-00 XJ:n korin trimmaus
-00 XJ:n korin trimmaus
Mitäs sanoo katsastusmies jos sipasen -00 vuoden XJ:stä helman pois takarenkaan takaa... Cut'n'fold niinku jenkki operaatiota kutsuu, tosin mitään en mihinkään taita vaan ihan uutta peltiä tilalle... Tarkotus vääntää alle 235/85-16 pallot ja sattuu nyt olemaan koko takakylki irti niin olis helppo toteuttaa...
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Qtka, muokattu yhteensä 21 kertaa
Re: -00 XJ:n korin trimmaus
Kannattaiskos kysyä vaikka katsastusmieheltä itseltään mielipidettä??
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: -00 XJ:n korin trimmaus
Terve.
Tai sitten teet niin kuin hyvältä tuntuu ja katsuri kyllä kertoo aikanaan jos ei kelpaa ja mitä pitää tehdä toisin.
t. Ismo Ämmä
Tai sitten teet niin kuin hyvältä tuntuu ja katsuri kyllä kertoo aikanaan jos ei kelpaa ja mitä pitää tehdä toisin.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Re: -00 XJ:n korin trimmaus
Teenpä sen...
Re: -00 XJ:n korin trimmaus
Katsurin ei pitäisi sanoa mitään, koska ei siinä muuteta oleellisesti auton rakennetta niin että se heikkenisi tjsp.. Kannattaa toki kysäistä etukäteen, mutta mitään estettä ei ole etukaarien trimmaukselle, takakaarien "cut 'n fold"- systeemille, takakaarien takana olevan kotelon muokkaukselle eikä palkkihelmoille kunhan se tehdään asianmukaisesti. Joillain konttoreilla kyllä koitetaan sanoa vaikka mitä, mutta niin kauan kun rakennetta ei heikennetä niin muokkaukselle ei ole mitään pykäläteknisiä esteitäQtka kirjoitti:Mitäs sanoo katsastusmies jos sipasen -00 vuoden XJ:stä helman pois takarenkaan takaa... Cut'n'fold niinku jenkki operaatiota kutsuu, tosin mitään en mihinkään taita vaan ihan uutta peltiä tilalle... Tarkotus vääntää alle 235/85-16 pallot ja sattuu nyt olemaan koko takakylki irti niin olis helppo toteuttaa...

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: -00 XJ:n korin trimmaus
Kiitoksia vastauksesta. Monesti konttorilta kysellessä saa niin ympäripyöreitä vastauksia että tosiaan parempi tehä ensin ja kysellä vasta sitten, muuten jää kaikki hauska toteuttamatta... 

Re: -00 XJ:n korin trimmaus
Ei se ihan noinkaan oo, sille "roiskesuojan" peittävyydellekin on pykälät olemassa.Timo L kirjoitti:Katsurin ei pitäisi sanoa mitään, koska ei siinä muuteta oleellisesti auton rakennetta niin että se heikkenisi tjsp.. Kannattaa toki kysäistä etukäteen, mutta mitään estettä ei ole etukaarien trimmaukselle, takakaarien "cut 'n fold"- systeemille, takakaarien takana olevan kotelon muokkaukselle eikä palkkihelmoille kunhan se tehdään asianmukaisesti. Joillain konttoreilla kyllä koitetaan sanoa vaikka mitä, mutta niin kauan kun rakennetta ei heikennetä niin muokkaukselle ei ole mitään pykäläteknisiä esteitä
Mullakin meni ennen läpi puuttuvalla takahelmalla en muista montako kertaa, ja jopa korotusten muutoskatsastuksessa kelpasi, mutta kerran sitten vuosikatsastuksessa sattu ukko joka hoksas että eipä täytä määräyksiä.
Tuossa alkuperäinen juttu ja kuva:
viewtopic.php?f=7&t=45&p=15077#p15077
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
Re: -00 XJ:n korin trimmaus
Jorma kirjoitti:Ei se ihan noinkaan oo, sille "roiskesuojan" peittävyydellekin on pykälät olemassa.Timo L kirjoitti:Katsurin ei pitäisi sanoa mitään, koska ei siinä muuteta oleellisesti auton rakennetta niin että se heikkenisi tjsp.. Kannattaa toki kysäistä etukäteen, mutta mitään estettä ei ole etukaarien trimmaukselle, takakaarien "cut 'n fold"- systeemille, takakaarien takana olevan kotelon muokkaukselle eikä palkkihelmoille kunhan se tehdään asianmukaisesti. Joillain konttoreilla kyllä koitetaan sanoa vaikka mitä, mutta niin kauan kun rakennetta ei heikennetä niin muokkaukselle ei ole mitään pykäläteknisiä esteitä
Mullakin meni ennen läpi puuttuvalla takahelmalla en muista montako kertaa, ja jopa korotusten muutoskatsastuksessa kelpasi, mutta kerran sitten vuosikatsastuksessa sattu ukko joka hoksas että eipä täytä määräyksiä.
Miten takarenkaan takana oleva peltinen takanurkan "boksi" siihen liittyy että täyttyykö roiskeläppävaatimus vai ei? Jo se, että korotat alustaa riittävästi voi aikaansaada sen että määräykset ei täyty pelkällä tehtaan alkuperäisellä pömpelillä.
Sen takia on olemassa kumimattoa, että voi laittaa ne pykälän täyttävät roiskesuojat leiman ajaksi paikalleen jotta takarenkaiden takana sivulta katsoen on tietyssä kulmassa este jotta kurat ei ole takanaolevan silmillä

M1G ja N1G- luokassa taitaa edelleen olla voimassa ehto jossa todetaan että roiskeläppien haitatessa ajoneuvon maastokäyttöä niitä ei tarvitse ajoneuvossa olla. Toisaalta tiellä ajaessa on vaikea perustella miksi roiskeläppiä ei tarvitse takarenkaiden takana.
Nimimerkillä "Oma ZJ:ni tarvitsee leimaroiskeläpät taakse"

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: -00 XJ:n korin trimmaus
Roiskesuoja ja roiskeläppä on katsastuksessa eri asia. Roiskesuojalla tarkoittavat pyöräkoteloa.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
Re: -00 XJ:n korin trimmaus
No mitenkäs jos auton rakenne on jo valmiiksi sellainen, että tämä roiskesuojamääräys ei täyty jos autoa korotetaan lain sallima maksimimäärä? Esim. XJ:ssä tämä on aikalailla faktaa jo vajaa 3" korotuksen huitteilla. ZJ:ssäkin näin käy kiinteiden osien osalta jo n.2" korotuksella.. eli jos ottaa alkuperäisen muovipuskurin pois niin ei enää pykälä täyty ollenkaan. Ei kai se muovipuskuri ole sen enempää kiinteä rakenne ("roiskesuoja") kuin kumista renkaan taakse laitettu roiskesuoja? Pitääkö jättää auto korottamatta?Jorma kirjoitti:Roiskesuoja ja roiskeläppä on katsastuksessa eri asia. Roiskesuojalla tarkoittavat pyöräkoteloa.

Eli ei pyöräkotelon tarvitse välttämättä olla peltiä.. jos sen tekee vaikka muovista ("Parlokit") tai kumista ?


'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: -00 XJ:n korin trimmaus
Määräysten ei pitäisi olla tulkintakysymyksiä mutta sitä ne juuri valitettavasti tuntuvat olevan.
Ei pyöräkotelon peltiä olekaan pakko olla. Kysyin sitä silloin kun jäi leima saamatta ja jatkon olisi saanut tehdä vaikka muovista jos haluaa, kunhan se on jäykkä. Roiskeläppä ei ole jäykkä ja siksi se ei kelvannut. Laitoin jatkon pellistä koska sitä sattui olemaan joutilaana.
Ei pyöräkotelon peltiä olekaan pakko olla. Kysyin sitä silloin kun jäi leima saamatta ja jatkon olisi saanut tehdä vaikka muovista jos haluaa, kunhan se on jäykkä. Roiskeläppä ei ole jäykkä ja siksi se ei kelvannut. Laitoin jatkon pellistä koska sitä sattui olemaan joutilaana.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
Re: -00 XJ:n korin trimmaus
Nyt on leimalla käytetty ja läpi meni korjauskehotuksella: "Kuraläpät sinun pitäs tuohon laittaa"
Re: -00 XJ:n korin trimmaus
Noista katsastusinsinöörien näkemyseroista sen verran, että jos/kun saatte kehitettyä asialliset välit jonkun kanssa, kannattaa käyttää vain hänen palvelujaan. Ainakin Tattarisuolla voi tilata tietyn henkilön...