Panhardin puslat (Track bar)
Panhardin puslat (Track bar)
Panhardin puslat on vaihtokunnossa ja uudet on hyllyssä odottamassa.. Työkalut vain taitaa puuttua
Kertokaapa mikä on sopiva avain tuohon?
Mulla on räikällä väänettäviä thorx hylsyjä/kärkiä.
T55 oli isoin ja se tuntui sopivalta. Ongelma tuli kun räikän laittaa paikoilleen, niin ei se enää sovi aukeamaan, kun tankki vastassa
Olisikkohan tuossa joku taipuisa jatkovarsi ratkaisu?
Kun ja jos saan tuon aukeamaan, voisikko tilalle laittaa normaalin pultin vai onko tuossa jotain speciaalia? Osaatteko sanoa pitutta ja halkaisijaa, niin hommaan valmiiksi..
Kertokaapa mikä on sopiva avain tuohon?
Mulla on räikällä väänettäviä thorx hylsyjä/kärkiä.
T55 oli isoin ja se tuntui sopivalta. Ongelma tuli kun räikän laittaa paikoilleen, niin ei se enää sovi aukeamaan, kun tankki vastassa
Olisikkohan tuossa joku taipuisa jatkovarsi ratkaisu?
Kun ja jos saan tuon aukeamaan, voisikko tilalle laittaa normaalin pultin vai onko tuossa jotain speciaalia? Osaatteko sanoa pitutta ja halkaisijaa, niin hommaan valmiiksi..
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Machist, muokattu yhteensä 2 kertaa
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Panhardin puslat (Track bar)
Jotenkin tuntuu että välillä väsyttää.. loma olis tarpeen.
Offipalstan puolella tulikin vinkkiä että jos autoa nostaisi, niin akseli tulee alaspäin ja sitten pääsee pultin avamaan
Offipalstan puolella tulikin vinkkiä että jos autoa nostaisi, niin akseli tulee alaspäin ja sitten pääsee pultin avamaan
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Panhardin puslat (Track bar)
Nonii..
Autoa ylös tunkilla ja pukkia alle. 20-30cm riitti ja sitten oli tilaa vääntää pulttia auki.
T55 torx ja pultti oli tiukassa, mutta WD40 ja nitkuttelua kinni, auki, kiinni niin lopulta se lähti.
Korinpuoli lähti irti suosiolla.
Sitten oli seuraava ongelma nimittäin puslien irroitus. Yritin kaikkea ja ei edes luvannut että lähtisi
Puslat muuten näytti todella hyvältä, mutta ruuvipenkkitestissä huomasi heti että kumi on väsähtänyt ja puslat on löysät.
Ruuvinreiät oli ok korin ja akselinpuolella.
Kahvia piti hörppiä ja vähän tuumailla..
Porakoneella kumi reikiä täyteen -> ruuvimeisselillä kammeta kumi palasiksi.
Ulompi holkki istui silti tiukassa.. ei edes vääntämällä lähde, vaikka puoliksi oli jo rutussa.
Rautasahalla varovasti kaksi viiltoa ja viiltojen väli irti vasaralla/meisselillä naputtelemalla -> holkki lähti irti.
Ekaan meni 1,5h toiseeen 17min
Uudet puslat paikoilleen ja tanko takaisin auton alle + uudet 12mm pultit.
Perän muljuaminen väheni taas todella paljon, vaikka isoimmissa montuissa se tuntuu edelleen hieman muljahtavan.
Ei kuitenkaan edelliseen verrattuna häiritse, ainakaan vielä.
Rojektiin taisi palaa 5h ja haastavin oli se akselinpuolen pultti + puslien irroitus.
Ainut käypänen räikkäkin hajosi, joten piti tehdä siitä hitsaamalla kiintoavain..
Autoa ylös tunkilla ja pukkia alle. 20-30cm riitti ja sitten oli tilaa vääntää pulttia auki.
T55 torx ja pultti oli tiukassa, mutta WD40 ja nitkuttelua kinni, auki, kiinni niin lopulta se lähti.
Korinpuoli lähti irti suosiolla.
Sitten oli seuraava ongelma nimittäin puslien irroitus. Yritin kaikkea ja ei edes luvannut että lähtisi
Puslat muuten näytti todella hyvältä, mutta ruuvipenkkitestissä huomasi heti että kumi on väsähtänyt ja puslat on löysät.
Ruuvinreiät oli ok korin ja akselinpuolella.
Kahvia piti hörppiä ja vähän tuumailla..
Porakoneella kumi reikiä täyteen -> ruuvimeisselillä kammeta kumi palasiksi.
Ulompi holkki istui silti tiukassa.. ei edes vääntämällä lähde, vaikka puoliksi oli jo rutussa.
Rautasahalla varovasti kaksi viiltoa ja viiltojen väli irti vasaralla/meisselillä naputtelemalla -> holkki lähti irti.
Ekaan meni 1,5h toiseeen 17min
Uudet puslat paikoilleen ja tanko takaisin auton alle + uudet 12mm pultit.
Perän muljuaminen väheni taas todella paljon, vaikka isoimmissa montuissa se tuntuu edelleen hieman muljahtavan.
Ei kuitenkaan edelliseen verrattuna häiritse, ainakaan vielä.
Rojektiin taisi palaa 5h ja haastavin oli se akselinpuolen pultti + puslien irroitus.
Ainut käypänen räikkäkin hajosi, joten piti tehdä siitä hitsaamalla kiintoavain..
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Machist, muokattu yhteensä 2 kertaa
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Panhardin puslat (Track bar)
Ensi kerralla helpotat elämääsi, ja jos vaihdat puslat niin poltat ne vanhat pois - samalla lämpenee puslan ulkoholkki sen verran että pitäisi olla kohtalaisen helppo irrottaa.
Perä tulee aina nuljuamaankin (siinä missä keulakin), panhard- tangolla varustetun jäykkäakselisen auton jousitus kun ei voi olla kohtisuoraa liikettä jollei siinä ole Watt-linkkiä panhardissa - tavallinen suora panhard vetää akselia aina sivuun akselin liikkuessa ylös-alas. Taka-akselin sivusuuntainen siirtymä ääriasennosta toiseen (pohjaanlyönnistä äärijoustoon ulos) on jonkun 4-5cm..
Perä tulee aina nuljuamaankin (siinä missä keulakin), panhard- tangolla varustetun jäykkäakselisen auton jousitus kun ei voi olla kohtisuoraa liikettä jollei siinä ole Watt-linkkiä panhardissa - tavallinen suora panhard vetää akselia aina sivuun akselin liikkuessa ylös-alas. Taka-akselin sivusuuntainen siirtymä ääriasennosta toiseen (pohjaanlyönnistä äärijoustoon ulos) on jonkun 4-5cm..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Panhardin puslat (Track bar)
Polttaminen kävi mielessä, mutta oli niin hyvässä massassa tuo tanko että en sitten kehannu
Itseasiassa kun nyt olen ajanut, se häiritsevä sivuttaisliike tuntuukin olevan etupäässä + repii rattia montuissa.
Syksymmällä alan selvittämään sitä sitten, onko korjaus pelkkä puslan vaihto.
Itseasiassa kun nyt olen ajanut, se häiritsevä sivuttaisliike tuntuukin olevan etupäässä + repii rattia montuissa.
Syksymmällä alan selvittämään sitä sitten, onko korjaus pelkkä puslan vaihto.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Panhardin puslat (Track bar)
Mitenkäs tuon pituus säädetään oikeaksi?
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Machist, muokattu yhteensä 2 kertaa
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Panhardin puslat (Track bar)
Eteen menossa? Mittaat nykyisen pituuden kiinnityspisteiden keskeltä-keskellä, ja mittaat paljonko akseli on sivussa. Sen mukaan paljonko akseli on sivussa, lisäät oikean määrän uuden panhardin pituuteen. Tuliko pelkkä panhardi, vai myös rungonpään uusi kiinnike?Machist kirjoitti:Mitenkäs tuon pituus säädetään oikeaksi?
Toivottavasti rungon pään kiinnikkeen kanssa, tuollaisenaan on ihan vihoviimeinen malli edessä käytettäväksi..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Panhardin puslat (Track bar)
Eteen.
Sinne on näköjän porattu uusi reikä kun laitettu tuo alkuperäinen tanko korotuksen jälkeen.
Eli laitan uuden alkuperäiseen reikään kiinni ja alan sitä säätämään.
Ei ole rungonpuolen kiinnikettä, kun 4x4parts myi tuollaisenaan ja sanoi että käy vanhaan kiinnikeeseen.
Sinne on näköjän porattu uusi reikä kun laitettu tuo alkuperäinen tanko korotuksen jälkeen.
Eli laitan uuden alkuperäiseen reikään kiinni ja alan sitä säätämään.
Ei ole rungonpuolen kiinnikettä, kun 4x4parts myi tuollaisenaan ja sanoi että käy vanhaan kiinnikeeseen.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Panhardin puslat (Track bar)
Olisit ottanut sen kalliimman mallin, missä tulee myös rungonpuolen kiinnike. Mieluiten vielä kumipuslalla + flexjointilla, uniball maantiekäytössä ei yleensä kestä kovin pitkään. Lisäksi kun tuon laittaa orkkiskannakkeeseen kiinni (jolloin siitä porataan yleensä kartioreikä suoraksi), niin ei ole kovinkaan pitkäikäinen ratkaisu. Jo se alkuperäinen on metsässä riittämätön, tiellä toimii vakiossa. Kun kiinnikkeestä häviää kartioreikä, niin on vielä alkuperäistäkin huonompi, vaikka itse tanko on järeämpi.Machist kirjoitti:Eteen.
Sinne on näköjän porattu uusi reikä kun laitettu tuo alkuperäinen tanko korotuksen jälkeen.
Eli laitan uuden alkuperäiseen reikään kiinni ja alan sitä säätämään.
Ei ole rungonpuolen kiinnikettä, kun 4x4parts myi tuollaisenaan ja sanoi että käy vanhaan kiinnikeeseen.
Itsellä meni tuollainen vastaava Rubicon Expressin malli XJ:ssä 31" renkailla muutamassa kuukaudessa entiseksi, lähinnä siksi että korinpuolen kiinnikkeen reikä soikistui, jonka jälkeen ei pysy kireällä vaikka tekisi mitä. Ainoa oikea ratkaisu on double- shear tyyppinen kiinnitys, missä korinpään pultti tulee kuten akselissakin (tai kuten takapanhard on ZJ:ssä/TJ:ssä), eli kahden pinnan läpi ja panhard siellä välissä.
Korinpuolen kiinnikkeen toki voi tehdä itsekin, ja käyttää tuota ostamaasi panhardia. Uniball jossain vaiheessa kulahtaa, mutta se on paljon pienempi paha kuin kiinnitysreiästään väljä panhard.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Panhardin puslat (Track bar)
Kyseessä siis tämä malli:
http://www.4x4parts.fi/alustan-osat/120 ... va-zj.html
Sain edullisemmalla diilillä, niin siksi tuon otin..
Millainen tuo korinpuolen kiinnike tulisi olla, kun en nyt ihan ideasta saa kiinni ?
Ei sitten menny helpolla tämäkään homma
Tuo toinen malli on vain yli4" korotuksille, missä erillinen korikiinnike.
Siksi tuohon toiseen päädyin, kun kaikki erillisellä korikiinnikeellä olevat on 4" + korotuksille.
Minulla käyttö maantieajoa ja välillä hieman huonompia metsäautoteitä/peltoa/uraa, mutta ei varsinaista maastoajoa ole.
http://www.4x4parts.fi/alustan-osat/120 ... va-zj.html
Sain edullisemmalla diilillä, niin siksi tuon otin..
Millainen tuo korinpuolen kiinnike tulisi olla, kun en nyt ihan ideasta saa kiinni ?
Ei sitten menny helpolla tämäkään homma
Tuo toinen malli on vain yli4" korotuksille, missä erillinen korikiinnike.
Siksi tuohon toiseen päädyin, kun kaikki erillisellä korikiinnikeellä olevat on 4" + korotuksille.
Minulla käyttö maantieajoa ja välillä hieman huonompia metsäautoteitä/peltoa/uraa, mutta ei varsinaista maastoajoa ole.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Panhardin puslat (Track bar)
En kyllä löytänyt ko mallille mitään sopivaa korikiinnikettä, paitsi jos tilaisi kokonaan erilaisen pään panhardiin.
Lähes kaikki on kyllä sille 4" korotuksella tai korkeammalle..
Meinaatko että se pallonivelen kiinnikereikää täytyy porata isommaksi että tuo nykyinen kiinnitys käy?
Lähes kaikki on kyllä sille 4" korotuksella tai korkeammalle..
Meinaatko että se pallonivelen kiinnikereikää täytyy porata isommaksi että tuo nykyinen kiinnitys käy?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Panhardin puslat (Track bar)
Niinhän se yleensä noissa versioissa menee, mikä sinulla nyt on. Ongelma on juuri se, että reikä porataan isommaksi suoraksi reiäksi -> kun ei ole kartio, niin se ei ikäänkuin kiristä itseään - eikä varsinkaan tahdo pysyä reikä suorana. Panhardi ottaa vastaan melkoisen suuria voimia, joten kiinnityksen pitäisi olla hyvä.Machist kirjoitti:En kyllä löytänyt ko mallille mitään sopivaa korikiinnikettä, paitsi jos tilaisi kokonaan erilaisen pään panhardiin.
Lähes kaikki on kyllä sille 4" korotuksella tai korkeammalle..
Meinaatko että se pallonivelen kiinnikereikää täytyy porata isommaksi että tuo nykyinen kiinnitys käy?
Se ainoa järkevän tyyppinen kiinnitys panhardille on kuten vaikkapa ZJ:n takapanhardissa -> molemmissa päissä läpipultilla, eikä kuten etupanhardi on alunperin vain yhden kiinnityspinnan läpi. En tiedä mikä &%¤%&( idea tuossa on alunalkaen ollut, ei ole insinööri ollut ihan selvinpäin etupanhardia suunnitellessa kun XJ aikanaan kehitettiin (ZJ:ssä ja TJ:ssä sama typerä versio)..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Panhardin puslat (Track bar)
Täytyy nyt aluksi kokeilla laittaa tuo uusi paikoilleen ja miettiä ajan kanssa, mitä tehdään.
Harmittaa vain kun tuli hieman kiireellä tuo ostettua
Kun se pallonivel kuluu niin voisi napata sen poikki ja laittaa vanhasta panhardista sen läpipultti pään siihen? hitsaisi kiinni?
Sitten hommaa jostain sopivan kiinnikkeen rungon puoleen..
Harmittaa vain kun tuli hieman kiireellä tuo ostettua
Kun se pallonivel kuluu niin voisi napata sen poikki ja laittaa vanhasta panhardista sen läpipultti pään siihen? hitsaisi kiinni?
Sitten hommaa jostain sopivan kiinnikkeen rungon puoleen..
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Panhardin puslat (Track bar)
Tämä on jäänyt hieman vaiheeseen, mutta pitäisi joskus ottaa ja laittaa..
Mietin että entäs jos hommais tämän:
http://www.rustysoffroad.com/jeep-suspe ... xj-zj.html
Niin käykö se yhteen tämän kanssa?:
http://www.4x4parts.fi/alustan-osat/120 ... va-zj.html
Tai sitten myyn nykyisen ja hommaan tämän:
http://www.rustysoffroad.com/rusty-s-tr ... xj-zj.html
Toimiikohan tuo nyt käytännössä 2" korotuksella?
ja taakse tämä:
http://www.rustysoffroad.com/rustys-tra ... ar-zj.html
Mietin että entäs jos hommais tämän:
http://www.rustysoffroad.com/jeep-suspe ... xj-zj.html
Niin käykö se yhteen tämän kanssa?:
http://www.4x4parts.fi/alustan-osat/120 ... va-zj.html
Tai sitten myyn nykyisen ja hommaan tämän:
http://www.rustysoffroad.com/rusty-s-tr ... xj-zj.html
Toimiikohan tuo nyt käytännössä 2" korotuksella?
ja taakse tämä:
http://www.rustysoffroad.com/rustys-tra ... ar-zj.html
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Panhardin puslat (Track bar)
Unohda kokonaan nuo panhardin missä on uniball, ei ne oikein kestä pidemmän päälle katukäyttöä välljistymättä.
Mistä ikinä ostatkaan, niin katso että panhardissa on ainakin toisessa päässä kumipusla, ja toisessa joko kumipusla/ PU- pusla, tai sitten flex joint. Uniball on metalli vastaan metallia ilman kunnon tiivistystä, joten jos et rasvaa sitä jatkuvalla tahdilla niin katupöly, (suola)vesi, yms. syö uniballin yleensä aika äkkiä loppuun. Laadukkaammat uniballit on kyllä ihan kelvollisia, mutta arvaa onko noissa 70-100€ panhardeissa laadukas versio
Mistä ikinä ostatkaan, niin katso että panhardissa on ainakin toisessa päässä kumipusla, ja toisessa joko kumipusla/ PU- pusla, tai sitten flex joint. Uniball on metalli vastaan metallia ilman kunnon tiivistystä, joten jos et rasvaa sitä jatkuvalla tahdilla niin katupöly, (suola)vesi, yms. syö uniballin yleensä aika äkkiä loppuun. Laadukkaammat uniballit on kyllä ihan kelvollisia, mutta arvaa onko noissa 70-100€ panhardeissa laadukas versio
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä