Grand Cherokee ZJ:n jakolaatikon stefa

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
evaat
Viestit: 6
Liittynyt: 27.10.2011. 19:39
Paikkakunta:

Grand Cherokee ZJ:n jakolaatikon stefa

Viesti Kirjoittaja evaat » 03.11.2011. 10:22

Oisko kellään hyviä vinkkejä jakolaatikon NP-249 etu stefan vaihtoon? Autotallissa rupeaa olemaan sen verran iso ankkalampi ATF:ää että tarttes tehä jotain. Ilmeisesti etu kardaani irti ristikosta ja mites sitten stefan suojana oleva metalli suojus lähtee irti? Tarviiko kardaanin alla olevaa poikittaispalkkia irroittaa pois tieltä??

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6293
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.11.2011. 11:45

Otat kardaanin irti, 4 ruuvia jakolaatikon päästä ja neljä ruuvia + pannat etuakselilta, jakolaatikon yoke on mutterilla kiinni, irroitat sen, ja vedät käsin tai ulosvetäjällä (riippuu siitä kummalla lähtee) sen yoken pois ja se metallilevy lähtee samalla, vanha stefa pois ja uusi tilalle (huuli rasvattuna vaseliinilla) ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, stefa on esim tuo: http://www.jamant.fi/stefa-np2082192282 ... -2238.html
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

evaat
Viestit: 6
Liittynyt: 27.10.2011. 19:39
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja evaat » 13.11.2011. 20:04

No olipas kerrankin helppo homma. Laiskana en edes irroittanut kartaania etupäästä. Tänks ohjeista!

Tommijp
Viestit: 2
Liittynyt: 20.08.2018. 15:57
Paikkakunta: Laitila

Re: Grand Cherokee ZJ:n jakolaatikon stefa

Viesti Kirjoittaja Tommijp » 20.08.2018. 16:05

Osaako joku sanoa mikä on tuon etu yoken mutterin momentti?

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Grand Cherokee ZJ:n jakolaatikon stefa

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 21.08.2018. 19:35

Tommijp kirjoitti:Osaako joku sanoa mikä on tuon etu yoken mutterin momentti?
Nyt äkkiseltään en muista momenttia, mutta siinä ei mitata mutterin kiristysmomenttia, vaan perän pyörittämiseen tarvittavaa momenttia

Edit. Pienellä etsimisellä löytyi, että riippuen onko kasattu uusillalaakereilla, vai vanhoilla.
Tässä stefan vaihdon ohjeessa neuvottu kiristys ilman laakereiden vaihtoa

viewtopic.php?t=1736

Ja tuossa ketjussa linkki ohjeeseen uusien laakereiden kanssa kiristämiseen.

viewtopic.php?t=5589
Grand Cherokee 5.9 Ltd

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6293
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee ZJ:n jakolaatikon stefa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.08.2018. 21:11

Tommijp kirjoitti:Osaako joku sanoa mikä on tuon etu yoken mutterin momentti?
Kysytkö siis etuperän yoken kiinnityksestä vai jakolaatikon yoken kiinnityksestä??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Tommijp
Viestit: 2
Liittynyt: 20.08.2018. 15:57
Paikkakunta: Laitila

Re: Grand Cherokee ZJ:n jakolaatikon stefa

Viesti Kirjoittaja Tommijp » 22.08.2018. 10:03

Jakolaatikon yoken, tuon samaisen stefan vaihdon jälkeen mikä on aloituspostauksessa kuvattu.

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Grand Cherokee ZJ:n jakolaatikon stefa

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 29.08.2018. 22:35

Ai hitto. Kannattais opetella lukemaan. Tässä puhuttoinkin jakolaatikon yokesta. Mulla tuli mieleen ainoastaan akselin yoke :oops:
Grand Cherokee 5.9 Ltd

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6293
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee ZJ:n jakolaatikon stefa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.08.2018. 9:38

Kun ei töissä muista tarkistaa, niin venyy vastaukset, mutta se etukardaanin jakiksen yoke, kiristysmomentti on noin 150Nm...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus