tai sit ei
Niin ja pitää Jamantilta kipaista mutteri jossain kohtaa että saa thönix-paskeen pois ja kunnon mutterin tilalle. Kiiltoa on kyllä uudessa aivan liikaa vanhoihin verrattuna

Yritys 2, joskin lyhkäisempänä kuin ensimmäinen iteraatio. Pitkin hampain menin talliin tänään ja tarkoituksena vaihtaa askin kannake. Tuumailin että ehkä saisin lisävalotelineen kanssa irti kun siihen oli kovasti talven aikana ilmaantunut norjankromia vaikka se tuli maalattua sekä pohjavärillä että akryylilla. Noh, laiskuuksissani vedin ne paukkupullosta, niin ei ne näköjään kestäny talvea vaikka näin olin ajatellut että tekisivät. Ei muuta ku koko tellinki irti.
Askin halpiskannake oli aikalailla saman oloinen kuin orkkiskin, reiät ei tosin olleet ihan kohdillaan mutta sitä oli jiirattu kuntoon 12mm reikäkoolla kun orkkiksen pultinreiät on sen 10mm:


Tuon vaihtohan on suorastaan naurettavan helppo moottorinkannakkeisiin verrattuna, 1/2" räikkä, 15mm hylsy, 1 nivelpala sekä 1 jatko niin noilla pääsee oikke myykkavasti veivaamaan auki askin puoleiset pultit. Keskipulttihan on 18mm kannoilla, ja askia pitää keventää että se tulee sieltä kivuttomasti pois. Asentaessa vedin ekaksi kannakkeen kiinni askiin, sitten tunkkasin lootaa hieman ylöspäin jotta keskipultti sujahti paikalleen eli oli se vanha kannake luonnollisesti jonkun verran vuosien saatossa väsynyt:

Sittenhän mä kattelin sitä askin öljypohjaa, ja pulssin olisi varmaan saanut silmämittaisesti katottua tosta ohimolta. Ihan pikkasen viiksetti, etten ollut laittanut sitä tyhjennysproppua kun tein öljyhuollon taannoin. Heureka hetken seurauksena meinasinkin sitten imulaitteella tyhjätä öljyt pois sotkemasta, mutta prkl kun oli se vaijerinkuorta muistuttava imukappale sitten liian lyhyt kuitennii. Ei muuta ku perinteisillä meiningeillä vermeet veks ja rasvamonttu rupes olemaan nimensä mukainen mesta. Eihän tota sinne vaan voinut jättää:

Mikrokulmasta olin aiemmin kipassut 1/2" UNF kierteillä olevat smudut ja pultit, niin tästä pariskunnasta nyt sitten päätin tehdä tyhjennyspropun:

Holesnajan tekasin tohon pahkan kylkeen, lirittää ikävästi tangentin suuntaan öljyjä tyhjätessä mutta eipähän revi koko öljypohjaa päreiksi jos sattuu pohjakontakti tulemaan. Ruosteet veks, sinkin luopumisen edistys ränkälällä myös mutteriin ja sitten öljypohjan sisäpuolelta pulttasin mutterin hollilleen 14mm reikään:

Tuohon sitten Esabin saattelemana vähintäänkin riittävät saumat, ja luotto oli niin kova tässä kohtaa etten pistänyt matalan pintajännitteen omaavaa litkua (kuten tinneri) tuonne tiiviyttä testatakseni. Ei, nyt vedettiin eteenpäin sillä tuo rusehtava jumalpinnoite piti poistaa sekä öljypohjasta että valoraudasta:

Puhalluskello ulos varastosta, hiekat sisään ja silikoosia hommaamaan. Pieteettipuhallusta ei tullut, mutta ruosteet ja suurimman shaibat siis pois:

Seuraavaks rasvanpoisto, 2k epoksin sekoitus ja sitä riittävästi pintaan:

Tohon sitten kevyt hionta ja 2k akryylit niskaan. Mattaustahna oli totaalisen jämähtänyt, niin kiluista tuleepi sitten kiiltävän mustat. Noh, kiiltävän mustaa noi peränkannet ja tankkipanssarikin on ni kai se kelpaa. Mut josko sit vaik huomenna ne, tai sit ei

Niin ja pitää Jamantilta kipaista mutteri jossain kohtaa että saa thönix-paskeen pois ja kunnon mutterin tilalle. Kiiltoa on kyllä uudessa aivan liikaa vanhoihin verrattuna

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Penetraatiotestaus hoidettu, hitsisaumat ei vuotaneet vaikka muutaman tunnin oli tinnerit öljypohjassa. Noin ollen pyyhkäsin romut harmaalla karhunkielellä sekä pölyliinalla, ja sipaisin akryylit pintaan. Onhan tossa pohjassakin jo jonkin verran ruostekraateria, mutta eiköhän se siellä toiset 20v mene taas:

Pikku välikuivatus ja toinen reissu färiä pintaan:

Ei tullu peilipintaa mihinkään, mutta eipä olis pohjatyöt sellaista sallineet muutenkaan
Seuraavan yrityksen askin öljypohjan tiivistyksestä meinasin kokeilla _perusteellisen_ puhdistuksen jälkeen tällä:

Filtterisatsin mukana tuli joku kumi/korkki sekoitusta muistuttava tiiviste jonka viime kerralla jätin pois kun epäilytti sen toiminta. Pitäisköhän nyt kuitenkin koittaa tehdä joku kerrospatentti, eli ohkanen siivu tota Permateksiä öljypohjaan sekä askin tiivistepintaan ja sitten tivari väliin? Vähä ajattelin kyllä koittaa pelkällä silkkarilla vieläkin kun edellinen tihuttaminen mennee user errorin piikkiin...

Pikku välikuivatus ja toinen reissu färiä pintaan:

Ei tullu peilipintaa mihinkään, mutta eipä olis pohjatyöt sellaista sallineet muutenkaan

Seuraavan yrityksen askin öljypohjan tiivistyksestä meinasin kokeilla _perusteellisen_ puhdistuksen jälkeen tällä:

Filtterisatsin mukana tuli joku kumi/korkki sekoitusta muistuttava tiiviste jonka viime kerralla jätin pois kun epäilytti sen toiminta. Pitäisköhän nyt kuitenkin koittaa tehdä joku kerrospatentti, eli ohkanen siivu tota Permateksiä öljypohjaan sekä askin tiivistepintaan ja sitten tivari väliin? Vähä ajattelin kyllä koittaa pelkällä silkkarilla vieläkin kun edellinen tihuttaminen mennee user errorin piikkiin...
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Toi painepurkki on sitten kertakäyttöinen, jos jätät sen viikoksi pöydälle, se ei tule kama enän venttiilistä ulos (ai mistäkö tiedän)... Oli kolme purkkia kerralla kokeiltavana: ekan, ainoon ja vikan. Palaan takaisin KENT-silikooniin, se saa seista kuukauden pöydällä ja aina vaan kamaa tulee, kunhan sen suuttimen vaihtaa/putsaa....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Nyt piti oikein mennä Permatexin sivuille ihmettelemään kun olin tiukasti siinä uskossa että on "useasti käytettävä". Siellä luki että pitäis jättää 1cm suuttimeen kamaa, ja nyppäsee sen sitten veks kun seuraavan kerran käyttää. Kai se räkä sitten jämähtää siihen pullon venttiiliin jos ei tuolla tavoin tee suuttimeen tulppaa? Noh, katotaan miten käy. Aikaisemmin mainitsemani Loctite mulla oli 2-vuotta avattuna ja siitä vaan aina vetäsin ilmatiiviillä teipillä kärjen umpeen -> tuli aina vaan pihalle eli siitä sai hyödynnettyä koko sisälmyksen kyllä vaikkei kerralla tursottanutkaan pihalle.
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Mulla oli koko suutin täynnä ja kun suuttimen lyhensi, siellä oli kovettumatonta kamaa, mutta ventiili oli yhtäpuuta, palautin pullon ja hyvittivät... Ei jatkoon, paitsi jos aina saa käytettyä sen yhden kerran ja takuuseen uusi... Ei jaksa sellaista, pitää sen toimia joka kerta, kunnes on tyhjä. KENT on toiminut, se on tosin mulla nyt loppu ja siksi kokeilin tuota ainetta....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Täällä on toiminu tuo permatex, talven yli oli käyttämättä jonka jälkeen riitti että käytti suuttimen irti ja nyppäs jämähtäneen massan suuttimesta pois.
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Joko sulla tai mulla oli tilastotappio, mutta ei se mua vakuuttanut (ja mut sen olis tässä kohtaa pitänyt vakuuttaa). Toi toinen aine/pullo on ollut vakuuttava, kuitenkin sitä oon ostanut 12 pulloa kerralla ja ne vaan toimi ja toimi, vaikka ei ne ihan parissa vuodessa kuluneet loppuun ja välillä seisoo työpöydällä kuukausia, kun ei niitä edes joka viikko tarvinnu...
Samalla lailla kävi aikoinaan kun kerran kokeilin Valvolinen vastaavaa, ei vakuuttanut edes kaksi pulloa, vaikka ostin vain yhden...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Mikäs on se Jamantin käytössä hyväksi koettu Kentin jumaltuote, onko se tämä Siligasket 2? https://jasper.fi/tuote/kent-siligasket-2/
Ihan vaan että ostaa sitten ens kerralla sellasta joka kestää satunnaista käyttöä paremmin jos veijo permatex otti ja suhautti mykiöön. Ei noita 2-kymppisiäkään ole pois heitettäväksi asti kuitenkaan...
Ihan vaan että ostaa sitten ens kerralla sellasta joka kestää satunnaista käyttöä paremmin jos veijo permatex otti ja suhautti mykiöön. Ei noita 2-kymppisiäkään ole pois heitettäväksi asti kuitenkaan...
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Just sitä se on...Macke kirjoitti: ↑04.06.2019. 12:02Mikäs on se Jamantin käytössä hyväksi koettu Kentin jumaltuote, onko se tämä Siligasket 2? https://jasper.fi/tuote/kent-siligasket-2/
Ihan vaan että ostaa sitten ens kerralla sellasta joka kestää satunnaista käyttöä paremmin jos veijo permatex otti ja suhautti mykiöön. Ei noita 2-kymppisiäkään ole pois heitettäväksi asti kuitenkaan...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1