ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
Paljonkohan tuommoisella 5.2 zj grandilla pitäisi olla kierroksia taulussa nopeuden ollessa 100km/h? Omani tuntuu mielestäni käyvän liian kovilla kierroksilla kun satasen vauhdissa melkein 2750rpm/min ja o/d off nappia painamalla ei mitään vaikutusta vai eikö voi kytkeä ylivaihdetta vauhdissa pois?
Re: ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
Sulla ei kytkeydy joko ylivaihde tai lukkoturbiini.... Tai kumpikaan...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
Orkkislukemat on aikalailla samat, minulla 33" renkailla 4.56 välityksillä 100km/h nopeudessa hieman alle 2000rpm muunnin lukossa, kolmonen päällä samalla nopeudella ~2700rpm. Kuten Jamant totesi, ylivaihde ei nyt kytkeydy sinulla päälle eikä tosiaan myöskään muuntimen lukko.
OD- off nappia painamalla tosin muuntimen lukko pitäisi kytkeytyä kolmosvaihteella, kokeile esim. 60-70km/h nopeudessa nappia painaen niin että siihen syttyy vihreä valo yläpuolelle, ja aja tasanopeutta tasakaasulla -> tippuuko jossain välissä kierrokset ~200rpm vai ei?
OD- off nappia painamalla tosin muuntimen lukko pitäisi kytkeytyä kolmosvaihteella, kokeile esim. 60-70km/h nopeudessa nappia painaen niin että siihen syttyy vihreä valo yläpuolelle, ja aja tasanopeutta tasakaasulla -> tippuuko jossain välissä kierrokset ~200rpm vai ei?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
Autossa siis 3 vaihdetta+ylivaihde. Kolme nykäisyä tuntuu joten muunnin mielestäni menee lukkoon mutta ylivaihde ei. Mistäs lähdetään vikaa etsimään? Testeriini (autocom) tilasin adapterikaapelin jeepin töpselistä obd:hen mutta ei ole vielä saapunut ja voi olla etteivät edes keskenään toimi.
Re: ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
No siis kolme vaihdetta + ylivaihde + lukkoturbiini.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)
Re: ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
Melkein kolme tonnia kierroksia kuulostaa siltä, että pelkkä turbiini ei voi tasasella luistaa NIIN paljoa. Lähtisin siis etsimään laatikon vikakoodeja, josko siellä olisi joku solenoidi juntturassa. Riippuen ZJ:n vuosimallista sai muistaakseni kolme kertaa virrat päälle ja viimesellä jättää päälle katsottua O/D-napin valon vilkutuksista jotain koodeja. Pitiköhän painaa sitä nappia ennen kuin alkoi vilkutella... OBD2:ssa saattoi olla, ettei edes anna laatikosta mitään.
Mutta sitten on se, että jos kone ja loota ei ole kunnolla lämpimiä, joka ole tällä kelillä ei niinkään tavatonta varsinkaan lyhyessä ajossa, ettei sen O/D:n edes pidä mennä päälle. Lukases tää (loppupään v.2016 kirjotetut jutut): viewtopic.php?f=11&t=2314&start=15
Mutta sitten on se, että jos kone ja loota ei ole kunnolla lämpimiä, joka ole tällä kelillä ei niinkään tavatonta varsinkaan lyhyessä ajossa, ettei sen O/D:n edes pidä mennä päälle. Lukases tää (loppupään v.2016 kirjotetut jutut): viewtopic.php?f=11&t=2314&start=15
Raha ja romut rauhottaa.
Re: ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
Jos sinulla on D- asennossa keppi eikä ole OD-off nappia painettu, niin muunnin lukitsee vain ylivaihteella, ei kolmosella. Tuo 2700rpm täsmäisi alkuperäisellä rengaskoolla ja -välityksellä aikalailla siihen, että sulla on 3. vaihde päällä.tontsa kirjoitti:Autossa siis 3 vaihdetta+ylivaihde. Kolme nykäisyä tuntuu joten muunnin mielestäni menee lukkoon mutta ylivaihde ei. Mistäs lähdetään vikaa etsimään? Testeriini (autocom) tilasin adapterikaapelin jeepin töpselistä obd:hen mutta ei ole vielä saapunut ja voi olla etteivät edes keskenään toimi.
OD:llä muunnin auki kierroksia pitäisi olla jossain 2000-2200 välillä, muunnin lukossa parisataa vähemmän.
Normaalisti toimiessaan laatikko käy ensin vaihteet läpi OD:lle asti, sen jälkeen lukitsee 68km/h-> muuntimen kun tietyt parametrit on kohdallaan. OD-off nappi painettuna (vihreä valo napin yläpuolella) muuten sama, mutta OD ei kytkeydy ja lukitsee 3. vaihteella muistaakseni n.45km/h tietämillä.
edit: ja juu, OD ei tosiaan kovalla pakkasella kytkeydy päälle ennenkuin laatikko on riittävän lämmin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
Sinä päivänä itseasiassa oli -30 pakkasta ja autolla ajettu pari kilometriä niin voi olla että siksi ylivaihde ei mennyt päälle. Tänään kaupunkiajossa kokeilin noin 60km/h vauhdissa mitä tapahtuu kun painan od-offia niin hetken päästä kierrokset hieman tippuivat niin turbiinilukko ilmeisesti toimii. Testaillaanpas lisää kunhan auto laatikko varmasti lämmin ja ajoa maantiellä.
Re: ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
Nyt tuli viikonloppuna käytyä hieman pidemmällä niin noin 2500 rpm satasen vauhdissa. Check engine valolla luettuna tulee vain 55 eli ei vikakoodeja. Tosin osaakohan tuo edes laatikon koodeja näyttää?
Re: ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
Osaa, mutta ei näy ilman testeriä!!tontsa kirjoitti:Nyt tuli viikonloppuna käytyä hieman pidemmällä niin noin 2500 rpm satasen vauhdissa. Check engine valolla luettuna tulee vain 55 eli ei vikakoodeja. Tosin osaakohan tuo edes laatikon koodeja näyttää?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
Onko muunnin lukossa, eli kun painat kevyesti kaasua niin nouseeko kierrokset vai vetääkö kuten manuaalilaatikko? Jos veto on "kumimainen" niin muunnin ei ole lukossa. 2500rpm menee kyllä juuri siihen haarukkaan, että olisi kolmosvaihde päällä ja satku nopeutta. Tämä siis jos on alkuperäiset 3.73 välitykset akseleissa ja rengaskoko n.225/75 R16.tontsa kirjoitti:Nyt tuli viikonloppuna käytyä hieman pidemmällä niin noin 2500 rpm satasen vauhdissa. Check engine valolla luettuna tulee vain 55 eli ei vikakoodeja. Tosin osaakohan tuo edes laatikon koodeja näyttää?
Jos sinulla olisi ylivaihde päällä, niin nopeutta pitäisi olla 2500rpm lukemilla ~130km/h.. muunnin auki ylivaihteella 100km/h nopeudessa kierrosten ei pitäisi nousta lähellekään 2500rpm; vain reiluhkolla kaasunkäytöllä (esim. ohitus, jyrkkä ylämäki) saattaisi nousta lähelle tuota, mutta silloinkin herkästi jo loota tiputtaisi pykälää pienemmälle.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
Kyllä se tuntuu yhtä puuta olevan. Onkohan ylivaihteelle mitään relettä tai sulakkeita? Jenkkisivustoja hieman tutkinut niin monella samaa ongelmaa muttei kenelläkään ratkaisua. Kopio autocom testeristä ei edes tuon ikäistä grandia löydy niin siitä ei apuja.
Ja kyllä alkuperäinen rengastus eikä välityksiä tietääkseni muutettu.
Ja kyllä alkuperäinen rengastus eikä välityksiä tietääkseni muutettu.
Re: ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
Minkä ikäinen auto tämä on, helpottaisi diagnosointia..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
Ei oo relettä, ECM (tai TCM) ohjaa solenoidia jolla kytketään OD ja samaten ohjaa toista solenoidia, jolla kytketään TCC. Testerillä katsotaan että ohjaa molempia ja painemittareilla katsotaan, tuleeko ohjauksen kohdalla paineita ja onko tarpeeksi painetta....tontsa kirjoitti:Kyllä se tuntuu yhtä puuta olevan. Onkohan ylivaihteelle mitään relettä tai sulakkeita? Jenkkisivustoja hieman tutkinut niin monella samaa ongelmaa muttei kenelläkään ratkaisua. Kopio autocom testeristä ei edes tuon ikäistä grandia löydy niin siitä ei apuja.
Ja kyllä alkuperäinen rengastus eikä välityksiä tietääkseni muutettu.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: ZJ v8 kierrokset matka-ajossa
Auto vuosimallia -93.
Taidanpa laittaa od:n solenoidin tilaukseen ensimmäisenä. Jonkun jenkkifoorumin mukaan pitäisi vaihteiston viatkin tuolla vilkkuvalosysteemillä näkyä mutta jospa se solenoidi on sähköisesti ehjä mutta jumissa.
Taidanpa laittaa od:n solenoidin tilaukseen ensimmäisenä. Jonkun jenkkifoorumin mukaan pitäisi vaihteiston viatkin tuolla vilkkuvalosysteemillä näkyä mutta jospa se solenoidi on sähköisesti ehjä mutta jumissa.