Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18.12.2018. 14:34
- Paikkakunta: Kouvola
Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri
Moro,täällä aloitteleva jeeppi harrastaja kyselee napamutterin ja niiden 3,tähtikantaisen pultin kiristys momentteja. Netistä löytyy niin paljon eri tietoa että ajattelin kysyä täältä neuvoa. T.aloitteleva jeeppi äijä
Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri
Korjausmanuaali (vuosimalliin 1999) antaa seuraavanlaiset arvot:
Axle Nut . . . . . . . . . . . . . . . . 237 N·m (175 ft. lbs.)
Hub Brg. Bolt . . . . . . . . . . . . . 102 N·m (75 ft. lbs.)
Axle Nut . . . . . . . . . . . . . . . . 237 N·m (175 ft. lbs.)
Hub Brg. Bolt . . . . . . . . . . . . . 102 N·m (75 ft. lbs.)
Jeepitön Jeeppi-intoilija
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18.12.2018. 14:34
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri
Muistat sitten vaihtaessa pari asiaa:
Napaa ei saa vetää ulosvetäjällä pois olkavarresta, tosin jos on vanha napa mikä menossa roskiin niin sitten on ok. Navan kiinnityspultit ei ole tähtikantaisia, ne on 12- kulmaisella 13mm kannalla mihin käy ihan tavalinen 12- kantainen 13mm hylsy. Ei siis ole mikään XZNyBFGKFGGCX tai torx- johdannainen
Vetarin päässä oleva mutteri lähtee helpoiten auki silloin kun on vielä rengas maassa (olettaen että vanteen keskiön läpi pääsee siihen käsiksi), tai vaihtoehtoisesti joku painamassa jarrua. Hyvällä iskevällä koneella lähtee yleensä helposti. Jos napa ei ole menossa vaihtoon, niin vetaria ei tarvitse irrottaa navasta.
Napaa ei saa vetää ulosvetäjällä pois olkavarresta, tosin jos on vanha napa mikä menossa roskiin niin sitten on ok. Navan kiinnityspultit ei ole tähtikantaisia, ne on 12- kulmaisella 13mm kannalla mihin käy ihan tavalinen 12- kantainen 13mm hylsy. Ei siis ole mikään XZNyBFGKFGGCX tai torx- johdannainen
Vetarin päässä oleva mutteri lähtee helpoiten auki silloin kun on vielä rengas maassa (olettaen että vanteen keskiön läpi pääsee siihen käsiksi), tai vaihtoehtoisesti joku painamassa jarrua. Hyvällä iskevällä koneella lähtee yleensä helposti. Jos napa ei ole menossa vaihtoon, niin vetaria ei tarvitse irrottaa navasta.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18.12.2018. 14:34
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri
Mie tuhosin jo torxpäällä yhen tähtikannan kunnes tajusin että #&%! tää mikää torx ole,4x4 partsista otin parit tähtikannat varalle molemmin puolin ja loppujen lopuksi molemmin puolin meni yhet tähtikannat vaikka oli jo oikea avainkin. Onneksi multa löytyy tollanen nuoriso "mikki" millä sain hitsauttua molempiin kantoihin mutterit ja isolla jakarilla auki. Rupesin aluksi vaihtamaan vetareita tähän mut syy olikin etupäänkardaanin laakeri joka ihan finaalissa ja pyörii ku mustalainen anttilassa noh nyt oikea osa tilauksessa ja molemmat vetarit irroittaneena/vaihtaneena saatu vähän jeeppi kokemusta.Timo L kirjoitti: ↑19.12.2018. 16:43Muistat sitten vaihtaessa pari asiaa:
Napaa ei saa vetää ulosvetäjällä pois olkavarresta, tosin jos on vanha napa mikä menossa roskiin niin sitten on ok. Navan kiinnityspultit ei ole tähtikantaisia, ne on 12- kulmaisella 13mm kannalla mihin käy ihan tavalinen 12- kantainen 13mm hylsy. Ei siis ole mikään XZNyBFGKFGGCX tai torx- johdannainen
Vetarin päässä oleva mutteri lähtee helpoiten auki silloin kun on vielä rengas maassa (olettaen että vanteen keskiön läpi pääsee siihen käsiksi), tai vaihtoehtoisesti joku painamassa jarrua. Hyvällä iskevällä koneella lähtee yleensä helposti. Jos napa ei ole menossa vaihtoon, niin vetaria ei tarvitse irrottaa navasta.
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri
Kiitti tiedosta, nyt mäkin saan etupään laakerit omaani vaihdettua (t)uhoomatta no ehkä en..
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18.12.2018. 14:34
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri
Oli niitä kantoja nylpätty jo vähä valmiiksi.. mutta joo ole tarkkana niitten kanssa.. mulla vielä auto seissy parivuotta ennenku ostin niin voit kuvitella kuinka ruosteessa on kannat yms...Desert_Runner kirjoitti: ↑29.12.2018. 20:34Kiitti tiedosta, nyt mäkin saan etupään laakerit omaani vaihdettua (t)uhoomatta no ehkä en..
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri
Btw, jos ketään kiinnostaa.. dodge ram 2nd gen (itellä -95) on 14mm 12kantainen pultti.. että sekin on pitäny sit olla eri noissa kahdessa. -99 vojakkerissa taasen on millipultti, kokoa en nyt muista. Eikö voisi joskus käyttää edes samaa kantaa, lujuudet on toki eri mutta vojakissa on neljä pulttia versus jeepin kolme. Dötsissä neljä
Mistä muuten löysit korvaavat pultit tilalle? Periaatteessahan sinne menee normi kuuskantapulttikin jos vaan lujuus täsmää? Varmuus tietty paree ja ostaa alkuperäiset..
Mistä muuten löysit korvaavat pultit tilalle? Periaatteessahan sinne menee normi kuuskantapulttikin jos vaan lujuus täsmää? Varmuus tietty paree ja ostaa alkuperäiset..
Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri
10.9 on vahvuus ja katsoo vaan että mahtuu CV- vetari pyörimään ja mikään ei ota kiinni. Orkkiksethan on kiinteällä laipalla mutta 10.9 pultti vahvoilla prikoilla toimii myös.
Sit sellainen hyvä vinkki, että jos yhtään tuntuu että 13mm 12- kantainen hylsy meinaa pyörähtää, niin homma seis ja 1/2" 12- kantainen hylsy tilalle. Vasaralla naputtaa paikalleen niin on just sen verran jämptimpi kuin 13mm että ei pitäisi pyörähtää.
Jos napa on jumissa eikä lähde ulos, niin hylsy + lyhyt jatkovarsi pultin päähän (pultit ruuvattuna muutaman millin auki), sit kääntää ratista niin että jatko osuu C:n ja/tai akseliputken reunaan, niin se prässää navan ulos. Ja tämä ihan oikeasti toimii. Kasatessa kaikki irtoruoste käsihiomapaprulla pois, ja navan ja olkavarren vastinpintoihin kuparitahnaa tai jotain laadukasta anti-seize mönjää.
Navan ja olkavarren välinen sovite on tiukka, koska se kantaa pystysuuntaisen kuorman - pultit on vaan pitämässä vedolla navan kiinni, ne ei periaatteessa juurikaan koe leikkaavia voimia. Eli siis napa ei saa olla pulttien varassa kantamassa...
Sit sellainen hyvä vinkki, että jos yhtään tuntuu että 13mm 12- kantainen hylsy meinaa pyörähtää, niin homma seis ja 1/2" 12- kantainen hylsy tilalle. Vasaralla naputtaa paikalleen niin on just sen verran jämptimpi kuin 13mm että ei pitäisi pyörähtää.
Jos napa on jumissa eikä lähde ulos, niin hylsy + lyhyt jatkovarsi pultin päähän (pultit ruuvattuna muutaman millin auki), sit kääntää ratista niin että jatko osuu C:n ja/tai akseliputken reunaan, niin se prässää navan ulos. Ja tämä ihan oikeasti toimii. Kasatessa kaikki irtoruoste käsihiomapaprulla pois, ja navan ja olkavarren vastinpintoihin kuparitahnaa tai jotain laadukasta anti-seize mönjää.
Navan ja olkavarren välinen sovite on tiukka, koska se kantaa pystysuuntaisen kuorman - pultit on vaan pitämässä vedolla navan kiinni, ne ei periaatteessa juurikaan koe leikkaavia voimia. Eli siis napa ei saa olla pulttien varassa kantamassa...
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Jeep grand cherokee 3.1td Etupyörän laakeri
Juu.. toi on tuttua huttua dodge ram- miehille. Usiampi napa prässätty auki tolleen, minä ja moni muu
Hyvä että on jotain tuttua serkkujen välillä että näitä voi hyödyntää jossain myöhemmässä jaksossa. Sitä silmällä pitäen tuon sillon ostinkin, vaihdeloota ja akselit ja muut on tuttua moparia (vaikka aitoa muskelimoparia en ole omistanutkaan) niin näin kotiseppänä ei mee ihan heti rasvanäppi suuhun.
Vielä kun löytäis luoton italiankoneeseen, hieman arvelluttavalta se on nytten tuntunut. Käy ja liikkuu mutta se että jos vaikka se sitten menee Kertalaaki TM kerrasta sökö. Maineensa tuntien.. joka kerta ennen ajoon lähtöä saan katella kaikki moottorinesteet läpitte, oon jo unohtanu mitä kaikkea se pitää sisällään
Edellinen omistaja laittoi siihen Defan letkulämppärin. Jostain tuntemattomasta syystä sekin on alkanut nyt vuotamaan
Hyvä että on jotain tuttua serkkujen välillä että näitä voi hyödyntää jossain myöhemmässä jaksossa. Sitä silmällä pitäen tuon sillon ostinkin, vaihdeloota ja akselit ja muut on tuttua moparia (vaikka aitoa muskelimoparia en ole omistanutkaan) niin näin kotiseppänä ei mee ihan heti rasvanäppi suuhun.
Vielä kun löytäis luoton italiankoneeseen, hieman arvelluttavalta se on nytten tuntunut. Käy ja liikkuu mutta se että jos vaikka se sitten menee Kertalaaki TM kerrasta sökö. Maineensa tuntien.. joka kerta ennen ajoon lähtöä saan katella kaikki moottorinesteet läpitte, oon jo unohtanu mitä kaikkea se pitää sisällään
Edellinen omistaja laittoi siihen Defan letkulämppärin. Jostain tuntemattomasta syystä sekin on alkanut nyt vuotamaan